![](/Upload/Public/Content/Images/1396/04/01/2055510313.jpg)
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حسین کلباسی شامگاه چهارشنبه، 25 دیماه، در نشست علمی چیستی فلسفه دین، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم گفت: در سنت غربی مبحث فلسفههای مضاف چون فلسفه هنر، دین و سیاست مطرح شده است؛ دراینجا پرسش از حیثتی از دانش خاص نیست بلکه تفسیر موسع از فاعل شناسا با متعقل آن به منظور تعیین اعتبار دسته و دستگاه مفروض با محوریت عقل کلی است.
وی افزود: از این جهت در اصطلاح فلسفه دین اختلاف وجود دارد؛ ما به فلسفه مضاف فلسفه کذا میگوییم و آنچه در حوزه فلسفه دین مطرح میشود نیز در همین عداد مطرح است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: فلسفه دین حاصل و برایند یک دانش جدید نیست؛ آنچه که در باب ارکان فلسفه گفته میشود ربطی به دین ندارد؛ قبل از اینکه به مولفههای تعریف فلسفه دین بپردازیم باید از مبنای آن سخن بگوییم.
وی گفت: عرضه تعریفی از فلسفه دین اساسا درست نیست زیرا در فلسفه مضاف بودن آن تردید وجود دارد؛ حتی تردید بیشتر آن است که این فلسفه را در عداد دانشها بدانیم.
کلباسی بیان کرد: تعاریف عرضه شده در حوزه فلسفه دین دچار ابهام و نسبیانگاری مستتر در نگاه غربی است؛ تا زمانی که عالمان ما در میدان مغناطیس روح نسبیگرایانه و سوژه محور باختری حضور دارند همیشه باید در این حوزه مناقشات بین دانشی یا فرادانشی را شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: در حقیقت فلسفه دین دارای یک تعریف مجزای دیگر است که شامل تأملی در منشأ وجودشناختی دین وحیانی است.