ویژه‌های مشرق

دولت رئیسی نگرانی‌های موشکی آمریکا را برطرف کند/ پس لرزه‌های شکست سنگین انتخاباتی در اردوگاه اصلاحات

جریان اصلاح طلب اصرار دارد که روند خسارت بار سیاست خارجی دولت روحانی در دولت سیزدهم نیز ادامه یابد. به نظر شما، این اصرار صرفا نشانه سهل اندیشی است؟!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**دولت رئیسی نگرانی های موشکی آمریکا را برطرف کند

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «امید به دیپلماسی هنوز زنده است» به قلم «داریوش قنبری» نماینده سابق مجلس و از مدیران شهرداری تهران در دوره اصلاح طلبان نوشت:«با توجه به اینکه دولت جدید در آمریکا یکسری خواسته‌ها اضافه بر مسائلی که قبلا در برجام بوده، مطرح کرده، تا رسیدن به توافق در دولت جدید، شاید بتوان در یک پروسه زمانی شش ماهه به درک متقابل و تفاهمی از خواسته‌های یکدیگر رسید و در کل رسیدن به توافق را در یک دوره زمانی خاص که می‌تواند تا پایان سال جاری باشد، دور از دسترس نمی‌بینم و معتقدم دولت جدید همچنان باب مذاکرات را مفتوح نگه می‌دارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«برای ایران رفع تحریم‌ها یک امر حیاتی و مهم است و به همین خاطر ایران میز مذاکره را رها نخواهد کرد. از طرف دیگر طرف مقابل هم یکسری نگرانی‌ها دارد که نه‌تنها بی‌میل به مذاکره نیست بلکه شاهد صحبت‌های مثل سخنان اخیر وزیر خارجه آمریکا هستیم که رسیدن به توافق را مشکل دانسته و به نظر می‌رسد بیشتر به لحاظ چانه‌زنی است تا به سمت توافق حرکت کنند».

دولت رئیسی نگرانی‌های موشکی آمریکا را برطرف کند/ پس لرزه‌های شکست سنگین انتخاباتی در اردوگاه اصلاحات

این روزنامه اصلاح طلب در این یادداشت به خواسته ها و نگرانی های آمریکا علاوه بر موضوع هسته ای اشاره کرده است. نکته قابل تأمل اینجاست که این رسانه اصلاح طلب به هیچ عنوان به زیاده خواهی آمریکا اشاره نکرده و حتی مدعی شده که ایران باید درباره این خواسته ها و نگرانی های آمریکا به درک متقابل و تفاهم برسد.

حالا این نگرانی ها و خواسته های جدید آمریکا چیست؟ مقامات آمریکایی- در دولت های اوباما، ترامپ و بایدن- در اقدامی گستاخانه و البته زیاده خواهانه مدعی شدند که ایران باید در حوزه موشکی و توان دفاعی و همچنین قدرت منطقه ای نگرانی های آمریکا و اروپا را برطرف کند!

این خواسته مضحک در حالی است که اتفاقا این آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان هستند که باید پاسخ دهند که در منطقه غرب آسیا(خاورمیانه) چه می کنند؟! چرا این دولت ها رژیم صدام را به سلاح های شیمیایی مجهز کردند؟!

آمریکا و اروپا چرا گروهک تکفیری تروریستی داعش را تجهیز و حمایت کردند؟! این دولت ها چرا با ارسال سلاح و تجهیزات در کشتار زنان و کودکان یمنی سهیم شدند؟!

ایران سالهاست که در خط مقدم مبارزه با تروریسم در منطقه قرار دارد. تروریسمی که محصول حضور نامشروع آمریکا و تروئیکای اروپا در منطقه است.

توان موشکی و قدرت دفاعی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره و معامله نیست. هیچ کشور عزتمند و مستقلی حاضر نیست که بر توان دفاعی و نظامی خود چوب حراج بزند.

یک سوال؛ مگر دولت روحانی 8 سال تلاش نکرد تا رضایت خاطر طرف غربی را جلب کند؟ نتیجه چه شد؟ آیا قیمت دلار سقوط کرد؟ آیا آنچنان رونقی ایجاد شد که مردم دیگر نیازی به پول یارانه نداشتند؟ آیا چرخ کارخانه ها و چرخ سانتریفیوژها همزمان چرخید؟ و...

جریان اصلاح طلب اصرار دارد که روند خسارت بار سیاست خارجی دولت روحانی در دولت سیزدهم نیز ادامه یابد. به نظر شما، این اصرار صرفا نشانه سهل اندیشی است؟!

** پس لرزه های شکست سنگین انتخاباتی در اردوگاه اصلاحات

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «انشعاب اصلاح طلبانه؟» نوشت:«انتخابات که برگزار شد و درنهایت چنان‌که بسیاری از ناظران پیش‌بینی می‌کردند، با پیروزی کاندیدای اصلی جناح راست خاتمه یافت، زمزمه‌ها درخصوص خروج از جبهه اصلاحات از یکسو و انشعاب برخی اعضای شاخص این تشکل سیاسی از عضویت در آن از دیگرسو، بار دیگر بحث از آینده اصلاحات را به صدر اخبار آورد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«با این همه اما هر آن‌چه در این خصوص مطرح می‌شد، خیلی زود با تکذیبیه مواجه و از مدار بحث و گفت‌وگوی جدی ناظران خارج می‌شد. روز گذشته اما خبری روی خروجی یک خبرگزاری نزدیک به جناح اصلاحات رفت که به نقل از یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی از استعفای چند نفر از اعضای شاخص این تشکل سیاسی به دلیل همین اختلاف نظرها حکایت داشت. فرزانه ترکان که با خبرگزاری برنا به گفت‌وگو نشسته بود با اعلام خبر استعفا از کارگزاران سازندگی، "زاویه‌ای که با برخی سیاست‌های حزب کارگزاران، خصوصا در انتخابات اخیر" پیدا کرده بود را علت این کناره‌گیری عنوان کرد و گفت: "چند تن از افراد صاحب رای و بزرگان حزب هم علاوه بر من از عضویت در حزب کارگزاران استعفا دادند." ».

دولت رئیسی نگرانی‌های موشکی آمریکا را برطرف کند/ پس لرزه‌های شکست سنگین انتخاباتی در اردوگاه اصلاحات

با گذشت چند ماه از انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر 1400، همچنان شاهد پس لرزه های شکست سنگین اصلاح طلبان در این انتخابات هستیم.

به فاصله کوتاهی پس از برگزاری انتخابات، «علیرضا علوی تبار» از جبهه اصلاحات ایران(ناسا) به ریاست «بهزاد نبوی» استعفا داد.

 نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان(ناسا) ساز و کار اصلاح شده شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان(شعسا) بود. شورایی که سال 93 به ریاست «محمدرضا عارف» شکل گرفته بود و پس از شکست سنگین اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 منحل شد.

«علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات چندی پیش گفته بود:«سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان آسیب جدی دیده است و در همین انتخابات اخیر مشخص شد که علی‌رغم دعوت آقای خاتمی از مردم به رأی دادن و باوجوداینکه همه احزاب اصلاح‌طلب پشت آقای همتی آمدند اما مردم استقبال نکردند».

صوفی در ادامه تاکید کرده بود: «اصلاح‌طلبان به بازبینی در رویکردهای اقتصادی خود و در نتیجه توجه هر چه بیشتر به عدالت اجتماعی نیاز دارند».

همچنین چندی پیش «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران گفته بود: «در این انتخابات اولین مسئله‌ای که وجود دارد شرایط اقتصادی و اجتماعی و نارضایتی مردم است... این مشکلات که بود و همه هم مسئولیت آن را متوجه دولت دانستند و مسئول دولت را هم اصلاح‌طلبان دانستند پس تمام این مشکلات، مشکلات اصلاح‌طلبی تلقی شد».

مرعشی در ادامه تصریح کرده بود: «در جبهه ما از 24 میلیون رأی آقای روحانی در دوره گذشته، اگر رأی آقای همتی را در نظر بگیریم به 2 و نیم میلیون رسیده است، ‌ یعنی ما 85 درصد رأی از دست داده‌ایم و اگر آن رأی سفید را هم به‌عنوان یک رأی اعتراضی در نظر بگیریم و با رأی آقای همتی جمع کنیم، 80 درصد از رأی ما افتاده است که این قابل‌مطالعه است یعنی باید دلایل آن را بررسی کنیم».

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب نیز پیش از این گفته بود:«اصلاح‌طلبان را چه می‌شود؟ خیلی خلاصه. در سطح نظری، عدول از اصول اساسی اصلاح‌طلبی و نداشتن راهبرد است... در سطح تشکیلاتی تبدیل شدن به جمع‌های نسبتا بسته، پیر، خسته و ناتوان و در سطح عملی، آلوده شدن به جریان فرصت‌طلبی و باری به هر جهت و از این ستون تا آن ستون فرج است و بالاخره در سطح فردی، غلبه کارگزاری و کارپردازی و در یک کلام تکنیسینی سیاسی بر مفهوم واقعی و متعهدانه سیاست است».

واقعیت این است که پس لرزه های شکست سنگین انتخاباتی اصلاح طلبان روز به روز بیشتر در حال عیان شدن است. شکستی سنگین که نه با هجمه به شورای نگهبان قابل سرپوش گذاشتن است و نه با هجمه به دولت جدید می توان آن را مخفی کرد.

** بانیان وضع موجود نگران معیشت مردم شدند!

روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت:«آمارها و مشاهدات خبرهای خوبی از وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم نمی‌دهد. حرف تازه‌ای نیست که بسیاری از اقشار مردم مدت‌هاست رنگ گوشت و مرغ را ندیده‌اند و حتی برای یک غذای ساده مانند نان و ماست هم باید هزینه‌ زیادی پرداخت کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در دهه جدید حتی آویختن مشکلات به دیوار دولت‌های قبلی هم کاری از پیش نخواهد برد. امروز تنها نیاز به شناخت خواست همه قشرهای مردم وجود دارد. این نیاز سنجی هم وجه اقتصادی اقشار کم درآمد را در بر می‌گیرد هم قشر متوسط رنجوری که خطر سقوط به طبقه پایین‌تر را هر لحظه کنار خود احساس می‌کند. دیدن خواسته‌های همه اقشار نه با تعریف و تمجید صرف و نه با تخریب یک جانبه حاصل می شود بلکه حالا وقت آن است که همه دور یک میز نشسته و با همه اختلاف نظرهایی که وجود دارد راهی برای عبور از بحران پیدا کرد».

دولت رئیسی نگرانی‌های موشکی آمریکا را برطرف کند/ پس لرزه‌های شکست سنگین انتخاباتی در اردوگاه اصلاحات

روزنامه ابتکار در حالی نسبت به معیشت مردم ابراز نگرانی کرده که مدیرمسئول آن- محمدعلی وکیلی- در مجلس دهم، به مدت چهار سال نماینده مردم بوده اما وی و همفکرانش در فراکسیون امید هیچگاه به مشکلات اقتصادی و مطالبات معیشتی مردم توجه نکردند.

در شرایطی که در دولت روحانی مردم با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه بودند، «محمود صادقی» از اعضای فراکسیون امید گفته بود «در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و...منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و...شِکوه کنند اما رفع حصر خواسته اصلی بود».

اعضای فراکسیون امید در مجلس دهم هیچگاه به حقوق های نجومی، فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، بی عملی دولت در ساخت مسکن،خسارت برجام،  از بین رفتن سرمایه مردم در بورس، خسارت قرارداد توتال، اجاره بهای سنگین مسکن، پرواز قیمت دلار و مرغ و تخم مرغ و...اعتراض نکرده و حتی این موارد را توجیه هم می کردند.

حالا این طیف که بانی اصلی وضع موجود است، تازه یادش افتاده که مردم با مشکلات متعدد اقتصادی دست به گریبان هستند. مشکلاتی که ماحصل حضور همین جماعت در دولت و مجلس است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان