ماهان شبکه ایرانیان

رئیس مرکز تخصصی تفسیر:

تشکیل اتاق فکر برای رصد پژوهش‌های قرآنی ضروری است/ بی‌هدفی اغلب پایان‌نامه‌ها

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز تخصصی تفسیر تاکید کرد: تشکیل اتاق فکر برای رصد پژوهش‌ها و منطبق‌سازی این پژوهش‌ها با نیازمندی‌های روز جامعه ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به وضعیت پایان‌نامه‌های قرآنی حوزه گفت: پایان‌‌نامه‌ها و تحقیقات زیادی در زمینه قرآنی انجام می‌شود که بیانگر ارتقاء و رشد کارهای قرآنی است، اما باید جهت‌دهی مناسب‌تری به این پایان‌نامه‌ها و تحقیقات داده شود.

سبک و سیاق پایان‌نامه‌ها؛ نیازمند ساماندهی

وی افزود: سبک و سیاق پایان‌نامه‌ها عمدتا تکراری است و سمت‌وسوی هدف‌مندی ندارد، لذا تشکیل اتاق فکر برای رصد نیازهای جامعه و ارایه پژوهش‌های قرآنی متناسب با آن ضروری است.

ملکی ادامه داد: الان شبکه‌‌ای کار نمی‌کنیم تا فعالیت‌ها به برآیند روشن و مدنظر برسد، اگرچه فرایندهایی وجود دارد، اما منتج به برآیند نمی‌شود.

شناسایی شبهات

رئیس مرکز تخصصی تفسیر در ادامه از شناسایی بیش از چهار هزار شبهه قرآنی از سوی محققان مرکز تخصصی تفسیر خبر داد و اظهار کرد: یکی از کارهایی که احساس نیاز کردیم ورود کنیم، وجود شبهات متعدد با منشا‌های مختلف است که نیاز به پاسخ‌گویی و پژوهش دارد و این کار در مرکز در حال انجام است.

وی پرداختن به موضوع‌شناسی در زمینه قرآنی را یکی دیگر از نیازها برشمرد و تصریح کرد: مرکز تخصصی تفسیر در این راستا نیز اقدام به فعالیت کرده و به تدریج نتیجه پژوهش‌ها را در سایت مرکز بارگذاری می‌کند.

لزوم جهت‌دهی به پایان‌نامه‌های قرآنی

ملکی با بیان اینکه قرن کنونی قرن قرآن است، تصریح کرد: قرآن زبان مشترک مذاهب اسلامی است و اگر به  درستی در این مقوله کار کنیم، تمدن اسلامی برمحوریت قرآن شکل خواهد گرفت. از این رو باید با برنامه‌ریزی منسجم‌تر و دقیق‌تر عمل کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت پایان‌نامه‌های مقطع دکتری عنوان کرد: باید سمت و سوی پایان‌نامه‌های قرآنی در مقطع دکتری منتج به تز و نظریه‌پردازی شود.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر از رویکرد پژوهش‌محوری در آموزش در مرکز تخصصی تفسیر خبر داد و گفت: در مرکز تخصصی تفسیر استادان خوبی وجود دارند که به خوبی تدریس می‌کنند، اما کمتر دانش‌پژوهان را مشغول پژوهش می‌کرده‌اند، اما رویکرد جدید ما این است که پژوهش‌محوری در فعالیت‌های آموزشی لحاظ شود.

وی افزود: برای تحقق این موضوع برنامه‌های آموزشی در قالب اردو را برای استادان تعریف کرده‌ایم که یکی دو دوره نیز برگزار شده و این روند تداوم خواهد داشت.

توجه به نیازهای روز در پژوهش‌های قرآنی

ملکی برگزاری نشست‌های علمی را از دیگر موضوعات در جهت‌دهی به فعالیت‌های آموزشی و ارتقاء روحیه پژوهشی برشمرد و اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا نشست‌های علمی را براساس نیازها برگزار کنیم که موضوعاتی مانند سبک زندگی قرآنی و اسلامی یا فرهنگ‌سازی در زمینه ارزش‌های اجتماعی موضوعات به روز و در عین حال ضروری است و ما هم سعی می‌کنیم این مسائل را مورد توجه قرار دهیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان