تحلیل روز/

پرونده فرزندان یک مقام ارشد روی میز قاضی/ عزم قوه قضاییه برای برخورد سریع و بدون تبعیض با فساد

اقدام قوه قضائیه باعث شد خط بطلانی بر فرضیه فساد ساختاری کشیده شود، مبارزه با لکه‌های فساد در کشور به‌صورت سیستماتیک است.

سرویس سیاست مشرق- صبح امروز نشست خبری مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه با حضور خبرنگاران برگزار شد، در این جلسه ستایشی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره ادعای بازداشت یا احضار فرزندان یکی از مقامات ارشد دستگاه قضایی شده‌اند، گفته است که پرونده‌ای تشکیل شده و با جدیت و بدون هیچ‌گونه تبعیضی به پرونده رسیدگی خواهد شد، سخنگوی قوه قضائیه گفته است که هر زمانی که به لحاظ قانونی اجازه اطلاع‌رسانی داشتیم، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این سخنان از جانب یکی از مسئولان ارشد دستگاه قضایی در اتمسفر سیاسی کشور معنایی خاص و مهم دارد، اوایل شهریورماه امسال رسانه ضد ایرانی صدای آمریکا در میانه گزارش خود درباره ابعاد پرونده فساد اقتصادی باند محمد رستمی صفا نام پسران یکی از مقامات ارشد قوه قضائیه را نیز بر زبان آورد.

بر اساس ادعای صدای آمریکا روز 28 تیرماه فرزندان این مقام عالی‌رتبه به‌عنوان متهم به شعبه 13 بازپرسی دادسرای جرائم اقتصادی احضار شده‌اند. در آن زمان قوه قضائیه واکنش خاصی به این خبر نشان نداد همین مسئله باعث شد برخی رسانه‌های داخلی با استناد به این خبردر تحلیل‌های غیرمنصفانه بیان کنند که دستگاه قضایی در حال لاپوشانی این پرونده است، زیرا در دادگاه رستمی صفا نیز نامی از فرزندان متخلف این مقام قضایی به میان نیامده است. حتی برخی دیگر نیز با انتشار شایعات در فضای مجازی پا را فراتر گذاشته و گفته بودند که این پرونده شامل ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری شده است که معنای این ادعا آن بود که شخص رئیس دستگاه قضایی تجویز اعاده دادرسی داده است، این ادعا در حالی مطرح شده بود که هنوز این پرونده در مرحله هنوز منجر به صدور کیفرخواست و ارسال دادگاه نشده است!

اما خبر کوتاه و دقیق ستایشی سخنگوی دستگاه قضایی تمامی اماواگرها و نیز احتمالات رسانه‌ای را تحت‌الشعاع قرار داده تا نشان دهد دستگاه قضایی در برخورد با فساد دارای استثناء سیاسی نبوده و تمایل دارد به‌دوراز انواع گمانه‌زنی‌ها و حاشیه‌های موجود و بر اساس اصل عدالت به پرونده‌های مختلف رسیدگی کرده و در این اصل بلا تغییر یک شهروند عادی با بالاترین مقامات قوه قضائیه تفاوتی نداشته و میان پرونده‌های متعدد کلاه‌برداری، جعل و کارچاق‌کن‌هایی که هرروز خبر آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود با افرادی چون طبری و یا فرزندان مقام ارشد دستگاه قضایی هیچ تفاوتی وجود ندارد.

رسیدگی به پرونده فرزندان مقام ارشد قوه قضائیه در دادگاه دارای چند نکته و اشارات خاص است:

1- درحالی‌که رسانه‌های ضدانقلاب با ضریب گروه‌های خاص سیاسی در داخل تلاش می‌کردند تا مسئله مبارزه با فساد را امری طبقاتی نشان داده و با تصویرسازی‌هایی از شائبه رانت و نیز وابستگی مبارزه تمام عیاربا فساد را زیر سؤال ببرند، اقدام قوه قضائیه باعث شد خط بطلانی بر این فرضیه کشیده شود؛ این اقدام حکایت از آن دارد که مبارزه با لکه‌های فساد در کشور به‌صورت سیستماتیک است.

2- در ماجرای رسیدگی به پرونده فرزندان مقام ارشد قضایی بیان این نکته نیز ضروری است که دستگاه قضایی پرونده را با جدیت و به‌دوراز هیاهوی سیاسی مورد بررسی قرار داده است، مستندات مرتبط با این پرونده به‌صورت کامل مورد تحقیق و بررسی همه‌جانبه قرارگرفته و همچنان د ر جریان است و دستور رئیس قوه قضائیه نیز رسیدگی به همه ابعاد آن بدون توجه به نقش و جایگاه وابستگان ایشان بوده است. یکی از اشکالات اساسی در ماجرای رسیدگی به پرونده طبری چیره شدن شایعات رسانه‌ای بر محتوای آن بود، در پرونده جدید، دستگاه قضایی به دور از فشارهای سیاسی و حواشی رسانه‌ای به محتوای پرونده رسیدگی خواهد کرد.

3- اطلاع‌رسانی عدالت‌طلبانه قوه قضائیه در این پرونده نشان از آن دارد که اگر برخورد قاطع با عوامل فساد را در کنار صورت‌بندی درست رسانه‌ای قرار دهیم هم‌افزایی آن معجزه خواهد کرد. اقدامات شفاف، صریح و روشن و بیان واقعیت برای افکار عمومی نشان داد که اثرگذاری شایعات و تثبیت آن در ذهن مخاطب بستگی به مدیریت اخبار دارد.

4- قابل‌توجه آنکه اقدامات صورت گرفته از سوی متهمان معطوف به خودشان بوده است و مساله‌ای؛ وابستگی سببی باعث انحراف در امر رسیدگی به آن نشده است.

5- مقام ارشد قضایی منتسب به این پرونده نیز تا این لحظه از یک آزمون مهم با سربلندی بیرون آمده است؛ درحالی‌که برخی رسانه‌ها مدعی پنهان‌کاری و یا اعمال نفوذ با تکیه‌بر جایگاه شغلی پدر بودند اما رأس دستگاه قضایی با درک اهمیت مبارزه با فساد در هر سطحی، رأی به عدالت، انصاف و پرهیز از نگاه سیاسی و رسیدگی بدون تبعیض در آن داده است. این عدم تفاوت میان خودی و دیگری برگ زرینی در کارنامه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران بوده و آن را وارد یک کلاس جهانی با معیارهای عدالت اسلامی خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان دستگاه قضایی فرمودند دو توصیه بسیار مهم به مدیران آن داشتند، ایشان فرمودند که اکثریت قاطع قضات و کارکنان قوه قضائیه، انسان‌های شریفی هستند که با درآمد واقعاً کم سخت‌ترین کارها را انجام می‌دهند اما سوءاستفاده اقلیتی کوچک در هر نقطه کشور، چهره قوه قضائیه را مخدوش می‌کند و مایه قضاوت نادرست درباره کُل این قوه می‌شود، همچنین معظم له در فرازی دیگر از بیاناتشان به بحث رسانه و نشان دادن تصویری درست از قوه قضائیه اشاره فرمودند.

این دو توصیه از سوی رهبر انقلاب در خود درس‌های مهمی دارد. ابتکارات قوه قضائیه در برخورد با فساد در بالاترین سطح نشان از پیام‌هایی امیدبخش دارد. تصویری دقیق و صحیح از مبارزه با فساد اصل کارآمدی قوه قضائیه را ارتقاء خواهد داد. مبارزه با فساد شعاری نیست؛ درصحنه باید آستین‌ها را بالا زد؛ این بازی درخشان البته هزینه‌هایی نیز خواهد داشت که در گزارش‌های آتی با جزئیات بیشتری به آن خواهیم پرداخت!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان