وبلاگ مشرق

هدف‌زنی باهنر روی گیج‌گاه منادیان "تحریم انتخابات"/ درباره احتمال کاهش قیمت خودروهای داخلی

طرح شریرانه "تحریم انتخابات" گاهی از جایگاه‌ها و نقاطی تئوریزه میشود که خیلی از ما فکرش را هم نمی‌کنیم! توجه به این مسئله رویکردی تبیینی_امنیتی را طلب می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"تئوریزاسیون تحریم انتخابات" در جایی که فکرش را نمی‌کنیم!

هدف‌زنی باهنر روی گیج‌گاه منادیان "تحریم انتخابات"/ درباره احتمال کاهش قیمت خودروهای داخلی

محمد صدر، فعال اصلاح‌طلب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در اشاره به انتخابات سال جاری اظهار کرده است:

"حضور فعال در انتخابات لازمه‌اش رضایت مردم بوده و برای راضی کردن مردم هم مشخص است که باید به نظرات و عقاید آنان احترام گذاشته شود و مورد توجه قرار بگیرد. "

او می‌افزاید: اگر مردم ببینند زمانی که رای می‌دهند، این رای در نحوه حکومت‌داری و تصمیم‌گیری‌ها موثر واقع می‌شود، حضور پیدا می‌کنند. اگر ببینند چنین چیزی وجود ندارد، حضور پیدا نمی‌کنند. مطالبی هم گفته شده برای آنکه انتخابات پرشور داشته باشیم مهم است. اگر انتخابات درست، سالم و پرشور برگزار شود، نظام جمهوری اسلامی را بیمه می‌کند و باعث خواهد شد کارهای ضد انقلاب داخلی و خارجی تاثیرگذار نباشد. ما باید سعی کنیم مطابق خواسته‌های مردم عمل کنیم. [1]

*این مسئله جای تأسف زیادی دارد که یک رجل سیاسی ایرانی نمی‌داند شرط حضور در انتخابات، عقلانیت است نه امید یا ناامیدی!

زیرا عقلانیت اقتضا می‌کند انسان برای علاج بیماری به پزشک مراجعه کند. همان عقلانیت نیز اقتضا می‌کند اگر مردم مشکلی در روند اجرائیات یا تقنین کشور می‌بینند؛ اتفاقا حضوری گسترده‌تر در انتخابات داشته باشند و با رأی خوب خود چاره‌ای جدید برای حل مشکلات ایجاد کنند.

یعنی بر خلاف آنچه که آقای صدر ابراز کرده است؛ اتفاقا ناامیدی و اعتراض دلیل مهمتری برای حضور در انتخابات است تا امید و غیره!

البته تأسف ما در قبال اظهارات صدر به همین جا ختم نمی‌یابد و تأسف دیگر نیز از آنروست که آقای صدر گویا نمی‌داند بیمه بودن یک نظام سیاسی منوط به عزم و توانایی نظام سیاسی برای اجرا و رعایت قانون است نه بسته به میزان مشارکت انتخابات!

چه اینکه مشارکت بالای انتخاباتی اگرچه یک امتیاز است لکن تعیین‌کننده چیزی نیست اما قانون کشور در صورت کوچکترین خدشه‌ای؛ لرزه‌ی ارکان حاکمیت را رقم خواهد زد.

لذاست که قوت و قوام یک نظام سیاسی در بحث مردمسالاری نیز در وهله اول منوط به رعایت قانون، برگزاری یک انتخابات قانونی و ایستادن پای رأی مردم به حکم قانون است.

حال اینکه بحث مشارکت حداکثری نیز به این امتیازات افزوده شود اگرچه یک امتیاز خواهد بود اما همانطور که بیان کردیم یک رکن نیست.

انتظار بود آقای صدر بدانند و بگویند که لو فرض هم اگر مردم دیدند کسی بر خلاف عقلانیت و خواسته‌های معقول کار می‌کند؛ پس بر آنان فرض است که با حضوری بیشتر در انتخابات و رأی خوب؛ فرد دیگری که کارنامه بهتری دارد را بر سر کار بیاورند.

گفتنیست، جریان اصلاحات تا این لحظه و بصورت ستادی قصد دارد انتخابات مجلس امسال را هم تحریم کند و به نظر می‌رسد اظهارات محمد صدر نیز در همین راستا بیان شده باشد!

***

آن ملکه تحریم و این سخنگو!

هدف‌زنی باهنر روی گیج‌گاه منادیان "تحریم انتخابات"

هدف‌زنی باهنر روی گیج‌گاه منادیان "تحریم انتخابات"/ درباره احتمال کاهش قیمت خودروهای داخلی

جواد امام، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی جدید جبهه اصلاحات به تازگی طی اظهاراتی در واکنش به انتقادات مهندس باهنر از سخنان تحریم‌طلبانه سعید حجاریان در قبال انتخابات [2] گفته است: حرف‌های باهنر مانند بسیاری از اصولگرایان سنتی، دیگر در طیف راست و اصولگرایان هم خریداری ندارد؛ (چه برسد برای مردم) که اگر حنای باهنر رنگی داشت و می‌توانست مانند قبل در شمایل لابی‌من اصولگرایان فعالیت کند، می‌توانست حق علی لاریجانی را در انتخابات گذشته بگیرد و زمینه احراز صلاحیت او را فراهم سازد.

به گزارش اعتمادآنلاین، او می‌افزاید: اصلاح‌طلبان به هیچ‌وجه منادی تحریم انتخابات نیستند، بلکه این عملکرد نهادهایی چون شورای نگهبان و... است که باعث ناامیدی مردم از اثرگذاری رای‌شان می‌شود.

جواد امام همچنین اظهار کرده است: معتقدم خود آقای باهنر هم به حرف‌هایی که زده‌اند، اعتقادی ندارند و بیشتر برای خوش‌آمد برخی افراد و جریانات این اظهارات را داشته‌اند. مشخص است این خوش خدمتی‌ها در ازای تمنایی انجام می‌شود.[3]

*ما قضاوت درباره سطح ادبیات و منطق سخنگوی جدید جبهه اصلاحات را به عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

البته از جبهه‌ای که کارنامه‌اش تحریم انتخابات است و رئیس جدیدش مدافع تحریم انتخابات؛ طبعا انتخاب چنین سخنگویی عجیب نبود.

در اشاره به مواضع مهندس باهنر نیز بیان این نکته ضروریست که آقای باهنر حرف شاذ یا ثقیلی را مطرح نکرده بلکه صرفا منطق حضور انتخاباتی و رذیلت "تحریم انتخابات" و مشارکت به این شرط یا آن شرط را به منادیان تحریم و کسانی مثل آقای حجاریان یادآوری کرده است.

اینکه اصلاح‌طلبان ستادی اینچنین در مقابل نور منطق برمی‌آشوبند و فریاد و هلهله می‌کشند از عبرت‌های زمانه ماست که البته در تاریخ هم مسبوق به سابقه است!

بیان این نکته هم ضروریست که ما اگرچه کمتر خوانش مشترکی با آقای شکوری‌راد (سخنگوی سابق جبهه اصلاحات) داریم لکن حیف بود اصیل‌زادگی، شأن سخنگویی و لحن مؤدبانه ایشان در ستاد اصلاحات با چنین ادبیاتی جایگزین شود.

***

چرا ارزانی خودرو پایدار نخواهد بود!؟

گفتاری درباره احتمال کاهش قیمت خودروهای داخلی

هدف‌زنی باهنر روی گیج‌گاه منادیان "تحریم انتخابات"/ درباره احتمال کاهش قیمت خودروهای داخلی

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تایید مصوبه مجلس در خصوص واردات خودروهای کارکرده از سوی مجمع تشخیص گفته است: در شرایط فعلی واردات خودرو، چه نو و چه کارکرده، قطعا تاثیر فوق‌العاده‌ای بر کاهش قیمت این محصول خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با 500 هزار کسری خودرو نسبت به نیاز کشور مواجه هستیم، افزود: متاسفانه چندین سال است که نمی‌دانیم به چه دلایل غیر موجهی این مسیر مسدود شده است. اگر این مسیر باز و واردات خودروهای نو و کارکرده انجام شود و نیاز بازار خودرو تامین گردد، قاعدتا این وضعیت فعلی و افزایش قیمت‌ خودروها به نحوی مدیریت خواهد شد و قیمت‌ها تنظیم می‌شود و قیمت‌ خودرو کاهش پیدا کرده و واقعی خواهد شد.[4]

*سخنان آقای ارکانی در صورت کلی معادله صحیح هستند و طبعا با طرح معقول واردات خودرو و ایجاد رقابت منطقی، شاهد کاهش قیمت لجام‌گسیخته خودروهای داخلی خواهیم بود.

لکن این تمام ماجرا نیست...

بخش مهم و البته ناگفته این ماجرا اینست که دولت آیین‌نامه‌ای برای این طرح نوشته که بر اساس آن تعرفه‌های تصاعدی برای واردات این خودروها در نظر گرفته شده است.

تعرفه‌ای که گفته می‌شود بر اساس آن، برای خودروهایی با موتور 1500 تا 2000 سی سی تعرفه از 71 به 91، خودروهایی با موتور 2000 تا 2500 سی سی از 91 به 131، خودروهایی با موتور 2500 تا 3000 سی سی از 96 به 161 و برای خودروهای بالای 3000 سی سی به 171 درصد افزایش یافته است.

بر این اساس، طبق منطق اقتصادی؛ رقابت معقول ایجاد نخواهد شد و هدف کاهش محسوس قیمت‌ها تحقق نخواهد یافت و اگرچه شاید طی مدت کوتاهی شاهد یک افت کوچک قیمتی باشیم اما قیمت خودروهای داخلی مجددا در کانال‌های قبلی قرار خواهد گرفت و بسا که بیشتر هم بشود!

در همین راستا، چندی قبل یک نماینده مجلس در اشاره به تعرفه بالای دولت برای خودروهای وارداتی طی یک اخطار قانونی گفته بود: دولت اگر می‌خواهد قیمت خودرو ارزان نشود به طور رسمی اعلام کند. علاوه بر این رقم (تعرفه در نظر گرفته شده!) قرار است چهار درصد عوارض گمرکی -هم- گرفته شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در پاسخ به این اخطار گفته بود: ان‌شاءالله دولت عادلانه به بحث تعرفه خودروهای وارداتی توجه خواهد کرد. [5]

با این وصف، انتظار عقلانی آنست که آقای ارکانی و امثال ایشان نگاه منطقی‌تری به ماجرای واردات خودرو و کلیت ماجرای آن داشته باشند و وعده‌ای به مردم ندهند که تحقق آن عملا غیر ممکن است.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1370963

2_ mshrgh.ir/1504340

3_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-620765

4_ isna.ir/xdP924

5_ mshrgh.ir/1500442

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان