پاسخ یک نماینده مجلس به پرسش «دنیای اقتصاد»

ساز وفاق کوک می‌شود

شماره روزنامه: ۶۰۶۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲ ...

با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم، شاهد انتقادات و هجمه‌هایی بودیم و همین انتقادات این نگاه را به وجود آورد که کار دولت چهاردهم در مقابل تندروها و همچنین مجلس سخت خواهد بود. اما حالا به نظر می‌رسد که در کل حاکمیت بر ضرورت جلوگیری از تنش تاکید می‌شود. مهم‌تر از همه، رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس تاکید کردند که «موفقیت رئیس‌جمهور منتخب، پیروزی همه ما است» و پس از این دیدار محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در توییتی نوشت: «موفقیت رئیس‌جمهور منتخب و دولت جدید را موفقیت خود می‌دانیم و تمام تلاش خود را برای کمک به دولت به کار خواهیم بست.» بر این اساس به نظر می‌رسد اگرچه راه پزشکیان سخت است، اما احتمالا ناهمواری‌های این مسیر با تعامل سازنده مجلس و دولت کمتر خواهد شد.

وضعیت خاص در کشور

سید فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به شنیده شدن صدای مشترک از حاکمیت مبنی بر ضرورت وحدت و جلوگیری از تنش، گفت: کشور در شرایط خاصی از لحاظ مسائل داخلی و چالش‌های بین‌المللی قرار دارد. باید برای برون‌رفت از این وضعیت تدابیری داشته باشیم تا از این وضعیت عبور کنیم. قطعا اگر همه با هم همدل و هم‌افزا و یک‌صدا باشیم می‌توانیم بر این مشکلات فائق بیاییم و ‌از این وضعیت عبور کنیم. این در شرایطی است که بدخواهان این ملت و این نظام همواره به دنبال این هستند که چالشی را برای کشور و مردم ایجاد کنند.

او ادامه داد: همدلی، هم‌افزایی و همراهی قوا با هم بسیار می‌تواند در حل مشکلات راهگشا باشد. در حالی‌که هر چقدر اختلافات درونی میان قوا بیشتر شود ما با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شویم و بدخواهان بیشتر از فضای به وجود آمده استفاده می‌کنند تا در مسیری که مردم و کشور در حال طی کردن آن هستند، چالش ایجاد کنند.این نماینده مجلس با اشاره به میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس دوره دوازدهم و انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم، اظهار کرد: اخیرا دو انتخابات برگزار شد و در شرایطی هستیم که حدود 50 تا 60 درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند. ما باید تلاش کنیم و فضایی را ایجاد کنیم که همه مردم از وضعیت راضی باشند و شاهد عدم حضور اعتراضی مردم در انتخابات نباشیم. چون ما به واقع بالاترین، ارزشمندترین و مهم‌ترین سرمایه‌ای که داریم مردم هستند. در این شرایط نباید هر روز با صحبت‌ها و اقداماتمان مسائلی را ایجاد کنیم که مردم هر روز بدبین‌تر شوند. این مسائل و حواشی ما را از اولویت‌ها دور می‌کند.

هویت چه کسانی در جنجال است؟

موسوی در ادامه تصریح کرد: در این میان یکسری افراد هستند که هویتشان در جنجال و حاشیه‌سازی است، اما نباید به این افراد توجه کرد. برای عدم توجه به این افراد، رسانه‌ها باید همراهی کنند؛ چراکه انعکاس صحبت‌های این افراد در رسانه‌ها باعث می‌شود که این افراد هر روز جری‌تر شوند و صحبت‌های بیشتری داشته باشند. آنها عاشق دیده شدن هستند. باید مردم و رسانه‌ها نسبت به افرادی که هویت خودشان را در حاشیه‌سازی می‌بینند هوشیار باشند. او افزود: زمانی‌که این افراد مورد بی‌توجهی واقع شوند؛ قطعا رویه‌هایشان را اصلاح می‌کنند. اما اگر به صحبت‌های افرادی که جنجال و حاشیه ایجاد می‌کنند، توجه شود؛ ذهن‌ها از اولویت‌های دولت و جامعه دور می‌شود. تندروها علاقه زیادی به دیده شدن دارند و بر همین اساس صحبت‌های تندی را مطرح می‌کنند و هویتشان در جنجال، غوغا و حاشیه تعریف می‌شود.

تندروها اقلیت‌اند

این عضو فراکسیون مستقلین مجلس در خصوص اینکه برای جلوگیری از اقدامات تندروها در مجلس چه اقدامی می‌توان انجام داد، گفت: این افراد هم نماینده مردم هستند و صحبت می‌کنند. به نظر می‌رسد صدای این افراد زیاد است، اما تعداد آنها اندک است و با همراهی خوبی که اکثریت مجلس با دولت خواهند داشت این افراد کم‌کم همراه می‌شوند. اگر به این افراد بی‌توجهی شود این افراد کم کم متوجه می‌شوند که آب در هاون می‌کوبند.

موسوی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه «موفقیت رئیس‌جمهور منتخب، پیروزی همه ما است»، تاکید کرد: با توجه به بیانات رهبر انقلاب و شرایطی که دولت چهاردهم در پیش دارد، همدلی و وفاق بسیار حائز اهمیت است. تاکید و پافشاری بر اولویت‌ها و مسائل اساسی جامعه و آوردن نخبگان، اندیشمندان و صاحب‌نظران در متن مهم است. هرچقدر حاشیه‌ها زیاد شود صاحب‌نظران و کارشناسان بیشتر منفعل و حاشیه‌نشین می‌شوند. اما زمانی‌که در شرایط آرامی باشیم، صاحب‌نظران در صحنه تصمیم‌گیری حضور پیدا می‌کنند و برای برون‌رفت از وضعیت فعلی اندیشه، مطالعات و نظراتشان را ابراز می‌کنند. حتی می‌توان گفت در غوغاسازی‌هایی که اتفاق می‌افتد صحبت‌های اندیشمندان و صاحب‌نظران شنیده نمی‌شود.

او خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس تاکید داشتند که با توجه به شرایطی که دولت آغاز به کار می‌کند- چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی- لازم است که همه قوا و دلسوزان نظام رهنمودهای رهبری را نصب‌العین قرار دهند و همراهی لازم را با دولت برای تحقق وعده‌ها و برنامه‌هایشان داشته باشند. چراکه در چنین شرایط آرامی دولت می‌تواند بر اولویت‌های کشور، برنامه‌ها و مخصوصا چالش‌هایی که ناحق از حوزه بین‌الملل به کشور تحمیل شده تمرکز کند. در این شرایط می‌توانیم امیدوار باشیم که اتفاقات خوبی را به مردم گزارش دهیم.

باید‌ها و نبایدهای بهارستان

این نماینده مجلس در خصوص باید‌ها و نبایدها مجلس برای موفقیت دولت چهاردهم، گفت: رهبر انقلاب در چندین محور به این موارد اشاره کردند. بر این اساس مجلس نباید سعی کند یاس و نا‌امیدی را در جامعه پمپاژ کند. از سوی دیگر مجلس از ابزارهای نظارتی خود باید برای اصلاح امور استفاده کند .همچنین باید با دولت در قوانینی که مورد نیازشان است همدلی و همراهی داشته باشیم و برای گره‌گشایی از کارهایی که دولت در فضای اجرا نیاز دارد، فضای مناسبی را ایجاد کنیم. البته حمایت معنوی مجلس از دولت سرمایه‌ای است که می‌تواند موتور محرکه خوبی برای اقدامات قوه مجریه محسوب شود.

موسوی با اشاره به اظهارات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه مجلس نباید منشأ تشنج افکار عمومی باشد، اظهار کرد: رهبری همواره بر آرامش و دوری از تشنج در مجالس تاکید داشتند. اما نطق‌ها و مصاحبه‌هایی که نمایندگان انجام می‌دهند، اقداماتی که بعضا از بعد نظارتی صورت می‌دهند و برخی قوانین که مجلس مصوب می‌کند؛ می‌تواند بازدارنده اقدامات دولت یا کند کننده سرعت باشد. بنابراین همه اینها مجموعه اقداماتی است که مجلس باید مراعات کند و پشتیبانی شایسته‌ای را از اقدامات دولت داشته باشد.او ادامه داد: اما رهبری تاکید داشتند که این موضوع به معنای تعطیلی بعد نظارتی مجلس نیست. اتفاقا بعد نظارتی مجلس با توجه به ارتباط مستقیمی که نمایندگان با مردم دارند، می‌تواند راهگشا باشد. یعنی با درک متقابل وظایف دولت و مجلس می‌توان همکاری خوبی را رقم زد که حاصل آن ایجاد فضای خوبی برای خدمت به مردم باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر