شمخانی: ایران از خطوط قرمز خود عقب‌نشینی نکرده است

ارزیابی اولیه آمریکا و اروپا از پاسخ ایران

شماره روزنامه: ۵۵۲۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۵/۲۷ شماره خبر: ۳۸۹۱۴۵۵ ...

در تازه‌ترین ارزیابی از پاسخ ایران، ‌‌‌‌‌‌ند پرایس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز سه‌‌‌‌‌‌شنبه در کنفرانسی خبری در رابطه با مذاکرات وین گفت: بر سر هر آنچه که می‌شد مذاکره شود، مذاکره انجام گرفته است. پرایس ادامه داد: ما پاسخ ایران در رابطه با متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا (در رابطه با احیای برجام) را دریافت کرده‌‌‌‌‌‌ایم و درحال بررسی آن هستیم. ما در عین حال به رایزنی با اتحادیه اروپا و متحدان اروپایی در مسیر پیش‌رو ادامه خواهیم داد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: ما از مسائل بزرگ بر سر ازسرگیری پایبندی‌‌‌‌‌‌ها به برجام توسط ایران و رفع تحریم‌ها توسط آمریکا عبور کرده‌‌‌‌‌‌ایم. ما باور داریم که مشکلات بزرگ عمدتا حل‌‌‌‌‌‌وفصل شده‌‌‌‌‌‌اند. این مقام ارشد آمریکایی در ادامه گفت: ما نظرات خود (در رابطه با اظهارات ایران درخصصوص متن پیشنهادی اتحادیه اروپا) را به‌طور خصوصی به اتحادیه اروپا ابراز کرده‌‌‌‌‌‌ایم و به این کار ادامه خواهیم داد. ما جزئیات بازخوردهای‌‌‌‌‌‌مان را بازگو نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با جدیت ایران در احیای برجام گفت: من نمی‌‌‌‌‌‌خواهم در این زمینه پیش‌داوری کنم و قصد ندارم در این زمان که در حال بررسی‌‌‌‌‌‌های‌‌‌‌‌‌مان هستیم، جوابی قطعی ارائه دهم. تحلیل این موضوع به زمان نیاز دارد. او در عین حال تاکید کرد: موضع ما در قبال مذاکرات کاملا مشخص است و آن اینکه مذاکرات کنونی تنها مربوط به برنامه هسته‌‌‌‌‌‌ای ایران است و چیز بیشتری را شامل نمی‌شود. بحث گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی آمریکا بخشی از مذاکرات وین نیست. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: اگر احساس کنیم که توافق هسته‌‌‌‌‌‌ای در راستای منافع ملی ما نیست، یقینا این توافق مرده خواهد بود. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین ادعا کرد: مهم برای ما و دیگران از جمله اتحادیه اروپا و اسرائیل این است که ایران به سلاح هسته‌‌‌‌‌‌ای دست‌نیابد. اگر ایران دارای یک سلاح هسته‌‌‌‌‌‌ای باشد این یک خطر برای ما و تمام جامعه جهانی خواهد بود. او افزود: ما مواضع‌‌‌‌‌‌مان را به اطلاع شرکایمان از جمله اسرائیل رسانده‌‌‌‌‌‌ایم و همان‌طور که گفتم آنچه که برای ما مهم است این است که ایران به سلاح هسته‌‌‌‌‌‌ای دست نیابد. در همین خصوص

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شامگاه سه‌‌‌‌‌‌شنبه خبر داد که با «لوید آستین»‌‌‌‌‌‌ وزیر دفاع آمریکا گفت‌‌‌‌‌‌وگو کرده است. گانتز گفت که با آستین درباره اقدامات لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌‌‌‌‌ای صحبت کرده است. همزمان با اظهارات سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، یک سناتور آمریکایی در پیامی، بازگشت به توافق هسته‌‌‌‌‌‌ای را بهترین راه حفاظت از منافع آمریکا در خاورمیانه تلقی کرد. به گزارش «ایسنا» کریس مورفی، نماینده دموکرات سنای آمریکا در واکنش به گزارش شبکه سی‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌ان درباره چشم‌‌‌‌‌‌انداز احیای توافق هسته‌‌‌‌‌‌ای، در صفحه توییترش نوشت: بازگشت به توافق هسته‌‌‌‌‌‌ای مهم‌ترین کاری است که آمریکا می‌تواند برای حفاظت از منافع‌‌‌‌‌‌مان در خاورمیانه انجام دهد. بیایید این کار را انجام دهیم. مورفی، پیش‌‌‌‌‌‌تر بارها از تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌‌‌‌‌‌ای در سال‌2018 انتقاد کرده بود.

ارزیابی واشنگتن از پاسخ ایران به متن پیش‌نویس توافق احیای برجام در شرایطی است که پیشتر وبگاه شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه گفته بود؛ اتحادیه اروپا پیشنهادات ارائه‌‌‌‌‌‌شده از سوی ایران در مذاکرات رفع تحریم‌های وین را «سازنده» می‌داند. بلومبرگ نوشته این نخستین نشانه مثبتی است که نشان می‌دهد مواضع ارائه‌‌‌‌‌‌شده از سوی ایران که دوشنبه شب تقدیم اتحادیه اروپا شد باعث ایجاد بن‌‌‌‌‌‌بست در مسیر مذاکرات نخواهد شد. سخنگوی اتحادیه اروپا در مسائل سیاست خارجی و امنیتی نیز ساعاتی پس از دریافت پاسخ ایران گفت: «ما پاسخ ایران را دریافت کرده‌‌‌‌‌‌ایم. داریم آن را مطالعه می‌کنیم و در حال مشورت با سایر طرف‌‌‌‌‌‌های برجام و آمریکا درخصوص ادامه مسیر هستیم.‌»

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان اخیرا گفته بود: در مذاکرات اخیر طرف آمریکایی در دو موضوع به‌صورت نسبی انعطاف‌‌‌‌‌‌هایی را به‌صورت شفاهی نشان داده است که باید مکتوب شود و تبدیل به متن شود و مساله سوم موضوع تضمین‌‌‌‌‌‌هاست که باید آمریکایی‌‌‌‌‌‌ها انعطاف داشته باشند و با واقع‌‌‌‌‌‌بینی برخورد کنند و اگر ما چنین انعطافی را مشاهده کنیم در روزهای آینده می‌توانیم به نقطه توافق برسیم. روزهای آینده، روزهای مهمی برای توافق است. اگر آنها انعطاف نشان ندهند دنیا به آخر نمی‌رسد آنها صحبت از پلن B[نقشه دوم] می‌کنند، ما هم پلن B خود را داریم.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران نیز سه‌شنبه شب در نشست ویژه اعضا کمیسیون امنیت ملی مجلس در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی با تاکید بر سیاست محوری دولت بر گره‌نزدن اقتصاد کشور به مذاکرات گفت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که با هوشمندی و دوراندیشی مجلس انقلابی تصویب شد، ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای پیگیری کامل سیاست مقاومت فعال در اختیار کشور قرار داد که امروز ثمرات آن بیش از گذشته هویدا شده است. دریابان علی شمخانی با تشریح زحمات شبانه‌‌‌‌‌‌روزی رئیس و اعضای هیات مذاکره‌‌‌‌‌‌کننده و مجموعه دستگاه‌های فعال در این بخش خاطرنشان کرد: صرف‌نظر از توافق یا عدم‌توافق که به هر شکل، تامین‌کننده منافع ملت ایران است با هماهنگی بسیار خوبی که میان بخش‌های مختلف کشور برای پیشبرد مذاکرات انجام شد، در هیچ بخشی از خطوط قرمز عقب‌‌‌‌‌‌نشینی انجام نشد و نخواهد شد. همزمان محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه در توییتی نوشت: آمریکا به اشتباه فکر می‌کرد فشار بر ایران هم نتیجه می‌دهد و هم هزینه‌ای ندارد، چون ایران پاسخ نمی‌دهد، اما سیاست «مقاومت فعال» در کنار «قانون اقدام راهبردی مجلس» دست ایران را پر کرد و مذاکره از موضع قوت شکل گرفت. مذاکره‌کنندگان نیز به‌خوبی از دستاوردهای قانون مجلس صیانت کردند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین هم در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، درخصوص تلاش تیم ایرانی گفت: «تصمیم‌گیری با مقام‌‌‌‌‌‌ها و نمایندگان پارلمان ایران است، قطعا اما به‌عنوان رئیس هیات روس در مذاکرات وین درباره برجام، می‌‌‌‌‌‌توانم شهادت دهم که دیپلمات‌‌‌‌‌‌های ایرانی به بهترین شکل تلاش خود را برای تضمین منافع ایران انجام دادند.» اولیانوف همچنین گفت درخواست‌‌‌‌‌‌های ایران درخصوص پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌‌‌‌‌‌ای معقول است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌‌‌‌‌‌ای پنج‌‌‌‌‌‌‌ماهه از پنج‌شنبه 13مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه 17‌مرداد با پرواز هیات‌‌‌‌‌‌های شرکت‌‌‌‌‌‌کننده به پایتخت‌‌‌‌‌‌ها به پایان رسید. بر‌گزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که

«جوزپ بورل»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌‌‌‌‌‌ای در روزنامه فایننشال‌‌‌‌‌‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌‌‌‌‌‌روز‌‌‌‌‌‌شده‌‌‌‌‌‌ای درخصوص رفع تحریم‌ها و گام‌‌‌‌‌‌های هسته‌‌‌‌‌‌ای ایران است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان