حجت‌الاسلام حسنلو:

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مورد علاقه و اطمینان ائمه(ع) بود

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه در مورد شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی عنوان کرد: وی به واسطه علم و تقوایش مورد علاقه و اطمینان ائمه (ع) بود و از این بزرگواران احادیث بسیاری را نقل کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین امیر علی حسنلو، مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم درگفت‌وگو با خبرگزای بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی نسبش به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد وی که از اصحاب امام رضا، امام جواد و امام هادی‏ علیهم السلام بوده جزء علما، محدثین، زُهاد، عُباد، صاحب ورع و تقوی در تاریخ عنوان شده است. وی همچنین به واسطه علم و تقوایش مورد علاقه و اطمینان ائمه اطهار علیهم السلام بوده است و از این بزرگواران احادیث بسیاری را نقل کرده است.
وی گفت: یکی از روایاتی که از ایشان نقل شده است روایتی است که از امام هادی (ع) نقل کرده است در این روایت جایگاه و منزلت حضرت عبدالعظیم از زبان امام هادی (ع) به روشنی بیان شده است. عبدالعظیم در این حدیث روایت کرده است: «به خدمت امام هادی‏ (ع) مشرف شدم و چون آن حضرت مرا دید، فرمود: آفرین بر تو ای ابوالقاسم تو دوست ما هستی، عرض کردم ای فرزند رسول خدا (ص) من می‏خواهم دین خود را بر شما عرضه بدارم اگر پسندیده و مورد قبول است، بر آن ثابت بمانم تا خداوند را ملاقات نمایم، حضرت فرمود: دینت را بیاور (عرضه کن) ای ابوالقاسم».
حسنلو بیان کرد: حضرت عبدالعظیم در ادامه این حدیث مطالبی از ایمان به توحید خداوند و صفاتش، ایمان به نبوت حضرت رسول اکرم (ص) و ولایت ائمه اطهار بعد از حضرت رسول تا خود امام هادی (ع) بیان می‌‌‌‌‌‌‌‌کند که امام هادی (ع) در پاسخ به او می‌فرماید: «بعد از من پسرم حسن امام است، لیکن مردم درباره امام بعد از او چه خواهند کرد. گوید: گفتم ای مولای من مگر جریان زندگی امام بعد از او از چه قرار است؟ فرمود: برای این که شخص او دیده نمی‏شود و بر زبان آوردن نام او حلال نباشد تا اینکه خروج کند و زمین را از عدل و داد پر نماید. هم چنانکه از جور و ظلم پر شده باشد. گفتم به این امام غائب هم معتقد شدم یعنی به امامت حسن عسگری ‏(ع) و خلَفِ آن حضرت قائل شدم. اکنون من می‏گویم: دوست این بزرگواران دوست خداست و دشمن آنان دشمن خداست و اطاعت ایشان اطاعت خداست و نافرمانی آنان نافرمانی خداست».
وی افزود: حضرت عبدالعظیم دین و عقائد خود را بر امام زمانش حضرت هادی‏ (ع) عرضه داشت و حضرت تصدیق او کرد و فرمود: «یا ابا القاسم به خدا سوگند این است دین خدا که آن را برای بندگانش پسندیده است، بر همین عقیده ثابت باش خداوند تو را به همین طریق در زندگی دنیا و آخرت پایدار بدارد.»
مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم در چگونگی ورود عبدالعظیم حسنی به ایران در حالی که یکی از شاگردان برجسته چندین امام معصوم بوده است و حضور در شهر ری اظهار کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی یکی از اشخاصی بود که به واسطه ارتباطش با ائمه اطهار و هم به علت شخصیت بزرگ علمی‌اش از حاکم زمان خویش بیمناک بود با بیم و هراس آواره شهرها بود و خود را قاصد و پیک حاکم به مردم معرفی می‏کرد در این هنگام که او در شهرها از ترس عمال خلیفه وقت در سیر و حرکت بود، وارد شهر ری شد و در محله ساربانان در منزل یکی از شیعیان ساکن شد، روزها در سرداب این منزل به سر می‏برد و شبها را به نماز و روزها را به روزه می‏گذرانید. در این موقع که در این خانه مخفی بود، گاهی به طور ناشناس از خانه خارج می‏شد و قبری را که اکنون در مقابل قبر او قرار گرفته، زیارت می‏کرد؛ وی اظهار می‏داشت که این قبر متعلق به یکی از فرزندان موسی بن جعفر(ع) است. در این هنگام خبر ورود عبدالعظیم حسنی به گوش شیعیان رسید و دوستان و محبان اهل بیت‏ علیهم السلام از ورود او آگاه گردیدند، اکثر آنها با او آشنا شدند و رفت و آمد کردند.
وی افزود: برای جریان دفن ایشان در شهر ری هم روایتی جالب نقل شده است. یکی از شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) در خواب دید که گویا حضرت رسول ‏(ص) به او می‏فرماید: مردی از خانواده‌ام‌‏ در ری از دنیا خواهد رفت و در باغ عبدالجبار نزدیک درخت سیب دفن خواهد شد. این شخص پس از بیان خواب برای صاحب باغ خواستار خریداری باغ شد. صاحب باغ وقتی جریان را شنید گفت: من هم چنین خوابی دیده‏ام، لذا این باغ را برای سادات و شیعیان وقف کردم تا آنها اموات خود را در آنجا دفن نمایند. پس از این عبدالعظیم حسنی از دنیا رفت و در آن باغ دفن شد.
حسنلو در مورد ثواب زیارت ایشان گفت: از امام هادی ‏(ع) چنین رسیده است: «مردی از اهل ری خدمت امام هادی‏ (ع) رسید و حضرت به او فرمود: در کجا بودی و از کجا رسیدی؟ عرض کرد: به زیارت حضرت سید الشهداء (ع) رفته بودم، حضرت فرمود: بدان که اگر عبدالعظیم حسنی را که در شهر شما مدفون است زیارت می‏کردی مثل این بود که حضرت امام حسین ‏(ع) را زیارت کرده باشی».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان