آیت‌الله گرامی تشریح کرد:

انکار ضروریات دینی کفر است/ معنای کفر در منطق قرآن و فقه شیعه

گروه حوزه‌های علمیه: استاد برجسته حوزه علمیه با تبیین معنای کفر در منطق قرآن و فقه شیعه، تاکید کرد: براساس نظر مشهور فقهای شیعه منکر ضروری دین مانند انکار حجاب، حرمت ربا و ... کافر تلقی می‌شود و از دایره اسلام بیرون است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله محمدعلی گرامی، استاد حوزه علمیه دیشب 13 تیر در جلسه تفسیر سوره مبارکه واقعه که در منزل ایشان برگزار شد گفت: در هنگامه قیامت همه کرات و آسمان و زمین بهم می‌ریزید که برخی در توجیه علمی آن گفته‌اند چون جاذبه تمام می‌شود آفرینش متلاشی می‌شود.

وی با بیان اینکه زمین به زمینی صاف تبدیل می‌شود که در آن مخفیگاهی نخواهد بود اظهار کرد: مهم این است که باید معتقد شویم چنین روزهایی در پیش است روزهایی که دو یا سه نفخه در صور دمیده می‌شود و با نفخه سوم و یا دوم همه در محضر خداوند حاضر می‌شوند.

گرامی با اشاره به مرز فقهی اطلاق مسلمان به افراد گفت: برخی انکار قیامت را منجر به کفر می‌دانند و حتی برخی انکار مسایلی مانند معاد جسمانی را که از متعلقات عقیده به قیامت است هم مشمول کفر می‌دانند در حالی که ما معتقدیم که هر کس شهادتین را بر زبان بیاورد مسلمان است و حتی اگر کسی شهادتین را اشتباه هم منکر شود کافر می ‌شود.

منکر اشتباهی قیامت کافر نیست

وی با بیان اینکه به اعتقاد مشهور فقها منکر قیامت کافر نیست تصریح کرد: اگر کسی عمدا قیامت را منکر شود کافر است همچنین انکار ضروریات دین یعنی آنچه که یک فرد مسلمان و غیرمسلمان آن را جزء اعتقادات مسلمین می‌داند مانند حجاب و نماز و حرمت ربا و ... منجر به کفر می‌شود.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: برخی گفته‌اند انکار ضروری دین ولو به اشتباه موجب کفر است به همین دلیل انکار معاد را کفر دانسته‌اند ولی ما فقط شهادتین را مرز اسلام می‌دانیم و انکار اشتباهی معاد را نمی‌توان کفر نامید.

گرامی ادامه داد: در میان اهل سنت گروه‌های متعدد فکری مانند مجسمه، مشبهه، معتزله و ... وجود دارند که قایل به رؤیت خدا، نشستن او بر عرش و از این قبیل هستند و یا معتزله معتقدند که خدا عالم را خلق و آن را رها کرده است با این حال ما آنان را کافر نمی‌دانیم مگر معدود عالمانی مانند صاحب حدائق که ایشان را کافر می‌داند زیرا اگر حکم به کفر فقهی بکنیم بیشتر اهل سنت را باید از دایره اسلام خارج کنیم.

وی افزود: برخی صحابه ائمه معصومین و برخی غلات نیز که صفت خدایی به ائمه(ع) می‌دادند نیز مسلمان نامیده می‌شوند و کسی حکم به کفر آنان نکرده است و برخی مانند هشام بن حکم که از صحابه امام صادق(ع) است ابتدا اعتقاد به جسمانیت الهی داشت ولی بعد از این عقیده بازگشت.

وی با اشاره به عقیده رئیس وهابیون مبنی بر قدم زدن خدا در زمین تاکید کرد: گروه‌های نامبرده فوق در صورتی که به لوازم عقیده‌اشان پایبند نباشند کافر نیستند.

گرامی گفت: قرآن در مواردی صریحا نسبت خالقیت به عیسی(ع) داده است و در برخی ادعیه در وصف ائمه نیز این نسبت را می‌بینیم و همین مسئله دستاویز برخی افراد شده است تا این ادعیه را زیر سؤال ببرند ولی این برداشت نادرست است زیرا وقتی قرآن به عیسی نسبت خالقیت می‌دهد نمی‌توان به ائمه این نسبت را داد البته مراد از خالقیت در طول اراده الهی است.

منکر رسالت پیامبر، کافر است

استاد حوزه علمیه اعتقاد به رسالت را در حد اینکه فردی بگوید پیامبر، پیامبر قرون قبلی بوده و یا در آینده نیازی به پیامبر نخواهد بود منجر به کفر دانست و تاکید کرد: فرد باید معقتد باشد که پیامبر، پیامبر مبعوث از صدر اسلام و خاتم انبیاء تا قیامت است و شرع او تا قیامت پابرجاست.

وی با اشاره به اعتقاد بهائیت مبنی بر اینکه آنها اعتقاد دارند که پیامبر برای صدر اسلام است و الان پیامبر دیگری لازم است تصریح کرد: برخی نیز رشد علمی بشر را مانعی برای ضرورت پیامبر می‌دانند در صورتی که این مسئله نیز منجر به کفر است.

وی با بیان اینکه کفر مورد نظر قرآن با کفر فقهی متفاوت است تصریح کرد: براساس قرآن کسانی که حج نروند، نماز نخوانند و یا منکر معاد باشند کافر هستند در صورتی که در فقه با شروط و اطلاقاتی این کار صورت می‌گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان