سفیرقطردرترکیه:

چند گام تا پایان عصر سوخت مایع

تهران- ایرنا- تامین سوخت صنایع به عنوان بخشی مهم از چرخه اقتصاد کشور، همواره از اولویت های وزارت نفت بوده و در این مسیر با توجه به صرفه پایین اقتصادی و آلایندگی سوخت های مایع، برنامه ریزی برای جایگزینی گاز با این فرآورده ها در دستور کار قرار داشته است.

چند گام تا پایان عصر سوخت مایع
به گزارش ایرنا، در سال های گذشته و با توسعه زیرساخت های گازرسانی در شهرها و روستاهای کشور، از مصرف میزان قابل توجهی سوخت مایع جلوگیری و این سوخت در مسیر صادرات قرار گرفته و سبب ارزآوری برای کشور شده است.
حساسیت های دولت یازدهم در زمینه حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، گازرسانی به صنایع را بیش از پیش در اولویت کاری صنعت گاز قرار داد و این کار با پیگیری ها و اختصاص منابع مالی در دستور کار قرار گرفت.
در این پیوند، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران درباره اجرای طرح های پارسال گازرسانی کشور در ارتباط با برنامه های اقتصاد مقاومتی به نشریه وزارت نفت (مشعل) گفت: بر پایه ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی برای «گازرسانی به 900 هزار مشترک جدید روستایی و شهرهای کوچک و مرزی» زیرساخت ها فراهم شده است و امسال به طور کامل به این هدف دست می یابیم.
«محمدرضا قدسی زاده» افزود: به استثنای استان سیستان و بلوچستان، گازرسانی به بخش قابل توجهی از شهرهای کشور در سال های گذشته انجام شده است و برنامه ریزی برای پیوستن شهرها و روستاهای باقیمانده با هدف کاهش مصرف سوخت های مایع در دستور کار قرار دارد.
قدسی زاده ادامه داد: بر اساس مجوز شورای اقتصاد و در قالب بند «ق » تبصره 2 قانون بودجه سال 93 و ماده 12 قانون رفع موانع تولید، یک میلیارد و 300 میلیون دلار اعتبار در حوزه گازرسانی به صنایعی که مصرف آنها کمتر از 400 مترمکعب در ساعت باشد، اختصاص یافته است.
وی بیان داشت: هدف کلی و اساسی وزارت نفت، کاهش و به صفر رساندن مصرف سوخت های مایع در نیروگاه ها و صنایع است که براساس برنامه تعریف شده تا سال 98، گازرسانی به حدود 19 هزار و 700 واحد صنعتی انجام می شود.
قدسی زاده درباره طرح های ذخیره سازی گاز، گفت: اکنون شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی در چند مخزن در غرب کشور در حال فعالیت های مطالعاتی بوده و بودجه ای نیز در این زمینه اختصاص یافته است تا در صورت مثبت بودن نتایج، همچون شوریجه و سراجه، زیرساخت های ذخیره سازی گاز در این مخازن نیز فراهم شود.

** دستاوردهای برجام
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز درباره دستاوردهای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیان داشت: ما در شرایط تحریم، در فشار بودیم و نمی توانستیم کالاهای مورد نیاز را از شرکت های اصلی سازنده دریافت کنیم. از طرفی خرید تجهیزات از واسطه ها علاوه بر تحمیل مبلغ بیشتر باعث طولانی تر شدن زمان اجرای پروژه ها می شد.
وی اضافه کرد: با اجرای برجام، هم اکنون مستقیم به تولید کننده اصلی مراجعه می کنیم و بدون نگرانی از مسائل جانبی، این کالا به ایران ارسال می شود. از طرفی فرآیند فروش محصولات جانبی گاز و نقل و انتقال پول نیز تسهیل یافته است.
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ادامه داد: اجرای طرح های توسعه ای صنعت گاز در برنامه ششم توسعه به 720 هزار میلیارد ریال (حدود 24 میلیارد دلار) نیازمند است.
وی اضافه کرد: در سال های گذشته مذاکرات خوبی با شرکت های داخلی و خارجی داشته ایم و به طور مشخص با تشکیل کارگروه های تخصصی با گازپروم روسیه شاهد گسترش سطح همکاری ها هستیم.
قدسی زاده ادامه داد: این شرکت به همکاری با ایران در حوزه های مختلف از جمله اجرای خطوط انتقال گاز و طرحهای ذخیره سازی علاقه مند است. روس ها تجربه خوبی در ساخت مخازن ذخیره سازی دارند و با توجه به اینکه اجرای این طرح ها می تواند پایداری انتقال گاز را در اوج مصرف زمستان افزایش دهد، ایران نیز از این همکاری استقبال می کند.
به گزارش ایرنا، اکنون یک هزار و 85 شهر و 23 هزار و 208 روستا از نعمت گاز برخوردارند.
افزون بر فعالیت های انجام شده، گازرسانی به 46 شهر و پنج هزار روستا نیز در دست اجراست.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:

https://t.me/irnaeco
اقتصام*2022*1961* تنظیم:‌ میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان