ماهان شبکه ایرانیان

۶۶درصد از کامیون‌های دارای بار معدنی بدون بارنامه تردد می‌کنند

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: ۶۶درصد کامیون‌های دارای بار معدنی در استان، بدون بارنامه تردد می کنند.

66درصد از کامیون‌های دارای بار معدنی بدون بارنامه تردد می‌کنند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین، «علیرضا معیری‌پور» معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین اظهارکرد: از 261معدن فعال در استان، سالانه 10میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود که با وجود اقدامات انجام شده تنها 34درصد از این بارها بارنامه داشته‌اند و 66درصد آنها همچنان بدون بارنامه تردد می‌کنند.

وی افزود: عبور بدون بارنامه خودروهای حامل بار معدنی در جاده ها به دلیل تاثیرات جدی بر تخریب رویه راه ها، یکی از دغدغه های جدی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین عنوان کرد: هم‌اکنون500 کیلومتر از راه های استان بر اثر عبور بارهای بیش از حد مجاز و تردد خودروهای حامل اینگونه مواد، تخریب شده و نیاز به بهسازی سنگین دارند.

معیری‌پور با اشاره به الزامات قانونی در این بخش بیان کرد: براساس ماده 59قانون برنامه پنج ساله هفتم مصوب1403وزارت راه و شهرسازی مکلف است عوارض جبران خسارت وارد شده به جاده ها را بر اساس میزان بار محوری و میزان صدمه وارد شده به جاده های کشور توسط انواع کامیون ها و کامیون ها تا شش ماه اول برنامه تهیه کند و پس از تایید شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به تصویب هیات وزیران برساند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین افزود: به منظور جلوگیری از تخریب جاده‌های کشور ناشی از اضافه گنجایش حمل تولیدات معدنی مقرر شده تمام معادن کشور با هماهنگی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ها در خروجی واحد تولیدی نسبت به صدور بارنامه اقدام کنند.

معیری‌پورخاطرنشان کرد: بر اساس همین مصوبه قانونی تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل و نقل محصولات واحدهای تولیدی معادن شن و نمک مشروط به اخذ بارنامه و تاییدیه پیمایش توسط اداره کل است.

وی اظهارکرد:  به استناد بند ت تبصره هفت قانون بودجه 1402، 25درصد وصولی حق دولتی سهم معادن استان‌ها باید برای جبران خسارت وارد به جاده‌های استان هزینه شود که توجه به این مسئله در راستای بهبود راه‌های روستایی در مسیر معادن بسیار مهم است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین ضمن قدردانی از همکاری پلیس راه در نظارت و کنترل حمل بار در جاده‌ها، خواستار افزایش و تقویت این همکاری‌ها برای نظارت بر حمل و جابه جایی کالا و اسناد حمل و شناسایی خودروهای بدون بارنامه در راه‌ها جهت جلوگیری از تخریب رویه راه‌ها و جبران خسارت‌های وارد آمده به آن شد.

معیری‌پوردر ادامه  با ارائه گزارشی از روند جابه‌جایی بار و تغییرات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهارکرد: در نیمه نخست امسال بیش از 6میلیون تن کالا توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان جابه‌جا شد که نسبت به سال گذشته 8 درصد رشد داشته است.

وی همچنین از رشد 10.5درصدی صدور بارنامه، افزایش 19درصدی تاسیس شرکت های حمل و نقل کالا، افزایش 5.5درصدی تعداد رانندگان و افزایش6درصدی ناوگان باری در سال جاری خبر داد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین در بخش وانت‌بارها هم صدور 996برگ بارنامه با تناژ 927 تن بار را طی نیمه نخست سال جاری اعلام کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان