ماهان شبکه ایرانیان

معرفی کتاب «اقتصاد بخش عمومی»

انتشارات دانشگاه مفید
کتاب اقتصاد بخش عمومی، تألیف دکتر یدالله دادگر، توسط انتشارات دانشگاه مفید در آذر ماه 1380 منتشر گردید.
اقتصاد بخش عمومی از یک سو به تجزیه و تحلیل کارکرد دولت در اقتصاد می پردازد و از سوی دیگر مبادرت به توصیه هایی به سیاست گزاران می نماید. از این رو هم جنبه علمی و آکادمیک دارد و هم از لحاظ عملی و کاربردی می تواند، مفید فایده باشد. به همین خاطر است که اقتصاد بخش عمومی را، گاهی اقتصاد دولت نیز می نامند. ارزیابی هزینه ها و درآمدهای بخش دولتی، تبیین و تحلیل کارکرد دستگاه دیوان سالاری، ارتباط بخش خصوصی و بخش دولتی، تحلیل و ارزیابی کارآمدی سیاستهای رفاهی دولت و بررسی عادلانه بودن یا نبودن خط مش های اقتصادی از دیگر مباحث بخش عمومی محسوب می شوند.
ارزیابی نارسایی بخش دولتی و بخش خصوصی در دخالتهای اقتصادی، تحلیل وضعیت بودجه عمومی، توضیح چگونگی اتخاذ تصمیم در بخش دولتی، ساختارهای مالیاتی و یارانه ای، مقوله استقراض ملی، خصوصی سازی، تأمین اجتماعی، کوچک شدن و یا بزرگ شدن دولت از دیگر مباحث اقتصاد بخش عمومی است. در نتیجه با وجودی که اقتصاد بخش عمومی از دروس رشته اقتصاد محسوب می شود، اما مباحث آن می تواند مورد استفاده علاقه مندان سایر رشته ها و سایر کارکردهایی نظیر بازرگانی، مدیریت، بنگاهها، حقوق، حتی مؤسسات غیر انتفاعی، سازمانهای اداری و تعاونی و مؤسسات تحقیقاتی نیز قرار گیرد.
این اثر نتیجه بیش از 12 سال تدریس مؤلف در این رشته و دیگر رشته های اقتصاد مرتبط با آن و ملاحظه نوشته های دیگر در این زمینه و مطالعه مجموعه ای قابل توجه از کتب خارجی پیرامون موضوع یاد شده می باشد.
کتاب مذکور در قالب یک پیشگفتار و 9 فصل مدون شده است. فصل اول، به معرفی اقتصاد بخش عمومی و قلمرو آن می پردازد. فصل دوم، به اقتصاد رفاه و کارآیی اختصاص دارد. در فصل سوم، مقوله دولت در نظریه اقتصادی و نارسایی در بازار بررسی می شود. در این فصل به جایگاه دولت در قانون اساسی و ابعادی از تئوری بازی ها نیز پرداخته شده است.
فصل چهارم، تجزیه و تحلیل کالاها و خدمات عمومی را به عهده دارد. به دنبال آن در فصل پنجم، تجزیه و تحلیل پیامدها و آثار جانبی و نقش دولت در حل و فصل آنها اشاره شده است.
فصل ششم به مقوله انتخاب دسته جمعی و مسأله دیوان سالاری پرداخته شده است. مسأله انتخاب اجتماعی، بحث رای اکثریت و تناقض مربوط به آن، مصادیقی از نظریه اقتصادی سیاست، مسائل بوروکراسی و دیوان سالاری، عناصر فصل یاد شده می باشند. در فصل هفتم، دیدگاههای گسترش بخش عمومی، مسأله بزرگی و یا کوچکی دولت و نقطه نظرهای تمدن ایرانی و اسلام پیرامون میزان دخالت و حضور دولت در بخش پایانی این فصل ذکر شده است. ارزیابی طرحهای دولتی و مسأله بودجه عناوین اصلی فصل هشتم را تشکیل می دهند. مقوله خصوصی سازی، عدم تمرکز و سایر موضوعات بخش عمومی، در فصل نهم (پایانی) اشاره واقع شده است. مجموعه مقالات
همایش بین المللی حقوق بشر و گفتگوی تمدنها
انتشارات دانشگاه مفید
پس از آن که مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سال 2000 میلادی را سال «بین المللی فرهنگ صلح» اعلام نمود، سال 2001 میلادی را نیز به پیشنهاد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای خاتمی، سال گفتگوی تمدنها نام گذاری کرد. تصویب این پیشنهاد به اتفاق آرای نمایندگان دولتها نویدبخش آن است که جامعه جهانی آهنگ آن دارد تا استوارتر از گذشته به سوی تفاهم، صلح و همزیستی مسالمت آمیز، گام بردارد.
دانشگاه مفید در سال گفتگوی تمدن ها بر آن شد تا در این زمینه گامی بردارد. به این منظور در آبان ماه سال 1378 (نوامبر 1999 م.) با حکم قائم مقام ریاست دانشگاه مفید، کمیته ای مرکب از اعضای هیأت علمی گروه حقوق و کارشناسان پژوهشی این دانشگاه، مأمور طراحی همایشی در این زمینه شدند. کمیته مزبور، پس از مطالعه و رایزنی کافی، عنوان «حقوق بشر و گفتگوی تمدن ها» را همراه با هفت محور اصلی زیر برگزید:
1- مبانی نظری حقوق بشر از دیدگاه ادیان و تمدّنها.
2- ادیان، تمدّنها و آزادی عقیده و مذهب.
3- ادیان و اقلّیت های دینی و مذهبی.
4- آزادی اندیشه و بیان از نگاه ادیان و تمدّنها.
5- ادیان، تمدّنها و حقوق همبستگی.
6- ادیان، تمدّنها و مسأله جنسیّت.
7- حقوق بشر از پندار تا واقعیّت.
در خرداد ماه سال 79 (می 1999 م.) بخشهای مختلف همایش شامل شورای عالی، دبیرخانه، کمیته علمی، واحد اجرایی و امور بین الملل استقرار یافت. دبیرخانه همایش مجموعا 167 مقاله دریافت نمود. از این تعداد 105 مقاله از پژوهشگران داخل و 62 مقاله از پژوهشگران خارجی است. 104 مقاله به زبان فارسی، 41 مقاله به زبان انگلیسی و 22 مقاله به زبان عربی است. همزمان با برگزاری همایش چکیده 51 مقاله به چاپ رسید. اکنون نیز 52 مقاله که امتیاز بالاتری را کسب نموده در این مجموعه به چاپ رسیده، که 28 مقاله به زبان فارسی، 8 مقاله به زبان عربی و 16 مقاله به زبان انگلیسی می باشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان