راه و روش های درمان سودا و نشانه ها و عوارض سودا

چهار طبع اصلی در طب سنتی وجود دارد که اساس طب سنتی بر آن ها بنا شده است. طب سنتی معتقد است که بدن انسان متشکل از چهار مایع یا خلط تحت نام های سودا، بلغم، صفرا و خون است. هر کدام از این خلط ها دارای طبع مخصوص به خود هستند که متعادل بودن آن ها، ضامن سلامتی انسان است.

راه و روش های درمان سودا و نشانه ها و عوارض سودا

در بدن انسان چهار طبع به نام های خون، سودا، صفرا و بلغم وجود دارد. مقدار بسیار کم هر کدام از این خلط ها در بدن ضروری است، اما رسوب آن ها می تواند برای اعضای بدن عوارض داشته باشد. چنانچه هر کدام از این اخلاط بر خلط دیگر، غالب شود، منجر به بیماری های جسمی و روحی می شود. در میان این اخلاط، غلبه صفرا و سودا بیشتر از دو خلط دیگر اتفاق می افتد و همین مسئله، منجر به بروز بیماری می شود. این بیماری با توجه به سن فرد و جنسیت او متفاوت است و اغلب به اشکال متفاوتی خود را نشان می دهد. اگر درمان سودا دیر اتفاق بیفتد و این خلط مدت زیادی غلبه داشته باشد، تبدیل به سودای سوخته می شود که بدیهی است درمان آن هم سخت تر می شود.

اغلب افراد هنگام غلبه سودا به آن توجهی نمی کنند و درصدد درمان بر نمی آیند. همین بی توجهی منجر به سودای سوخته می شود که پروسه درمان آن طولانی تر است. در این مقاله هر آنچه را که لازم است درباره خلط سودا بدانید به شما خواهیم گفت و بهترین راه های درمان را به شما معرفی می کنیم.

سودا چیست؟

همان طور که در ابتدای متن اشاره کردیم، در طب سنتی چهار طبع وجود دارد که شامل بلغمی (سرد و تر)، سودایی (سرد و خشک)، صفراوی (گرم و خشک) و دموی (گرم و تر) هستند. بسیاری از افراد دارای طبع سوداوی هستند. اما گاهی یک ماده سمی که سودا نام دارد، به خاطر سبک غلط زندگی در بدن بیشتر می شود. همین موضوع برای افراد دشواری به وجود می آورد. به همین خاطر افراد باید با اصلاح سبک زندگی شان، اقدام به دفع سودا کنند.

طحال، مرکز نگهداری سودا است که در مواقع نیاز به دریچه معده سرازیر می شود و احساس گرسنگی را در فرد به وجود می آورد. لازم است بدانید که سودا در حالت عادی و متعادل، هیچ مشکلی به وجود نمی آورد و چه بسا برای سلامتی افراد هم لازم است. اما اگر از حالت عادی خارج شود و در بدن رسوب کند، می تواند مشکلات زیادی از جمله سرطان را به همراه داشته باشد. به طور کلی، بافت سرطان مزاج سودا دارد و سرطان در هر عضوی که باشد، نتیجه غلبه و رسوب سودا در بدن است. بنابراین برای پیشگیری از سرطان، از همان ابتدا که غلبه سودا کم است، باید به دنبال درمان سودا باشید.

روش های درمان سودا

اصلی ترین نشانه های فرد مبتلا به سودا

  • سردرد: یکی از شایع ترین نشانه های افرادی سوداوی مزاج، احساس درد در ناحیه سر است. این سردردها اغلب تمام ناحیه سر را درگیر می کنند.
  • کمردرد: دردهای غیر قابل تحمل در ناحیه کمر، می تواند از علل شایع ابتلا به سودا باشد.
  • کاهش اشتها و احساس سرگیجه: کاهش وزن، کاهش اشتها و سرگیجه، از نشانه های رایج در افراد سودایی است. این افراد اغلب هنگام خوابیدن با مشکلات زیادی مواجه می شوند و معمولا خستگی شدیدی را احساس می کنند.

دلایل ایجاد خلط سودا در بدن چیست؟

به صورت کلی دلایل زیادی در به وجود آمدن طبع سودا در افراد نقش دارد. متأسفانه بسیاری از بیماری هایی که افراد در طول سال های گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده اند، نتیجه سبک نادرست زندگی است. این سبک زندگی می تواند اثرات جبران ناپذیری روی بدن ما داشته باشد.

  • مصرف غذاهای سرد و خشک مانند بادمجان، گوشت قرمز، سوسیس و کالباس، قهوه، نان سفید، ماهی دودی، انواع تن و کنسرو، میوه های نارس و … می تواند از دلایل ایجاد طبع سودا باشد.
  • داشتن استرس و اضطراب مداوم و تحرک نداشتن نیز می تواند سطح سودا را افزایش دهد. بنابراین افراد باید برنامه ای برای استراحت و ریلکس کردن در نظر بگیرند و از انجام فعالیت های ورزشی منظم غافل نشوند.
  • گاهی اوقات امکان دارد مصرف دارو نیز سبب افزایش سودا شود. مصرف بیش از حد داروهای شیمیایی نیز بر این مسئله دامن زده و آن را تشدید می کند.
  • استفاده بیش از حد از وسایلی که تولیدکننده امواج مغناطیسی هستند مانند گوشی موبایل، کامپیوتر، فشار وارد کردن به بدن، بی تحرکی فکری، آسیب رساندن به بدن با انجام برخی فعالیت ها، قرار گرفتن در معرض گرما یا سرمای شدید، پرخوری، ایستاده غذا خوردن، نشستن طولانی و مداوم و مواردی از این قیبل، از جمله رفتارهای نادرستی هستند که میزان سودا را در بدن افزایش می دهند.
  • کمبود خواب هم می تواند یکی دیگر از دلایل رسوب سودا در بدن باشد. نداشتن تعادل و در نظر نگرفتن زمان مناسب برای خواب و استراحت، سودا را در بدن افزایش می دهد. به طور مثال دیر خوابیدن در شب یا خوابیدن هنگام غروب آفتاب هم بر این قضیه بی تأثیر نیست.

کاهش غلبه سودا در منزل

رسوب طبع سودا در بدن چه عوارضی دارد؟

کاهش سودا در بدن می تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  • بی خوابی
  • افسردگی
  • کاهش گلبول های قرمز
  • نفخ و یبوست
  • پسوریازیس
  • خشکی پوست و اگزما
  • مشکلات مربوط به قاعدگی
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • کاهش میل جنسی
  • اختلالات هورمونی
  • میگرن و سردرد

روش های کاهش سودا

درمان سودا از چه راه هایی امکان پذیر است؟

از آن جایی که طبع سودا یکی از پایه های اصلی طب سنتی است، برای جلوگیری از غلبه و درمان آن، باید از روش های طبیعی و سنتی کمک گرفت. در حالت کلی باید فعالیت بدنی خود را افزایش دهید و مصرف غذاهایی با طبع گرم را در رژیم غذایی تان بگنجانید. یکی از مواردی که نباید تأثیر آن را دست کم بگیرید، تصفیه خون است. زالو درمانی و انجام حجامت می تواند در کاهش طبع سودا تأثیر زیادی داشته باشد. ضمن این که داشتن آرامش، خواب کافی و استراحت نیز برای بهبود وضعیت روحی و جسمی نباید فراموش شود. در ادامه به شما راه هایی را معرفی می کنیم که با پیروی از آن ها، می توانید گامی اساسی در جهت کاهش غلبه سودا بردارید.

درمان سودا با رژیم غذایی سالم

طب سنتی برای درمان سودا، مصرف برخی غذاها با طبع گرم و تر را پیشنهاد می کند. بهترین مواد غذایی برای اصلاح مزاج سودا عبارتند از:

  • سبزیجات: مصرف سبزیجات برگ دار مانند شاهی، اسفناج، جعفری و کاهو که دارای طبع گرم و تر هستند، می توانند به کاهش سودا کمک کنند. این سبزیجات خون را تصفیه کرده، سیستم گوارشی را تقویت و سموم بدن را دفع می کنند.
  • گوشت: گوشت هایی مانند بوقلمون، شتر و گوسفند که دارای طبع گرم هستند و هم چنین گوشت ماهی سالمون که چربی کمتر و امگا 3 بیشتری دارد، علاوه بر درمان سودا می توانند به بهبود عملکرد مغز و رفع کم خونی کمک کنند.
  • میوه ها: میوه هایی مانند انجیر، انگور، سیب، گلابی، توت، هندوانه و خرما طبعی گرم و تر دارند و می توانند غلبه سودا را در بدن کاهش دهند. این میوه ها منبع غنی مواد معدنی، ویتامین و آنتی اکسیدان هستند که باعث بهبود عملکرد مغز و تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.
  • ادویه جات: ادویه جاتی مانند دارچین، فلفل سیاه، زنجبیل، هل و زعفران طبعی گرم و تر دارند که می توانند به کاهش غلبه سودا در بدن کمک کنند. مصرف این ادویه ها سبب تقویت سیستم ایمنی و هضم بهتر غذا می شود.
  • حبوبات: مصرف حبوباتی مانند لوبیا، ماش و نخود که دارای طبع گرم و تر هستند می توانند عملکرد سیستم گوارشی را بهبود بخشیده و به رفع کم خونی و تقویت عضلات کمک کنند. مجموع این عوامل به کاهش سودا منجر می شوند.
  • دمنوش ها: مصرف برخی دمنوش ها مانند زعفران، بابونه، گزنه، بادرنجبویه، گل محمدی و گل گاو زبان همگی طبعی گرم و تر دارند که باعث درمان سودا می شوند.

درمان سودا در طب سنتی

درمان سودا با فعالیت های ورزشی

از نظر طب سنتی هر طبعی باید فعالیت های ورزشی متناسب با خود را دنبال کند تا به تعادل مزاجی دست یابد. افرادی که خلط سودا دارند، بهتر است فعالیت های بدنی گرم و مرطوب را دنبال کنند. برخی از این فعالیت ها در ادامه آمده است:

  • شنا: شنا در آب ولرم می تواند عضلات و مفاصل را تقویت و به آرامش اعصاب کمک کند. در نتیجه سیستم تنفسی شما تقویت خواهد شد.
  • پیاده روی: پیاده روی منظم در هوای آزاد به ویژه هنگام غروب آفتاب و طلوع خورشید می تواند به گرم شدن بدن کمک کرده و گردش خون را بهبود بخشد.
  • رقص: رقصیدن یکی از بهترین فعالیت ها است که می تواند به افزایش شادی و ترشح هورمون دوپامین در بدن کمک کند. رقصیدن استرس را کاهش داده و سیستم قلبی را تقویت می کند.
  • ورزش های باستانی: ورزش های باستانی مانند کشتی و زورخانه، باعث افزایش فعالیت بدنی می شوند و در تقویت عضلات و افزایش قدرت بدنی نقش مهمی دارند.
  • ورزش های هوازی سبک: ورزش هایی مانند ایروبیک و یوگا در گرم شدن بدن تأثیر داشته و باعث دفع سموم از بدن و افزایش تعریق شوند.

یادتان باشد که اگر دارای طبع سودا هستید، به هیچ عنوان به سراغ فعالیت های ورزشی سنگین یا رزمی نروید. هم چنین از آن جایی که این طبع سرد و خشک است، به هیچ عنوان نباید در زمستان و اوج سرما، در هوای آزاد فعالیتی انجام دهید.

بهترین روش درمان سودا

امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. در پایانی پیشنهاد می کنیم مقالات درمان خانگی مزاج سرد، درمان گیاهی طبع سرد و مزاج گوشت ها را نیز مطالعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان