ناصر رفیعی:

موسیقی مبتذل باعث قساوت قلب می‌شود/ عوامل خشوع قلبی

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) تاکید کرد: برخی برنامه‌های ماهواره و گوش دادن به موسیقی‌های مبتذل از عوامل ایجاد قساوت قلب است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، 29 تیرماه در ادامه تفسیر سوره حدید به آیه 16 این سوره اشاره کرد و گفت: این آیه خطاب به مومنان مدینه است که وقتی از مکه به این شهر مهاجرت کردند، به تدریج بر اثر بهتر شدن امکانات زندگیشان خداوند را فراموش کردند.

وی ادامه داد: مسلمانان در مکه در فقر و نداری به سر می‌برند. از این رو توجهشان به خدا، نماز و قرآن و عبادت بیشتر بود، اما وقتی به مدینه آمدند و وضعیت زندگی آنان به تدریج بهتر شد، برخی از آن‌ها تجمل‌گرا شدند و رویه دینی آنان عوض شد.

وی اظهار کرد: برای ترسیم این وضعیت می‌توان به وضعیت کشور در ابتدای انقلاب با امروز مقایسه کرد، امروز وضعیت عروسی‌ها، ازدواج‌ها و ... را ببینید، گاهی صد میلیون برای یک شب خرج می‌کنند.

رفیعی افزود: این وضعیت در صدر اسلام سبب شد تا خشوع و خضوع قلوب کم و قساوت آنان بیشتر شود؛ گاهی برخی از آنان آنقدر مال و ثروت جمع کردند که حتی منکر نماز جمعه و جماعت شدند و شرکت نمی‌کردند.

وی ادامه داد: این آیه «الم یان للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم بذکرالله ...» برای این گروه از مومنان نازل شد و برخی نیز تاثیر گرفتند که داستان کسانی مانند مالک بن دینار و ... در قصه‌ها آمده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قساوت قلب نقطه مقابل خشوع است، اظهار کرد: قلب همه هستی انسان است و قلب نرم قلبی است که از قرآن و روایت تاثیر می‌گیرد و خشوع را برای صاحب آن به همراه دارد به همین دلیل نماز برای کسانی که خاشع هستند، راحت است.

عضو هیئت علمی المصطفی، سلمان فارسی را نمونه‌ای از انسان‌های دارای خشوع قلب دانست و گفت: سلمان کسی بود که به آسانی با فرشتگان صحبت می‌کرد و به همین دلیل به او «محدث» می‌گفتند؛ عزرائیل در سخنی با او فرموده است که من با همه مومنان رفیق هستم و برای آنان آسان می‌گیرم.

وی افزود: خوارج هم نقطه مقابل افراد دارای خشوع قلب است زیرا با آنکه حافظ قرآن بودند و به زیبایی آن را تلاوت می‌کردند اما قسی القلب بودند و قرآن در دل آنان نمی‌نشست؛ بنابراین حفظ قرآن خوب است و پسندیده ولی بهتر از آن محافظ قرآن بودن و تدبر و عمل به آن است زیرا بسیاری از کشورها هستند که حافظان زیادی دارند اما محافظ قرآن ندارند.

رفیعی با اشاره به علامات خشوع گفت: مراقبت از نفس در پنهان و آشکار، انجام کارهای درست و زیبا، تفکر در روز قیامت و مناجات چهار عامل خشوع برای انسان هستند.

وی ادامه داد: برخی با نماز مانند غذا و ورزش برخورد می‌کنند در صورتی که نماز یک حقیقت و واقعیت است که باید جلوی گناهان را بگیرد و انفاق را به همراه بیاورد.

استاد حوزه علمیه گفت: ای مردم، جوانان برای مناجات وقت بگذارید، ما اینقدر که با موبایل و اینترنت و ... سر و کار داریم برای حرف زدن با خدا وقت نمی‌گذاریم؛ اگر یک محاسبه کنیم شاید در بهترین وضعیت سالی 8 روز برای نماز خواندن وقت صرف می‌کنیم در حالی که برای دیدن فیلم چندین برابر وقت صرف می‌شود.

وی افزود: شنیدن آهنگ‌ها و موسیقی مبتذل و شنیدن لهو و لعب، نشست و برخاست با افراد بی دین، کثرت الکلام که در آن ذکر خدا نباشد از عوامل قساوت قلب است.

رفیعی تصریح کرد: باید مراقب خطرات ماهواره باشیم، زیرا قساوت قلب می‌آورد، حتی برخی مذهبی‌ها به آن مبتلا شده و دیدگاه مذهبی خود را از دست داده و نسبت به نظام بدبین شده‌اند و متاسفانه صدا و سیمای ما هم نتوانسته در مقابل جاذبه این رسانه‌ها، کار زیادی انجام دهد.

وی تاکید کرد: باید صد شبکه، راه‌اندازی و همه سلیقه‌ها پاسخ داده شود، زیرا جنگ امروز جنگ رسانه‌ها و اینترنت و رسانه‌ها است و حتی خانواده‌ها نیز درگیر هستند و باید مراقب آن باشیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان