گفت و گو با آیت‌الله نجفی اصفهانی

لیلة‌الرغائب یا شب آرزوها؛ مستند است یا نه و چگونه وارد مفاتیح شد؟

اولین شب جمعۀ ماه رجب به عنوان «لیله الرغائب»‌ به معنی «شب آرزوها» شهرت یافته است و اعمالی مستحب هم بر آن مترتب است. اما تا چه حد این موضوع برخاسته از متون معتبر دینی است؟

   عصر ایران؛ سید مهدی حسینی دورود- اولین شب جمعۀ ماه رجب به عنوان «‌لیلة‌الرغائب»‌ به معنی «شب آرزوها» شهرت یافته است.

     عنوان «لیلة‌الرغائب‌» برای اولین شب جمعه ماه رجب طبعا این ذهنیت را پدید می‌آورد که ریشه دینی و مذهبی دارد. از این رو از آیت‌الله حاج شیخ هادی نجفی اصفهانی از علمای برجسته اصفهان پرسیدیم: آیا در متون روایی و شیعی، چنین موضوع و سابقه‌ای وجود دارد؟

     ایشان پاسخ داده‌اند:‌ «اساسا چیزی به نام لیلة‌الرغائب حتی در میان کتب معتبر اهل سنت هم وجود ندارد تا چه رسد به کتب معتبر علمای شیعه، البته این موضوع در کتاب‌های دست چندم اهل سنت وارد شده است ولی حتی رجال و سلسله سند آن را خود اهل سنت تضعیف می‌کنند.»

   در پی این پاسخ از آیت‌الله نجفی اصفهانی پرسیدم: پس چگونه این موضوع وارد مفاتیح و احیانا دیگر کتب ادعیه شده است؟ ‌توضیح ایشان از این قرار است:

     موضوع از طریق کتب اهل سنت وارد کتاب اقبال سید ابن‌ طاووس و از اقبال ابن طاووس‌ وارد مفاتیح شده ولی هیچ‌گونه سندیت و روایتی از طریق ائمه معصومین علیهم‌السلام ندارد.

     روایت آن نبوی است ولی سند این روایت نبوی را هم  علمای علم رجال اهل سنت ضعیف شمرده‌اند و اعتباری برای  آن قایل نیستند. به عبارت دیگر در زمره احادیث جعلی می‌دانند. 


   آیت‌الله نجفی اصفهانی معتقد است: ‌ لیلة‌الرغائب و اعمال آن در شریعت مقدسه وارد نشده و از مجعولات صوفیه اهل سنت است.


   با این حال ایشان تصریح می‌کند: آنچه به عنوان اعمال لیلة‌الرغائب مشهور شده -مثل نماز و روزه - به خودی خود استحباب ذاتی دارد و احتیاجی به اثبات لیلة‌الرغائب ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان