یک چهره - یک روایت

تهران، شهر نور؛ بستری برای معرفی آیت‌الله میرباقری به جامعه

قرار دادن نام و تصویر ایشان که به نسبت امام و رهبری و قرائتی و انصاریان و مرحوم بهجت و آقا طهرانی اشتهاری ندارد توجه‌ها را جلب کرده است.

   عصر ایران- حالا دیگر همه می‌دانیم که شهرداری تهران در دو سال و نیم اخیر و از زمان روی کار آمدن علیرضا زاکانی رویکرد جدیدی در تبلیغ مضامین فرهنگی و مذهبی در سطح شهر در پیش گرفته و آن هم استفاده از زبان ساده و مخاطب قرار دادن تودۀ مردم و معرفی چهره‌های جدید است.

  در ادامۀ همین روند و به تازگی و در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان شاهد تابلوهایی با مضامین ساده و همه پسند مذهبی و مبتی بر دوگانه خیر و شرّ و البته عرفانی از شخصیت‌هایی چون شیخ محسن قرائتی، شیخ حسین انصاریان، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله آقا مجتبی طهرانی و البته رهبران جمهوری اسلامی: امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای هستیم که در دو مورد اخیر هم نه سخنان سیاسی که بیشتر با مضامین خودسازی نقل شده و بر تابلوها نقش بسته است.


  این مجموعه ذیل عنوان «تهران، شهر نور» عرضه می‌شود ولی در یک مورد توجه‌ها را به صورت خاص جلب کرده و آن تصویر و سخنان آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری است که نه در ردیف آقای بهجت و آقا مجتبی طهرانی است نه طبعا امام خمینی و رهبری و نه روحانیون کمتر سیاسی مانند قرائتی و انصاریان و تازه آیت‌الله میرباقری قبلا نمایندۀ استان البرز در مجلس خبرگان رهبری بود و در دورۀ اخیر هم نمایندۀ استان سمنان شده است و از این منظر نمی‌تواند با پروژۀ تهران، شهر نور ارتباط داشته باشد هر چند احتمالاً گفته خواهد شد منظور از این عنوان، نوری است که از آن سخنان بر شهر تهران و شهروندان تهرانی یا تهران‌نشین می‌بارد وگرنه آقای قرائتی هم کاشی است و مرحوم بهجت هم فومنی بود و ربطی به تهران ندارند تا بگوییم آقای میرباقری نماینده البرز در خبرگان بوده و حالا نمایندۀ سمنان است. 

       به هر رو با نگاه سیاسی می‌توان گفت به صورت کاملا زیر پوستی و نامحسوس نام و تصویر و دیدگاه‌های آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری معرفی شده است.

  او البته نه زاده و بالیدۀ کرج است و نه سمنان بلکه در سال 1340 خورشیدی در قم به دنیا آمد و  رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم است. سن او اقتضا نمی کرده شاگرد امام خمینی باشد و از مهم‌ترین استادان ایشام در فقه و اصول می توان از میرزا جواد تبریزی، وحید خراسانی، محمد تقی بهجت، سیدموسی شبیری زنجانی و جعفرسبحانی و در منطق و فلسفه از حسن‌زادهٔ آملی، عبدالله جوادی آملی، محمدتقی مصباح یزدی و سید منیرالدین حسینی الهاشمی نام برد.

  آقای میرباقری در سال 1392 از کاندیداتوری سعید جلیلی و در سال 1396 از ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی حمایت کرد و تا قبل از آن که نماینده خبرگان شود هیج منصب حکومتی نداشت.

  میرباقری مخالف ارتباط منفعلانه با جهان غرب است و معتقد است که انقلاب اسلامی ایران، آغاز احیاء مجدد اسلام از لحاظ اجتماعی و بازگشت آن به عرصه تمدنی است و برای این کار به یک انقلاب فرهنگی و علمی نیازمند هستیم نه مبارزات سیاسی و نظامی.

  هر چند با قاطعیت نمی‌توان گفت قرار دادن نام آقای میرباقری در کنار شخصیت‌هایی که با جامعه ارتباطی فراسیاسی دارند با هدف شناساندن او به لایه های اجتماعی صورت گرفته اما نام و تصویر ایشان که به نسبت امام و رهبری و قرائتی و انصاریان اشتهاری نداشته توجه‌ها را جلب کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان