مجله فرانسوی : سفارت روسیه در تهران، در حال جذب افغانستانی ها برای جنگ اوکراین

صادق افسر ارتش سابق افغانستان، هم اکنون در شرکت کمپوست در ایران کار می کند. "حاجی" ۵۷ ساله هم که چند دهه در ارتش افغانستان کار می کرد هم اکنون در ایران در کنار خیابان، دستمال پارچه ای می فروشد یا در رستوران ها بشقاب می شورد.

مجله فرانسوی مدعی شد : سفارت روسیه در تهران، افغانستانی ها را برای جنگ در اوکراین جذب می کند.

به گزارش عصرایران، مجله فرانسوی "لوبس" مدعی شد روسیه در حال جذب و سازماندهی نظامیان سابق افغانستان برای جنگ در جبهه اوکراین است. تاکنون هیچ مقام روسی یا ایرانی به این ادعا واکنش نشان نداده است.

مجله فرانسوی اضافه کرد: ارتش روسیه در اقدامی کاملا سری و مخفیانه به مدت بیش از یک سال ، به دنبال به کارگیری نیروهای ویژه نظامی ارتش سابق افغانستان برای جنگیدن در جبهه جنگ اوکراین است. نیروهایی افغانستانی که قبلا از سوی امریکا و ناتو آمو دیده بودند. شرکت پیمانکاری نظامی روسی "واگنر" عملیات جذب این افراد را انجام می دهد.

 "مارگو سنیور" نویسنده گزارش در این مجله فرانسوی نوشته که برای چند ماه این موضوع را پیگیری کرده است. 

گفته های "هیبت الله علیزی" وزیر کشور سابق افغانستان و آخرین فرمانده ارتش افغانستان قبل از بازگشت حکومت طالبان در سال 2021 یکی از منابع استفاده شده در این گزارش است.

نظامیان در ارتش جمهوری اسلامی افغانستان

نظامیان در ارتش سابق افغانستان

در این گزارش به زندگی یک افسر ارتش سابق افغانستان که هم اکنون در ایران ساکن است اشاره شده که با نام مستعار "صادق" معرفی می شود. او در سال 2004 در کنار ارتش امریکا در ماموریت های نظامی در افغانستان مشارکت داشت اما در سال 2021 به هنگام بازگشت طالبان به قدرت، مجبور شد به ایران فرار کند.

صادق مطمئن است زنده از ماموریت جنگی در جبهه اوکراین باز نمی گردد اما آماده است و منتظر چراغ سبز از سفارت روسیه در تهران برای رفتن به جنگ در اوکراین است. او لباس ها و وسایلش را آماده سفر کرده است. وی می گوید که از غربی ها آموزش های نظامی را یاد گرفته است: "غربی ها روش هایشان را برای هماهنگی جنگی به من یاد داده اند".
 
گزارش ادامه می دهد: روسیه به دنبال نظامیان نخبه افغانستانی است که امریکا و ناتو بین سال های 2001 تا 2021 آنها را آموزش و سازماندهی کردند.

امریکا در 20 سال حداقل 90 میلیارد دلار برای تاسیس ارتش مستقل و واحدهای ویژه نظامی افغانستان هزینه کرد.

"توماس کاسا" افسر سابق در نیروهای ویژه امریکایی درباره اموزش دادن به نظامیان افغانستان گفت: آنها را به شکل نسخه ای از نیروهای ویژه خودمان، آموزش دادیم. به آنها استراتژی های ارتش امریکا را آموزش دادیم مثل تعامل با تجهیزات مواد منفجره و روش های جنگ شبانه و مواردی از این دست.

صادق نظامی سابق افغانستانی گفت: از نظر شرافت و کرامت، همیشه پیشنهادهای ارائه شده به خودم را رد می کردم اما هم اکنون مجبورم. باید از همسر و فرزندم حمایت کنم. و اگر نه چه کسی این کار را می کند؟

با محاصره کابل از سوی نیروهای طالبان در سال 1400 و پس از آن فرار اشرف غنی رئیس جمهوری وقت افغانستان از کابل و همزمان، عقب نشینی با هرج و مرجان ارتش امریکا از افغانستان، نظامیان ارتش افغانستان به ویژه نیروهای نخبه، رها شدند. طالبان آنها را تحت تعقیب قرار داد. بسیاری از آنان مجبور شدند به کشورهای همسایه از جمله ایران فرار کنند.

پیش از این کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا هشدار داده بود ممکن است این نظامیان فراری افغانستان از سوی یکی دشمنان امریکا به ویژه چین، روسیه و ایران به کار گرفته شوند یا مجبور به همکاری شوند.

مجله فرانسوی اضافه کرد: با پایان یافتن مهلت ویزای صادق، او در ایران به صورت غیرقانونی زندگی می کند. وی در حالت ترس از بازگردانده شدن به افغانستان به سر می برد. صادق می گوید در ایران دو نفر او را به یک ساختمان بردند که نمی دانست کجاست. به او مهلت نهایی دادند تا به سفارت روسیه در تهران برود تا به مسکو منتقل شود.

بعد از سقوط کابل در سال 1400 و بازگشت طالبان یک میلیون نفر از شهروندان افغانستانی به ایران پناه آوردند که در میان آنها نظامیان سابق هم وجود دارند. آنها هم اکنون در ایران شغل های عجیب و غریبی دارند با حقوق هایی که کفاف اجاره خانه و غذای خانواده آنها را نمی دهد.  

صادق در شرکت کمپوست در ایران کار می کند. "حاجی" 57 ساله هم که چند دهه در ارتش افغانستان کار می کرد هم اکنون در ایران در کنار خیابان، دستمال پارچه ای می فروشد یا در رستوران ها بشقاب می شورد.

روسیه به نظامیان سابق افغانستان برای جنگ در اوکراین، وعده حقوق 2 تا 5 هزار دلاری می دهد. علاوه بر این آنها می توانند شهروندی روسیه را نیز دریافت کنند. 

"هیبت الله علیزی" آخرین فرمانده ارتش افغانستان قبل از بازگشت طالبان به قدرت گفت: روسیه علاوه بر حقوق، به نظامیان افغانستانی وعده غرامت در برابر زخمی شدن یا مرگ یا اسارت هم داده است. 30 هزار دلار برای زخمی شدن و 60 هزار دلار برای اسارت یا کشته شدن در جنگ.

او ادامه داد: 6 نفر از ژنرال های سابق نیروهای نخبه ارتش افغانستان که آمریکا آنها را آموزش داده بود هم اکنون تحت نام های مستعار با روسیه برای جذب و سازماندهی نیروهای افغانستانی همکاری می کنند. آنها نقش واسطه را میان طرف روسی و نظامیان افغانستانی بازی می کنند. هر کدام از آنها مسوول مجموعه ای متشکل از صدها نفر از نیروها هستند.

در این گزارش مجله فرانسوی آمده است: هر نظامی افغانستانی، متعهد می شود حداقل یک سال در جبهه جنگ روسیه علیه اوکراین مشارکت داشته باشد. به محض موافقت واگنر، این افراد از 4 منطقه ایران به روسیه اعزام می شوند.

یک نظامی سابق افغانستان که به ایران پناه آورده است گفت: اگر من را به افغانستان بازگردانند طالبان من را پیدا می کند. مرگ در جبهه اوکراین را به شکنجه و کشته شدن به دست افرادی که بیش از 14 سال با آنها جنگیدم ترجیح می دهم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان