حضور روحانیت شیعه در شبکه اینترنت

گزارشی از مجله ال پائیس اسپانیا

گزارشی از مجله ال پائیس اسپانیا

مترجم: فریبا گورگین

آنچه پیش رو دارید گزارشی است از مجله ال پائیس (EL PAIS) اسپانیا به قلم «آنجلس اسپینوسا» که با عنوان AUATOL S.COM «آیة الله ها در شبکه اینترنت » در تاریخ 26 فوریه 2000 (هفتم اسفند 1378) به چاپ رسیده و ترجمه آن به نظر خوانندگان گرامی می رسد.

حتی در واتیکان هم کار روحانیون قم -مقر رهبریت مذهبی ایران- موجب تحسین شده است. ارتشی از مذهبیون مسلمان شیعی، از سالها قبل، در حال واردکردن متون مقدس خود در رایانه ها و «سی.دی.رام »ها هستند. اکنون با از راه رسیدن اینترنت، «فن آوری » و «عبادت » به هم پیوسته اند و یک «وب » [شبکه] ایجاد کرده اند که به طور «آن لاین » [به طور مستقیم] در مورد شاخه شیعی اسلام، اطلاعات می دهد و حتی به تردیدهای مؤمنانی که در مناطق دور دست اقامت دارند، پاسخ می گوید.

قم (در 120 کیلومتری جنوب تهران) یکی از شهرهای ایرانی است که عمامه ها و عباها را در خود متمرکز کرده است! این شهر با موقعیت ویژه خود به عنوان مرکز عمده خداشناسی ایران، هزاران اهل مطالعه را از تمام کشور (و حتی از سایر جوامع شیعی) به خود جذب می کند. بخش اعظم 200 هزار سکنه آن، روحانیونی هستند که اسلام را تعلیم می دهند یا در مورد آن مطالعه می کنند.

ولی روحانیون، ارتباطشان با زندگی روزمره قطع نیست. این مردان محاسن بلند و معمم، در ضمن پدران دلسوز خانواده هم هستند و می توان آنها را در حالی که کودکان را تا مدرسه همراهی می کنند، یا در حال خرید در مغازه های نبش خیابان مشاهده کرد. آنها به همان راحتی، انفورماتیک و اینترنت را نیز فرا گرفته اند.

حجة الاسلام م. آقا میری، با کمال رضایت اظهار می کند: «چند ماه قبل 45 کشیش از واتیکان، از این شهر بازدید کردند و کار رایانه ای کردن متون مقدسمان را (که در حال انجام آن هستیم) تحسین کردند. «آنها به ما گفتند که هنوز از دستیابی به این میزان از رایانه ای کردن [متون خود] خیلی دور هستند. آقای میری -مدیر مرکز اطلاعات ملی- «آل البیت » است. در آنجا بعد از سردری که فقط با یک تابلوی خطاطی شده با خط درشت، از خانه های مجاور قابل تشخیص است، 40 نفر تحت نظارت فنی حجة الاسلام امیرآبادی فعالیت می کنند.

چند خیابان آن طرف تر، کانون جهانی «آل البیت »، مامور تحقیق در زمینه الهیات و امور فرهنگی، متمرکز است. حجة الاسلام محسن ربانی توضیح می دهد:

«ما یک سازمان مستقل هستیم، گر چه از کمک مالی دولت برخورداریم.»

در سالن رایانه های اجلاس، حدود 500 روحانی دیگر، از 8 سال قبل برای «شناساندن اسلام در خارج » تلاش می کنند. یک دانشجوی جوان رشته الهیات توضیح می دهد:

«حدود 120 مرکز فرهنگی با اهداف مشابه وجود دارد. تا کنون فعالیت این مراکز در چاپ کتب و مجلات برای اشاعه شاخه شیعی اسلام متمرکز بود، ولی ورود اینترنت، فنون کار آنها را تغییر داده است.»

امیر آبادی شرح می دهد: «ما دو سال قبل آغاز به تهیه صفحه «وب » کردیم; ابتدا به زبان فارسی و عربی، و اکنون دیگر به زبان انگلیسی هم داریم. علاوه بر اطلاعات در مورد قرآن یا تاریخ اسلام، این صفحه، یک خط ارتباطی برای سؤال و جواب نیز ارائه می دهد تا جوامع شیعی که در نقاط دور به سر می برند یا هر شخص علاقه مند به اسلام بتوانند در مورد تردیدهای خود با برجسته ترین متخصصان مذهبی مشورت کنند.»

وی اظهار می دارد: «پس از دریافت سؤال، آن را به فرد متبحری که سؤال وی خطاب به او باشد می رسانیم و ظرف یک هفته پاسخ را ارسال می کنیم. 50% مشاوره ها، به شریعت یا قانون اسلام مربوط می شوند. بقیه، موضوعهای روزمره هستند. او توجیه می کند: بیشتر پرسشها از امریکا و انگلستان (جایی که اقلیت های شیعی در آن مقیم هستند)، مطرح می شوند. طبق اطلاعات وی، این صفحه، روزانه بین 600 تا 1000 مراجعه کننده دارد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان