ماهان شبکه ایرانیان

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص):

دروس قرآنی باید به سمت بین‌رشته‌ای سوق داده شود/تبیین دیدگاه مستشرقان درباره نسخ

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) مشهد به تبیین دیدگاه مستشرقان درباره نسخ پرداخت و تاکید کرد: باید فعالیت‌های علمی بیشتری در عرصه بینارشته‌ای قرآن و علوم همچنین نقد و بررسی آثار مستتشرقان صورت گیرد.

مصطفی احمدی‌فر، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن تبیین دیدگاه مستشرقان درباره نسخ قرآن گفت: یکی از ضعف‌های کنونی در دروس قرآنی حوزه و دانشگاه این است که گرایش به سمت بینارشته‌ای کم است و شاید تنها جامعه المصطفی(ص) چند رشته راه‌اندازی کرده است.

وی افزود: قرآن مظلوم مانده است زیرا با وجود اینکه سخنان زیبا و زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله بهداشت روان دارد و بنده مقداری در این زمینه فعالیت علمی و مقاله داشته‌ام که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد ولی باز هم سراغ افرادی مانند فروید و ... می‌رویم.

وی اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان رشته‌های قرآنی نیز پایان‌نامه‌ها و آثار خوبی از خود باقی گذاشته‌اند که قابل استفاده است ولی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا نگاه برخی این است که نمی‌توان در عرصه سیاست، اقتصاد و ... قرآن را به نطق درآورد.

وی تاکید کرد: براساس تجربه‌ای که ما داریم برخی از محققان ابتدا با همین تصور وارد تحقیق شدند ولی بعد از یکسال کارکردن اذعان کردند که قرآن این همه معارف در زمینه‌های مختلف سیاست، اقتصاد و اجتماع و ... دارد که از آن غافل هستیم.

نقد دیدگاه مستشرقان درباره نسخ

احمدی فر در بخش دیگری از گفت‌وگو به بررسی دیدگاه مستشرقان درباره نسخ پرداخت و تصریح کرد: بیشتر انگیزه مستشرقان از پرداختن به این نوع مباحث متاسفانه استعماری و بدبینانه بوده است اگرچه برخی معتدل و با انصاف هم بوده‌اند.

وی با اشاره به نشر اکاذیب توسط برخی از این افراد که منجر به زیرسؤال بردن قرآن و پیامبر(ص) شده است بیان کرد: نسخ موضوعی پیچیده است و در عین حال پرچالش که افرادی مانند مونتگمری وات درباره آن بحث کرده‌اند.

احمدی فر عنوان کرد: مونتگمری نسخ، را اصلاح و تعدیل می‌داند که نشان دهنده عدم آگاهی وی از اصطلاحات و مفاهیم خاص اسلامی است زیرا وی به یک محور توجه کرده و از بقیه محورها غافل بوده است و قدرت مطلق الهی را نادیده گرفته‌ است.

وی با اشاره به دیدگاه وی درباره تخفیف احکام از سوی پیامبر(ص) به وسیله نسخ ادامه داد: وی گفته است که الهی بودن وحی مانع از آن نیست که پیامبر خودش قرآن را تنظیم و ترتیب بدهد در حالی که این ادعا بنابر اجماع تمامی مسلمین موهوم و باطل است و تحریف در قرآن راهی ندارد.

نگاه ضعیف علمی به موضوعات قرآنی

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی اظهار کرد: بررسی و نقدهای صورت گرفته در مقالات علمی مستشرقان نشان می‌دهد که بیشتر این افراد به چند و چون موضوع نسخ در قرآن واقف نبوده و با دیدی عمیق و ژرف به آن نپرداخته‌اند و این کتاب الهی را با دیگر کتب بشری مقایسه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مستشرقان به جمع قرآن نگاه درستی ندشته‌اند گفت: جمع قرآن قطعا در زمان پیامبر(ص) شکل گرفته ولی متاسفانه در مراکز دانشگاهی به دانشجویان می‌گویند که جمع قرآن بعد از زمان پیامبر(ص) اتفاق افتاده است.

وی افزود: با عقل جور در نمی‌اید که پیامبر(ص) با آن همه خدمت به اسلام و قرآن سرنوشت این کتاب آسمانی و معجزه جاوید خود تا قیامت را بدون تکلیف رها کرده باشد و براساس سلایق شخصی از جمع آن امتناع فرموده باشند.

احمدی فر با اشاره به دیدگاه برخی مستشرقان مبنی بر اضطراب متن قرآن بیان کرد: تلقی ایشان از تضاد و تناقض و به دنبال آن اضطراب در متن اشتباه است که به این مطلب رسیده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان