بهترین و بدترین مواد غذایی برای سلامت کبد

تغذیه سالم به حفظ سلامت و عملکرد بهتر کبد خیلی کمک میکنه.

بهترین و بدترین مواد غذایی برای سلامت کبد

تغذیه سالم به حفظ سلامت و عملکرد بهتر کبد خیلی کمک میکنه.

بهترین و بدترین مواد غذایی برای سلامت کبد

کبد از اعضای مهم و حیاتی بدن ماست و وظایف بسیاری رو در بدن به عهده داره. برای مثال کبد دارای نقش کلیدی در متابولیسم بدنه و به تولید مواد بیوشیمیایی لازم برای هضم غذا کمک میکنه. از سایر وظایف کبد میشه به ذخیره سازی گلوکز، مواد معدنی و ویتامین ها و همچنین پاکسازی و سم زدایی خون هم اشاره کرد. بنابراین بسیار مهمه که مراقب سلامت کبدمون باشیم.

در این مطلب درباره تعدادی از بهترین و بدترین مواد غذایی برای سلامت کبد صحبت شده است.

بهترین و بدترین مواد غذایی برای کبد

1٫جو پرک مفید برای کبد

مواد غذایی سرشار از فیبر پروسه هضم غذا رو تقویت کرده و کمک میکنند که کبد به بهترین نحو وظایفش رو انجام بده و چه چیزی بهتر از اینکه صبح رو با مواد غذایی سرشار از فیبر مثل جو پرک شروع کرده و برای صبحونه اوتمیل رو انتخاب کنیم، علاوه بر این جو پرک به کاهش وزن مخصوصا کاهش چربی های شکمی کمک کرده که این امر باعث کاهش بیماری های کبدی خواهد شد.

جو پرک

2٫ فست فود ها و غذاهای چرب دشمن کبد

فست فود هایی مثل سیب زمینی سرخ کرده، همبرگر و … که حاوی چربی اشباع شده بسیاری هستن، بدترین گزینه برای سلامت کبد محسوب میشن چون مصرف اینگونه مواد غذایی باعث میشه که کبد نتونه به درستی وظایفش رو انجام بده و همین امر در گذر زمان باعث التهاب کبد شده و منجر به بوجود اومدن زخم هایی در کبد میشه که به مرور باعث ابتلا فرد به سیروز کبدی میشن.

فست فود ها و غذاهای چرب

3٫ برای سلامت کبد بروکلی بخورید

در صورتی که دوست دارین کبدی سالم داشته باشین رژیم غذایی رو پیش بگیرین که سرشار از سبزیجات باشه.

چون سبزیجات سرشار از ویتامین، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستن که برای سلامت کبد ضروری به حساب میان. از این بین سبزیجاتی مثل بروکلی به خاطر دارا بودن ویتامین های مختلف بخصوص ویتامین B بسیار برای کبد مفید بوده و تحقیقات نشون دادن که مصرف بروکلی ریسک ابتلا به کبد چرب رو به مقدار قابل توجهی کاهش میده.

بروکلی

4٫قهوه و کاهش خطر سرطان کبد

اگه نمی تونین روزتون رو بدون نوشیدن قهوه سپری کنین پس مطلبی که الان بهتون میگم براتون خوشحال کننده است چون تحقیقات نشون دادن که مصرف به اندازه قهوه یعنی حدود 2 الی 3 فنجان در روز علاوه بر اینکه برای کبد ضرری نداره خطر ابتلا به سرطان کبد رو هم کاهش میده. البته باید دقت کرد که زیاده روی در مصرف قهوه کاملا اثر عکس داره و به کبد آسیب میرسونه.

قهوه

5٫ شکر برای کبد مضر است

مصرف بیش از حد شکر عوارضی رو برای کبد ما بدنبال داره علت این موضوع هم این هستش که قسمتی از وظایف کبد تبدیل شکر به چربی ایست و در صورتی که در مصرف شکر زیاده روی کنیم مقدار چربی بدن بالا رفته و علاو ه بر چاقی و اضافه وزن بیماری های مختلفی همچون کبد چرب رو به همراه میاره.

شکر

6٫چای سبز بخورید

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است و تحقیقات نشان داده اند که مصرف کاتچین باعث پیشگیری از بعضی سرطان ها بخصوص سرطان کبد خواهد شد. بهترین راه برای دریافت این آنتی اکسیدان از چای سبز، دم کردن و نوشیدنش به جای استفاده از چای سبز کیسه ای یا ایس تی ها هستش.

چای سبز

7٫ آب بهترین دوست سلامتی

یکی از بهترین کمک هایی که میتونیم به کبدمون کنیم حفظ وزن نرمال و جلوگیری از چاق شدنه پس سعی کنیم به جای نوشیدن نوشیدنی های شیرین مثل نوشابه ها یا آبمیوه های صنعتی در هنگام تشنگی آب بنوشیم تا با جلوگیری از دریافت کالری اضافی از چاق شدن نیز جلوگیری کنیم. علاوه بر این نوشیدن آب باعث تسریع متابولیسم شده که این امر نیز به کاهش وزن و سلامت کبد کمک خواهد کرد.

آب

8٫ بادام مفید برای بیماری های کبدی

آجیل بخصوص بادام منبع خوبی برای ویتامین E هستش که این ویتامین از ما در مقابل بیماری کبد چرب محافظت میکنه. سعی کنیم از بادام به تنهایی به عنوان میان وعده ای مفید یا در غذاها و سالاد هامون استفاده کنیم.

بادام

9٫مصرف نمک رو کاهش بدید

بدن ما به نمک احتیاج داره اما صد در صد مقدار اون کمتر از چیزیه که اکثر ما در روز مصرف میکنیم. تحقیقات اخیر نشون دادن که مصرف بیش از حد نمک باعث افزایش خطر ایجاد زخم های کبدی میشن که در نهایت خطر ابتلا به سیروز کبدی افزایش پیدا خواهد کرد.

نمک

10٫ اسفناج بخورید

اسفناج سرشار از آنتی اکسیدانی مفید به نام گلوتاتیون است که این ماده به کارکرد بهتر کبد ما کمک میکنه. از طرفی اسفناج جز سبزیجات خوشمزه و سرشار از مواد مغذیه که مصرفش چه به صورت خام و چه به صورت پخته در غذاها طعم غذا رو بهتر میکنه. پس سعی کنیم از این سبزی مفید و خوش طعم بیشتر استفاده کنیم.

اسفناج

11٫ ادویه ها و گیاهان دارویی

اگر دوست دارین هم از کبد و هم کلیه تون به صورت همزمان محافظت کنین از ادویه هایی چون ارگانو و رزماری استفاده کنین. این ادویه ها سرشار از پلی فنون هستن. پلی فنون ها دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی بوده و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های مزمن دارن. بعلاوه چون این ادویه ها طعم خوبی به غذا میدن باعث میشن که کمتر از نمک استفاده کنیم.

ادویه هایی چون دارچین، زیره، پودر کاری هم گزینه های خوبی هستن البته باید توجه داشت که نباید در مصرفشون زیاده روی کرد چون زیاده روی در استفاده از ادویه ها به کبد آسیب میزنه.

ادویه ها و گیاهان دارویی

12٫ مصرف اسنک ها رو کاهش بدید

سعی کنین از مصرف اسنک هایی مثل چیپس، پفک و کیک های بسته بنده شده خودداری کنین.

چون سرشار از نمک، شکر و چربی هستن و همون طوری که در این مطلب بیان کردیم مصرف این مواد آسیب های زیادی به کبد میزنن. هر وقت احساس گرسنگی کردین به جای مصرف اسنک ها از مواد غذایی سالم مثل انواع سالاد میوه و سبزیجات استفاده کنین تا از مزایای سرشار اونها بهره ببرین.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان