تشکیک اندیشکده آمریکایی در پرواز جنگنده نسل پنجم ترکیه

این در حالی است که ترکیه سخت تلاش می‌کند با قدرت نظامی از سیاست منطقه‌ای خود حمایت کند. اما یک مشکل وجود دارد، ترکیه با ناوگانی که عمدتا از جنگنده‌ های اف-۱۶ قدیمی تشکیل شده و نمی‌تواند نقش قدرت بزرگ را بازی کند.

یک اندیشکده آمریکایی گزارش داد که ترکیه افتخار می‌کند که نهمین نیروی هوایی بزرگ جهان را دارد اما لزوما قوی‌ترین نیست و ساخت جنگنده بومی نسل پنجم دور از واقعیت است.
 
به گزارش فارس، ترکیه از اعضای ناتو تحت رهبری آمریکا و دومین ارتش بزرگ این ائتلاف این روزها با قدرت هوایی خود مشکل دارد.
 
اندیشکده «گیت استون» روز سه‌ شنبه در این زمینه نوشت، ترکیه‌ای‌ها افتخار می‌کنند که نیروی هوایی آنها نهمین نیروی هوایی بزرگ جهان است، اما لزوما قوی‌ترین نیست.
 
بر اساس فهرست جهانی هواپیماهای پیشرفته نظامی، ترکیه در میان 15 ارتش برتر جهان قرار ندارد. ترکیه دارای 110 بالگرد رزمی و 205 هواپیمای جنگنده، رهگیر است. اما ناوگان 1065 هواپیمای نظامی آن شامل هیچ جنگنده تهاجمی اختصاصی نیست.ترکیه به طور سنتی تنها به فناوری آمریکا و عمدتا جنگنده «اف-16» وابسته است.
 
این در حالی است که ترکیه سخت تلاش می‌کند با قدرت نظامی از سیاست منطقه‌ای خود حمایت کند. اما یک مشکل وجود دارد، ترکیه با ناوگانی که عمدتا از جنگنده‌ های اف-16 قدیمی تشکیل شده و نمی‌تواند نقش قدرت بزرگ را بازی کند.
 
«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در مراسمی در دانشکده جنگ گفت: «ما از تجربیات تلخ گذشته خود متوجه شده‌ایم که بدون ارتش قوی نمی‌توان ترکیه قوی داشت. افزایش قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح ترکیه برای کشور ما یک ضرورت است .»
 
ترکیه قصد داشت بیش از 100 فروند جنگنده «اف-35» بخرد و ناوگان خود را با پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگنده جهان به طور کامل نوسازی کند، اما اخراج از برنامه اف-35 پاسخ واشنگتن به سامانه موشکی «اس-400» اردوغان بود.
 
این اندیشکده با ذکر مشکلات مجود بر مسیر ترکیه برای نوسازی نیروی هوایی خود نوشت، ترکیه خواهان جنگنده‌های اف-16 جدید است، در حالی که کنگره ایالات متحده نظر دیگری دارد و می‌گوید، اگر خواهان صلح در دریای اژه هستیم، چرا به ترکیه جت‌های جدید بدهیم؟ ترکیه یک گزینه را پیش روی خود می‌گذارد که ساخت جنگنده بومی است.
 
تشکیک اندیشکده آمریکایی در پرواز جنگنده نسل پنجم ترکیه
 
اردوغان می‌بالد که اولین جنگنده ترکیه به نام «کان» قبل از پایان سال جاری پرواز خواهد کرد. با این حال، واقعیت متفاوت است. درست است، اولین نوع کان در آشیانه قرار گرفته است، اما پرواز با قابلیت‌های کامل ماموریت دور از واقعیت است. صدها هواپیمای آینده چگونه ساخته می‌شود؟ ترکیه همچنین باید یک موتور جت بومی توسعه دهد. چگونه و زمان آن سئوالاتی هستند که هیچکس پاسخگوی نیست.
 
یک نمونه اولیه ازجنگنده کان می‌تواند برای تبلیغات سیاسی و پیش از انتخابات حساس شهرداری در ماه مارس آینده پرواز کند. مانند یک هواپیمای کاغذی بدون سامانه‌های‌های لازم برای پروازهای کامل.
 
اقتصاد بیمار ترکیه نیز با تورم بالا ( 59 درصد) مواجه است و بدهی خارجی این کشور در ماه مارس به نزدیک به 476 میلیارد دلار رسید. ترکیه برای تقسیم بار مالی بزرگ توسعه و تولید آن، از جمهوری آذربایجان و پاکستان دعوت کرده است تا به مشارکت  در پروژه کان بپیوندند. جمهوری آذربایجان غنی از انرژی پولی برای سرمایه گذاری دارد، اما پاکستان که قبلا قراردادی با چین برای جنگنده «جی اف-17» تحت امتیاز مجتمع هوانوردی پاکستان و شرکت هواپیماسازی «چنگدو» در چین  بسته و بودجه لازم را ندارد.
 
«راهول منهار» تحلیلگر ارشد مرکز مطالعات راهبری، گفت که جمهوری آذربایجان و پاکستان نمی‌توانند سهم عمده‌ای در پروژه جنگنده کان داشته باشند. به گفته او، حتی توسعه یک هواپیمای نسل چهارم نیاز به سرمایه گذاری مالی قابل توجهی دارد.
 
ترکیه مدعی است که جنگنده نسل پنجم کان به طیف گسترده‌ای از تسلیحات از جمله موشک‌های هوا به هوا، موشک‌های هوا به زمین و بمب مجهز  است. سامانه پیشرفته اویونیک شامل یک رادار، یک مجموعه جنگال و یک سیستم نمایشگر نصب شده روی کلاه ایمنی برای خلبان است، اما کارشناسان بر این باورند که ممکن است یک دهه یا بیشتر تا عملیاتی شدن  این هواپیما طول بکشد. «جم دوگوت» کارشناس هوافضا و امور دفاعی گفت:«ما یک دوره 10 ساله در پیش داریم و هیچ تضمینی وجود ندارد که این روند به آرامی و به موقع به پایان برسد.»
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان