کار دیوان عدالت اداری چیست؟

بدون شک یکی از مهم ترین نهاد هایی که در کشور ما وجود دارد دیوان عدالت اداری می باشد که وظیفه تعیین کننده ای در کشور دارد و افراد زیادی ناگزیر به مراجعه به آن هستند.

کار دیوان عدالت اداری چیست ؟

وقتی اسم از نهاد های اداری و یا قضایی به میان می آید معمولا دادگاه ها و دادگستری ها یا حتی شرکت های اداری در ذهن متبادر می شود و کمتر کسی است که از نهاد مهمی به اسم دیوان عدالت اداری اشاره کند. بدون شک یکی از مهم ترین نهاد هایی که در کشور ما وجود دارد دیوان عدالت اداری می باشد که وظیفه تعیین کننده ای در کشور دارد و افراد زیادی ناگزیر به مراجعه به آن هستند. اما کار دیوان عدالت اداری چیست که چنین وظیفه مهمی را در کشور ایفا می کند ؟

ما در این مطلب همراه شماییم تا به طور کامل به وظیفه دیوان عدالت اداری بپردازیم و کارکرد این نهاد را به طور کامل برای شما شرح دهیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با ما در این مطلب همراه باشید. اما پیش از کسب اطلاعات مورد نظر خود در مورد کار دیوان عدالت اداری ، اگر برای رسیدگی به پرونده خود به یک وکیل دیوان عدالت اداری نیاز دارید کافیست از طریق لینک زیر اقدام کنید و به راحتی به حرفه ای ترین گروه وکلا در زمینه پرونده های دیوان عدالت اداری دسترسی داشته باشید :

برای ارتباط با وکیل دیوان عدالت اداری میتوانید بر روی لینک کلیک کنید.

دیوان عدالت اداری ؛ نهادی قضایی یا اداری ؟

ممکن است با شنیدن نام دیوان عدالت اداری تصور کرده باشید که این دیوان نقشی اداری در کشور بر عهده دارد و فعالیت های آن در حوزه اداری می باشد. هرچند که در دید اول به نظر می رسد که این دیوان از ادارات کشور می باشد و زیر نظر قوه مجریه به کار می پردازد باید گفت که کار دیوان عدالت اداری در حقیقت قضایی می باشد و این نهاد زیر نظر قوه قضاییه تشکیل شده و به فعالیت می پردازد.

همچنین این رئیس قوه قضاییه است که رئیس دیوان عدالت اداری را به این سمت منتصب می کند پس بدیهی است که این دیوان ماهیتی قضایی دارد و نقش دادرسی و رسیدگی به پرونده های خاصی را به عهده دارد. اما این سوال همچنان باقی می ماند که چه پرونده هایی این به نهاد ارجاع داده می شوند ؟ چرا این پرونده ها در دادگاه ها یا دادگستری برسی نمی شوند ؟

این جاست که جواب این سوال که کار دیوان عدالت اداری چیست اهمیت پیدا می کند. چرا که پرونده هایی که در این نهاد مورد برسی قرار می گیرند یک تفاوت اساسی و مهم با سایر پرونده های مورد برسی در سایر نهای قضایی دارد.

دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به چه شکایاتی را دارد ؟

به طور معمول اگر شما در نتیجه اقدامات یک فرد مورد آسیب جانی یا مالی قرار بگیرید می توانید حقوق خود را از طریق مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه ها مطالبه کرده و از طریق طرح یک دادخواست علیه آن شخص به حقوق از دست رفته خود دست پیدا کنید. به طور معمول فردی که در این دعوا ها در طرف شما قرار می گیرد یک شخص حقیقی یا حقوقی معمولی می باشد و دعوای شما جنبه خصوصی و بین فردی دارد.

اما اگر در یکی از این خساراتی که به شما وارد شده است ، طرف دعوا و کسی که این خسارت را به شما وارد کرده است یکی از اشخاص دولتی یا اداری باشد ، در این صورت به کدام نهاد قضایی باید مراجعه کنید؟ در این زمان است که دیوان عدالت اداری مرجع صالح شما برای رسیدگی به این دسته از دعاوی قرار می گیرد. در حقیقت کار دیوان عدالت اداری رسیدگی به شکایات مردمی علیه دولت ها ، ادارات و ... می باشد.

ما در ادامه این مطلب به طور کامل به شرح وظایف دیوان عدالت اداری می پردازیم پس با ما همراه باشید.

وظیفه دیوان عدالت اداری چیست ؟

این دیوان چون ساز و کاری متفاوت با دادگاه های دیگر دارد ، قانون مخصوص به خود را نیز برای شیوه کار و رسیدگی به پرونده ها مشخص کرده است که در این قانون کار دیوان عدالت اداری و وظایف آن نیز به طور دقیق مشخص گردیده است. در این قانون و مطابق ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ، وظایق این نهاد قضایی به این شرح می باشد :

1-رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقوقی از :

الف- تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه ها و سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری‌ها و سازمان تامین اجتماعی و تشکیلات و نهادهای انقلابی و موسسات وابسته به آنها

به موجب این بند از قانون این دیوان اگر شما در نتیجه تصمیمات و اقدامت موسسه هایی که در این ماده ذکر شده است ، ضرر یا خسارتی ببینید ، این وظیفه و کار دیوان عدالت اداری است که به شکایات شما رسیدگی کند. نکته ای که در این مورد باید مد نظر داشته باشید این است شما باید در اثر تخلف یا اشتباهی از این نهاد مورد تضرر قرار گرفته باشید. یا اگر حس می کنید که در نتیجه تخلف یا بی عدالتی صورت گرفته در این نهاد مورد خسارت قرار گرفته اید ، به طرح دادخواست بپردازید.

چرا که اگر در حین انجام وظیفه قانونی این نهاد ها متضرر شده باشید هرچند حق شکایت دارید اما به احتمال زیاد دادخواست شما رد می گردد.

ب - تصمیمات و اقدامات ماموران واحدهای مذکور در بند «الف» در امور راجع به وظایف آنها

اگر در نتیجه فعالیت ضابطین اداری نیز مورد خسارت قرار گرفته اید ، این حق برای شما باقیست که به طرح دادخواست پرداخته و اقدام به دریافت حقوق از دسته رفته خود کنید. در نظر داشته باشید که برای شکایت از ضابطین اداری ، خسارت به وجود آمده علیه شما باید در زمان انجام کار و وظیفه این افراد صورت گرفته باشد.

اگر ضابطین قضایی در خارج از محیط کار و وظیفه خود و به عنوان یک شخص عادی (نه مامور اداری) این آسیب را به شما زده باشند در این صورت رسیدگی به دادخواست شما در صلاحیت شورای حل اختلاف ، دادگاه های حقوقی یا شاید کیفری قرار میگیرد.

۲ - رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آراء و تصمیمات قطعی:

  • هیات های رسیدگی به تخلفات اداری
  • کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون‌های مالیاتی
  • هیات حل‌اختلاف کارگر و کارفرما
  • کمیسیون موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنها

اگر در نتیجه رای هایی که در هر یک از موسسات اداری ، نهاد های دولت و موسسه های حکومتی نیز صادر شده است ، مورد خسارت و تضرر قرار گرفته اید می توانید ضمن اعتراض به آن رای ها از طریق دیوان عدالت اداری تظلم خواهی کنید. اما همانطور که هم فوقا گفتیم و هم در انتهای بند مذکور متذکر شدیم ، پیگیری این رای های از نظر تخلف یا نقض قانون مورد برسی است و نه صرف رسیدن به وظایف قانون این موسسات.

۳- رسیدگی به شکایات قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر مستخدمان واحدها و موسسات مذکور در بند (۱) و مستخدمان موسساتی که شمول این قانون نسبت به آنها محتاج ذکر نام است اعم از لشکری و کشوری از حیث تضییع حقوق استخدامی

یکی از کارهای دیوان عدالت اداری که از اهمیت زیادی نیز برخوردار می باشد، مربوط به شکایات نهاد های استخدامی دولتی می باشد که قابل پیگیری و برسی در دیوان عدالت اداری می باشد.

تا اینجا در مورد مهم ترین پرونده های ارجاعی به این نهاد و کار دیوان عدالت اداری پرداختیم. اما این سوال برای شما باقیست که شکایات در دیوان عدالت اداری چه نتیجه ای به دنبال خواهد داشت که ما در ادامه به آن می پردازیم :

آیا در دیوان عدالت اداری به طرح دادخواست بپردازیم ؟

بسیاری از افراد به علت به نتیجه نرسیدن پرونده خود با دریافت نکردن حکم مطلوب در بسیاری از مواقع از طرح شکایت منصرف می شوند. بدیهی است که رسیدن به حکم مطلوب از طریق سازو کار دیوان عدالت اداری از سختی ها و دشواری های مربوط به خود برخوردار است و به همین علت اتخاذ یک وکیل دیوان عدالت اداری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. چرا که این وکیل می تواند شما را به حکم مطلوب خود برساند.

شما با رسیدن به حکم مطلوب خود در دیوان عدالت اداری می توانید اولا خسارات وارد شده به خود را جبران نمایید. دوما در صورت امکان ملغی کردن تصمیمات نهاد های اداری ، از این دیوان به خواست خود برسید و سوما در صورت امکان وضعیت خود را که در نتیجه تصمیمات اداری برهم خورده است به شکل پیشین در آورده و در صورت عدم امکان ، خسارات ناشی از آن را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان