زاکانی: آقای روحانی قرار شد که عزت را به پاسپورت برگرداند

گزارش لحظه به لحظه از مناظره چهارم/ حمله سه‌جانبه زاکانی، جلیلی و قاضی زاده به پزشکیان

۱۴۰۳/۰۴/۴ ۲۲:۱۸ ۴۰۸۰۶۶۹ svg{fill:#۶۹۶۹۶۹} گروه: سایت خوان

به گزارش اقتصادنیوز، چهارمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز (دوشنبه 4 تیر) با موضوع با موضوع مسائل سیاسی و سیاست خارجی با عنوان «ایران در جهان امروز» با اجرای مهدی خسروی آغاز شد.

مسعود پزشکیان،‌ محمدباقر قالیباف،‌ سعید جلیلی،‌ علیرضا زاکانی،‌ امیرحسین قاضی زاده هاشمی و مصطفی پورمحمدی شش نامزد حاضر در انتخابات ریاست جمهوری هستند. در سه مناظره اول شش نامزد ضمن پاسخ به پرسش های کارشناسان، برنامه های خود را برای بهبود وضعیت اقتصاد و فرهنگ کشور،‌ اجرای قانون برنامه هفتم توسعه،‌ بهبود وضعیت بهداشت، آموزش،‌ هدفمندسازی یارانه ها، کاهش فقر،‌ حجاب و حقوق و جایگاه زنان برای مردم تشریح کردند.

براساس قرعه کشی انجام شده ترتیب جایگاه نامزدها و طرح پرسش ها بدین شرح است: محمدباقر قالیباف،‌ مسعود پزشکیان،‌ امیرحسین قاضی زاده،‌ مصطفی پورمحمدی،‌ سعید جلیلی و علیرضا زاکانی.

به گزارش اقتصادنیوز، چهارمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز (دوشنبه 4 تیر) با موضوع با موضوع مسائل سیاسی و سیاست خارجی با عنوان «ایران در جهان امروز» با اجرای مهدی خسروی آغاز شد.

مسعود پزشکیان،‌ محمدباقر قالیباف،‌ سعید جلیلی،‌ علیرضا زاکانی،‌ امیرحسین قاضی زاده هاشمی و مصطفی پورمحمدی شش نامزد حاضر در انتخابات ریاست جمهوری هستند. در سه مناظره اول شش نامزد ضمن پاسخ به پرسش های کارشناسان، برنامه های خود را برای بهبود وضعیت اقتصاد و فرهنگ کشور،‌ اجرای قانون برنامه هفتم توسعه،‌ بهبود وضعیت بهداشت، آموزش،‌ هدفمندسازی یارانه ها، کاهش فقر،‌ حجاب و حقوق و جایگاه زنان برای مردم تشریح کردند.

براساس قرعه کشی انجام شده ترتیب جایگاه نامزدها و طرح پرسش ها بدین شرح است: محمدباقر قالیباف،‌ مسعود پزشکیان،‌ امیرحسین قاضی زاده،‌ مصطفی پورمحمدی،‌ سعید جلیلی و علیرضا زاکانی.

زاکانی: آقای روحانی قرار شد که عزت را به پاسپورت برگرداند

زاکانی گفت: آقای روحانی قرار شد که عزت را به پاسپورت برگرداند، اما دانشجویان از نروژ اخراج شدند و به نماینده ایران ویزا ندادند و به هواپیمای آقای ظریف بنزین داده نشد.

وی افزود: نباید از غرب گدایی کرد، مشکل ما جریان تحریف است تا جریان تحریف شکست نخورد تحریم نیز نمی‌تواند شکست بخورد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مورد واکسن چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ چرا خلاف می‌گویید؟ نامه آقای ظریف به شهید رئیسی موجود است.

وی افزود: در خصوص برجام، گزارش‌ها کمیسیون برجام در مجلس موجود است. بند به بند آن حکایت از این دارد که ما درست گفتیم. برجام چیزی نبود که رهبر معظم انقلاب بخواهند و بعد در جمع دانشجویان گفتند خطوط قرمز رفایت نشده است. خواهش می‌کنم گزارش‌ها ی سه ماهه شش ماهه و نه ماهه آقای ظریف به مجلس را بخوانید، ایشان فقط می‌گوید نشد نشد و نشد. چرا یادمان رفته است؟ خلاف به مردم گفتند که همه تحریم‌ها برداشته می‌شود. لذا برجام نیاز به نقد کردن دارد. آیت الله رئیسی دنبال نقد کردن برجام بود.

زاکانی گفت: آقای رئیسی توانست قدرت جهانی و منطقه ما را افزایش دهد. هفت و نیم برابر فروش نفت داشته باشیم. در همین تحریم به چین رفتم 13 میلیارد یورو تفاهمنامه نوشتم و الان 2 میلیارد یورو قرارداد بستم.

وی افزود: در مورد کرسنت بنده مدعی آن هستم. مشکل آقای پورمحمدی این است که اسناد را در مجموعه خودش بایگانی کرد. کرسنت دستپخت آقای خاتمی، زنگنه و روحانی است.

جلیلی: حاضرم با پورمحمدی درباره اف ای تی اف مناظره کنم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پنج دقیقه دوم از بخش نخست پیرامون رویکرد اقتصادی خود در سیاست خارجی، بیان کرد: اگر ما از اداره کشور به ویژه شخص رئیس جمهور صحبت می‌کنیم این است که رئیس جمهور باید به مسائل اشراف داشته باشد و راهکار ارائه دهد. اگر پزشکان یک تشخیص غلط دهند متناسب همان درمان هم اشتباه خواهد بود اما در سیاست یک تشخیص غلط باعث می‌شود میلیون‌ها نفر از آن متضرر شوند.

جلیلی افزود: وفاق در سیاست خارجی چگونه صورت می‌گیرد این است که ابتدا باید تشخیص درست داشته باشیم. در حالی که آقای پورمحمدی در مورد fatf موارد اشتباهی را مطرح می‌کنند طبق آن آدرسی که شما دادید سه سال بعد fatf پیش آمد. شما می‌خواهید رئیس جمهور شوید وقتی موضوع را نمی‌دانید چگونه مطرح می‌کنید؟ خود اف ای تی اف و آقای طیب نیا در این رابطه می‌گوید 41 بند با ما اجرا کرده است و 39 بند آن را اجرا می‌کنیم و بعد می‌گویید کارها پیش نمی‌رود و بعد سخنگوی دولت می‌گوید تحریم و fatf مانع خرید واکسن است و این تیتر روزنامه دولت می‌شود.

وی گفت: پس چرا ما توانستیم واکسن را بخریم زیرا شما تشخیص غلط می‌دادید، مگر در قضیه برجام شما نمی‌گفتید که مشکلات حل می‌شود همین کار را انجام دادید توافق دادید و 15 بار خود آژانس اعلام کرد که تعهدات را خوب اجرا کردید و حتی بیشتر اجرا کردید در نتیجه چه شد به طور کلی طرف خارج شد و بعد شما می‌آیید و کشور را متهم می‌کنید و این جالب است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: اف ای تی اف را امضا می‌کنید به جای آنکه طلبکار باشیم کشور را بدهکار می‌کنید. فساد صورت گرفته است به سمن بخش اموال کشور را و سرمایه ملت را مورد لطمه قرار دادید و باید در دادگاه محاکمه شوید و لازم است که این رفتارتان را جواب دهید. نمی‌دانم خواب نما شده‌اید یا اتفاق دیگری افتاده.

جلیلی، گفت: شما آمده‌اید بودجه‌های فراوان به شرکت‌های سوری اختصاص داده‌اید و امتیاز گرفته‌اند و این را کار اجتماعی سیاسی مطرح می‌کنید این‌ها در صورتی است که مسئله را نمی‌دانید و تشخیص غلط می‌دهید و تجویز غلط می‌کنید. من می‌گویم رئیس جمهور باید بفهمد که چه کار می‌کند.

پورمحمدی: مردم باید با تشکل در سیاست کشور مشارکت کنند

پورمحمدی گفت: باز هم بحث خارجی است اما چون بنظرم اساس، سیاست داخلی است مباحث من به سیاست داخلی برمیگردد. نظام ما با مردم به اینجا رسیده است ولی متاسفانه عده‌ای هنوز نقش مردم را باور ندارند و آنچنان تلاش نمی‌کنند که مردم خوشبین شوند و حضور پیدا کنند. یکی از ساختارهای روشن برای جلب مشارکت مردم و سازماندهی، پاسخگویی و شناسنامه دار کردن فعالیت‌های سیاسی و اینکه جلوی فعالیت‌های مافیایی و پنهان در فعالیت سیاسی گرفته شود فعالیت حزبی است. جریان تحزب در کشور باید وجود داشته باشد که کاندیدها شناسنامه داشته باشند و برنامه داشته باشد و تحلیلشان را از مسائل بگویند. وقتیکه بطور مشخص دوستان تحزب و فعالیت سازمان یافته سیاسی را قبول ندارند ما می‌توانیم امیدی به سامان سیاسی منظم داشته باشیم؟

وی افزود: من وزیر کشور بودم دیدم که باید به جریان سیاسی و سازمان‌های مردم نهاد سامان دهیم. آقای جلیلی معاون من را خواست که این چه کاری است؟ می‌خواهی انقلاب مخملی راه بندازی؟ بنظر من قدرت ایران طبقه متوسط آن است. میدانید چرا نظام ایران دیکتاتوری شدید برا آن حاکم نشد؟ چون طبقه متوسط ایران قدرتمند بوده است. اصناف بازاریان هنرمندان و… باعث شدند ما قدرتی از این طبقه متوسط را داشته باشیم و دیکتاتوری در ایران ضعیف باشد. سمن‌ها قوت نظام ماست و مدنیت نظام را تامین می‌کند. مردم باید حضور داشته باشند و حرف بزنند و نقش‌آفرین باشند و بتوانند با سازماندهی و تشکل در نظام سیاسی مشارکت داشته باشند.

پورمحمدی گفت: یکی از مقوله‌های مهم دیپلماسی، اقتصادی است. ما باید سمت و سوی اقتصادی مان را مشخص کنیم. ارتباط با همسایگان، بازارهای مشترک، قراداد های تجاری، گردشگری، اجرای پروژه‌های مشترک مثل انتقال برق و آب و نفت و گاز در دولت شهید رئیسی انجام شده است.

وی گفت: بحث sfo سال 81 قراردادی در دولت وقت تصویب می‌شود و بنا می‌شود از یک حوزه مشترک گازی بنام سلمان که بین ما و عمارات هست برداشت مشترک شود و قرار شد سهم خودمان را استخراج کنیم و به عمارات بفروشیم. بعد بیست سال بحث اختلاف قیمت مطرح شد، دیوان محاسبات ورود پیدا کرد و قرار شد در مورد این قضیه تصمیم گرفته شود. من در این قضیه ورود نداشتم. بنا بود گاز را بفروشیم و پول دریافت کنیم و امنیت منطقه را با مشارکت دو کشور تامین کنیم. چرا جلوی آن را گرفتیم؟ 22 سال است که یا آقای زنگنه مجرم است یا کسانی که جلوی این قرارداد را گرفتند. این قرارداد میلیاردها دلار خسارت بر ما وارد کرد و در دادگاه‌ها سه سال است که آقای زنگنه تقاضای مناظره با آقای جلیلی کرده اما پاسخ نمی‌دهد. یا ایشان خائن است یا ایشان. من از صداوسیما می‌خواهم مناظره بگیرد. اینها را باید رفع کنیم. می‌گذاریم استخوان لای زخم و نتیجه آن را در مشارکت می‌بینیم.

قاضی زاده هاشمی: به عنوان یک ایرانی از خود تحقیری‌ها شرمنده‌ام

وی در ادامه مناظره افزود: آقای پزشکیان مطالب درستی می‌فرماید ولی در مقام بیان چه ایشان و چه مشاورانشان و چه اعضای ستادشان حداقل مرزبندی کند، آقای پزشکیان با حرف‌هایی که اساس انقلاب را زیر سوال می‌برد.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: اقتصاد وامنیت همسایگان را امنیت و اقتصاد خود می‌دانیم. اما به عنوان یک ایرانی شرمنده‌ام اگر نگاه خودتحقیری داشته باشیم!

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی بحث جاده‌های ترکیه را بدون رعایت انصاف درباره نهضت جاده سازی دولت سیزدهم به رخ کشیدند. یک زمانی وقتی رئیس جمهور ایران به ترکیه می‌رفت خیابان‌های استانبول بسته می‌شد و مردم آنجا به مسئولانشان می‌گفتند از مسئولان ایران یاد بگیرید. ولی وقتی دولتهای یازدهم و دوازدهم روی کارآمدند دچار سراشیبی شدیم و عقب افتادیم.

وی افزود: الان که شهید رئیسی دوباره این نهضت سازندگی را درست کرده، برخی آقایان که فرصت حرف زدن یافته‌اند طلبکار بوده‌اند. در دولت شهید رئیسی دنبال احیای قدرت ایران بودیم و موفق شدیم. ایران همیشه الهام بخش کشورهای منطقه بوده و امروز الهام بخش کشورهای جهان است.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: درباره صحبتهای آقای پورمحمدی بگویم که تا قبل از دهه 90 مسئله مشارکت مردم و قهر مردم از صندوق را نداشتیم؛ اوج مشارکت مردم سال 88 است. اما چرا این‌طور شد بعد از 88؟ که حالا این‌طور اعضای ستاد آقای پزشکیان مردم را ازمور موهوم بترسانند و بگویند اگر نیایید چه می‌شود!

وی افزود: چرا مردم قهر کردند؟ چون دوگانگی دیدند. وزیر مسکنی که مسکن نداشت و خودش در باستی هیلز بود و الان در ستاد آقای پزشکیان است؛ مردم نجیب ما وقتی اینها را می‌بینند چه فکری می‌کنند؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یا اتفاقی که بر سر بنزین در سال 98 رخ داد؛ رفتاری که با مردم شد و نحوه تعامل دولتمردان با مردم، چه اتفاقی رقم زد. سال 98 چه کسی اینترنت را کلاً بست؟ الان مسئولیت دارد در ستاد آقای پزشکیان و قائم مقام ستاد اوست. مردم اینها را می‌بینند دچار تردید می‌شوند.

وی افزود: آقای پور محمدی؛ قبل از دهه نود مساله قهر مردم با صندوق را اینگونه که الان با آن مواجهیم نداشتیم. اوج مشارکت مردم در سال 1388 بود.

قاضی زاده هاشمی گفت: دوستان آقای پزشکیان با ترساندن مردم می‌خواهند مردم را پای صندوق بیاورند. وزیر مسکنی که خانه‌اش در باستی‌هیل بود، مسکن نساخت و با افتخار و با صدای بلند به این اقدام خود افتخار کرد. ماجرای بنزین 98، فارغ از گرانی نحوه تعامل دولت با مردم بود. چه کسی در سال 98؛ نه تنها تلگرام را فیلتر کرد بلکه اینترنت جهانی را بست.

پزشکیان: من یک اصول گرا هستم اما کاملاً به اصلاحات معتقدم

پزشکیان در بخش دوم سخنان خود گفت: من یک اصولگرا هستم اما به شدت برای رسیدن به اصول اعتقاد به اصلاحات دارم. به حق و عدالت به عنوان اصول اعتقاد دارم. چیزی که در جامعه وی بینیم حق مردم و عدالت و کانون‌هایی که همه مشارکت کنند دیده نشده است. برای اینکه همه مشارکت کنند باید کشور را از اینکه یک دسته و جناح اداره کند خارج شویم. غیر ممکن است مملکت توسط یک جناح، گروه یا دسته هدایت شود.

وی اظهار داشت: تا مشکلات داخلی خود را حل نکنیم هیچکدام از حرف‌ها قابل اجرا نیست. چه کسی از سفارت انگلستان بالا رفت و آنجا را بست؟ اصلاح طلب‌ها این کار را کردند؟ چه کسی سفارت عربستان صعودی را آتش زد؟ بعد نماز خواندند و در روزنامه‌ای که برای آنها بود گفتند دستاورد بزرگ به دست آوردیم؟ باعث شد همه سفارت خانه‌ها جمع کنند و بروند یا با ایران رابطه خود را به شدت کاهش دهند. همه آنهایی که از سفارت خانه بالا رفتند پست دولتی گرفتند. چرا جلوی اینها را نگرفتند؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: صادق باشیم. وا داریم با هم دعوا می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم اجازه دهیم یک گروه موفق شود. چه کسی روند مهاجرت جوانان را ایجاد کرده است؟ باید واقعیت را دید.

پزشکیان تاکید کرد: از روز اول که ثبت نام کردم گفتم آنچه پیگیری خواهم کرد سیاست کلی مقام معظم رهبری است. الان می‌توانم بگویم قبول ندارم؟ حالا یکی یک چیزی گفته، که به دیدگاه من بر نمی‌گردد. من نجات کشور را در اجرای سیاست‌های کلی و رفتن به آن طرف می دانم.

پزشکیان بیان کرد: مگر نمی‌گفتند پول گوشت و مرغ و … به برجام ربط ندارد؟ مگر نمی‌گفتند دلار فلان نمی‌شود؟ پس چرا مرغ شد 100 هزار و گوشت شد 80 هزار و 500 هزار؟ اینها که به برجام ربط نداشت پس چرا این چنین شد؟ در تئوری چیزهایی که می‌گوییم خیلی راحت است چرا نتوانستیم کاری کنیم. ما می‌گفتیم برجام و اف ای تی اف نباشد مشکلات داخلی ما حل می‌شود. چرا حل نکردیم؟ واقعیت این استما باید بپذیریم در داخل اختلافات را حل کنیم؛ نه پشت تریبون.

وی اضافه کرد: هیچ ملامت کننده‌ای ملامت نکند مگر خودش را و هیچ حمد کننده‌ای حمد نکند مگر خدایش را. ابن چیزی است که ما به آن گرفتار هستیم که مدام می‌گوییم ما درستش می‌کنیم. در همین اول مجلس قرار بود تورم و مشکلات اقتصادی را درست کنیم. چرا نکردیم؟ حرف زدن که هزینه ندارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید مشکلات داخلی را حل کنیم. امکان ندارد، اگر برجام و اف ای تی اف را حل نکنیم کار خل شود. شهید رییسی خودش به شدت پیگیر بود برجام حل شود. حالا بچرخانیم بگوییم ما کردیم شما نکردید. ما باید دست به دست هم دهیم با دنیا مشکلات را حل کنیم واختلاف داخلی را حل کنیم. در جلساتی که باید با هم بنشینیم اینکه به هم طعنه بزنیم صحیح نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با تمام وجود معتقد هستم اگر سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری اجرا می‌شد و قدرت مدیریت و توان اجرایی داشتیم و به کارشناسان احترام می کذاشتیم، به آنها انگ نمی چسباندیم‌، برایشان پرونده درست نمی‌کردیم و بیخود حذفشان نمی‌کردیم؛ ما مردم ایران، شایستگان و نخبگان قادر هستیم مشکلات مردم را حل کنیم. مشکل دعوایی است که با هم داریم. مدام همدیگر را محکوم می‌کنیم. معلوم است چه کسی این کارها را کرده.

قالیباف: مذاکرات را پیگیری می‌کنم

قالیباف در ادامه، گفت: به صورت روشن در حوزه مذاکره معتقدم، حتماً مذاکره می‌کنیم، همان طور که شهید رئیسی ادامه مذاکرات را دنبال کرد و حتماً به توافقی می رسیم که در چارچوب قانون و سیاست‌های کلان باشد که در قانون راهبردی به آن اشاره شده و مبنای کار قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: متوجه نشدم که ستاد پزشکیان در این حوزه چه برنامه‌ای دارند، چرا که قانون اقدام راهبردی را مانع می‌دانند و باید این موضوع را روشن کنند که بالاخره راه آنها برای مذاکرات چیست که آقای پزشکیان بهتر است در این مورد توضیح دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بنده مذاکرات را قبول دارم و مطابق با قانون اقدام راهبردی معتقدم که باید قدم به قدم پیش برویم. با قانون اقدام راهبردی مجلس پروتکل الحاقی را متوقف کردیم که در مقابل آزادسازی نفتمان می‌توانیم مجدداً آن را برقرار کنیم؛ زمانی که با دشمنی روبرو هستیم که صادق نیست باید گام به گام پیش برویم.

قالیباف ادامه داد: شانگهای، بریکس و اوراسیا ظرفیت‌های خوبی است و ما همین الان 24 میلیارد دلار پرونده باز درباره قراردادهایی که داریم که درباره همین کشورهای نوظهور است و همگی مخالف آمریکا هستند و با ما می‌توانند کار کنند. باید این پرونده‌ها را دنبال و حل و فصل کنیم.

وی اظهار کرد: اختلاف بین دستگاه‌ها در داخل نباید داشته باشیم و حتی نباید اختلاف میان دستگاهی داشته باشیم. در میزگرد سیاسی هم اشاره کردم که چگونه در حوزه ترانزیت هوایی ما را دور می‌زنند و نشان دادم که همه از اطراف ایران عبور می‌کنند و ما از یک درآمد بزرگ محروم هستیم و عملاً از این طریق مهم‌ترین درآمد اقتصادی ما را از بین بردند و پیشنهاد ما در طرح 1414 آن است که به این ظرفیت توجه شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: الان 25 درصد راه آهن‌های احداثی ما برای ما هیچ‌گونه منفعت اقتصادی ندارد و اگر آنها را بر اساس سیاست‌های کشور دنبال کرده بودیم الان وضع ما بهتر بود.

باید به اراده مردم تکیه کنیم

در بخش دیگر این مناظره علیرضا زاکانی بیان کرد:‌ ما معتقدیم باید به اراده مردم تکیه کنیم و معتقدیم دوران گذار است. سیاه نمایی که درباره ایران شکل گرفته باید شکسته شود. ما ظرفیت بی نظیری در منطقه داریم که به نظر بزرگان دشمن در منطقه غرب آسیا قدرت برتر است امروز تجلی ویژه پیدا کرده است. ما باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.

او افزود:‌ ما باید به جای وابستگی دیگران را به خود وابسته کنیم این خیلی امر مهمی است. ما وقتی در کشور ظرفیت هایی را خلق می کنیم که 36 کشور در انتقال بار به ایران وابسته می شوند نشانگر قدرت ایران است. وقتی شما در جهان و قدرت های نوظهور ارتباطی را دنبال می کنید مانند بریکس که آرزوی برخی بود و در دولت شهید رئیسی به نتیجه رسید. با ایده محوری و منزلت جویی ما باید مسیری را برویم که در این مسیر ایران را بر قله های جهان بنشانیم.

اشتغال و ارزآوری؛‌ دو عامل موثر بر سیاست خارجی

سپس سعید جلیلی درباره ایجاد فرصت در سیاست خارجی گفت:‌ فرصت اینگونه شکل می گیرد که کشورها اشتراکاتی با هم دارند که زمینه ساز تعامل و فرصت اقتصادی است. ما باید بدانیم در روابط با کشورهای جهان چه اشتراکاتی داریم. اولین ایراد این است که ما چند کشور محدود را مدنظر بگیریم که با مشکل دارند و فرصت را به تهدید تبدیل می کنند. ما در دنیا کشورهای متعددی داریم که زمینه ساز ایجاد فرصت برای ما هستند.

او ادامه داد: ما امروز دو موضوع اصلی در کشور داریم‌،‌ اشتغال و ارزآوری،‌ سیاست خارجی موفق است که در پایان سال مشخص شود تا چه اندازه توانسته این دو موضوع را مرتفع کند. ما باید اولویت ها را مشخص کنیم. در زمانی همین کسانی که ادعاهایی دارند روابط ما با ترکمنستان 6 میلیارد دلار بود اما به دلیل عدم شناخت اولویت ها کاهش پیدا کرد. ما باید برای هر کشور برنامه مشخص و ویژه ای داشته باشیم. زمانی من معاون آمریکای لاتین وزارت خارجه بودم و در همان زمان صادرات خود را به این کشورها به چند میلیارد دلار رساندیم. همین شهید رئیسی در سفر آخرش چه چیزی را به رخ کشید؟‌ در سریلانا صادرات فنی را به رخ کشید. امروز در گردشگری،‌ سلامت،‌ مسایل فرهنگی و ... می توانیم برای کشور ایجاد فرصت کنیم. ما در منطقه مقاومت که بیشترین همکاری ها را داشتیم و جوانان ما به آنجا رفتند و به حق از مقاومت دفاع کردند‌. ما امروز در برخی از کشورها فرصت های کم نظیری داریم و باید از آن استفاده کنیم.

بحث سیاست داخلی نشد؟‌

در ادامه مصطفی پورمحمدی بیان کرد: این مناظره هم مناظره سیاسی است اما کجا بحث سیاست داخلی شد؟‌ این همه میزگرد و جلسات گفتگو حرفی از سیاست داخلی به میان نیامد و هر سه بزرگواری که تاکنون صحبت کردند هم بحثشان سیاست داخلی است. ما چرا نمی خواهیم درباره موضوع مهم کشور که امروز انتخابات است صحبت کنیم. رهبری فرمودند با مشارکت افتخار ملی شکل می گیرد و همه برای افزایش مشارکت تلاش کنیم. امروز اما نتایج نشان می دهد که افزایش مشارکتی نمی بینیم و سهم افراد هم تغییری نکرده و حس و حال جدیدی در جامعه نمی بینیم. این مسئله امروز ایران است.

او افزود: انتخابات ناموس سیاسی کشور است و جمهوری اسلامی با رای و حضور مردم شکل گرفته است. من وقتی وزیر کشور شدم دیدم مشکل انتخابات مشکل جدی است،‌ ما هر سال مشکل انتخابات داریم. سال 87 نامه ای به رهبری نوشتم و مشکلات انتخابات را مطرح کردم و ایشان به مجمع ارجاع دادند تا بررسی شود و مجمع هم رسیدگی کرد و 8 سال طول کشید تا سیاست های کلی انتخابات نوشته شود. من آنجا اعتراض کردم به آقای هاشمی که چرا به تعویق می افتد و گفتند در آن ها سال مصلحت نیست. اما تا به امروز هنوز کامل نوشته نشده است و از مجلس دهم و یازدهم که آقای قالیباف بودند هم این قانون نوشته نشده است. من معتقدم سال 88 یکسری از مشکلات ناشی از نبود قانون درست انتخابات بوده است.

پورمحمدی بیان کرد: تعدادی از آقایون چون آقای جهانگیری،‌ لاریجانی،‌ دکتر حسینی و ... تایید صلاحیت نشدند،‌ چرا؟ چه تفاوتی با ما دارند؟‌ من به شورای نگهبان حق می دهم اما مشکل با برخی قوانین دارم. نباید قوانین ما شناور باشد. دوستان ما اینجا نشستند و بگویند نماینده کدام جریان سیاسی مشخص هستیم،‌ ما خودمان هستیم فقط. حتی آقای پزشکیان که وابسته به جریان خاصی هستند اما برنامه های خودشان را دارند. تا این مسایل حل نشود ما شاهد عدم مشارکت هستیم و تا این موضوع حل نشود همه مشکلات وجود دارد.

جریان آقای پزشکیان نگاه تک بعدی به مسایل سیاست خارجی داشتند

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ادامه این مناظره گفت: ما این روزها وقتی که خدمت مردم می رسیم از یک نظر مردم انتقاد می کنند که چرا شما واضح صحبت نمی کنید و پاسخ سخنان نامزدها و مشاورانشان را نمی دهید. من امشب تصمیم گرفتم کمی مصداقی تر موضوعات را مطرح کنم. در مورد همسایگان سیاست ایران همواره برقراری صلح،‌ آرامش و جلوگیری از مداخله بیگانگان بوده است،‌ اگر چه گاهی این سیاست مختل شد. شما یادتان هست دولت آقای روحانی زمانی که دولت را تحویل داد،‌ جایگاه ما در منطقه بسیار نامطلوب بود. روابط ما با افغانستان بد بود و جریان رسانه ای و مهندسی افکار عمومی همین آقایان در ابتدای دولت شهید رئیسی و روی کار آمدن طالبان قصد داشت جامعه را به نحوی تحریک کند که جنگی با طالبان شکل بگیرد. بماند که در دولت اصلاحات هم عناطر دیپلماتیک ما مظلومانه در مزار شریف به شهادت رسیدند و ما در آستانه جنگ قرار گرفتیم.

او افزود: جریان آقای پزشکیان نگاه تک بعدی به مسایل سیاست خارجی داشته اند و هر زمان که روی کار آمدند سایه جنگ بر سر کشور ما ایجاد شده است. شهید رئیسی روندی متفاوت را تجربه کرد و دوستانی که دنبال برجام یک و دو بودند می خواستند دست ما را از این قدرت کوتاه کنند. آقای الهام علی اف اواخر دولت آقای روحانی برای ایران خط و نشان کشید و رابطه ما با کشورهای ترکمنستان و ... به هم خورده بود. هم روابط با عربستان اصلاح شد و هم مصر یخ ارتباطی اش با ما حل شد و هم تنش آذربایجان حل شد و هم قراردادهای باقی مانده از کریدورهای شمال به جنوب به نتیجه رسید.

ما هم با خودمان دعوا داریم

در ادامه مسعود پزشکیان با تبریک عید غدیر بیان کرد: آنکه بیشتر از همه باید دوست داشته باشید عمل به حق و عدل فراگیر است و آنچه رضایت همه مردم را در آن ببینی و این موضوعی است که ما در داخل داریم و آنچه آقای دکتر مطرح کردند هم زائده آن تفکری است که به نادرست شکل گرفته است. حضرت می فرمایند خواص پرمدعا هستند و به عموم مردم باید توجه کرد. اگر می خواهیم مشکلات را حل کنیم باید اجماع کنیم و عموم مردم را راضی نگه داریم. ما اینجا مشکل داریم. در موضوع بحث های اقتصادی،‌ برجام برای همان دولتی است که دوستان می فرمایند بد است و می خواهند الان آن را ادامه دهند. دعوا سر این است که به اسم من باشد و به اسم شما نباشد و این اختلافات باعث شد تا آن دوره که دولت تلاش کرد برجام را به سرانجام برساند سد راه آن شدند و نتیجه آن مشکلاتی است که امروز مردم دارند.

این نامزد بیان کرد: ما باید در منطقه بتوانیم اثرگذار باشیم،‌ ما هم با خودمان دعوا داریم و هم با همسایگان. کاری که شهید رئیسی برای حل مشکل با همسایگان و اجرای برجام قابل تحسین است اما به خاطر مشکلات داخلی نشد این اقدامات نتیجه بدهد. ما باید تحریم های ظالمانه،‌ اف ای تی اف و ... را برطرف کنیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. ما الان گران می خریم و ارزان می فروشیم. ما تا مشکلات خود را درباره ارتباطات بین المللی حل نکنیم آن ها هم کاری برای ما نمی کنند. با شعار دادن هم مشکلی حل نمی شود،‌ چین،‌ عراق و روسیه هم اگر قرار باشد برای ما کاری کنند،‌ از طرق بهبود شرایط خارجی ماست.

پزشکیان تاکید کرد:‌ ما سهم خود را از بازار با گفتگو و وحدت و انسجام داخلی حل کنیم. من هیچ وقت نخواستم اینجا وارد بحثی بشوم که می گویند گروه و تیم شما این کار را کردند.

ستاد آقای پزشکیان توجهی به اجماع ندارد

محمدباقر قالیباف در ابتدای برنامه در پاسخ به پرسش ها گفت:‌ امروز در دولت چهاردهم اولویت دیپلماسی و سیاست هایی است که مصوبه نظام است و ما تعداد قابل توجهی پرونده باز و نیمه باز داریم که بسته نشده است. ما اولویت اول مان این است که هیچ پرونده بازی نداشته باشیم و حل و فصلشان کنیم. مهم ترین موضوعی که می تواند ما را موفق کند،‌ ایجاد اجماع در سطح ملی است و ما نیازمند اجماع و وحدت هستیم. لذا این اجماع ضرورت کار در داخل و خارجی است.

او افزود: بنده به طور روشن معتقدم باید مذاکره کنیم همانطور که شهید رئیسی مذاکرات را دنبال کرد اما به توافق می رسیم که در همین قانون راهبردی بند ششم به آن پرداختیم و در کنار آن در حوزه داخل هم به خنثی سازی تحریم ورود خواهیم کرد. دکتر پزشکیان همیشه بر این موضوع تاکید داشتند اما ما امروز می بینیم که ستاد ایشان و خودشان نکاتی را مطرح می کنند که ما احساس نگرانی داریم و کمتر توجه به اجماع نظر و وحدت پیش می آید. این مسایل باعث می شود که تنش بین مردم با مردم و مجموع دستگاه ها با هم ایجاد می شود و باعث گم شدن صدای مردم و عدم حل مشکلاتشان می شود.

قالیباف بیان کرد:‌ در بحث قانون راهبردی مشاور ایشان اعلام کردند ما این قانون را مانع رفع تحریم می دانیم،‌ این در شرایطی است که رهبر انقلاب فرمودند این قانون مبنای ما برای مذاکره است. اگر از همین الان این بحث ها مطرح شود،‌ طبیعتا برای آینده بهانه ای می شود که بگویند نگذاشتند و نشد. مانند واکسن که این روزها شنیدم گفتند نگذاشتند وارد شود. این مسایل باعث تکرار دهه 90 می شود که دهه تلخی بود. ما باید به مردم قول دهیم که دغدغه ما حل مشکل شما با اولویت بحث های اقتصادی و استفاده از ظرفیت هاست. ما اینجا هر چه از آقای دکتر شنیدیم وحدت بود اما در میدان اتفاق دیگری در حال رخ دادن است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان