یک همه‌گیری جدید جهانی در راه است؟ ام پاکس سویه جدید خطرناک‌تری از آبله میمونی / آیا به ایران هم می‌رسد (فیلم)

در حال حاضر این ویروس مرگبار در جمهوری دموکراتیک کنگو قربانی گرفته است. بیم آن وجود دارد که بر اثر مسافرت‌ها پای این ویروس به کشورهای دیگر هم باز شود.

عصر ایران ــ شروع یک بیماری مسری جدید و خطرناک این بار از قاره آفریقا. ام‌پاکس یا آبله میمونی که تا این لحظه جان 550 نفر را گرفته است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده این ویروس جدید به شدت مسری بوده و احتمال سرایت آن به بیرون از قاره آفریقا وجود دارد. 

گزارش را این‌جا ببینید

در حال حاضر این ویروس مرگبار در جمهوری دموکراتیک کنگو قربانی گرفته است. بیم آن وجود دارد که بر اثر مسافرت‌ها پای این ویروس به کشورهای دیگر هم باز شود. این ویروس از طریق تماس پوستی  یا آمیزش جنسی و حتی تنفس از فاصله نزدیک قابل سرایت است. دست زدن به ملحفه یا لباس بیمار می‌تواند باعث سرایت شود. 
سرایت این ویروس در بخش‌هایی از آفریقا به صورت قطعی گزارش شده است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده اولین بیمار مبتلا به ام‌پاکس را در سوئد شناسایی کرده است. فرد مبتلا پیش از سفر به سوئد مدتی در آفریقا بوده است. هنوز اطلاعاتی درباره اینکه چه مدت زمان طول می‌کشد تا بیمار از پا در بیاید داده نشده است. فقط می‌دانیم علائم آن شبیه آنفولانزا و البته آبله است. علائم این بیماری شامل تب، سردرد، تورم کمردرد و دردهای عضلانی است. 
عفونت ناشی از این ویروس بین 14 تا 21 روز طول می‌کشد تا کاملا بهبود پیدا کند. رئیس سازمان جهانی بهداشت گفته است شرایط بالقوه برای گسترش این ویروس در آفریقا و ورای این قاره امکان‌پذیر است. تا این لحظه 4 درصد مبتلایان به این ویروس گرفتار مرگ شدند. محققان می‌گویند دو گونه از آن تاکنون شناسایی شده است. تاکنون در کشورهای اوگاندا، رواندا بروندی و جمهوری آفریقای مرکزی این بیماری دیده شده است. 
خبر امیدوار کننده آن است چون این بیماری در ادامه آبله میمونی است قبلاً برای آن واکسن ساخته شده بود. اما این نگرانی وجود دارد که این واکسن‌ها به به دست مردم آفریقا نرسد. گفته می‌شود که زخم ناشی از تاول‌های این بیماری 
امکان دارد تا مدت‌های طولانی روی بدن بماند. در شرایطی دیده شده که تاول‌های بیمار به چشم‌ها و حتی دستگاه تناسلی هم حمله کرده است. 
ام‌پاکس یک سویه جدید از آبله میمونیست که قوی‌تر، خطرناک‌تر و کشنده‌تر از آن است. این ویروس از طریق حیوانات 
به انسان منتقل شده و حالا از طریق انسان به انسان منتقل می‌شود. برخلاف ویروس کرونا کودکان زیر 15 سال بزرگترین قربانیان این بیماری هستند. در حال حاضر پاکستان اعلام کرده 3 بیمار مبتلا به ام‌پاکس را شناسایی کرده‌است. وزارت بهداشت پاکستان گفته این سه بیمار به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده بودند. 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران 👇👇👇 کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان