با سخنرانی آیت‎الله العظمی سبحانی و آیت‎الله مقتدایی؛

نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد خاتمه یافت

گروه حوزه‎های علمیه: نهمین اجلاسیه سراسری علمای بلاد و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سخنرانی آیت‎الله العظمی سبحانی و آیت‎الله مقتدایی خاتمه یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله العظمی سبحانی در این مراسم طی سخنانی گفت: قرآن بیان می‎کند که کسانی که صاحب قدرت و نفوذ می‎شوند باید امر به معروف ونهی از منکر کنند ولی برخی از افراد سعی دارند در ضروریات دین نیز تشکیک ایجاد کنند.

آیت‎الله العظمی سبحانی بیان کرد: نباید از برخی آیات قرآن اینگونه استنباط کرد که ما تنها وظیفه داریم خود را حفظ کرده و از دیگران غفلت کنیم.

این مرجع تقلید گفت: شبهه‎افکنان می‎خواهند بگویند که امر به معروف و نهی از منکر با آزادی مخالف است در حالی که دو نوع آزادی وجود دارد که اولین آن بدون قانون و دوم آزادی در حدود قوانین مصوب در مجتمع است که آزادی انسان در حدود قوانین صورت می‎گیرد.

غفلت مستشرقان

وی بیان کرد: برخی مستشرقان به اشتباه می‎گویند که اسلام برای احکام خود ضمانت اجرا ندارد ولی این افراد یا غافل هستند یا خود را به غفلت زده اند؛ قوه مجریه در اسلام آمرین به معروف و ناهین از منکر است.
وی افزود: جنبه‎های فردی و اجتماعی در امر به معروف و نهی از منکر مشخص است و ما باید به این جنبه‎ها به خوبی توجه داشته باشیم.
سبحانی تصریح کرد: وظیفه فرد و قوه قاهره در امر به معروف بسیار مهم است اگر فرد ضعیفی که مورد حمله چاقو کش قرار می‎گیرد باید نباید بی حمایت باشد و دولت باید از او حمایت کند.
این مرجع تقلید گفت: جنبه اول که جنبه فردی است نیازمند بیان و سخن و منبر دارد ولی جنبه دوم باید در این گونه مجالس تقویت شود.
سبحانی بیان کرد: کسانی که در مقابل گناهکار سکوت می کنند باید بدانند که انسان ساکت با انسان گناهکار در یک ردیف هستند.
وی افزود: در حال حاضر ماهواره‎ها یک شگردی دارند که تلاش می‎کنند، ارزش‎ها را ضد ارزش معرفی کنند و ضد ارزش‎ها را نیز ارزش معرفی کنند.
این مرجع تقلید عنوان کرد: راهکارها برای جلوگیری از گناه باید در این کمیسیون‎های علمی بررسی شود ولی نباید از برخی مسایل دیگر چون رسانه‎ها غافل شد؛ اگر یک بازیگر و نویسنده و مجری ظاهری داشته باشد که خود ظاهر غیر اسلامی داشته باشد عملا اشاعه گناه می‎کند.
این مرجع تقلید گفت: اگر منابر و مساجد جاذبه داشتند باشند از آنها می‎توان برای رسیدن به جامعه مهذب استفاده کرد.
سبحانی بیان کرد: امروزه امر به معروف در دایره کسانی است که می‎خواهند اخلاق جامعه را اصلاح کنیم ولی برخی افراد هستند که مراقب آموزش برخی از کتاب‎ها نیستند لذا نباید کتاب‎هایی با گرایش‎های وهابی در مراکز علمی ما آموزش داده شود.

سخنرانی مقتدایی

همچنین آیت‎الله مرتضی مقتدایی، دبیر شورای عالی حوزه‎های علمیه در سخنانی گفت: با اشاره به هتک حرمت نبی اکرم(ص) از سوی نشریه فرانسوی نیز تأکید کرد: ما به عنوان مجمع عمومی علمای شیعه در قم این حرکت را صریحا و جدا محکوم می‌کنیم.
وی ادامه داد: کسانی که بانی این کار هستند، این کار را تأیید می‌کنند و آزادی بیان را نیز بهانه کار خود قرار داده‌اند، تناقض در سخنانشان کاملا مشهود است و جز رسوایی برایشان چیز دیگری نخواهد داشت.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه به تشریح گزارش کمیسیون «نقش حوزه‌های علمیه در اقتصاد اسلامی» پرداخت و تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به مقاومت به ویژه مقاومت اقتصادی تأکید دارند.

طراحی سند اقتصاد مقاومتی

وی بر تنظیم سندی برای نقش روحانیت و مردم درباره اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی خبر داد و اظهار داشت: این سند در 12 بند طراحی شده است که نقش حوزه‌های علمیه و روحانیون نسبت به اقتصاد اسلامی مشخص شده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن بیان و قرائت بنده‌ها دوازه‌گانه مبارزه جدی با فساد را از خواسته‌های روحانیان دانست.
آیت‌الله مقتدایی در ادامه با بیان این‌که برگزاری چنین اجلاسیه‌های دارای برکات زیادی است، اظهار داشت: تعامل، ایجاد وحدت، انس با یکدیگر، استفاده از نظرات یک دیگر و همکاری در مسئولیت‌ها از برکات این جلسات است.
وی تصریح کرد: اکنون با کمبود طلبه و روحانی در شهرهای مختلف روبرو هستیم که می‌توان در این جلسات این مسائل را مطرح و برای آن چاره اندیشی کرد؛ همچنین انواع تلاش‌ها برای ایجاد شبهات و گمراه کردن افراد صورت می‌گیرد که می‌توان این موضوعات در چنین جلساتی طرح کرد.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که علمای بلاد از جامعه مدرسین درخواست دارند که طلاب را به استانها و شهرستان بفرستند، بیان داشت: علمای بلاد نیز باید برای حضور روحانیون از آنها دعوت کنند.
وی یادآور شد: برخی از طلاب می‌گویند که در استانها نسبت به آنها ارزش زیادی قائل نشده و برای آنها کاری صورت نمی‌گیرد؛ امام جمعه‌ها و نمایندگان باید نسبت به شناسایی طلاب تلاش کرده و آنها را به شهرها دعوت کنند.
آیت‌الله مقتدایی با تأکید بر این‌که طلاب باید برای تبلیغ به شهرستان بروند، بیان کرد: انتظار از علمای بلاد شناسایی طلاب و فضلای استان‎ها و دعوت آنها به شهرستان‌ها است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان