ماهان شبکه ایرانیان

به چه کسی رای می‌دهید؟ ؛ نظرسنجی از مردم کوچه و بازار در اولین دور انتخابات ریاست‌جمهوری

اولین رئیس‌جمهور هم که انتخاب شد به نظر من باید به وضع کشاورزی سر و صورتی بدهد. اگر کشاورزی را درست کنند از همه بهتر است./ اقتصاد مملت را درست کنند چون اقتصاد ما خیلی خراب است. قضیه‌ی کشاورزی ایران و بیکاری مهم‌ترین مسئله‌ است.

به چه کسی رای می‌دهید؟ ؛ نظرسنجی از مردم کوچه و بازار در اولین دور انتخابات ریاست‌جمهوری

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چند روز پیش از برگزاری نخستین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که در روز جمعه پنجم بهمن 1358 برگزار و در نهایت ابوالحسن بنی‌صدر با اخذ نزدیک به یازده میلیون رای (10.709.330) به عنوان نخستین رئیس‌جمهور ایران شناخته شد، خبرنگار کیهان به میان مردم کوچه و بازار رفت، و از آن‌ها پرسید که آیا در انتخابات شرکت خواهند کرد و اگر بله، به چه کسی رای خواهند داد. پاسخ مردم را به نقل از کیهان (سه‌شنبه 2 بهمن 58) می‌خوانیم:

اگر کشاورزی را درست کند از همه بهتر است

امام‌قلی، زغال‌اخته‌فروش: من حتما شرکت می‌کنم اما نمی‌دانم به چه کسی رای بدهم هرکس را که فامیل‌هایم به او رای دهند من هم همان را انتخاب می‌کنم البته تا حالا چند نفر را گفته‌اند که این‌ها مناسبت هستند اما من درست نمی‌دانم. اولین رئیس‌جمهور هم که انتخاب شد به نظر من باید به وضع کشاورزی سر و صورتی بدهد. اگر کشاورزی را درست کنند از همه بهتر است.

سیاست خارجی مهم است

محمدرضا رجایی راهجردی، مهندس زمین‌شناسی: من اصل را بر این گذاشته‌ام که در هر انتخاباتی که به سرنوشت من مربوط است شرکت کنم و رای خودم را بدهم. از بین کاندیداها هم سه نفر بیش‌تر مور توجه من هستند اما هنوز انتخاب قطعی نکرده‌ام و شاید روز پنج‌شنبه و پس از آخرین بررسی‌ها رای قطع را بدهم ولی چیزی که به نظر من مهم است و تاکنون کاندیداها کمتر به آن اشاره کرده‌اند سیاست خارجی ما بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری است چراکه مسائل داخلی ما هم به نحوی با سیاست خارجی بستگی دارد و اگر سیاست خارجی درستی برگزیده شود آن وقت خیلی از مشکلات داخلی هم راحت‌تر حل خواهند شد اما هنوز کاندیداها نگفته‌اند که چه سیاستی در مقابل خارجی‌ها انتخاب می‌کنند و این‌که به طور کلی بگوییم ایران باید بدون وابستگی به شرق و غرب باشد کافی نیست بلکه باید این موضوع را شکافت و چگونگی آن را برای مردم روشن کرد بعد از این موضوع باید به مسئله‌ی ایجاد منابع باید توجه کرد و کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید بتواند همکارانی را برگزیند که قادر به ایجاد یک صنعت پایه و ایرانی باشند که ممکن است به خارج وابسته نباشد.

اقتصاد مملکت را درست کند

مهران نویدی کارمند رادیو تلویزیون: من در انتخاب رئیس‌جمهور به آن کسی رای می‌دهم که اقتصاد مملت را درست کنند چون اقتصاد ما خیلی خراب است. قضیه‌ی کشاورزی ایران و بیکاری مهم‌ترین مسئله‌ است.

به وضع بیکاران رسیدگی کند

مهرداد حیدری، بیکار: والله من نمی‌دانم به کی رای بدهم چون آن کاندیدایی که من در نظر گرفته بودم نمی‌تواند شرکت کند و اگر او نباشد من به کسی رای نخواهم داد چراکه من معتقدم تنها او می‌تواند وضع نابسامان ما را درست کند و تنها کسی است که لیاقت رئیس‌جمهور بودن را دارد. به هر حال هرکس رئیس‌جمهور شود باید در درجه‌ی اول به وضع بیکاران رسیدگی کند. بیکاران به بهانه‌ی این‌که انقلاب است نمی‌توانند همیشه گرسنه بمانند.

به وعده‌هایش عمل کند

ایوب لطیفی، کتاب‌فروش کنار خیابان: من به کسی رای خواهم داد که به قانون اساسی رای داده باشد و به ولایت فقیه معتقد باشد و مهم‌تر از همه این‌که در خط امام باشد و بتواند به کشور خدمت نماید و به نظر من اولین کار رئیس‌جمهور این است که به حرف‌هایی که پیش از انتخاب شدن زده است عمل کند.

وجدان داشته باشد

یادگار قره‌جالو، پیمانکار شرکت‌ نفت: از نظر من مهم نیست چه کسی انتخاب می‌شود، رئیس‌جمهور نباید حتما تحصیل‌کرده و فعال و... باشد فقط باید حتما وجدان داشته باشد حالا هرکس می‌خواهد باشد فقط باید وجدان داشته باشد، وجدان. و اولین کار رئیس‌جمهور این است که در درجه‌ی اول به وجدان خود عمل کند.

مبارز باشد

خانم خضرایی، دانشجو: ملاک من در انتخاب رئیس‌جمهور فقط مبارزه است و مبارزه و اگر کاندیدایی که من می‌خواهم رای دهم از دور مبارزات خارج شود انتخابات را تحریم خواهم کرد. در مورد اولین اقدام رئیس‌جمهور هم باید بگویم که او باید قانون اساسی را عوض کند.

پیش و پس از انقلاب خلاف نکرده باشد

حضرتی، راننده: من به کسی رای خواهم داد که قبل و بعد از انقلاب خلاف نکرده باشد، مرامی را که داشته عوش نشده و پشت سرش حرفی نباشد. خودش هم باید سر حرفش ایستاده باشد و مهم‌ترین کارش هم بعد از انتخاب شدن باید این باشد که وقتی پست گرفت خودش را گم نکند و حرف و عملش عوض نشود.

به فرهنگ سر و سامان دهد

محسن علیزاده دانشجو: من طبق ضوابط خودم کاندیدای خود را انتخاب خواهم کرد حال این اعتقادات من بر چه اساسی است برای خودم نگه می‌دارم اما این‌که رئیس‌جمهور باید اول چه کند، به نظر من اولین کارش این است که یک جو باسواد در مملکت ایجاد کند و به فرهنگ ما سر و سامانی بدهد و این جو بی‌سوادی را از بین ببرد. کاری کند که مردم خودشان فکر کنند و خودشان بفهمند نه این‌که دهن‌بین دیگران باشند.

به درد دل مردم برسد

جعفر رضایی، سرباز: من نمی‌دانم به چه کسی رای بدهم اما کاری که رئیس‌جمهور باید بکند این است که به درد دل مردم برسد. من چیز دیگری نمی‌دانم.

گران‌فروشی و کم‌فروشی را از بین ببرد

لعیا، خانه‌دار: من به هر کدام رای بدهم فکر می‌کنم خوب است اما به شرطی که به حرف‌های‌شان عمل کنند و مهم‌ترین کارشان این باشد که گران‌فروشی و کم‌فروشی را که در اسلام حرام است از بین ببرند چون وضعی که الان است باعث شده که همه سر همدیگر کلاه می‌گذاریم و خیال می‌کنیم زرنگ هستیم. باید رئیس‌جمهور وضع اخلاقی مردم را درست کند که ما به جای کارهای ناشایست به دنبال کارهای درست برویم و پیشرفت کنیم.

به هیچ‌کس رای نمی‌دهم

امیرعلی حیدرزاده: من به هیچ‌کس رای نمی‌دهم زیرا هیچ‌کدام را نمی‌شناسم. از دوستانم شنیده‌ام که فلان‌کس خوب است اما خودم نمی‌شناسم. از این گذشته چه من رای بدهم چه ندهم کسی انتخاب می‌شود و هرکس انتخاب شد باید کاری کند که بیکاری از بین برود. مردم کار داشته باشند به کشاورزی برسد و خلاصه‌ زندگی مردم را خوب کند.

25957

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان