ماهان شبکه ایرانیان

شبه قاره هند در صدر فهرست صادرات پسته ایران قرار گرفت / حضور طلای سبز در جشن دیوالی

گزارش انجمن پسته ایران تایید کرد: بازار شبه قاره هند با ۲ هزار تن بیشترین سهم از صادرات پسته ایران در شهریورماه را به خود اختصاص داد.

شبه قاره هند در صدر فهرست صادرات پسته ایران قرار گرفت / حضور طلای سبز در جشن دیوالی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛ کمیته بازرگانی انجمن پسته ایران اعلام کرد : طبق آمار گمرک  ایران، حدود 7 هزار تن انواع پسته و مغز پسته در آخرین ماه از سال محصولی 1402/1403 صادر شده‌است. 

طبق این گزارش ، بازار شبه قاره هند با 2 هزار تن بیشترین سهم از صادرات پسته ایران در شهریورماه را به خود اختصاص داد. 

حجم صادرات در شهریورماه امسال بیش از 2 برابر ماه مشابه سال محصولی قبل بوده‌است. 

بر این اساس هرچند باتوجه به عقب بودن سال و در دسترس نبودن محصول جدید برای عرضه در شهریورماه، تجارت پسته در این ماه رونق چندانی نداشت. 

کمیته بازرگانی انجمن پسته ایران اعلام کرد : مضاف بر این، در شهریورماه، عمده مشتریان خارجی در بازارهای اصلی منتظر اعلام قیمت اول فصل محصول جدید پسته آمریکا بودند. 

البته آن عده از مشتریانی که نیاز فوری برای پوشش تقاضای خود داشند (از جمله مشتریان هندی برای مصرف جشن دیوالی) از محصول 1402 پسته ایران تأمین موجودی کردند.

42 درصد از وزن صادرات دوازده‌ماهه امسال متعلق به مغز و مغز سبز پسته بوده‌است. 

این در حالی است که میانگین سهم وزن مغز و مغز سبز صادراتی طی چهار سال اخیر در مدت مشابه 35 درصد از کل وزن صادرات بوده‌است.

تخمین قبلی انجمن از میزان محصول سال 1402، 180 هزارتن پسته خشک‌ در پوست اعلام شده‌بود. 

با توجه به اینکه از یک سو در طول سال محصولی 1402/1403، طبق تخمین انجمن پسته 25 هزارتن پسته در داخل ایران به‌فروش رسیده‌ و طبق آمار گمرک 133 هزارتن پستۀ معادل خشک‌درپوست صادر شده‌است.

طبق این گزارش از سوی دیگر برآوردها حاکی از 30 هزارتن مانده محصول در پایان شهریور 1403 می‌باشد، تخمین تولید محصول سال 1402 پسته ایران به 168 هزارتن اصلاح می‌گردد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان