چطور غذای رستورانی به سلامت بدن آسیب می‌رساند و باید چه کنیم؟

غذاهای رستوران طوری تهیه می‌شوند که به بیشترین میزان ممکن خوشمزه باشند. به‌نظر شما غذا چطور خوشمزه‌تر می‌شود؟ با نمک بیشتر، با روغن بیشتر و حتی با شکر بیشتر! خیلی بیشتر از آن مقداری که ما خودمان برای پخت‌ غذاها در خانه استفاده می‌کنیم.

اضافه‌وزن و چاقی، افزایش قند خون و دیابت، فشار خون بالا و همچنین کلسترول بالا، تنها گوشه‌ای از مضرات غذا خوردن در رستوران است. سبک زندگی بسیاری از ما تغییر کرده است. مهم‌ترین دلیل آن نیز شلوغی بیش از حد و درگیری زیاد با کار است. درست به همین دلیل، خیلی از ما مجبور هستیم که وعده‌های غذایی خود را بیرون از خانه و در رستوران‌ها بگذرانیم.

به گزارش چطور، سؤالی که پیش می‌آید، این است که آیا این کار درست است؟ اگر شما نیز به دلیل مشغله زیادی که دارید مجبور به غذا خوردن در رستوران هستید، احتمالاً همیشه نگران سلامت خود نیز هستید. هرچند که هیچ‌چیز نمی‌تواند جای تغذیه خانگی را بگیرد، اما گاهی بیرون غذا خوردن ضروری است.

در این مطلب از چطور می‌خواهیم نگاهی به مضرات این کار داشته باشیم. همچنین می‌خواهیم ببینیم که اگر تا چند وعده در هفته را در رستوران غذا بخوریم، زیاد به سلامتی‌مان آسیب نمی‌زنیم.

ارتباط بین غذا خوردن در رستوران و مشکلات سلامتی

غذاهای رستوران طوری تهیه می‌شوند که به بیشترین میزان ممکن خوشمزه باشند. به‌نظر شما غذا چطور خوشمزه‌تر می‌شود؟ با نمک بیشتر، با روغن بیشتر و حتی با شکر بیشتر! خیلی بیشتر از آن مقداری که ما خودمان برای پخت‌ غذاها در خانه استفاده می‌کنیم. البته این موضوع حرف ما نیست، بلکه خیلی از سرآشپزهای سابق که در بهترین رستوران‌ها کار کرده‌اند، این ادعای ما را تصدیق می‌کنند.

پخت غذا در رستوران‌ها متفاوت با آن چیزی که ما در خانه تجربه کرده‌ایم. از همین‌جا است که غذا خوردن در رستوران علاوه بر لذت زیادی که برای ما به ارمغان می‌آورد، می‌تواند مضرات زیادی را نیز به همراه داشته باشد. غذاهای فست‌فودی معمولاً کالری بسیاری دارند و در عوض، مواد مغذی آن‌ها بسیار اندک است. همچنین، مقدار غذای هر پرس نیز در رستوران‌ها، نسبت به پرس عادی در خانه بیشتر است. بماند که غذا خوردن در رستوران معمولاً با تعداد وعده‌های بیشتری مانند پیش‌غذا و دسر نیز همراه است.

تغذیه سالم خانگی، معمولاً کیفیت بیشتری دارد. هرچقدر که کیفیت رژیم غذایی ما کمتر باشد، به همان اندازه نیز سلامت ما تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت. دیابت نوع 2 و مشکلات قلبی و عروقی از جمله مهم‌ترین پیامدهای رژیم غذایی بی‌کیفیت هستند. باید بدانید هرچقدر که تعداد دفعات غذا خوردن در رستوران بیشتر باشد، تمایل شما نیز به غذاهایی شبیه به غذای رستوران، بیشتر خواهد شد. به ‌عبارت دیگر، دیری نمی‌گذرد که به غذاهای چرب و شور رستورانی، اعتیاد پیدا می‌کنید.

غذا خوردن در رستوران می‌تواند عمر شما را کوتاه کند

علاوه بر تمام مضراتی که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، تحقیقات نشان می‌دهد که غذا خوردن در رستوران می‌تواند با طول عمر افراد ارتباط مستقیم داشته باشد. در سال 2021، تحقیقاتی در این زمینه صورت‌گرفته است. در این تحقیق، اطلاعات غذایی مربوط به بیشتر از 35 هزار نفر از سال 1999 تا سال 2014 بررسی شده است. در این تحقیق ،تمام عادات غذایی و تعداد دفعاتی که افراد بیرون از خانه غذا می‌‌خوردند نیز ذکر شده است.

نتیجه این تحقیق، نشان می‌دهد افرادی که حداقل روزانه 2 وعده غذایی خود را از رستوران تهیه می‌کنند، 49 درصد بیشتر از سایر افراد در معرض مرگ زودرس (با هر علتی) قرار دارند. همچنین این تحقیق نشان داده است که غذای رستورانی، می‌تواند احتمال مرگ به علت ابتلا به سرطان یا بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. نتیجه این تحقیق به‌خوبی اثبات می‌کند که تغذیه سالم خانگی، بدون شک می‌تواند در افزایش طول عمر مؤثر باشد و بیماری‌ها را از شما دور کند.

غذا خوردن در رستوران تا چه اندازه بلامانع است؟

آن‌ طور که آمار موجود نشان می‌دهد، تعداد دفعات تغذیه خانگی و پخت غذا در خانه، به‌مرورزمان کاهش پیدا کرده است. برای مثال، اگر افراد ده سال پیش هفته‌ای پنج شب در خانه غذا می‌پختند، این آمار در حال حاضر به نصف کاهش پیدا کرده است. نظرسنجی‌های انجام‌شده در آمریکا نشان می‌دهد که بیشتر از 55 درصد از نوجوانان در بازه سنی 20 سال، به‌طور مکرر از رستوران غذا می‌گیرند.

حالا سؤالی که پیش می‌آید، این است که غذا خوردن در رستوران تا چند بار مجاز است؟ برای حفظ سلامت خود هفته‌ای چندمرتبه می‌توانیم در رستوران غذا بخوریم؟ حقیقت آن است که برای پاسخ به این سؤال، نمی‌توان عدد و رقم دقیق ارائه داد. در این میان چند نکته مهم وجود دارد که می‌توان برای تغذیه سالم حتی در رستوران‌ها، به آن‌ها توجه داشت.

باید بدانید که فرقی بین غذا خوردن در رستوران و غذا خوردن در خانه وجود ندارد. چیزی که اهمیت دارد، غذایی است که می‌خوریم. همچنین کیفیت مواد غذایی و روش پخت آن‌ها است که اهمیت دارد. تغذیه خانگی و غذاهایی که در خانه درست می‌شود، معمولاً قند، چربی یا سدیم بسیار کمتری نسبت به غذاهای رستورانی دارند. درست به همین دلیل، سالم‌تر هستند و می‌توانند به سلامت بیشتر ما کمک کنند.

با این اوصاف، نتیجه می‌گیریم که پخت غذا در خانه می‌تواند گزینه بهتری برای حفظ سلامت ما باشد. انجام این کار، به ما کمک می‌کند که بتوانیم زمان بیشتری را با دوستان و عزیزان خود بگذرانیم. فرایند پخت غذا در کنار عزیزان، بدون شک می‌تواند در عمیق‌تر کردن دوستی‌ها تأثیر بیشتری داشته باشد. همچنین لذت از غذا وقتی که خودمان درستش کرده باشیم، بسیار بیشتر از غذا خوردن در رستوران خواهد بود.

چطور غذا خوردن در رستوران را به کار سالم‌تری تبدیل کنیم؟

همان‌طور که در ابتدای این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، با توجه ‌به سبک زندگی پرمشغله امروزی، غذا خوردن در رستوران اجتناب‌ناپذیر است. خیلی از افراد اگر هم بخواهند، نمی‌توانند به‌صورت مرتب تغذیه خانگی داشته باشند. به همین دلیل، در این میان باید به این موضوع فکر کنیم که چطور می‌شود هم غذای رستورانی خورد و هم به حفظ سلامت بدن توجه داشت؟ تغذیه سالم هم‌زمان با غذا خوردن در رستوران، کار غیرممکنی نیست. متخصصان در این زمینه، نکات زیر را به ما توصیه می‌کنند:

  • اگر مجبور هستیم وعده‌های غذایی خود را بیرون از خانه بخوریم، بهتر است آن را طوری برنامه‌ریزی کنیم که در باقی وعده‌ها، به‌اندازه کافی به بدن خود مواد مغذی برسانیم.
  • متخصصان توصیه می‌کنند به غذا خوردن در رستوران تنوع ببخشیم. می‌توانیم انواع غذاها را اعم از خانگی، فست‌فودی، ایرانی و فرنگی در رستوران‌ها امتحان کنیم. این کار کمک می‌کند که تغذیه سالم با مواد مغذی بیشتری داشته باشیم.
  • متخصصان می‌گویند بهتر است که قبل از انتخاب غذا از منو رستوران، میزان کالری آن را از منابع اینترنتی بررسی کنیم و سپس با توجه ‌به آن، انتخابی متعادل داشته باشیم.
  • اگر قرار است وعده‌غذایی کاری با افراد داشته باشیم یا اینکه اگر قرار است با دوستان باشیم، باید خیلی حواسمان را به چیزی که می‌خوریم جمع کنیم.
  • اگر قرار است که غذا خوردن در رستوران لوکس را تجربه کنید، می‌توانید برای کنترل بیشتر روی غذا، تنها پیش‌غذا سفارش دهید و از دسر یا غذای اصلی صرف‌نظر کنید.
  • اگر باقی‌مانده غذا را با خود ببرید، پرخوری‌تان کاهش می‌یابد. زیرا در این صورت، مجبور نیستید که تمام غذای خود را در رستوران تمام کنید.
  • سعی کنید همیشه غذاهایی سفارش دهید که میزان سبزیجات بیشتری دارند. برای رعایت تغذیه سالم، بهتر است که نصف هر پرس از وعده‌غذایی شما، سبزیجات باشد.

نگاهی به سایر مضرات غذا خوردن در رستوران

غذا خوردن مکرر در رستوران علاوه بر مشکلاتی مانند کلسترول بالا یا چاقی و فشار خون بالا، می‌تواند مضرات و خطرات دیگری را نیز برای سلامت ما به همراه داشته باشد. بگذارید چند سالی را به عقب برگردیم؛ یعنی به سال 2019 و اوج همه‌گیری کرونا. آماری که از آن زمان به دست ما رسیده، نشان می‌دهد افرادی که عادت به غذا خوردن در رستوران داشته‌اند، دوبرابر دیگران در معرض ابتلا به کرونا قرار داشتند.

همین موضوع می‌تواند بیانگر این حقیقت باشد که غذا خوردن بیرون از خانه، می‌تواند احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها را در ما افزایش دهد. بسیاری از مسمومیت‌های غذایی زمانی اتفاق می‌افتند که ما در رستوران غذا می‌خوریم. در چنین مواقعی انتخاب یک رستوران مطمئن، بسیار اهمیت دارد. یک رستوران خوب، جایی است که به بهداشت محیط و ضدعفونی‌کردن ظروف، بیشتر از هر موضوع دیگری اهمیت بدهد.

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، متخصصان سلامت توصیه می‌کنند که حتی‌الامکان از غذا خوردن در رستوران پرهیز کنید. اگر هم قرار است وعده‌های غذایی خود را در رستوران بگذرانید، بهتر است که قبل از شروع به صرف غذا، حتماً دست‌های خود را بشویید و ضدعفونی کنید. در صورت امکان نیز بهتر است که از قاشق و چنگال یا لیوان شخصی خود استفاده کنید تا خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر، به حداقل برسد.

تغذیه خانگی؛ هرچه بیشتر، بهتر

غذا خوردن در رستوران شاید باب میل ما باشد و بیشتر از غذای خانگی به ما بچسبد، اما بدون شک مضرات بسیاری را به همراه خواهد داشت. چاقی و اضافه‌وزن، کلسترول بالا و همچنین فشار خون بالا، تنها معدود مواردی هستند که سلامت ما را تهدید می‌کنند. درست به همین دلیل است که پخت غذا در خانه و تغذیه سالم خانگی، انتخاب بهتری است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان