آیت‌الله سبحانی تشریح کرد؛

سنت‌هایی که مورد تأیید دین اسلام نیست

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی سبحانی با بیان اینکه اسلام برخی سنت‌ها مانند عید نوروز را تایید و برخی مانند سیزده بدر را رد کرده است، به ارائه تفسیر زمخشری از مفسران بزرگ اهل سنت و علامه طباطبایی از آیه ۴ سوره احزاب پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی طی امروز، 31 خرداد در درس تفسیر خود در مجتمع عالی فقه در ادامه تفسیر سوره احزاب تصریح کرد: خداوند در ابتدای سوره احزاب به نحوه مقابله پیامبر با خرافات اشاره می‌کند. زیرا برخی سنن گذشته که جاهلی بود از سوی اسلام تایید نشد و برخی مانند عید نوروز که مخالفتی با عقل و دین نداشت مورد تایید قرار گرفت. همچنین سیزده بدر به علت خرافه بودن مورد تایید دین نیست و سنخیتی با دین ندارد.
وی با اشاره به دو سنت جاهلی از جمله سنت ظهار اظهار کرد: در زمان جاهلیت سنتی بود که اگر مردی به زنش می‌گفت ظهر تو مثل ظهر مادرم من است با همین سخن آن زن بر آن مرد حرام می‌شد و حکم مادرش را می‌یافت.
آیت‌الله العظمی سبحانی بیان کرد: اما خدا این مسئله را یک بدعت خرافی دانست و فرمود همسران هیچ وقت مادر شما نمی‌شوند. نکته دیگر خرافه مرتبط با فرزندخواندگی بود، زیرا آنان معتقد بودند که فرزندخوانده در حکم فرزند است در حالی که به شدت رد شده.
وی گفت: پیامبر از ابتدای کودکی نیز با خرافات اعراب جاهلی مبارزه می‌کرد که نمونه آن همان نینداختن سنگ یمانی حلیمه به نشانه حفظ جان پیامبر بود، زیرا پیامبر به او فرمود حافظ من شخص دیگری است و این سنگ‌ها توان حفاظت از کسی را ندارد.
این مفسر قرآن عنوان کرد: وقتی پیامبر 24 ساله بود و از سوی خدیجه برای تجارت به شام رفتند که در آنجا مرد تاجر پیامبر را به لات و عزی قسم داد که پیامبر گفت من نسبت به این دو غضب و خشم دارم، ولی تو به آنها قسم می‌دهی؟
وی افزود: در سال 8 هجری نیز پیامبر فرزند خود ابراهیم را از دست داد و با چشم اشکبار در مقابل مردم ظاهر شد. یکی از صحابه گفت شما ما را از اشک برای اموات نهی می‌کنید چرا خودتان بر این مصیبت می‌گریید که ایشان فرمود من هیچ وقت چنین چیزی نگفته‌ام و اشک برای اموات از حالات طبیعی انسان است و برخی هم مسئله خورشیدگرفتگی را مطرح کردند که پیامبر بسیار ناراحت شدند و گفتند خورشید و ماه به خاطر هیچ کسی عزادار نمی‌شود و این مسئله ربطی به رحلت فرزندم ندارد.
این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: پیامبر یک مصلح بشری نبود زیرا اگر این طور بود حرف آن مردم ساده‌لوح را مبنایی برای حقانیت خود قرار می‌داد و مردم هم باور می‌کردند، ولی ایشان چنین کاری نکرد.
آیت‌الله العظمی سبحانی با اشاره به آیه 4 سوره احزاب با بیان اینکه در یک انسان دو دل وجود ندارد تصریح کرد: علامه طباطبایی می‌گوید این مسئله مرتبط با دو آیه قبلی است که خدا پیامبر را از چند مسئله نهی و به توکل و تقوا ترغیب می‌کند. علامه می‌فرماید منظور آن است که یک انسان نمی‌تواند هم بنده خدا و هم بنده شیطان باشد و باید یک راه را برود.
وی گفت: اما زمخشری نظر دیگری دارد و می‌گوید منظور خدا به آن دو خرافه قبلی است یعنی فرزند خوانده هیچ وقت فرزند نمی‌شود و زن انسان مادر انسان نمی‌شود که ما در اینجا نتیجه را به مخاطبان وامی‌گذاریم تا در آن تفکر کنند زیرا هر دو نظر قابل اعتناست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر