وزیر نفت، کارنامه وزارتخانه متبوع خود را ارائه داد

تزریق ۲۰‌میلیارد دلار چینی به نفت ایران

دنیای‌اقتصاد : جواد اوجی وزیر نفت، شامگاه شنبه گفت سرمایه‌گذاران چینی در قالب توافق ۲۵ ساله بین دو کشور حدود ۱۵ تا ۲۰‌میلیارد دلار در میادین نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد

هرچند به گفته مسوولان، برای توسعه صنعت نفت و گاز دست‌کم به 160‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شامل 90‌میلیارد دلار در حوزه نفت و 70‌میلیارد دلار برای تحقق اهداف تولید گاز طی سال‌های آینده نیاز است. اوجی که در شبکه یک سیما حاضر شده بود توضیحات مبسوطی درباره ابعاد مختلف فعالیت‌های این وزارتخانه از تامین سوخت زمستانی گرفته تا ساخت پتروپالایشگاه‌‌‌ها، افزایش تعرفه مشترکان گاز و اجرای 110‌درصدی تعهدات ریالی وزارت نفت در 10 ماه سال 1400 ارائه کرد. او همچنین مجددا به بحث فروش نفت اشاره کرد و رشد حجمی آن را «خیره‌‌‌کننده» توصیف کرد. به گفته وزیر نفت، عمده درآمد حاصل از فروش نفت به‌‌‌صورت نقدی دریافت می‌شود و بخش کوچکی هم از طریق تهاتر با کالا تسویه می‌شود.

افت فشار میادین به دلیل عدم‌سرمایه‌گذاری

وزیر نفت با بیان اینکه باید در حوزه صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنیم و از ابتدای دولت سیزدهم اولویت نخست ما توسعه میدان‌‌‌های نفت و گاز است، تصریح کرد: به‌‌‌دلیل سرمایه‌گذاری نکردن در میدان‌‌‌ها، افت فشار اتفاق افتاده است و پالایشگاه‌‌‌های گازی زیر ظرفیت کار می‌کنند.

به گزارش «شانا»، اوجی بر ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تاکید کرد و با بیان اینکه نیاز داریم که در میدان‌‌‌ها سرمایه‌گذاری شود و برای افزایش فشار، حفظ تولید و کشف میدان‌‌‌های جدید برنامه‌‌‌ریزی کرده‌‌‌ایم، افزود: برای جلوگیری از کاهش روزانه 50 تا 70‌میلیون مترمکعب تولید گاز در سال‌های آینده پیش‌بینی کرده‌‌‌ایم در مدت 8 سال باید 80‌میلیارد دلار در بخش بهینه‌‌‌سازی بالادست و صنایع پایین‌‌‌دست نفت و گاز سرمایه‌گذاری شود، همچنین نیاز داریم چاه‌‌‌ها و تاسیسات جدید حفاری و ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه برای سرمایه‌گذاری در میدان‌‌‌های مشترک، مستقل و میدان‌‌‌های نفتی با هدف حفظ و افزایش تولید تلاش می‌‌‌کنیم، گفت: در این جهت با ایجاد کنسرسیوم هلدینگ‌‌‌ها، بانک‌های بزرگ و استفاده از منابع بانکی، اوراق مشارکت، اختصاص سهم 5/ 14درصدی از محل فروش نفت و گاز، نگاه به سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه و کشف میدان‌‌‌های جدید نفت و گاز را پیگیری می‌‌‌کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه بیشتر سرمایه‌گذاری‌‌‌ها در بخش نفت و گاز به‌ویژه در بخش پتروشیمی و پالایشگاهی سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس بوده است، اظهار کرد: آماده‌‌‌ایم یک میدان را از ابتدا تا انتها برای توسعه تحویل هلدینگ بدهیم و گازی که حاصل می‌شود برای مصارف خودشان باشد.

سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری چین در صنعت نفت ایران

اوجی با اشاره به اینکه برای جذب و تشویق سرمایه‌گذاران، قراردادها را تغییر داده و در آنها تنوع ایجاد کرده‌‌‌ایم، افزود: در 8 سال آینده، 15 تا 20‌میلیارد دلار از منابع نفت و گاز برای توسعه میدان‌‌‌ها اختصاص می‌‌‌دهیم و در حدود همین رقم را نیز سرمایه‌گذاران چینی در قالب توافق 25 ساله، بانک‌ها و هلدینگ‌‌‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که از منافع میدان‌‌‌ها سهم خواهند داشت، تلاش می‌‌‌کنیم با روس‌‌‌ها نیز مانند چینی‌‌‌ها در این زمینه قراردادی داشته باشیم.  وی تاکید کرد: امروز مهم‌ترین اولویت ما در بخش صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری است که اگر انجام نشود ممکن است در سال‌های آینده واردکننده این محصولات باشیم.  وزیر نفت پیش از این از نیاز 160‌میلیارد دلاری صنعت نفت و گاز برای توسعه سخن گفته بود. اخیرا محسن خجسته‌‌‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم با اشاره به نیاز صنعت نفت به 160‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری گفت: اگر بخواهیم تولید نفت خام را به 5‌میلیون و 700‌هزار بشکه در روز برسانیم، تقریبا به 90‌میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم و اگر بخواهیم ظرفیت تولید روزانه گاز را از یک‌میلیارد مترمکعب به یک‌میلیارد و 500‌میلیون مترمکعب متناسب با نیاز کشور تا سال 1404 برسانیم، باید 70‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم.

وی رقم سرمایه موردنیاز را یک اجبار دانست و گفت: مصارف داخلی و مصارف صادراتی ما برای آینده به‌‌‌منظور ایجاد زنجیره ارزش برای ما انتخابی جز این سرمایه‌گذاری نمی‌‌‌گذارد.

خجسته‌‌‌مهر با بیان اینکه منابع داخلی برای این رقم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کافی نیست، تصریح کرد: منابع داخلی این ظرفیت را ندارند و تحریم‌ها نیز جلوی استفاده از منابع خارجی را گرفته است، اما از نظر من منابع داخلی به میزانی هست که کار را پیش ببریم و دچار چالش نشویم.

رشد «خیره‌‌‌کننده» صادرات نفت

وزیر نفت درباره افزایش درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم نیز گفت: با راهکارهای مختلف و استفاده از همه ظرفیت‌‌‌ها، فروش نفت خام، میعانات گازی، گاز صادراتی و محصولات پتروشیمی روند رو به رشدی را داشت.

اوجی افزود: از هر ظرفیتی در این حوزه استفاده کردیم و با دیپلماسی انرژی با همه کشورهای مدنظر و شرکت‌های بزرگ فعال ارتباط گرفتیم و در نتیجه، فروش نفت ما از نظر حجمی و وزنی نسبت به گذشته افزایشی خیره‌‌‌کننده داشته است.

اوجی با بیان اینکه مطالبات را به صورت ارزی دریافت می‌‌‌کنیم، تصریح کرد: افزایش قیمت نفت و میعانات گازی هم در این مدت خیلی کمک کرد و به همین علت، منابع درآمدی و وصول مطالبات ما از نظر حجمی و صادرات و وصول درآمدها نسبت به پارسال افزایش قابل‌توجه و چشمگیری داشته است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا منظور از این وصول درآمد، دریافت کالاست یا خدمات فنی و مهندسی یا دریافت ارز؟ گفت: بخش عمده درآمد حاصل از فروش نفت، وصول مطالبات است که آن را نقدی و به صورت ارز دریافت می‌‌‌کنیم و بخش جزئی آن هم به تهاتر با کالا، اختصاص داده شده است. وزیر نفت افزود: در حال آغاز تهاتر بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت با مشارکت در پروژه‌‌‌ها هستیم و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی، نشست‌‌‌های مختلفی را داریم و راهکارهای گوناگونی برای تهاتر با کالا و فروش نفت و تهاتر با مشارکت در پروژه‌‌‌ها مطرح است.  اوجی تاکید کرد: در این چند ماه، بیشتر فروش ما و وصول مطالباتمان به‌‌‌صورت ارزی و نقدی بوده که به وضع ارزی کشور کمک کرده است.

3 ماه تا امضای قرارداد با روسیه

وزیر نفت درباره سفر به روسیه و اینکه آیا قرارداد یا تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای امضا شده است یا خیر؟ گفت: بله، در این حوزه از گذشته هم نقشه راه خوبی را با طرف روس داشتیم و بنده به‌‌‌عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی و وزیر انرژی روسیه نقشه راه جامعی را در حوزه صنعت نفت و گاز در همه بخش‌‌‌های بالا و پایین‌دستی موردنیاز ما و بحث سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری ترسیم کردیم.

اوجی افزود: بحث ساخت داخل را هم داشتیم و با طرف روسی تفاهم‌‌‌ بسیار خوبی انجام شد که ان‌‌‌شاء‌‌‌الله به وقتش به ملت عزیز عرض خواهیم کرد. وی ادامه داد: در بحث توسعه میدان‌‌‌ها هم اتفاق‌‌‌های خیلی خوبی رقم خورد و با شرکت توانمند روس در بحث انتقال فناوری و افزایش برداشت و ساخت بعضی از قطعات موردنیاز صنعت نفت تفاهم‌‌‌نامه داشتیم که ان‌‌‌شاء‌‌‌الله در 2 تا 3 ماه آینده همه اینها به قرارداد منجر می‌شود.

وزیر نفت افزود: این برنامه را با شرکت‌های چینی هم در قالب توافق‌نامه 25 ساله داریم و روسیه هم ظرفیت خیلی خوبی در حوزه ذخایر نفت و گاز دارد و ما هم این ظرفیت را داریم و صادرات و انتقال دانش در دو طرف اتفاق خواهد افتاد.

امضای قرارداد برای احداث 4/ 1میلیون بشکه پتروپالایشگاه

وزیر نفت با بیان اینکه پتروپالایشگاه‌‌‌ها برای جلوگیری از خام‌فروشی است، اضافه کرد: اگر امروز می‌توانستیم همه تولید نفتمان را در پالایشگاه‌‌‌ها فرآورش کنیم به‌‌‌راحتی همه فرآورده‌‌‌های خود را می‌توانستیم صادر کنیم.

اوجی با اشاره به اینکه متاسفانه این اتفاق در سال گذشته در کشور نیفتاد و به ظرفیت پالایشی نفت کشور اضافه نشد گفت: در 2 تا 3 سال آینده با توجه به روند مصرف بنزین و نفتگاز در کشور جزو کشورهای وارد‌کننده فرآورده‌‌‌های نفتگاز و بنزین خواهیم شد. وی افزود: بحث قانون پتروپالایشگاه‌‌‌ها و استفاده از تنفس خوراک به‌‌‌طور جدی در دولت سیزدهم در وزارت نفت پیگیری شد و حدود یک‌میلیون و 460‌هزار بشکه در روز، قرارداد امضا شده است.  وزیر نفت با بیان اینکه 8 قرارداد در حوزه نفت خام و 4 قرارداد در استفاده از خوراک میعانات گازی با پیمانکاران بزرگ بسته شده است، گفت: آیین‌‌‌نامه اصلاحی این قانون نیز در دولت مصوب شد که کمک بزرگی به سرمایه‌گذار می‌کند. اوجی با اشاره به اینکه در حال رفع چالش سرمایه‌گذاران هستیم و دغدغه صندوق توسعه ملی را هم برطرف کرده‌ایم، گفت: برنامه‌‌‌ریزی کردیم تا سرمایه‌گذاران بزرگ را کنسرسیوم کنیم، در پتروپالایش برای هر 100‌هزار بشکه به 5/ 2 تا 3میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

وی افزود: در لایحه‌‌‌ای که به مجلس تقدیم کردیم، ساخت پتروپالایشگاه با ظرفیت پالایش روزانه 300‌هزار بشکه‌‌‌ را وزارت نفت تقبل کرد تا برای دیگر سرمایه‌گذاران قوت قلب باشد.

وزیر نفت با بیان اینکه پیش‌بینی می‌‌‌کنم در یک تا دو سال آینده حدود 200‌هزار بشکه در روز به مرحله بهره‌‌‌برداری برسد، اضافه کرد: ان‌‌‌شاءالله در مدت 4 تا 6 سال آینده ظرفیت یک‌میلیون و 460‌هزار بشکه‌‌‌ای را که قرارداد بسته‌‌‌ایم و استفاده از روش تنفس خوراک است به بهره‌برداری می‌رسد تا در چند سال آینده به ظرفیت مناسبی برسیم.

اوجی گفت: دولت در قالب یک لایحه، پتروپالایشگاهی با ظرفیت 300‌هزار بشکه‌‌‌ را به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به مجلس ارائه می‌کند که امیدواریم با تایید نمایندگان، اتفاق خوبی رقم بخورد و سرمایه‌گذار خصوصی هم ببیند که دولت در این باره عزم جدی دارد.

اجرای 110‌درصدی تعهدهای وزارت نفت

وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت تاکنون بیش از 110‌درصد از تعهد خود در تبصره 14 قانون بودجه را اجرایی کرده است، افزود: تعهد ما در 10 ماه حدود 260‌هزار میلیارد تومان بوده است اما حدود 282‌هزار میلیارد تومان را بر اساس این تبصره واریز کرده‌ایم که حاصل فروش گاز، نفت گاز، بنزین، گوگرد، ال‌‌‌پی‌‌‌جی و میعانات گازی در بخش داخلی و صادرات فرآورده‌ها بوده است.  وی تاکید کرد: به سقف تعهدمان در بودجه سال 1400 در حوزه نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی نیز عمل کرده‌‌‌ایم.

وی با بیان اینکه در بخش فروش محصولات پتروشیمی تا پایان دی‌‌‌ماه بیش از 10‌میلیارد دلار به سامانه «نیما» تزریق شد، گفت: حوزه فروش نفت و میعانات برای تامین کالاهای اساسی و رفع نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و واریز به سامانه نیما و ذخایر بانک مرکزی، نقش خیلی خوبی را داشته است.  وزیر نفت با اشاره به اینکه هیچ فرماندهی در شرایط جنگ اقتصادی برنامه‌‌‌های خود را علنی نمی‌‌‌کند، افزود: به لطف پروردگار با همت همکاران در حوزه صنعت نفت و گاز کشور و با حمایت‌‌‌های دولت به‌‌‌ویژه رئیس‌جمهوری و دیگر سران قوا، رقم‌‌‌های خیلی خوبی در صادرات و وصول مطالبات اتفاق افتاده که توان و قدرت چانه‌‌‌زنی دوستانمان را در وین افزایش داده است. اوجی با بیان اینکه کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده است، گفت: در حوزه نفت و گاز برنامه‌‌‌های بسیار خوبی در دست اقدام داریم.

رکوردزنی مصرف گاز خانگی

اوجی با اشاره به اینکه در اواخر دی و اوایل بهمن‌‌‌ماه اوج مصرف گاز خانگی به 700‌میلیون مترمکعب در روز رسید، تصریح کرد: این در حالی است که خروجی روزانه پالایشگاه‌‌‌ها 845‌میلیون مترمکعب بود و سبب شد در بخش عرضه افت فشار ایجاد نشود.

وی گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه تولید روزانه گاز شیرین و خروجی پالایشگاه‌‌‌ها باید به یک‌میلیارد و 250‌میلیون مترمکعب می‌‌‌رسید، اما به‌‌‌دلیل سرمایه‌گذاری نکردن در سال‌های گذشته در بخش گاز اکنون خروجی روزانه پالایشگاه‌‌‌ها حدود 840‌میلیون مترمکعب است. وزیر نفت با بیان اینکه سالانه روند افزایش 10 تا 12‌درصدی مصرف گاز در بخش خانگی، صنعتی و نیروگاهی را داریم، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کردیم در اوج مصرف امسال روزانه حدود 200 تا 250‌میلیون مترمکعب کمبود گاز داشته باشیم.

اوجی با بیان اینکه در ابتدای کار دولت سیزدهم وضع سطح ذخیره‌‌‌سازی‌‌‌های سوخت نیروگاه‌‌‌ها در مقایسه با پارسال 20 تا 25‌درصد کمتر بود، تصریح کرد: بنابراین فرماندهی تامین سوخت زمستانی را به‌‌‌عهده گرفتیم و با افزایش 30‌درصدی کرایه تانکرهای سوخت‌‌‌رسان تلاش فراوانی را برای پرکردن مخازن سوخت نیروگاه‌‌‌ها انجام دادیم. وی گفت: اولویت ما در بخش گاز، تامین مصرف خانگی است و به این دلیل برای مصرف نیروگاه‌‌‌ها به سمت تامین سوخت مایع رفتیم.

صرفه‌‌‌جویی در مصرف با افزایش بهای گاز

وزیر نفت تصریح کرد: از سال 94 تا اوایل آذر امسال برای مشترکان پرمصرف گاز افزایش قیمت نداشته‌ایم. با مصوبه دولت برای مشترکان سه پله نخست که 75‌درصد مشترکان و 50‌درصد مصرف گاز را شامل می‌‌‌شوند افزایش قیمت نداشتیم، اما برای 25‌درصد مشترکان در بخش خانگی که 50‌درصد مصرف گاز در این بخش را دارند قیمت گاز را افزایش دادیم.

اوجی افزود: در محاسبه مصرف گاز 12 پله داریم که از پله چهارم به بعد به ازای هر پله 40‌درصد قیمت گاز را برای مشترکان پرمصرف افزایش دادیم و از این محل مصرف گاز روزانه 25‌میلیون مترمکعب کاهش یافت که مانند تولید یک فاز پارس جنوبی است و توانستیم حجمی از سرمایه‌گذاری برای جبران مصرف گاز را کاهش دهیم، البته درآمد شرکت گاز نیز روند خوبی داشته است. اوجی با اشاره به افزایش قیمت گاز در اروپا گفت: پس از نشست وزارتی اوپک‌‌‌پلاس عرض کردم فرصت خوبی است و اگر تحریم‌های ظالمانه را در حوزه صنعت نفت و گاز بردارند می‌توانیم بیشتر وارد عرضه انرژی و فرآورده‌‌‌ها و میعانات گازی شویم و این به مصرف‌کننده‌‌‌های بزرگ انرژی در جهان کمک می‌کند تا ببینند آمدن ایران به عرضه انرژی و برداشته شدن تحریم‌ها کمک بزرگی به همان کشورها خواهد بود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان