ماهان شبکه ایرانیان

نماینده اهواز در مجلس:

حلقه مشترک مشکلات خوزستان کمبود آب است/کارون بدون فاضلاب می خشکد

اهواز - نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: حلقه مشترک تمامی مشکلات زیست محیطی در خوزستان، کمبود آب است.

حلقه مشترک مشکلات خوزستان کمبود آب است/کارون بدون فاضلاب می خشکد

به گزارش خبرنگار مهر، همایون یوسفی شامگاه امروز در جلسه کارگروه ستاد استانی مقابله با ریزگردها با حضور معصومه ابتکار در اهواز اظهار کرد: حلقه مشترک تمامی مشکلات زیست محیطی در خوزستان، کمبود آب است. در سال 58 دبی رودخانه کارون حدود چهار هزار و 500 مترمکعب در ثانیه بود ولی اکنون به 300 مترمکعب در ثانیه کاهش پیدا کرده است.

یوسفی بیان کرد: اگر ما بحث پائین دست کارون را حساب کنیم، فاضلابی که وارد کارون شود اگر خارج شود شاید قسمت های پایین این رودخانه نیز خشک شود. از وظایف حاکمیتی دولت ها برقرای امنیت، آموزش و سلامت است که محیط زیست یکی از شاخص های امنیتی هر منطقه ای است و باید به آن وظیفه حاکمیتی عمل و این ضرورت را برای مردم تأمین کنیم.

وی افزود: مطالبات مردم به جای فکر به تعالی و توسعه استان، حداقلی شده و فقط آب و هوای سالم را مطالبه می کنند. در هیچ کجای دنیا چنین مطالباتی را مشاهده نمی کنیم و مردم به پیشرفت های کلان تر می اندیشند. 

یوسفی با بیان اینکه در حوزه ریزگردها خیلی بحث شده است، گفت: دو نوع کانون خارجی و داخلی در خوزستان برای گرد و خاک داریم که حدودا 65 درصد گرد و خاک ها منشأ خارجی و 35 درصد نیز منشأ داخلی دارد. 35 درصد باعث بروز بدترین نوع گرد و خاک با شدت و ماندگاری بالا می شود که 22 بهمن سال 93 شاهد چنین گرد و خاکی بودیم. به عنوان نمونه در روز جمعه گذشته جنوب شرق اهواز حدود 210 هزار هکتار باعث وقوع گرد و خاک شده بود.

نماینده اهواز در مجلس اظهار کرد: در خصوص بحث کانون های داخلی اگر کنترل شود بین 40 تا 50 درصد شدت گرد و غبار کاهش پیدا می کند. وزارتخانه های راه، نفت، نیرو و جهاد کشاورزی باید یک بازنگری بر رویکردهای خود داشته باشند چون در غیر این صورت برای حل مشکل گرد و خاک به هیچ نتیجه ای نمی رسیم.

یوسفی گفت: مشکلات آب و گرد و خاک خوزستان در این استان حل شدنی نیست و باید به صورت ملی پیگیر حل آن شد. همچنین اگر خوزستان یک استان ملی است باید مشکلات آن را نیز به صورت ملی پیگیری کرد. زیرساخت های لازم برای کنترل گرد و خاک در خوزستان فراهم نیست و باید نسبت به ایجاد آن اقدامات لازم را صورت بگیریم.

وی افزود: در حال حاضر آلایندگی های نفتی، گرد و غبار و تغییر الگوی کشت گیاهان شهری همه در کنار هم باعث آلودگی های هوای خوزستان است. نباید فکر کنیم که علت آلودگی هوای اهواز فقط کنوکارپوس است و باید در کنار آن به کنترل سایر عوامل نیز اقدام کنیم.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان