نخستین گردهمایی فارغ التحصیلان مرکز جهانی علوم اسلامی

اداره فارغ التحصیلان مرکز جهانی علوم اسلامی نخستین گردهمایی فارغ التحصیلان را در مدرسه امام خمینی برگزار کرد.

اداره فارغ التحصیلان مرکز جهانی علوم اسلامی نخستین گردهمایی فارغ التحصیلان را در مدرسه امام خمینی برگزار کرد.

در این گردهمایی حجت الاسلام و المسلمین راد مرد، مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل سخن گفت .وی ضمن تجلیل و تکریم از فارغ التحصیلان خاطر نشان کرد: مرکز جهانی علوم اسلامی در ربع قرن فعالیت خود، بیست هزار دانش پژوه پذیرش کرده است که نیمی از آنان پس از اتمام تحصیلات به دیار خود بازگشته اند .

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل، تاسیس اداره فارغ التحصیلان را ضرورتی برای ارتباط علمی ،پژوهشی و معنوی دانست و درباره اهداف دیگر این حرکت به نکات زیر اشاره کرد:

1. ارتباط عاطفی ، روحی و معنوی با آنان؛

2. آشنایی فارغ التحصیلان با یکدیگر و تبادل تجارب و نظرات ؛

3. آشنایی آنان با آخرین تحولات مرکز ؛

4. آشنایی با مراکز علمی ؛ تبلیغی و تحقیقاتی و آخرین دستاورد های آنان ؛

5. تقویت علمی آنان توسط برگزاری نشست های علمی ، عرفانی ، فرق مذاهب، مهدویت .

6. در ادامه این گردهمایی، سردار بابایف از قزاقستان سخن گفت . ایشان ضمن قدردانی از برنامه های این گردهمایی بر ادامه یابی چنین فعالیت هایی تاکید ورزید و فعالیت های دشمنان اسلام در سراسر جهان را بسیار جدی عنوان کرد، و همگان را برای مبارزه با این فعالیت های دشمنانه فرا خواند .

آیت الله سبحانی نیز در این گردهمایی سخن گفت.ایشان در خطاب به فارغ التحصیلان یاد آور شد : مفاهیم دو گونه اند : 1.ذات الاضافه 2 .غیر ذات الاضافه و مفاهیم ذات الاضافه، در شمار مفاهیمی است که به تنهایی و بدون در نظر گرفتن طرفین آن قابل بررسی نیست؛ مثل فوقیت و تحتیت . آیت الله سبحانی مسئله تبلیغ را از مفاهیم ذات الاضافه دانست که اضلاع آن خداوند ، فارغ التحصیلان و محتوای تبلیغ است . و افزود:«واژه فارغ التحصیلان» جزء واژه های رهزن است .این عنوان نباید عزیزان را فریب دهد وراه تحصیل را بروی آنان ببندد ؛ زیرا که جهان پیشرفت می کند و نظرات عوض شده و نیاز ما به علوم جدید بیشتر می شود .

آیت الله سبحانی ضمن اشاره به اهمیت ادامه تحصیل خاطر نشان ساخت، فعالیت ها و کارها و مشاغل شما باید درراستای علم و دانش و متناسب با آن قرار گیرد .وی جهان را به مثابه دهکده واحد دانست که درآن مسافت ها به واسطه ابزار جدید ارتباطی اندک شده اند، و افزود: برای دستیابی به زاد و توشه علمی بیشتر ، اکتفا کردن به آموزش کم صحیح نیست .

«ابراهیم کولی بالی» از فارغ التحصیلان تبعه ساحل عاج، سخنران بعدی این گردهمایی بود . وی ضمن سپاس از خداوندگار لایزال که عرصه فعالیت های دینی و پژوهشی را برای آنان آماده کرده است، از مسئولان مرکز به خاطر زحمات بی دریغ قدر دانی کرد و تاکید کرد: تشکیل چنین گردهمایی هایی تولید و در افزایش نیروی معنوی و علمی فارغ التحصیلان تاثیر به سزایی دارد. کولی بالی افزود فارغ التحصیلان این مرکز در نظر مردم به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران تلقی می شوند. این نکته به اهمیت توجه و داشتن ارتباط بیشتر علمی، پژوهشی با فارغ التحصیلان می افزاید .

حجت الاسلام و المسلمین علی رضا اعرافی رییس محترم مرکز جهانی علوم اسلامی نیز در این گردهمایی سخن گفت، و به چند نکته مهم اشاره کرد :

- باید در کشور های مختلف انجمن های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی تاسیس شوند، و نیروهای پراکنده در دنیا، با معلومات و تحصیلات معارف دینی منسجم ، متمرکز شوند .

- شیوه های تبلیغ سنتی با دنیای پیش متفاوت شده است. از این رو، حفظ رسانه های سنتی حوزه از قبیل منبر ، سخنرانی و ...مورد توجه قرار گیرد، و در کنار تشکل های سنتی، از انواع رسانه ها و وسایل جدید تکنولوژی برای پیشبرد مقاصد و اهداف خود بهره گرفته شود؛ زیرا که کشف ، استخدام ، تسلط و حضور در عرصه رسانه های امروز از وظایف مهم ما می باشد .

- ارتباط با مراکز علمی ، دانشگاه ها و جذب نخبگان دنیا ، زیرا اینان هستند که اندیشه حاکم بر کشور ها و رهبری جوامع را به دست می گیرند .

- نگاه توسعه ای در گسترش اسلام و انقلاب اسلامی . از آسیب های امروز جمع پیروان اهل بیت (ع) فرو رفتن در لاک تنهایی است . باید به دنبال راهبرد اصولی و استراتژی مطلوب اسلامی برای ارتباط با مخاطبان جدید اندیشه نمود .

- نگاه تقریبی بین مذاهب اسلامی و وحدت اسلامی . ما باید دو نگاه را با هم ترکیب نماییم : ترویج مکتب اهل بیت (ع) و بر نینگیختن تعصبات خام .

- احیای هویت اسلامی و اعتماد و زنده کردن تمدن اسلامی .

- ارتباط فارغ التحصیلان با یکدیگر و افزایش پیوند های فکری فرهنگی و انتقال تجارب به یکدیگر.

- بازسازی دائمی و مستمر معلومات .

- ارتباط فارغ التحصیلان با حوزه علمیه قم و مرکز جهانی علوم اسلامی .

- شناخت دانشهای جدید در جهان و آشنایی با آنها .

- وحدت و تعامل دانش آموختگان با فضلا و علما .

- رسمیت بخشی و نهاد سازی تشکل ها، و مطابقت آنها با استانداردهای جهانی ، قانونی و علمی.

- ایجاد موسسه های حمایت از محرومان در کنار فعالیت های علمی .

- ایجاد مدارس و مراکز علمیه و کادر سازی حوزه های دینی برای نوجوانان و جوانان .

- خود کفایی شیعیان و پیروان اهل بیت در فعالیت های خود، مثل ایجاد فعالیت های اقتصادی و تمکن نهادهای اسلامی و شیعی .

- هنر و فن مدیریت و رهبری شایسته و داشتن لوازم مدیریت خوب .

- ترجمه و تحقیق مبانی اسلامی و معارف اهل بیت (ع).

- انباشت تجارب تبلیغی و جمع آوری و گزارش نویسی از آنها .

- همکاری فارغ التحصیلان برای تدوین استراتژی مناسب و کار آمد در ارتباط با کشور ها.

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی در پایان سخنان خود به بلوغ و خود کفایی علمی افراد و ایجاد شبکه های علمی درباره اهل بیت ، اسلام و مبانی آن تاکید ورزید .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر