امپراطوری خودروسازی جنرال موتورز که برندهای مشهوری مثل کادیلاک، شورلت و بیوک را زیر چتر خود دارد، نهتنها دههها بزرگترین خودروساز جهان محسوب میشد بلکه یکی از خلاقترین خودروسازان تاریخ هم بهحساب میآید.
به گزارش پدال، این شرکت در طول تاریخ طولانی خود با اختراعات زیادی که در برندهای مختلف خود ارائه کرده، تأثیر بسیار پررنگی روی پیشرفت صنعت خودروسازی جهان داشته است؛ بنابراین، شاید بد نباشد یادآوری کنیم که جنرال موتورز برای جهان خودرو چه کرده است.
ازاینرو، قصد داریم در ادامه تمام تکنولوژیها و اختراعاتی که جنرال موتورز اولین بار ارائه کرده و هرکدام از جهتی خودروها را به وسایل راحتتر و ایمنتری تبدیل کردهاند را مرور کنیم.
خودروی تولید انبوه: الدزمبیل سال 1901
همینجا به یک باور اشتباه پایان میدهیم. فورد مدل T اولین خودروی تولید انبوه جهان نیست. این اولین خودروی تولید انبوهی بود که در تعداد زیادی به فروش رسید و الدزمبیل Curved Dash اولین خودرویی بود که با استفاده از تکنیکهای تولید انبوه ساخته شد. از این خودرو بین سالهای 1901 تا 1907 تعداد 19 هزار دستگاه تولید شد.
استارت برقی: کادیلاک سال 1912
روشن کردن پیشرانههای بنزینی با استفاده از هندل قدرت زیادی نیاز داشت و برای بانوان بسیار کار سختی بود و به همین دلیل، «کلارا فورد» همسر هنری فورد سالها از خودروی الکتریکی استفاده میکرد. بااینحال، کادیلاک که در سال 1909 به جنرال موتورز پیوست، برای اولین بار استارت برقی را ارائه کرد که با فشردن یک دکمه موتور را روشن میکرد. این اختراع بسیار مفیدی بود که بسرعت رقبا از روی آن تقلید کردند.
پیشرانهٔ V8: کادیلاک سال 1914
اختراع استارت برقی یک مشکل دیگر را هم حل کرد. روشن کردن یک پیشرانهٔ بزرگ با تعداد سیلندرهای زیاد با هندل بسیار سختتر از پیشرانههای کوچک بود و اختراع استارت برقی درها را به روی ساخت خودروهای بزرگتر و سریعتر باز کرد و بازهم کادیلاک اولین شرکتی بود که با ساخت اولین خودروی V8 این راه را آغاز کرد.
فرهنگ خودروی آمریکا و حتی شاید جهان که بدون موتور V8 غیرقابلتصور است، از اینجا شروع شد. این یک پیشرانهٔ 5.1 لیتری V شکل بود که 70 اسب بخار قدرت تولید و امکان رسیدن به سرعت 105 کیلومتر بر ساعت را فراهم میکرد.
برفپاککن برقی: کادیلاک سال 1927
برفپاککنهایی که بهصورت دستی و یا با استفاده از خلأ کار میکردند در اوایل دههٔ 1900 در خودروها به کار گرفته شدند اما در سال 1926، «رابرت بوش» آلمانی اختراع برفپاککن برقی را به ثبت رساند و کادیلاک یک سال بعد آن را در خودروهای خود ارائه کرد اما این برفپاککنها قابلاعتماد نبودند و خیلی زود کنار رفتند تا اینکه در دههٔ 40 دوباره بازگشتند.
گیربکس سینکرومش: کادیلاک سال 1928
تعویض دنده در خودروهای اولین کار بسیار سختی بود و به قدرت بدنی زیاد و همینطور هماهنگی دقیق دنده و کلاچ نیاز داشت. گیربکس سینکرومش اما که بهطور خودکار سرعت شفت ورودی را با سرعت چرخدندهٔ انتخاب شده هماهنگ میکرد، سروصدا و اصطکاک هنگام تعویض دنده را از بین برد و به پایه و اساس پیشرفتهای بعدی در گیربکس توسط جنرال موتورز تبدیل شد.
رادیوی خودرو: لاسال سال 1929
لاسال که از سال 1927 تا 1940 فعالیت میکرد، برند لوکسی بود که بالاتر از بیوک قرار میگرفت و توسط کادیلاک ایجاد شد. لاسال اولین خودروی تولیدی جهان را ارائه کرد که رادیو برای آن قابل سفارش بود. البته این رادیو در نمایندگی قبل از تحویل خودرو به خریدار نصب میشد، گران و بزرگ بود و تداخل سیگنال زیادی داشت اما جنرال موتور بهمرور برای بهبود آن تلاش کرد.
آزمایش تصادف: جنرال موتورز سال 1934
در دهههای ابتدایی اختراع خودرو، رانندگی کار بسیار خطرناکی بود و در سال 1934 در آمریکا به ازای هر 100 هزار نفر، 29 مرگ جادهای رخ میداد. به همین دلیل، جنرال موتورز اولین آزمایشات تصادف در صنعت خودروسازی را در تأسیسات آزمایشی میلفورد خود انجام داد. چنین آزمایشهایی بسرعت توسط رقبای جنرال موتورز تقلید شد و درنهایت قانونگذاران سراسر جهان سراغ آن رفتند.
گیربکس اتوماتیک: الدزمبیل سال 1939
با معرفی گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک هایدرومتیک الدزمبیل در سال 1939، رانندگان توانستند برای اولین بار بدون نیاز به تعویض دندهٔ دستی رانندگی کنند. این اختراع بسیار بزرگی توسط جنرال موتورز محسوب میشد زیرا گیربکس اتوماتیک بعد از جنگ جهانی دوم به گیربکس اصلی خودروها در آمریکا تبدیل شد.
چراغ راهنما: بیوک رودمستر سال 1939
در چند دههٔ اول پس از اختراع خودرو، رانندگان برای نشان دادن اینکه قصد پیچیدن به چپ یا راست را دارند، باید دست خود را از پنجره بیرون میآوردند. سپس با پیشرفت خودروها، قبل از جنگ جهانی دوم، چیزی بنام ترافیکاتور ابداع شد.
این بازویی با نوار نارنجی بود که از کنار خودرو بیرون میآمد و برخی خودروسازان تا اوایل دههٔ 60 همچنان از آن استفاده میکردند. سالها قبل از این اما در سال 1939، بیوک چراغهای چشمکزن قرمز را پشت خودروهای خود نصب کرد که بعداً چراغ راهنما نام گرفت.
نوربالای خودکار: الدزمبیل سال 1952
الدزمبیل در سال 1952 چراغهایی را معرفی کرد که بهطور خودکار کمنور میشدند. این تکنولوژی که چشم خودکار نام داشت، از طریق یک سنسور تشخیص نور که روی داشبورد نصب شده بود، هنگامیکه نور خودروهای روبرو را حس میکرد، بهطور خودکار نور چراغهای جلو را کاهش میداد.
البته این سیستم ابتدا کارکرد بینقصی نداشت و به نورهای دیگری مثل بیلبوردهای تبلیغاتی هم واکنش نشان میداد. به همین دلیل، جنرال موتورز سیستم چشم خودکار را اصلاح و در خودروهای دیگری از بیوک، کادیلاک و پونتیاک ارائه کرد.
سیستم تعلیق بادی: کادیلاک سال 1957
سیستمی که حتی امروز هم فقط در لوکسترین خودروها وجود دارد را کادیلاک بیش از نیم قرن پیش در الدورادو بروگام ارائه کرد. این تعلیق سواری فوقالعاده نرمی را فراهم کرد و کنترل بدنه و هندلینگ را بهبود بخشید.
توربوشارژر: الدزمبیل سال 1962
الدزمبیل جتفایر اولین خودروی توربوشارژ تولیدی جهان بود. در این خودرو با افزودن یک توربوشارژر گرت به پیشرانهٔ 3.5 لیتری V8، قدرت با 16 درصد افزایش به 215 اسب بخار رسید و شتاب صفرتاصد را پنج ثانیه نسبت به نسخهٔ تنفس طبیعی بهبود بخشید.
در همان زمان پیشرانهٔ شش سیلندر شورلت کورویر هم به توربوشارژر مجهز شد. بااینحال، موتورهای توربوی اولیه مشکلات زیادی داشتند و به همین دلیل جتفایر فقط دو سال و تنها در 3,765 دستگاه ساخته شد.
سیستم تهویه اتوماتیک: کادیلاک سال 1964
شرکت آمریکایی نش اولین کولر خودرو را در سال 1954 ارائه کرد و این آپشن بهسرعت به ویژگی ضروری برای خودروها در آمریکا تبدیل شد. جنرال موتورز نیز این سیستم را بهبود بخشید و اولین تهویهٔ اتوماتیک را در کادیلاک دویل ارائه کرد. حالا فقط کافی بود راننده دمای موردنظر خود را تنظیم کند تا همهچیز بهطور خودکار انجام شود.
اولین گرمکن صندلی: کادیلاک فلیتوود سال 1965
«رابرت بالارد» از جنرال موتورز در سال 1951 اختراع گرمکن صندلی را به ثبت رساند اما 15 سال طول کشید تا این تکنولوژی به یک خودروی تولیدی راه پیدا کند. در سال 1965، کادیلاک فلیتوود اولین خودرویی بود که به گرمکن صندلی مجهز شد. این ویژگی در قالب آپشنی با قیمت 467 دلار (معادل 4,600 دلار امروز) ارائه شد.
اولین سیستم کنترل کشش الکترونیکی: بیوک سال 1971
بیوک نسخهٔ اولیهٔ سیستم کنترل کشش امروزی را در ریویرا مدل 1971 با نام مکسترک ارائه کرد. این سیستم با استفاده از یک کامپیوتر ترانزیستوری، سرعت چرخش چرخهای جلو و عقب را مقایسه میکرد و زمانی که تشخیص میداد چرخهای عقب در حال هرزگردی هستند قدرت موتور را کاهش میداد.
ایربگ: جنرال موتورز سال 1973
مهندس «جان هتریک» در سال 1952 ایربگ را اختراع کرد اما تا دههٔ 70 از آن در خودروها استفاده نشد. جنرال موتورز اولین شرکتی بود که در سال 1974 این تکنولوژی را در مدلهای فول سایز بیوک، کادیلاک و الدزمبیل ارائه کرد.
کامپیوتر سفری: کادیلاک سال 1978
اولین کامپیوتر سفری الکترونیکی در کادیلاک سویل 1978 ارائه شد و طیف وسیعی از اطلاعات مفید مثل مصرف سوخت لحظهای، میزان شعاع حرکتی خودرو با سوخت باقیمانده و زمان تخمینی رسیدن به مقصد را به نمایش درمیآورد.
سیستم غیرفعالسازی سیلندرها: کادیلاک سال 1980
به دلیل افزایش قیمت سوخت در دههٔ 70، جنرال موتورز سراغ سیستم غیرفعالسازی سیلندرها رفت که سالها قبل اختراع شده اما به کار گرفته نشده بود. این سیستم در سال 1981 برای کل محصولات کادیلاک ارائه شد. این موتور V8-6-4 نام گرفت که نشان میداد میتواند با شش یا چهار سیلندر هم کار کند. هرچند به دلیل سیستمهای الکترونیکی ابتدایی آن دوران، این سیستم بهدرستی کار نمیکرد و پس از یک سال کنار گذاشته شد اما به ایجاد مسیر آینده کمک کرد.
هدآپ دیسپلی: الدزمبیل سال 1988
هدآپ دیسپلی ابتدا در صنعت هوانوردی به کار گرفته شد اما جنرال موتورز متوجه شد که این فناوری میتواند برای خودروها هم مفید باشد. به همین دلیل، شرکت آمریکایی یک هدآپ دیسپلی مخصوص خودرو را توسعه داد و ابتدا روی 50 نمونه الدزمبیل کاتلاس سوپریم کانورتیبل ایندی 500 پیس کار نصب و در اختیار خریداران خاصی قرار داده شد. سپس در سال 1990، هدآپ دیسپلی بهعنوان یک آپشن برای کاتلاس سوپریم ارائه شد. این سیستم سرعت خودرو را روی شیشهٔ جلو به نمایش درمیآورد.
برفپاککن خودکار: کادیلاک سال 1996
هرچند سیتروئن یک سیستم برفپاککن خودکار ابتدایی را در دههٔ 70 معرفی کرده بود اما جنرال موتورز سیستمی کاملاً الکترونیکی را در سال 1996 برای کادیلاک دویل و الدورادو ارائه کرد. چند ماه بعد این تکنولوژی در اختیار بیوک هم قرار گرفت.
دوربین دید در شب: کادیلاک سال 2000
جنرال موتورز اولین خودروسازی بود که در سال 2000 از طریق همکاری با شرکت صنایع دفاعی ریتون سیستم دید در شب را در کادیلاک دوئل ارائه کرد. این سیستم از یک سنسور مادونقرمز برای نمایش اشیاء روی هدآپ دیسپلی خودرو استفاده میکرد. سیستم دید در شب هرچند آپشن گرانی با قیمت دو هزار دلار بود اما در سال اول عرضه 7 هزار نفر آن را برای دویل سفارش دادند.