قوز کمر چیست و چگونه آن را از بین ببریم؟

در دورانی که استفاده از موبایل و کامپیوتر به جزء جدا نشدنی زندگی افراد تبدیل شده، لازم است هنگام نشستن های طولانی بیشتر مراقب سلامت بدن خود باشید. قوز و افتادگی شانه، شایع ترین مشکلاتی هستند که در چنین مواقعی خودنمایی می کنند و ظاهر شما را تحت تاثیر قرار می دهند.

قوز کمر چیست و چگونه آن را از بین ببریم؟

در دورانی که استفاده از موبایل و کامپیوتر به جزء جدا نشدنی زندگی افراد تبدیل شده، لازم است هنگام نشستن های طولانی بیشتر مراقب سلامت بدن خود باشید. قوز و افتادگی شانه، شایع ترین مشکلاتی هستند که در چنین مواقعی خودنمایی می کنند و ظاهر شما را تحت تاثیر قرار می دهند.

اگر از این دسته افراد هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که هنگام نشستن، ایستادن، استفاده از کامپیوتر، موبایل و هر شرایط دیگری وضعیت مناسب بدن خودتان را حفظ کنید. روش هایی مانند استفاده از انواع قوزبند و ورزش های مناسب در اولویت بعدی قرار می گیرند. هرچند قوزبند مدل های مختلفی دارد اما هدف تمام آن ها کمک به بهبود وضعیت ایستادن افراد است.

چه عواملی باعث ایجاد قوز می‌شوند؟

 کیفوز یا قوز می‌تواند مادرزادی باشد (در بدو تولد) یا به دلیل شرایط اکتسابی ایجاد شود که موارد زیر را شامل می‌شود:

  • بالا رفتن سن
  • ضعیف شدن ماهیچه‌ ها در بالای کمر
  • بیماری شوئرمن
  • آرتریتیا
  • آسیب رسیدن به ستون فقرات
  • وجود دیسک‌های ضعیف در بدن فرد
  • اسکولیوز

افرادی که قور کمر خفیف دارند می‌توانند با انجام حرکت ‌های ورزشی این مشکل را از بین ببرند و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

برای اطلاع از حرکات ورزشی مناسب قوز کمر، مقاله ورزش های مناسب برای درمان قوز کمر در سایت دکترمهندس را مطالعه کنید.

علائم قوز چیست؟

 در زیر به شایع ‌ترین علائم کیفوز اشاره می کنیم. اگر چه هر فردی ممکن است تجربه  متفاوتی از علایم را داشته باشد اما به طور کلی علائم قوز شامل موارد زیر است:

  • تفاوت در ارتفاع شانه
  • سر در مقایسه با بقیه بدن به جلو خم می‌شود.
  • تفاوت در ارتفاع یا موقعیت تیغه شانه
  • هنگام خم شدن به جلو ارتفاع قسمت پشتی بالاتر از حد طبیعی ظاهر می‌شود.
  • عضلات همسترینگ سفت (پشت ران)

چگونه قوز کمر را از بین ببریم؟

ساده ترین راه برای درمان قطعی قوز کمر، جلوگیری از آن است. برای جلوگیری از رخ دادن این مشکل باید در انجام حرکت‌ های روزانه خود دقت کنیم. زمانی که راه می‌رویم یا ایستاده‌ایم باید مواظب حالت بدنمان باشیم. کمر را باید صاف نگه داشت تا از افتادگی شانه‌ ها و قوز کمر جلوگیری شود. هنگام نشستن بر روی صندلی باید تکیه داده و به صورت صاف بنشینیم. همچنین استفاده از  قوزبند طبی یکی از مؤثر ترین راهکارهایی است که برای این مشکل مورد استفاده قرار می گیرد.

قوزبند طبی چیست؟

قوزبند طبی یا بریس یک وسیله بسیار کاربردی است. این وسیله مخصوص افرادی است که می خواهند در حالت نشسته یا ایستاده ماهیچه های ستون فقرات و شانه خود را در حالت تعادل نگه دارند و قوز نکنند. استفاده از قوزبند باعث می شود به عضلات و ستون فقرات شما آسیب کمتری وارد شود.

قوزبند های طبی، کمر شما را در وضعیت طبیعی تر و صاف تری قرار می دهند و همین موضوع باعث کاهش فشار وارد بر ستون فقرات و کشش عضلات شما می شود. بنابراین شما می توانید بدون احساس خستگی یا درد، در وضعیت مناسب تری بایستید یا بنشینید.

راهنمای خرید قوزبند طبی

برای انتخاب و خرید مناسب ترین قوزبند، مقاله راهنمای خرید قوزبند طبی در سایت دکترمهندس را مطالعه کنید.

کاربرد قوزبند

اصلی ‌ترین و مهم ترین کاربرد استفاده از انواع قوزبند ها، تصحیح نحوه قرار گیری درست بدن به شکل مناسب می‌باشد.

قوزبند های طبی می‌توانند ستون فقرات را در بخش‌های آسیب دیده درمان و صاف کنند.

در حال حاضر مهم‌ ترین اصلاح کننده بدن قوزبند است که در هر کجای جهان یافت می‌شود. این نوع محصولات معمولاً از یک پارچه نئوپرن سبک ساخته شده که قابلیت تنفس نیز دارد تا بدن عرق نکند. می‌توان آن را در زیر یا بالای لباس پوشید و بند های آن را متناسب با عضلات بدن تنظیم کرد.

استفاده از قوزبند برای درمان قوز چه کسانی ضرورت دارد؟

استفاده از قوزبند های طبی برای نوجوانانی که در سن رشد هستند، بسیار کاربردی است و اکثر پزشکان اولین چیزی که در جهت پیشگیری از پیشرفت قوز کمر توصیه می کنند، استفاده از قوزبند های طبی است.
ولی برای افراد مسن که از قوز کمر و انحنای ستون فقرات رنج می برند، تاثیری بر درمان و یا اصلاح ستون فقرات آن ها ندارد و فقط تا حدی منجر به کاهش درد و التهاب می شود.
قوزبند های طبی انواع زیادی دارند که هرکدام متناسب با نوع انحنا و قوز کمر بیمار طراحی و ساخته می شوند. اما چیزی که بین همه قوزبند ها مشترک است جنس آن است. اکثر قوزبند ها از مواد سبک ساخته می شوند تا خللی در عملکرد بیمار در طی روز و هنگام انجام فعالیت های روزانه ایجاد نکند.
با این وجود ممکن است چند روز اولی که از قوزبند استفاده می کنید احساس ناراحتی و محدودیت کنید اما نگران نباشید بعد از مدتی به آن عادت می کنید و به راحتی کارهای روزانه خود را انجام می دهید.

قوزبند های طبی

نکاتی که هنگام خرید قوزبند های طبی باید به آنها توجه کنید:

  1. راحتی و سایز مناسب: در زمان استفاده از قوزبندهای طبی خیلی مهم است که شما احساس راحتی کنید. چرا که گاهی بنا بر تشخیص پزشک ساعت های طولانی در روز موظف به استفاده از این قوزبندها هستید بنابراین باید راحتی خود را اولویت اول در نظر بگیرید.
    اگر قوزبندی که از آن استفاده می کنید نامناسب باشد، آسیب بیشتری به ستون فقرات خود وارد می کنید.
  2. قابلیت تنظیم قوزبند طبی: حتی اگر قوزبند سایز مناسب خودتان هم پیدا نکردید نگران نباشید. به راحتی می توانید با استفاده از بندهایی که روی قوزبند ها تعبیه شده، اندازه قوزبند را با بالاتنه خود تنظیم کنید.
  3. جنس قوزبند طبی: همانطور که گفتیم قوزبند باید سبک باشد تا خللی در فعالیت های روزانه شما ایجاد نکند. بنابراین جنس آن اگر از ابر، پارچه، نئوپرن و یا مواد سبک دیگر باشد مشکلی ندارد.
    جنس قوزبند طبی شما باید به گونه ای باشد که منجر به تعرق و احساس ناراحتی نشود. مخصوصا اگر برای پوشیدن زیر لباس طراحی شده باشد.
    همچنین دقت کنید که جنس آن به گونه ای نباشد که منجر به حساسیت پوست شما شود. پس به طور کلی قوزبند طبی شما باید سبک، ضد حساسیت و قابل شستشو باشد.
  4. محل استفاده قوزبند های طبی: بعضی از قوزبندها به منظور جلوگیری از انحنای شانه ها و برخی دیگر به منظور رفع انحراف و قوز ستون فقرات طراحی شده اند. همچنین برخی دیگر کل قسمت بالا تنه را می پوشانند.
    برخی از قوزبند ها برای استفاده در زیر لباس و برخی دیگر برای روی لباس مناسب هستند. نوع قوزبندی که برای بیمار مناسب است را پزشک مشخص می کند.
  5. سهولت استفاده از قوزبند های طبی: شاید روزانه مجبور باشید چند بار قوزبند خود را درآورده و دوباره بپوشید. به همین دلیل اطمینان حاصل کنید که بستن و درآوردن قوزبندی که انتخاب می کنید راحت باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان