گزارش مشرق؛

استقبال عریضه‌نویس‌های سیاسی از رئیس جمهور منتخب/ پزشکیان در دوراهی انتخاب بین "معین یا طیب‌نیا"

پزشکیان می‌تواند الساعه همکاری خود را با اصلاح‌طلبان نجیب و با تمرکز بر "بهبود اقتصادی" آغاز کند و خوش‌عاقبتی خودش و دولتش را از هم‌اکنون رقم بزند.

سرویس سیاست مشرق _ دکتر مسعود پزشکیان بعنوان نامزد اصلی جریان اصلاحات در انتخابات اخیر پیروز و راهی پاستور شد.

رسیدن پزشکیان به پاستور آنقدرها غیر قابل باور بود که برخی از اصلاح‌طلبان ستادی در ایام انتخابات در نقد او حرف بزنند و یا اساسا لام تا کام سخنی انتخاباتی در حمایت از پزشکیان نگویند!

لکن هرچه بود اما پزشکیان به زودی "رئیس‌جمهور پزشکیان" لقب خواهد گرفت و عنان‌دار بیش از 95 درصد قدرت اجرایی و ثروت کشور خواهد شد.

از همین رو طبیعیست که خاستگاه سیاسی پزشکیان یعنی طیف اصلاحات نیز خود را تئوریسین دولت چهاردهم بداند و این گزاره هیچ ایرادی هم ندارد.

یعنی طبیعیست که وقتی یک رئیس جمهور تازه به قدرت می‌رسد؛ رجال و جریانات حامی او شروع به تئوری‌پردازی و اظهار نظر در حیطه‌های مختلف کنند تا مسیر قدرت به کارآمدی و بهبود معیشت مردم بیانجامد.

البته دقت شود که این بخش معقول ماجراست و مشکلی از جایی شروع می‌شود که عده‌ای از مسیر تئوری‌های معقول وارد مسیر نامعقول، شهوات سیاسی و پیگیری مطامع خود می‌شوند!

لذا بر شخص رئیس‌جمهور است که با خردمندی و قاطعیت و تقوا؛ جلوی انحراف مسیر این حمایت‌های سیاسی و آن تئوری‌پردازی‌ها را بگیرد و همواره بر سمت صحیح و آدرس درست تأکید کند.

استقبال عریضه‌نویس‌های سیاسی از رئیس جمهور منتخب/ پزشکیان در دوراهی انتخاب بین "معین یا طیب‌نیا"

*گذاشتن پوست خربزه زیر پای پزشکیان/ پیشنهاد ایجاد دیکتاتوری بروکرات به رئیس‌جمهور جدید!

طی روزهای اخیر کسانی از رجال اصلاحات نسخه‌هایی را برای پزشکیان فرستادند.

یکی از این افراد عباس آخوندی است که البته در روزهای رقابت انتخاباتی نیز در ستاد پزشکیان حاضر شد.

او اخیرا و در پیامی پساانتخاباتی خطاب به پزشکیان برخی نکات را به رئیس‌جمهور جدید گوشزد کرده است.

در بخشی از پیام آخوندی می‌خوانیم: بی‌گمان موفقیت شما در گرو توسعه آزادی‌ها، تقویت جامعه مدنی و هم‌چنین، حفظ پایگاه اجتماعی و سیاسی‌تان می‌باشد.

او همچنین گفته است:‌ پدیده‌ چند دولتی و یا به‌عبارتی بی‌دولتی مردم را در وضعیت بی‌پناهی قرار داده است. دولتی که باید نماینده اراده‌ی ملی ایران باشد تضعیف گشته و امکان حمایت از ملت در برابر دولت‌های فراقانونی را ندارد. اینک انتظار از شما این است که به پشتوانه‌ی آرای ملت، دولت رسمی ایران را تشکیل و از مداخله دیگر نهادها در امر دولت جلوگیری نمایید.

همانطور که اشاره کردیم تجویز نسخه از جانب حامیان انتخابات هیچ ایرادی ندارد ولی به وضوح می‌بینیم که در نسخه آخوندی اگرچه اشارات آهسته‌ای به لزوم حل مشکلات اقتصادی هم می‌شود (در بخش دیگری از پیام وی) اما اولویت و تأکید اصلی این است که پزشکیان به دنبال آزادی و جامعه مدنی و حفظ پایگاه اجتماعی خود باشد!

دقت شود که مسئله اصلی در حکمرانی و سیاست‌ورزی "تعیین اولویت‌ها" است وگرنه همه رؤسای جمهور هریک به فراخور موقعیت خود به تمام مقولات پیرامونی اعم از آزادی، اقتصاد و... می‌پرداخته‌اند!

لکن این اولویت‌های یک دولت است که سمت و سوی حرکتش را نشان می‌دهد و عاقبتش را تعیین می‌کند.

از همین روست که احساس می‌شود آخوندی با تعیین اولویت‌های ناسور به جای اولویت‌های عقلانی؛ ولو بصورت دلسوزانه اما پوست خربزه زیر پای پزشکیان گذاشته است.

همچنین است که می‌بینیم آخوندی از تجربه دولت روحانی که خود منصب‌دار آن بود درس نگرفته و به پزشکیان توصیه می‌کند که با پاره کردن اصول همکاری در حکمرانی پیشرفته؛ نوعی "دیکتاتوری بروکرات" ایجاد کند و به اسم مبارزه با چند دولتی و دخالت‌های فراقوه‌ای؛ باب همکاری، مدارا، تشخیص مصلحت و ید واحده بودن نظام اسلامی را ببندد و از بام تا شام به نق زدن پیرامون چیزی به اسم "دخالت" مشغول شود.

همانطور که مشاهده می‌شود، آنچه در نسخه آخوندی برای پزشکیان تجویز شده است، جز یک پوست خربزه لغزنده هیچ چیز دیگری نیست.

استقبال عریضه‌نویس‌های سیاسی از رئیس جمهور منتخب/ پزشکیان در دوراهی انتخاب بین "معین یا طیب‌نیا"

*عریضه‌نویس‌های همیشگی اصلاحات به میدان شتافتند

مثل دیگر در این زمینه توصیه‌های مصطفی معین به پزشکیان است.

و البته جالب آنکه معین در ایام انتخابات، نامی از پزشکیان نبرده بود.

معین در پیامی خطاب به پزشکیان ضمن اینکه مدعی می‌شود در انتخابات رأی نداده اما از پزشکیان حمایت کرده(!) از رئیس‌جمهور جدید خواسته لایحه لغو قانون نظارت استصوابی شورای نگهبان را به مجلس ارائه کند.

او همچنین خواستار فک حصر فتنه‌گران و لغو گشت ارشاد هم می‌شود و از پزشکیان می‌خواهد دادن اخطار قانون اساسی را هم در دستور کار خود بگذارد!

دقت شود که اصلاح‌طلبان تندرو یک دو جین از این نیروهای ستادی دارند که می‌توانند از بام تا شام مشغول عریضه‌نویسی خطاب به رئیس‌جمهور باشند و پزشکیان اگر وقتش را مدیریت نکند؛ او نیز از بام تا شام باید به دنبال منافع اینان بدود!

تندروی و کم‌خردی در خواسته‌های معین نیز اظهر من الشمس است و هر شهروندی که یکسری مطالعات اولیه در سیاست داشته باشد به خوبی می‌داند که سفارش‌های معین به پزشکیان به راحتی می‌تواند کشور و حاکمیت اجرایی را دچار تنش‌های جدی و پایدار کند.

چه اینکه پر واضح است که فکّ حصر فتنه‌گران منوط به توبه رسمی آنهاست و نه تنها رئیس‌جمهور در این زمینه هیچ اختیاری ندارد بلکه مطالبه سیاسی مبنی بر فکّ حصر نیز بی‌معناست.

و یا قضیه اخطار قانونی اساسی که رئیس‌جمهور روحانی فقط چندباری حرفش را زد؛ یک "حلال مبغوض" است و قاتق نان نیست که رئیس‌جمهور جدید بخواهد هر لحظه دنبال آن باشد.

و قس علی هذا...

سخنان عجیب و غریبی که در بالا خواندید، ابتدای یک راه است و یقینا میزان بمبارانی که از جانب برخی اصلاح‌طلبان؛ ذهن دکتر پزشکیان را نشانه گرفته، چند برابر این میزان است.

اینک این دکتر پزشکیان و این انتخاب بین معقول و نامعقول...

در کنار مطالبات تندروانه و بعضا محالی که در بالا خواندید؛ پزشکیان البته نجبایی مثل نوبخت، ‌ طیب‌نیا، آذری‌جهرمی، عبدالعلی‌زاده و چند تن دیگر را هم در کنار خود و در اردوگاه اصلاحات دارد که می‌تواند به نسخه‌های استاندارد آنها دل بسپارد.

آنها اصلاح‌طلبان نجیب هستند که نشان داده‌اند درک بهتری از حکمرانی و عقلانیت‌های آن دارند و علاقه‌ای به ایجاد تنش ندارند.

پزشکیان می‌تواند الساعه همکاری خود را با اصلاح‌طلبان نجیب و با تمرکز بر "بهبود اقتصادی" آغاز کند و خوش‌عاقبتی خودش و دولتش را از هم‌اکنون رقم بزند.

انتخاب بین امثال طیب‌نیا و امثال مصطفی معین؛ انتخاب سختی نیست. اگر عقلانیتی در کار باشد...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر