رویدادهای فرهنگی ایران و جهان

بهداروند، مدرس ادبیات فارسی سال ۱۳۲۹ در اندیمشک متولد شد و اکنون ساکن کرج و دبیر بازنشسته است.

«اکبر بهداروند» در ششمین جشنواره شهید رجایی در استان تهران به عنوان پیشکسوت نمونه در رشته پژوهش و تحقیق انتخاب شد و لوح تقدیر دریافت کرد.

بهداروند، مدرس ادبیات فارسی سال 1329 در اندیمشک متولد شد و اکنون ساکن کرج و دبیر بازنشسته است.

وی سال هاست که با کیهان فرهنگی همکاری نزدیک دارد و صفحه های شعر این ماهنامه حاصل تلاش او است.

اکبر بهداروند، شعر می سراید و مجموعه سروده هایش در دفترهای مزامیرکال، تلواسه در عطش، ترانه آب، چکامه زخم، از تبار شبنم و یک جرعه شیون، منتشر شده است.

حاصل تحقیقات این پژوهشگر در عرصه بیدل شناسی در پنج جلد به بازار کتاب عرضه شده است (کلیات 3 جلد، غزل یک جلد و آثار منثور عبدالقادر بیدل دهلوی یک جلد).

برخی آثار منتشر شده وی عبارتند از کلیات محتشم کاشانی، کلیات حافظ شیرازی، گلستان سعدی و کلیات اقبال لاهوری.

بهداروند به خبرنگار کیهان فرهنگی گفته است که از جمله کلیات ناصر علی سرهندی، کلیات ظهوری ترشیزی، کلیات سعدی، مثنوی معنوی مولانا جلال الدین مولوی، کلیات عبدی بیک شیرازی را در دست آماده سازی برای چاپ دارد.

به همت انجمن کاریکاتور تبریز

جشنواره «موش و گربه » برگزار کرد

انجمن کاریکاتور تبریز با برگزاری جشنواره «موش و گربه عبید زاکانی » برندگان اول تا سوم را از ایران، اوکراین و ایران برگزید.

500 کاریکاتوریست از کشورهای مختلف 1700 اثر به این جشنواره فرستاده بودند که با قضاوت آریستیس استبان هرناندز گوررو آرس (کوبا)، کارلوس آلبرتو آموریم (برزیل)، حسین چاکمال (قبرس) و مسعود ضیایی زردخشویی و رحیم بقال اصغری (ایران) سرانجام آثار «سعید بابک » از ایران، دلامیر کازانفرمنسکی از اوکراین و بهرام عظیمی از ایران به عنوان سه نفر اول، دوم و سوم برگزیده شدند.

به گفته رحیم بقال اصغری، دبیر جشنواره، به نفر اول تندیس طلا و 300 دلار، به نفر دوم تندیس نقره و 200 دلار و به نفر سوم تندیس برتر و 100 دلار به عنوان جایزه تعلق گرفت و به 10 نفر برگزیده از کشورهای ترکیه، چین، کره جنوبی، لهستان، روسیه، آمریکا، برزیل و ایران نیز تندیس برتری همراه با دیپلم افتخار اهدا شد.

بقال اصغری افزود: در صورت حمایت از این جشنواره که در آن شرکت کنندگان با دو نماد موش و گربه از رفتارها، هنجارها، اتفاق ها و رویدادهای اجتماعی حکایت تصویری خود را بازگو می کنند، هر ساله از 32 تا 03 اردیبهشت ماه در تبریز برگزار خواهد شد.

تجلیل از مقام هنری شادروان «محمدحسین مصور الملکی » در اصفهان

از مکانت هنری نگار گر به نام معاصر شادروان «محمدحسین مصورالملکی » در اصفهان تجلیل به عمل آمد.

در نشست تجلیل از مصورالملکی، افتخاری، رئیس موزه هنرهای ملی کشور ضمن نامبردن از وی به عنوان «پاسدار و احیاگر مکتب نگارگری ایران » گفت: استاد مصورالملکی در زمینه های تاریخی، معماری و هنری فعالیت داشت و با حفظ ممیزه های مکتب نگارگری اصفهان، سعی در نوآوری در نگارگری (مینیاتور) داشت. در این مراسم که جمعی از هنرمندان پیشکسوت و هنردوستان حضور داشتند دکتر ساسان سپنتا، استاد حسن کسایی و دکتر تجویدی درباره آثار شادروان مصورالملکی سخن گفتند. در این مراسم لوح تقدیر از استاد محمدحسین مصورالملکی، به خانواده اش اهدا شد و نمایشگاهی از آثار وی در موزه هنرهای تزئینی تشکیل گردید.

آن مرحوم که در سال 1269 هجری شمسی در اصفهان متولد شده بود در یازده سالگی شروع به آموزش نقاشی نزد پدر کرد. وی در 39 سالگی به فرانسه رفت تا سبک های اروپایی را بیاموزد و در حال آموزش به همکاری با پروفسور آرتور پوپ در آماده سازی تصویرهای کتاب پوپ درباره هنر ایران پرداخت. استاد در 87 سالگی (سال 1356) فوت کرد اما قبل از بدرود این جهان، آثار هنری زیادی از خود بر جای گذاشت. منزل وی که قدمت 240 ساله داشت در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

«حسن شمس آوری » مترجم درگذشت

«حسن شمس آوری » مترجم پرکار دوازدهم خردادماه در 25 سالگی در تبریز درگذشت.

شمس آوری متولد سال 1331 در تبریز بود. وی که به آثار منتشر شده در عرصه اندیشه (معاصر) تعلق خاطر داشت، موفق شد از جمله آثاری از لویی آلتوسر (پیشگفتاری بر جلد اول سرمایه)، اشتوان ماروش (نظریه بیگانگی مارکس)، هال دیپر (نظریه انقلاب مارکس - دولت بوروکراسی)، گئورگ لوکاچ (تاملی در وحدت اندیشه لنین)، پرواند آبراهامیان (ایران بین دو انقلاب)، ارنست کاسیر (مساله ژان ژاک روسو)، لوچو کولتی (روسو و نقد جامعه مدنی) را به فارسی برگرداند.

در آلمان

چامسکی جایزه 10 هزار یورویی گرفت

نوام چامسکی، زبانشناس بنام آمریکایی و منتقد سیاسی، جایزه ده هزار یورویی «کارل فون اوسیتسکی » را در عرصه های تاریخ و سیاست از آن خود کرد.

شهر اولدنبورگ آلمان، چامسکی را به سبب مجموعه آثارش شایسته دریافت این جایزه دانست. چامسکی با حضور در این شهر، جایزه را دریافت کرد.

کارل فون اوسیتسکی که این جایزه به نام وی قرار داده شده، برنده جایزه صلح نوبل است. وی در سال 1938 توسط ناسیونال سوسیالیست های حاکم بر آلمان دستگیر و به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد و در آن جا جان داد. اوسیتسکی نویسنده مقالات سیاسی بود.

عصر روز چهارده خرداد ماه مراسم بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری به ابتکار رایزنی فرهنگی کشورمان در آلماتی پایتخت قزاقستان با حضور جمعی از صاحبان نظر، دانشجویان قزاقی و ایرانی های مقیم این کشور و تاجیک ها وافغان ها برگزار شد.

مجمع بزرگداشت «شیخ رجبعلی خیاط » در شهریورماه برگزار می شود

همزمان با چهل و سومین سال درگذشت «شیخ رجبعلی خیاط » ، نخستین مجمع بزرگداشت وی با عنوان «عرشی خاک نشین » شهریورماه در تهران برگزار می شود.

«شیخ رجبعلی خیاط » که نام اصلی وی «رجبعلی نکوگویان » است درسال 1266ه.ش در تهران متولد شد و ازطریق دوزندگی (خیاطی) امرارمعاش می کرد. وی در طی زندگی 78ساله خویش با سلوکی عاشقانه و زندگی زاهدانه به مقامات عرفانی دست یافت و سرانجام در روز 22شهریورماه سال 1340 در تهران درگذشت.

مجمع بزرگداشت وی ازطرف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هدف «بازشناسی الگوی بندگی و بالندگی و کامیابی الهی » در 22شهریورماه امسال در تهران برگزار می شود. دبیرخانه مجمع «عرشی خاک نشین » اعلام کرده است که علاقه مندان و صاحبان نظر می توانند مقالات علمی پژوهشی خود را در زمینه شاخصه های زندگی فردی و اجتماعی شیخ، ارتباط با حضرت ولی عصر (عج)، ویژگی های مهرورزی، اخلاص، اخلاق اجتماعی، مشکل گشایی از خلق و نماز و نیایش، شناخت عالم معنا و مکاشفه های روحانی، اخلاق و آداب انتظار، سیر و سلوک در سایه کار شریعت، سیمای انسان های الهی، بندگی و خاکساری به عنوان ویژگی های اصلی مکتب تربیتی جناب شیخ تا دهم مردادماه سالجاری برای دبیرخانه مجمع ارسال دارند.

در این خبر آمده است که به تهیه کنندگان مقالات پذیرفته شده، جوایزی تقدیم خواهد شد.

یادآور می شود که کیهان فرهنگی ضمن اختصاص شماره ویژه ای به شیخ رجبعلی خیاط (شهریور/1382، شماره 203)، به صورت مجزا آن مطالب را با افزودن نکته های جدید در قالب کتابی باعنوان «مقام عشق » تدوین، چاپ و منتشر کرده است.

دانشنامه امام خمینی (ره) در 4 جلد منتشر می شود

دانشنامه امام خمینی (ره) شامل اطلاعات مربوط به زندگی، شخصیت، آثار، حوادث و افراد مرتبط با امام راحل در چهار جلد رحلی تدوین، چاپ و منتشر می شود.

این خبر را خبرگزاری مهر به نقل از حجت الاسلام دکتر رسول عبداللهی، سرپرست مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی دفتر قم اعلام کرد و افزود: قرار است این دانشنامه به زبان های زنده دنیا برگردانده شود. وی اضافه کرد که تاکنون 700 مدخل شناسایی شده است.

عبداللهی همچنین خبر داد که در دفتر قم 36 جلد از آثار رهبر کبیر انقلاب اسلامی تصحیح شده و 16 اثر مربوط به شروح نوشته بر آثار آن حضرت چاپ شده است.

طبق گفته عبداللهی حاشیه هایی که شش مرجع تقلید معاصر بر تحریرالوسیله امام راحل نوشته اند در دست آماده سازی و چاپ داریم. و مجموعه کامل آثار بنیانگذار امام راحل در 45 جلد چاپ خواهد شد.

خاک «هفشجان » شهرکرد، «تیمور ترنج » را در آغوش گرفت

سرانجام و پس از سالیان سال دوری، «هفشجان » ، زادبوم «تیمور ترنج » این شاعر را به سوی خویش فراخواند و خاک آن، پیکر وی را چون مادری مهربان برای همیشه روزگار در آغوشش جای داد.

این اتفاق محتوم روز پنجشنبه، 14 خردادماه افتاد زیرا پیش از ظهر روز قبل (چهارشنبه 13 خردادماه)، ترنج که در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود، از سر رنج برخاست و راه ابدیت را پیش گرفت.

شاعر دفترهای «صدای مردم ژرفا» ، «تو چقدر شبیه من گریه می کنی » و «برگزیده اشعار نیستان » که با مطبوعات نیز همکاری داشت، در سال 1334 در هفشجان حدود ده کیلومتری شهرکرد به دنیا آمد و در خرمشهر رشد کرد. تیمور ترنج که عضو نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بود به بوشهر منتقل شد. وی از 17 سالگی به سرودن شعر روی آورد. ترنج از شاعران شناخته شده هشت سال دفاع مقدس بوده است. دفتر شعر «اوقات دریا همیشه آبی نیست » ترنج نیز به زودی به بازار کتاب وارد می شود.

ترنج که به عارضه سخت هپاتیت دچار بود، سرانجام به بیمارستان نمازی شیراز برای درمان منتقل شد که سرانجام به دلیل مزمن شدن این بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد. پیکر وی طبق سفارش خودش به هفشجان انتقال یافت و روز پنجشنبه پیکر این شاعر از میدان امام این شهر تا گلزار شهدای زادگاهش تشییع و در آرامگاهش دفن شد.

پیام وزیر

احمد مسجدجامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خویش، از مرحوم ترنج به عنوان شاعری متعهد انقلاب اسلامی تجلیل کرد.

مرور خبرها

خبر اولیه حاکی است که تیمور ترنج، که ساکن بوشهر بود، پس از مزمن شدن عارضه کبدی، اواخر فروردین ماه به تهران انتقال یافت و در بیمارستان نیروی دریایی بستری شد. در پی انتشار این خبر، پنجاه و پنج تن از شاعران کشور با نوشتن نامه به رئیس جمهور خاتمی از وی خواستند تا از این شاعر دردمند و خانواده اش به طور جدی حمایت کند.

حوزه هنری پرداخت 20 میلیون تومان

اوایل هفته دوم اردیبهشت خبری دریافت شد که رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مجوز پرداخت 20 میلیون تومان را از سوی حوزه برای پیوند کبد تیمور ترنج در بیمارستان نمازی شیراز صادر کرد.

دستور رئیس جمهور

ایسنا، روز چهارشنبه 9 اردیبهشت گزارش داد که سیدمحمد خاتمی، به معاون پشتیبانی نهاد ریاست جمهوری سریعا دستور داد: نسبت به رفع مشکل این شاعر متعهد تا آن جا که لازم است، اقدام شود.

ترنج سرانجام پس از 15 روز بستری شدن در بیمارستان نمازی شیراز به سوی «او» بازگشت که «او» یش آورده بود.

تلاش کارگردان مارمولک برای توقف نمایش آن در آمریکا

علی رغم درخواست «کمال تبریزی » کارگردان فیلم سینمایی «مارمولک » قاضی دادگاهی در لس آنجلس آمریکا، با توقف نمایش این فیلم مخالفت کرد.

قبل از مسایل حاشیه ای پیش آمده برای فیلم مارمولک در ایران که به توقف آن از سوی تهیه کننده و کارگردان منجر شد، منوچهر محمدی، تهیه کننده مارمولک با شرکت «آتلانتس اینترپرایسز» برای نمایش عمومی فیلمش در خارج از ایران قرارداد بسته بود.

به گزارش ایسنا در روز دهم خرداد ماه، کمال تبریزی، کارگردان مارمولک به این دلیل که، قرار است این فیلم بدون اجازه وی در خارج از ایران نمایش داده شود، قصد داشت از این کار در آمریکا جلوگیری کند که قاضی «زبنترا جاماس » درخواست وی را قانع کننده ندانست.

در همین حال پاتریک صبوریان، وکیل کارگردان مارمولک گفته است در صورتی که طرفین - سازندگان فیلم و قاضی آمریکا - به توافق نرسند، پرونده دیگری تشکیل خواهد شد.

نمایش عمومی مارمولک در اولین چهارشنبه خردادماه و پس از سه هفته تماشای علاقه مندان این فیلم در سینماهای سراسر کشور به سبب برخی مسایل حاشیه ای متوقف شد و تهیه کننده و کارگردان اعلام کردند که مالکیت معنوی آن را در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده اند. نسخه غیر قانونی این فیلم (سی.دی) با کیفیت نه چندان مطلوب قبل از نمایش عمومی فیلم همه جا در دسترس بود. گفته می شود که این نسخه هنگام جشنواره فیلم فجر تهیه شده است.

فرهنگ توصیفات حضرت امام در شعر شاعران

فرهنگ توصیفات امام خمینی (ره) در شعر شاعران معاصر در 500 صفحه آماده چاپ شده است.

جمع آوری کننده این فرهنگ، پرویز بیگی حبیب آبادی، این فرهنگ را تنظیم الفبایی کرده و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل، آن را چاپ و منتشر می کند.

عبدالجبار کاکایی، مدیر واحد ادبیات مؤسسه همچنین خبر داد که دکلمه وی از آثار شاعران در سوگ رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در دو سی.دی تولید شده است.

خبر دیگر اینکه علیرضا قزوه هم منظومه ای را درباره امام آماده کرده تا راهی بازار کتاب کند.

«خانه نیما» ترک برداشت

وقوع زلزله روز هشتم خردادماه در شمال غرب استان مازندران سبب شد تا خانه علی اسفندیاری، نیما یوشیج، ترک های عمیق بردارد. این ترک ها در قسمت شاه نشین، بخش غربی ساختمان، راهرو، اتاق و گچبری های نمای بیرونی ایجاد شده است.

به گزارش میراث خبر مرمت این خانه در تابستان سال پیش مانع از بروز خسارت و صدمات جدی در زلزله روز جمعه، هشتم خرداد ماه شده است.

به علت ترجمه فارسی «کمدی الهی » دانته

«فریده مهدوی دامغانی »

برترین نشان زرین فلورانس ایتالیایی را از آن خود کرد

«فریده مهدوی دامغانی » مترجم ایرانی آثار بزرگان شعر و ادب ایتالیا، برترین نشان زرین فلورانس این کشور را با عنوان «فیورنیوی طلایی » از طرف «انجمن دانته در ایتالیا» دریافت کرد.

این نشان به سبب ترجمه و چاپ «کمدی الهی » و «زندگی نو» اثر دانته آلیگیری به فارسی توسط مهدوی دامغانی روز 16 خرداد ماه امسال (5ژوئن 2004) توسط پروفسور فرانچسکو ماتزنی، دانته شناس بزرگ ایتالیایی و رئیس انجمن دانته به وی اهدا شد.

مراسم ابتدا با راهپیمایی از انجمن دانته تا کلیسای سانتاکروچه که مجسمه بزرگ دانته در کنار آن واقع است آغاز شد و در این محل معاون فرهنگی شهر راونا به همراه خانم مهدوی دامغانی، به نشانه احترام، تاج گلی از برگ درخت غار را بر پای مجسمه نهادند. این راهپیمایی که به مناسبت سالروز ولادت دانته صورت گرفت، شهردار فلورانس و معاون فرهنگی راونا طی سخنانی به این مناسبت از مترجم ایرانی کمدی الهی تجلیل کردند. سخنرانان از فریده مهدوی دامغانی به سبب ترجمه اکثر آثار بزرگ ادبیات کهن ایتالیا به فارسی که باعث نزدیکی و همدلی هرچه بیشتر دو ملت ایران و ایتالیا شد قدردانی کردند.

خانم دامغانی نیز طی سخنانی از لطف و محبت اهالی فلورانس و راونا به خود تشکر نمود.

پس از آن، مراسم در ساختمان کهن «پالاتزووکیو» در تالار معروف به «قرن دوازدهم میلادی » ادامه یافت.

طبق خبر رسیده به کیهان فرهنگی در این جلسه که استادان معروف و دانته شناسان حضور داشتند، پس از سخنان شهردار فلورانس و رئیس اتحادیه این شهر، نشان زرین فلورانس توسط پروفسور ماتزنی به مترجم ایرانی اهدا شد. پس از نطق ماتزنی، مهدوی دامغانی ضمن تشریح تاثیر ترجمه آثار بزرگان شعر و ادب ایتالیایی به فارسی و استقبال شایان توجه از این آثار برای حضار از فرهنگ و تمدن کهن ایران سخن گفت و در پایان وی قطعه ای از سرود سی وسوم بهشت را به فارسی برای حاضران قرائت کرد.

در ادامه جلسه، ماتزنی، دانته شناس و رئیس انجمن دانته در ایتالیا، اعلام کرد که ترجمه کمدی الهی فریده مهدوی دامغانی، نخستین ترجمه ای از این اثر به فارسی است که از روی متن ایتالیایی و با مقابله دو متن فرانسه و ده متن انگلیسی و همراه با توضیح ها و تفسیرها و شروح ده تن دانته شناس بزرگ دنیا صورت گرفته و از اهمیت و اعتبار خاصی برخوردار است.

یادآور می شود که کمدی الهی دانته اول بار از زبان فارسی بدون رعایت سه بندی های آن صورت گرفته است. دانته در سال 1265م. در فلورانس متولد شد. وی کتابش را «کمدی » نام نهاده بود اما عنوان «کمدی الهی » حدود سه قرن بعد بر آن اطلاق شد. این کتاب سیر شاعر در دوزخ، برزخ و بهشت است و شامل 1000 سرود می گردد. آثار دانته به ویژه کمدی الهی وی، اثر ژرفی بر ادبیات نه تنها ایتالیا که بر ادبیات سراسر اروپا گذاشته است.

فریده مهدوی دامغانی، در همین ایام سال 1382 به دلیل ترجمه بسیاری از آثار ایتالیایی به فارسی موفق شد جایزه معتبر و جهانی منسلیچه را با حضور در شهر راونا دریافت کند.

خانم دامغانی همراه همسرش منوچهر محمدی (که ناشر آثارش است) امسال نیز سه روز میهمان شهر فلورانس و سه روز میهمان شهر راونا بود. این مترجم ایرانی در مدت سه سال توانست پانزده اثر مهم ادبیات ایتالیایی را به فارسی برگرداند.

اخبار کوتاه

«خواب تلخ » اولین ساخته بلند محسن امیر یوسفی، جایزه نگاه جوان جشنواره کن فرانسه را از آن خود کرد، نخل طلای کن نیز نصیب «مایکامور» آمریکایی برای فیلم سیاسی وی با عنوان «فارنهایت 11/9» شد که علیه جورج بوش و انتخابات ناعادلانه وی در سال 0002 میلادی انتخابات ریاست جمهوری است. مور برای پخش و اکران این فیلم در آمریکا با مشکل روبروست که توزیع کنندگان فیلم در آمریکا از پخش آن خودداری می کنند.

عصر روز یکشنبه سوم خردادماه طی مراسمی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، پنج تن از دانشجویان به عنوان برگزیدگان داستان کوتاه «جمالزاده » معرفی شدند که عبارتند از: «آیدا تاتاری «مرثیه بی نام » ، خشایار مصطفوی «اسباب بازی های گلی خدا» ، علیرضا محمودیان «امضاء» ، مهدی تراب بیگی «آلبوم عکس » و ساسان نیک رفتار «صدا بود» برای جشنواره دانشجویی دانشجویان 200عنوان اثر ارسال کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از همسر مرحوم دکتر سید حسن حسینی، فقط قیصر امین پور مجاز است که براساس وصیت آن مرحوم بر جریان انتشار آثارش نظارت کند. «طلسم سنگ » نیز به زودی از مرحوم حسینی توسط حوزه هنری به بازار کتاب عرضه می شود. وی فروردین ماه سال جاری مرحوم شد.

76 اثر شامل نقاشی وحجمی از 40 زن هنرمند عضو فدراسیون بین المللی فرهنگی زنان (اپ ب) از 5 تا 12 خرداد ماه در بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در معرض تماشای علاقمندان قرار گرفت. آثار زنان هنرمند کشورهای فرانسه، آلمان، رومانی، مصر، سوئد، لهستان، ژاپن، پرو و ایران (فرح اصولی، نگار آیت اللهی، بنفشه مدرسی، لیلا مدرسی، زهره آمنه و شهرزاد علمی) در این نمایشگاه به تماشا گذاشته شدند. این فدراسیون در سال 0691 با هدف ایجاد تفاهم و ارتباط دوستانه میان زنان دنیا در پاریس تاسیس شد.

همایش فرهنگی ادبی «از سیلک تا ارگ » در هفته میراث فرهنگی (92 اردیبهشت تا 4 خرداد) به مدت دو روز (11 و 12 خردادماه) با هدف پیوند بیش از پیش ادبیات، هنر و معماری، پاسداشت میراث شفاهی و معنوی و جلب توجه نگاه شاعران جوان کشور به میراث فرهنگی ایران زمین در باغ فین کاشان برگزار شد و در آن شاعران جوان کشور شعرهای خود را قرائت کردند.

اخبار کوتاه

کتاب «فلسفه و کلام » استاد شهید مرتضی مطهری در 005 نسخه توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران چاپ و در آلماتی پایتخت قزاقستان منتشر شد. فلسفه و کلام، بخشی از مجموعه آشنایی با علوم اسلامی است که توسط استاد مطهری تالیف شده است ترجمه کتاب را پروفسور دینار شایف، رئیس موسسه فلسفه تاجیکستان از فارسی به روسی انجام داده است.

2 هزار و 638 عنوان کتاب در اردیبهشت ماه امسال در کشور منتشر شد که 95 درصد آن چاپ اول بود، طبق اعلام روابط عمومی خانه کتاب از کل کتاب های نشر یافته، 86 درصد (یک هزار و 619 عنوان) تالیفی است و 029 عنوان ترجمه.

محسن مسچی، معاون اطلاع رسانی و بین المللی مرکز تحقیقات رایانه ای علوم اسلامی گفت: برای نخستین بار، مجموعه «بحارالانوار» علامه مجلسی به صورت مکانیزه اعراب گذاری دقیق و کامل می شود.

پنجاهمین برنامه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی که در هفته اول خردادماه برگزار شد، اختصاص به تجلیل از تلاش ها و خدمات علمی، فرهنگی و هنری دکتر زهرا رهنورد، رئیس دانشگاه الزهرا (س) داشت. در این جلسه دکتر مهدی محقق، رئیس انجمن و دکتر نصرالله پورجوادی درباره شخصیت دانشگاهی، علمی و هنری دکتر رهنورد سخن گفتند.

در پایان نیز رهنورد درباره شمه ای از زندگی خود با حاضران سخن گفت.

به گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «نیلوفر الهی » دهساله با کشیدن یک خانم عینکی، موفق به دریافت لوح زرین بیست و دومین دوره مسابقه بین المللی نقاشی بیتولا در مقدونیه شد. نیلوفر عضو مرکز شماره سه کانون کرج بود. کانون پرورش فکری نیز به دلیل ارسال 94 اثر از آثار اعضای خود به این مسابقه جایزه ای ویژه به پاس مشارکت فعال دریافت کرد.

اخبار کوتاه

محمد احصایی و اکبر مختار تجویدی طبق تصویب مجمع عمومی فرهنگستان هنر به عنوان اعضای پیوسته این فرهنگستان با رای اکثریت اعضاء انتخاب شدند. مهندس میرحسین موسوی، رئیس این فرهنگستان است.

پس از دهسال مسئوولیت و ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به حکم مقام معظم رهبری توسط دکتر علی لاریجانی، مهندس ضرغامی به جای وی توسط آیت الله خامنه ای در این سمت منصوب شد.

در زمان دکتر لاریجانی شبکه های تلویزیونی از دو به چهار شبکه سراسری، یک شبکه استانی، یک شبکه بین المللی به زبان عربی و شبکه های بین المللی جام جم برای ایرانیان خارج کشور افزایش یافت. در حقیقت دوره ریاست دکتر لاریجانی بر صدا و سیما، دوره گسترش کمی بوده است و البته در برخی برنامه ها نیز رشد کیفی را شاهد بوده ایم. مهندس ضرغامی نیز در دوره ریاست لاریجانی، معاون پارلمانی و معاون شبکه های استانی وی بوده است. لاریجانی طی حکمی ازسوی رهبر انقلاب اسلامی به عنوان نماینده ایشان در شورای عالی امنیت ملی و نیز به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شد.

انتشار «بوف کور» صادق هدایت در یک کتاب و همراه با کتاب «پیام کافکا» از طرف انتشارات مجید سبب شد تا جهانگیر هدایت، مدیر دفتر هدایت معترض این کار شود و درصدد است از این اقدام ناشر شکایت کند.

عصر روز جمعه، هشتم خردادماه، هنگام ایجاد و ساخت دکور نمایش «در انتظار گودو» به سبب اتصال کابل های برق، آتش سوزی به وجود آمد که در این حادثه به «خانه خورشید» و سالن قشقایی و بخشی از سالن اصلی تئاتر شهر آسیب دید. با مهار آتش سوزی توسط آتش نشانان از گسترش آن جلوگیری به عمل آمد. کارشناسان معتقدند که به دلیل نداشتن امکانات ایمنی در مجموعه تئاتر شهر، تاکنون چند بار آتش سوزی به وجود آمد که لازم است هرچه زودتر تمهیداتی برای تکرار این نوع حوادث اندیشیده شود. زیرا مجموعه تئاتر شهر با هفت سالن نمایش بزرگترین و بهترین مکان برای اجرای نمایش هاست.

نشست یکروزه اولویت های پژوهشی در فرهنگ، نهم خردادماه در تهران برگزار شد. احمد مسجدجامعی و دکتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری ازجمله سخنرانان شست بودند. عارف گفت: بنای دولت بر این است که در پایان برنامه چهارم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور سهم تحقیقات در تولید ناخالص ملی را به 2.5درصد برساند، در این صورت در سال 0041 ما به یک کشور پیشرفته تبدیل می شویم.

زندگینامه حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران توسط وابسته فرهنگی سفارت کشورمان در استکهلم به زبان سوئدی منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، محمد رحمانیان با گروه تئاتر دانشجویی که وی رهبری آن را برعهده دارد روز نهم خرداد به مکزیک رفت تا دو نمایش «فوئنته اووخونا» و «مرغ دریایی من » را در جشنواره دانشجویی اجرا کند.

خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «نهضه مصر» گزارش داد که مجمع بررسی های اسلامی وابسته به دانشگاه الازهر مصر پس از جلسه ای به ریاست طنطاوی، رئیس دانشگاه الازهر، اعلام کرد که کتاب «سقوط الامام » نوشته «نوال السعداوی » ، دربرگیرنده مطالبی مخالف با اصول اسلامی است. این مجمع گفته است که بسیاری از نوشته های وی ازجمله کتاب مزبور حاوی اهانت و توهین هایی به شخصیت های مذهبی و سنن اسلامی است.

رسول نجفیان با تشکیل یک گروه موسیقی 50 نفره درصدد احیای قوالی در ایران است. قرار است این گروه برنامه هایی را از دهم تیرماه در فرهنگسرای هنر اجرا کنند.

در دومین کنگره بین المللی ترجمه که به همت شورای عالی فرهنگ مصر در قاهره برگزار شد از «ممدوح عدوان » ، شاعر سوری، «احمد عثمان » و مترجمان ایلیاد هومر به عربی تجلیل به عمل آمد. ایلیاد، صد سال پیش به عربی برگردانیده شد.

ایسنا از جلسه روز یکشنبه 10 خرداد ماه هیات دولت خبر داد که بودجه برای خرید 400هزار جلد کتاب و نشریه تصویب شده است. طبق این مصوبه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی مکلف شده است که همه ساله اعتبار مورد نیاز برای خرید این تعداد کتاب و نشریه را در لوایح بودجه پیش بینی کند.

یادآور می شود; کتاب و نشریات ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران و مدیران مطبوعات خریده می شود و در اختیار کتابخانه های عمومی کشور قرار می گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان