ماهان شبکه ایرانیان

نمایه نمایه های نشریاتِ علوم انسانی

گسترش روزافزون مجله ها و نشریه های ادواری با نامها و گرایشهای متفاوت در حوزه های مختلف علوم، انسان را متحیر و شگفت زده می کند. موج انفجار جمعیت در خانواده مطبوعات چشمها را خیره و قدرت انتخاب را دشوار نموده است. گستردگی و شتاب انتشار مجله های جدید، فرصت تأمّل و حتّی مهلت به یاد سپردن نام و نشان آنها را نمی دهد.

به کجا چنین شتابان

گسترش روزافزون مجله ها و نشریه های ادواری با نامها و گرایشهای متفاوت در حوزه های مختلف علوم، انسان را متحیر و شگفت زده می کند. موج انفجار جمعیت در خانواده مطبوعات چشمها را خیره و قدرت انتخاب را دشوار نموده است. گستردگی و شتاب انتشار مجله های جدید، فرصت تأمّل و حتّی مهلت به یاد سپردن نام و نشان آنها را نمی دهد.

بر فرض که درصدی از اسامی و شکل و شمایل برخی از مجله ها را به حافظه سپردیم، حال تصور کنید اگر هر نشریه در سال حداقل چهار شماره و در هر شماره دست کم پانزده مقاله منتشر کند، برای دیدن تنها نام مقاله ها چه تدبیری باید اندیشید؟ آیا فرصت داریم برای تحقیق در موضوعی، تمامی شماره های یک نشریه را ورق زده، تک تک مقاله ها را از نظر بگذرانیم؟ در ثانی پژوهنده ای یافت می شود که توش و توان و حوصله چنین کاری را داشته باشد؟

تدبیر چیست؟

بگذریم از اینکه انفجار اطلاعات تهدیدی برای بشر است یا فرصتی برای او، ولی آنچه مسلّم است انسان می تواند نه تنها از فرصتها، بلکه تهدیدها را هم با هوشیاری و درایت تبدیل به فرصت نموده و از آنها بهترین بهره ها را ببرد. خوشبختانه به موازات تراکم مطبوعات و مقالات، راهکارها و تدابیری برای گردآوری و بازیابی سریع این گونه اطلاعات اندیشیده شده که کتاب شناسی ها، فهرستها و نمایه های متعدد در حوزه های مختلف، نمونه ای از آنهاست.

کشورهای پیشرفته و مولّد دانش که بماند، در همین ایران خودمان که سهم ناچیزی در تولید دانش دارد و تعداد مجله ها و شمارگان آنها در خور توجّه نیست، برای دستیابی سریع به اطلاعات کتاب شناختی مجله ها و روزنامه ها راهکارهای مناسبی در نظر گرفته شده است؛ مثلاً سرکار خانم پوری سلطانی در کتاب راهنمای مجله ها و روزنامه های ایران(1) که قدمت 32 ساله دارد، تمامی اطلاعات شناسنامه ای مجله ها و روزنامه های ایران را به ترتیب حروف الفبای نام نشریه و روزنامه آورده است. نام نشریه، تاریخ انتشار اولین شماره، فاصله انتشار، صاحب امتیاز و ... از جمله اطلاعاتی است که در هر مدخل آمده است. نمایه مجله های شهرستانی، نمایه موضوعی، نمایه اشخاص و ... نیز در پایان کتاب آمده است.

فهرست پنج جلدی مقالات فارسی ایرج افشار(2)، نمونه ای دیگر است. این فهرست تا سال 1370 ادامه داشته و بیش از چهل هزار مقاله در آن موضوع بندی شده است. مقاله ها به ترتیب حروف الفبای نام نویسنده در ذیل هر موضوع، به همراه سایر اطلاعات کتاب شناختی در هر مدخل آمده است. ماهنامه نمایه نیز بحق دایرة المعارف زودیاب جامعه کتابخوان است. این نشریه اطلاع رسان، از سال 1370 تا کنون مهر 1382 در 139 شماره منتشر شده است. فهرست موضوعی تمامی مقاله هایی که در ماه گذشته در نشریات و روزنامه های ایران چاپ شده، بر مبنای الفبایی عنوان مقاله فراهم آمده است. نمایه پدید آورندگان، نقد آثار و گفت وگو و فهرست مجله ها و روزنامه های دیده شده از دیگر مزیتهای این ماهنامه است.

علاوه بر اینها بیشتر نشریات به مناسبتهایی مثلاً در پایان هر سال، پنجاهمین شماره، صدمین شماره و یا دهمین سال، نمایه مقالاتشان را می آورند، که بسیار مغتنم و کارگشاست. همچنین مجله های تخصصی این حوزه همانند: فصلنامه کتاب، کتابداری، پیام کتابخانه، اطلاع رسانی و نشریه کتابداری و اطلاع رسانی در این امر مهم، جایگاهی ویژه دارند. چنان که برخی از مجله ها با گرایشی خاص همانند بینات و حکومت اسلامی، علاوه بر اینکه تمامی مقاله هایشان به گرایش مربوطه تعلق دارد، در پایان هر شماره نمایه ای از مقاله های رشته تخصصی خود را که در جاهای دیگر چاپ شده است، می آورند. اینها گوشه ای از تدابیر و راهکارهایی است که در عصر ارتباطات و در سایه انفجار مطبوعات اندیشیده شده است.

نمایه حاضر

چنان که گفته شد، اغلب مجله ها به مناسبتهایی فهرست مقاله های خود را یکجا آورده اند. نظر به انبوهی مجله ها و در نتیجه کثرت فهرست مقاله های این نشریات از یک طرف، و دشواری دستیابی به اصل مجله و فراتر از آن طاقت فرسایی یافتن شماره مورد نظر با تورق تک تک شماره های مجله از طرف دیگر، ما را بر آن داشت تا برای جلوگیری از اتلاف وقت محققان، فهرستی از نمایه مجله های فارسی زبان با گرایشهای گوناگون در حوزه علوم انسانی فراهم آوریم. متأسفانه مجله های وزین زیادی هم هستند که فهرست مقالات ندارند. ناگوارتر آنکه این موضوع ممکن است پس از روزها جست وجو حاصل آید. این جانب مدتی است به صورت جسته و گریخته در کار تهیه این نمایه هستم. ان شاءاللّه کارگشایی این فهرست، گردآوری طاقت فرسای آن را جبران نماید. این در حالی است که حدّیقفی برای آن متصور نیست. چون روز به روز خانواده مطبوعات و فهرست مقالات فزونی می یابد و بالطبع فهرست نمایه مقاله ها نیز باید روزآمد شود. به هنگام گردآوری این فهرست به نکاتی برخوردم که اشاره به آن خالی از لطف نیست.

چند نکته

الف فهرست مقاله های نشریات به لحاظ ظاهری به چند صورت منتشر شده است:

1 بیشتر این نمایه ها در قالب یک مقاله به مناسبتی در نشریه چاپ شده است؛ همانند نمایه موضوعی مقاله های هفتاد شماره مشکوة که در شماره 70، بهار 1380 چاپ شده است. یا نمایه موضوعی پنجاه شماره تدبیر که در نشریه تدبیر شماره 51، اردیبهشت 1374 منتشر شده است. در همین حالت، گاهی فهرست مقاله ها به اندازه ای حجیم می شود که از حدّ مقاله فراتر رفته، یک شماره کامل مجله را به خود اختصاص می دهد؛ مانند نمایه موضوعی هشت ساله کیهان فرهنگی که شماره 110، خرداد 1373 آن مجله را به تنهایی دربر گرفته است. یا فهرست چهارصد صفحه ای مقاله های نود و نه شماره مجله حوزه که در شماره 100، مهر و آبان 1379 آمده است.

2 زمانی فهرست مقالات، نه به صورت مقاله و یا یک شماره مجله، بلکه نظر به حجم بسیار زیاد مقاله ها در قالب یک کتاب مستقل از طرف مؤسسه مربوط منتشر شده است؛ همچون نمایه موضوعی سی و یک ساله مجله یغما که در 383 صفحه در قطع وزیری به سال 1374 در تهران چاپ شده است، یا فهرست موضوعی سی ساله سالنامه دنیا که مطالعات تاریخ معاصر ایران در تهران در 1377 منتشر کرده است. در همین گزینه، ممکن است فهرست مقاله های چندین مجله با گرایش یکسان، یکجا در کتابی منتشر شود؛ مانند نمایه مقاله های کتابداری و اطلاع رسانی، فراهم آورده خانم سیمین نیازی، تهران، نشر کتابدار، 1378. در این کتاب، فهرست مقالات مجله های نامه انجمن کتابداران ایران، کتابداری، اطلاع رسانی، پیام کتابخانه و ... آمده است.

3 زمانی نیز فهرست مقاله ها به صورت بروشور چاپ شده است؛ مانند نمایه بیست و هشت شماره مجله فقه که دفتر تبلیغات اسلامی قم عرضه کرده است.

طرفه آنکه گاهی ممکن است فهرست مقاله های مجله ای قدیمی که دیگر منتشر نمی شود به سبب وزانت مقاله ها، در مجله ای دیگر به صورت یک مقاله منتشر شود؛ مانند «فهرست عناوین مقالات مجله رسالة الاسلام»، محمّد اسلامی یزدی، آینه پژوهش، سال دهم شماره 61. هرگز به فکر انسان نمی رسد که فهرست مقالات مجله ای پس از چند دهه توقف، در مجله ای دیگر چاپ شود. این جانب به رغم حشر و نشر زیاد با نشریات، به طور اتفاقی چشمم به این مقاله افتاد، ولی چون زبان مجله عربی بود در این فهرست نیامد.

ب فهرست مقاله ها به لحاظ محتوایی و اطلاعات کتاب شناختی داده شده در هر مدخل و نیز ترتیب و نحوه چینش آنها، به صورتهای گوناگون آمده و یک شیوه را دنبال نکرده اند.

برخی نمایه ها در سه بخش فهرست الفبایی عنوان مقاله، فهرست موضوعی و فهرست نام پدیدآورندگان تنظیم شده اند. حال احتمال دارد، اطلاعات کامل کتاب شناختی در هر سه بخش، با اندکی تغییر آمده و تکرار شده باشد؛ مثل نمایه موضوعی شانزده دوره (64-1) مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد، احمد طرزمنی، مشهد، دانشکده ادبیات، 1363، 191ص. همچنین فهرست مقالات مجله دانشکده ادبیات تهران و تبریز با اندکی تغییر در سه بخش آمده اند.

نمایه ای ممکن است یک بخش فهرست بازیابی را به عنوان فهرست اصلی قرار دهد و بقیه فهرستها را به آن ارجاع دهد؛ مثل نمایه موضوعی سی شماره مجله حوزه و دانشگاه، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1381. این نمایه که به صورت بروشور منتشر شده، با ارجاع دیگر فهرستها به فهرست نخست، از تکرار اطلاعات کتاب شناختی در فهرستهای مختلف جلوگیری کرده است.

برخی نمایه ها که کم هم نیستند تنها یک بخش (فهرست موضوعی) دارند. این فهرست موضوعی زمانی بر اساس سرفصلها و مطالب مهم مجله دسته بندی شده است؛ همانند نمایه موضوعی چهار ساله نامه مفید، سال چهارم، شماره 4. قرآن و حدیث، فلسفه و کلام، فقه و حقوق برخی از موضوعهای این فهرست است.

زمانی نیز فهرست موضوعی بر مبنای سرعنوان های فهرست ابتدای خود مجله تنظیم شده است؛ مثل نمایه بیست شماره مجله مترجم، سال ششم، شماره 21 و 22، بهار و تابستان 1375.

نمایه هایی هم هستند که تنها بر اساس شماره مسلسل مجله تنظیم شده اند؛ یعنی مقاله های هر شماره به ترتیب شماره مسلسل مجله در ذیل آن چیده شده اند؛ مانند نمایه بیست و هشت شماره مجله فقه. برخی از مجله ها همانند آینه پژوهش، فهرست کلی ندارند، بلکه در آخرین شماره هر سال خود فهرست سالانه را می آورند. متأسفانه مجله های زیادی هم هستند که تاکنون هیچ گونه فهرستی ارائه نکرده اند. همچنین اطلاعات کتاب شناختی غالب فهرستهای ارائه شده ناقص و نارساست.

این بود گوشه ای از انبوهی و گستردگی نشریات و پراکندگی و تشتت فهرست مقالات آنها. بدیهی است فهرستی هم که در پی می آید، عاری از خلل و نقصان نیست و هرگز ادعای استقصای کامل ندارد، ولی نویسنده امیدوار است در حد خود راهگشای پژوهندگان باشد.

مختصات نمایه حاضر

فهرست حاضر بر اساس حروف الفبای نام نشریه هایی که نمایه مقالات داشته تنظیم شده است. چنان که گفته شد، نمایه مقالات خود به صورت یک مقاله، کتاب و یا بروشوری جداگانه منتشر شده است. بر همین اساس اگر نمایه مجله به صورت مقاله باشد، حتّی الامکان اطلاعات کتاب شناختی بدین ترتیب آمده است:

نام نشریه، عنوان نمایه، نام گردآورنده اگر آمده باشد، سال یا دوره نشریه، شماره نشریه، فصل و سال انتشار، تعداد صفحات.

در حالتی که نمایه مجله به صورت کتاب چاپ شده باشد، اطلاعات کتاب شناختی این گونه خواهد بود:

نام نشریه، عنوان کتاب (نمایه مقالات)، نام گردآورنده، محل نشر، ناشر، سال انتشار، قطع کتاب، تعداد صفحات.

زمانی که نمایه حالت بروشور داشته، اطلاعات کتاب شناختی چنین است:

نام نشریه، عنوان بروشور (نمایه مقالات)، گردآورنده، محل نشر، ناشر، سال انتشار در صورت مشخص بودن هر کدام ، تعداد صفحات.

نظر به توضیحاتی که در چند و چون نمایه مقالات در مقدمه آمد و برای پرهیز از طولانی شدن، به همین اطلاعات کتاب شناختی در هر مدخل این نمایه اکتفا می شود.

یک پیشنهاد

بخش نشریات مراکز پژوهشی، با اندک هزینه ای می توانند کارایی و کارگشایی خود را دو چندان نمایند. کافی است، فهرست مقالات نشریات که به صورت کتاب، بروشور و یا مقاله در مجله هستند در قفسه هایی جداگانه قرار گیرند. با این کار، اطلاع یابی سریع از عناوین مقاله های منتشر شده مجله ممکن می شود و دیگر نیازی به کل شماره های مجله و تورق تک تک آنها نخواهد بود.

نمایه نمایه ها

1 آینه پژوهش، نمایه موضوعی سالیانه در پایان آخرین شماره هر سال می آید. بعلاوه در هر شماره مجله، دورنمایی از مجله های پژوهشی و مقاله های آنها که در دو ماه اخیر منتشر شده آمده است.

2 آینه میراث، نمایه دوازده شماره، س 3، ش 4، بهار 1380، 7 ص. در پایان هر شماره مقاله های حوزه متون را که در جاهای دیگر منتشر می شود، می آورد.

3 ادبیات و فلسفه، نمایه پنج ساله (81-1376)، رقیه هاتفی، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1381، 50 ص. (به صورت یک شماره کامل مجله با همان قطع منتشر شده است).

4 استعدادهای درخشان، نمایه موضوعی ده ساله (40-1)، س 10، ش 40، زمستان 1380، 26ص.

5 اصلاح و تربیت، نمایه موضوعی پنجاه و چهار شماره، تهران، سازمان زندانها، پاییز 1378، 131ص.

6 اصول بهداشت روانی، نمایه هشت شماره، ش 9، بهار 1380، 2ص.

7 اطلاعات سیاسی و اقتصادی، نمایه موضوعی یازده ساله، رؤیا جاوید، س 12، ش 125 و 126، بهمن و اسفند 1376، 274ص.

8 اطلاع رسانی، نمایه پنج دوره (77-1372)، سیمین نیازی، نمایه مقاله های کتابداری و اطلاع رسانی، تهران، نشر کتابدار، وزیری، ص 170-165.

9 اندیشه حوزه، نمایه موضوعی چهار ساله (78-1374)، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، 1378، 11ص، بروشور.

10 پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، نمایه سال سوم، جمیله جان قربان، ش 14.

11 پیام زن، نمایه موضوعی مجله در اسفند هر سال در شماره 12 آمده است.

12 پیام کتابخانه، نمایه سال هفتم تا دهم (79-1376)، س 12، ش 44 و 45، بهار و تابستان 1381، 63ص.

13 پیام کتابخانه، نمایه هشت دوره (77-1370)، سیمین نیازی، نمایه مقاله های کتابداری و اطلاع رسانی، تهران، نشر کتابدار، وزیری، ص 194-180.

14 پیوند، نمایه موضوعی یکصد و پنجاه و شش شماره، ابوالقاسم فرشیدفر و زهره سجادی، تهران، انجمن اولیاء و مربیان، تابستان 1372، 216ص.

15 تأمین اجتماعی، نمایه موضوعی سال دوم، س 2، ش 4.

16 تحقیقات اسلامی، نمایه موضوعی ده ساله، س 10، ش 1 و 2، 1374.

17 تحقیقات جغرافیایی، نمایه بیست و چهار شماره، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1371، 21ص، بروشور.

18 تحول اداری، نمایه موضوعی سی شماره، دوره ششم، ش 31، تابستان 1380، 138ص.

19 تدبیر، نمایه موضوعی پنجاه شماره (50-1)، ش 51، اردیبهشت 1374، 7ص؛ نمایه موضوعی بیست شماره (70-51)، ش 71، اردیبهشت 1376، 8ص؛ نمایه موضوعی بیست شماره (90-71)، ش 91، اردیبهشت 1378، 13ص؛ نمایه موضوعی بیست شماره (110-91)، ش 111، اردیبهشت 1380، 10ص.

20 تعلیم و تربیت، نمایه موضوعی پنجاه و شش شماره (1377-1364)، محمّد باقر جلالی، تهران، پژوهشکده تعلیم و تربیت، بهار 1378، 160ص.

21 حقوق زنان، نمایه موضوعی هجده شماره، مریم فرزامی، س 3، ش 19 و 20، اسفند 1379، 4 ص.

22 حکومت اسلامی، نمایه موضوعی هجده شماره، این نمایه در دو صفحه ملاحظه شد ولی آیا در شماره ای از مجله چاپ شده است یا خیر، اطلاعی حاصل نشد.

23 حوزه، نمایه موضوعی نود و نه شماره، ش 100، مهر وآبان 1379، 400ص. (یک شماره مجله)

24 حوزه و دانشگاه، نمایه موضوعی سی شماره (30-1)، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1381، 72ص، بروشور.

25 دانش مدیریت، نمایه موضوعی چهل و هشت شماره، س 13، ش 48، بهار 1379، 183ص.

26 دانش، نمایه پنجاه و دو شماره، محمّد مهدی توسلی، پاکستان، اسلام آباد، 1378، 135ص.

27 ذهن، نمایه موضوعی ده شماره، امیر حسین حیدری تفرشی، س 3، ش 11 و 12، پاییز و زمستان 1381، 25ص.

28 راهبرد، نمایه چهارده شماره، ش 15 و 16، بهار و تابستان 1377.

29 رسانه، نمایه سال دهم (1378)، س 10، ش 4، 2ص.

30 رشد معلم، نمایه دوره هفدهم، س 17، ش 8 .

31 رواق اندیشه، نمایه موضوعی پانزده شماره، س 2، ش 15، اسفند 1381، 13ص.

32 زبان شناسی، نمایه موضوعی ده ساله (72-1363)، امید طبیب زاده قمصری، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1376، وزیری، 28ص.

33 زمینه، نمایه موضوعی پنجاه و یک شماره، س 6، ش 59، خرداد 1375.

34 سالنامه دنیا، نمایه موضوعی سی ساله، محمّد گلبن، تهران، مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1377، وزیری، 264ص.

35 سخن، نمایه هشت دوره (1336-1322)، شهلا عالم مروستی، تهران، بنیاد فرهنگ ایران، 1354، وزیری، 363ص.

36 سیاست خارجی، در شماره اول هر سال، نمایه موضوعی مقاله های سال قبل خود را می آورد.

37 صحیفه مبین، نمایه موضوعی هفده شماره، نرجس جواندل، چکیده مقالات صحیفه مبین، شماره اول، تابستان 1379، 94ص.

38 علوم اجتماعی، نمایه موضوعی هشت شماره، س 2، ش 7 و 8 .

39 علوم اطلاع رسانی، نمایه مقاله های (81-1351)، پرویز شهریاری، دوره 18، ش 3 و 4، بهار و تابستان 1382، 20 ص.

40 علوم حدیث، نمایه موضوعی چهارساله، س 4، ش 14، زمستان 1378، 15ص. در برخی از شماره های این مجله، فهرست مقاله های حدیثی که در جاهای دیگر چاپ شده، آمده است.

41 علوم سیاسی، نمایه موضوعی نوزده شماره، علی اکبر معلمی، س 5، ش 20، زمستان 1381.

42 فصلنامه کتاب، نمایه نه دوره (77-1369)، سیمین نیازی، نمایه مقاله های کتابداری و اطلاع رسانی، تهران، نشر کتابدار، 1378، وزیری، ص 146-135.

43 فصلنامه هنر، نمایه ده شماره، زمستان 1379.

44 فقه اهل بیت، نمایه موضوعی هفت ساله، این نمایه در شش صفحه، گویا جداگانه منتشر شده است.

45 فقه، نمایه بیست و هشت شماره (28-1)، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 132ص، بروشور.

46 کانون بانکها، نمایه موضوعی ده ساله (1351-1342)، ش 39، مرداد 1352، 79ص، ضمیمه مجله.

47 کانون وکلا، نمایه موضوعی صد و پنجاه و سه شماره، عزت اللّه حسینی راد، تهران، عزت اللّه حسینی راد، 1371، 127ص.

48 کتابداری، نمایه بیست و نه دفتر (77-1347)، سیمین نیازی، نمایه مقاله های کتابداری و اطلاع رسانی، تهران، نشر کتابدار، وزیری، ص 161-153.

49 کتابداری و اطلاع رسانی، نمایه موضوعی بیست شماره، مریم اخوتی، دوره ششم، ش 21، بهار 1382، 23ص.

50 کتاب نقد، نمایه پنج ساله، محمود کولیوند، س 6، ش 22، بهار 1381، 18ص.

51 کیان، نمایه موضوعی چهل شماره، تهران، 1377، 52ص.

52 کیهان اندیشه، نمایه موضوعی ده ساله، س 10، ش 60، خرداد و تیر 1374، 8ص.

53 کیهان فرهنگی، نمایه موضوعی هشت ساله، س 11، ش 110، خرداد 1373. (یک شماره کامل مجله)

54 مترجم، نمایه موضوعی بیست شماره، س 6، ش 21 و 22، بهار و تابستان 1375، 11ص.

55 مجله دانشکده ادبیات تهران، نمایه موضوعی (1358-1332)، سید ابراهیم دیباجی، تهران، دانشگاه تهران، 1365، وزیری، 242ص.

56 مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد، نمایه موضوعی شانزده دوره (64-1)، احمد طرزمنی، مشهد، دانشکده ادبیات، 1363، وزیری، 191ص.

57 مدیریت، نمایه شماره های (50-42)، ش 51 و 52، مرداد و شهریور 1380.

58 مسجد، نمایه موضوعی ده ساله، س 10، ش 60، بهمن و اسفند 1380، 22ص.

59 مشکوة، نمایه موضوعی هفتاد شماره، محمّد حسین صادق پور، ش 70، بهار 1380، 48ص.

60 مطالعات خاورمیانه، نمایه موضوعی هفت ساله، محمّد آبیلی، س 7، ش 24، زمستان 1379، 72ص.

61 مطالعات راهبردی، نمایه سه ساله، ش 11 و 12، ضمیمه مجله.

62 معرفت، نمایه موضوعی سی شماره، س 8، ش 30، پاییز 1380، 4ص.

63 مکتب اسلام، نمایه هیجده ساله، محمّد علی خادمی، قم، 1358، وزیری، 146ص، در پایان هر سال در آخرین شماره فهرست سالانه مقالات می آید.

64 موزه ها، نمایه بیست ساله (1380-1360)، 39ص، ضمیمه شماره 30 مجله.

65 میقات حج، نمایه موضوعی ده ساله، س 10، ش 40، تابستان 1381، 37ص.

66 نامه انجمن کتابداران ایران، نمایه ده دوره (58-1349)، سیمین نیازی، نمایه مقاله های کتابداری و اطلاع رسانی، تهران، نشر کتابدار، وزیری، 153-146.

67 نامه مفید، نمایه موضوعی چهار ساله، س 4، ش 4، زمستان 1377، 9ص.

68 نشر دانش، نمایه موضوعی ده ساله، س 10، بهمن و اسفند 1370، 29ص. (یک شماره کامل مجله)

69 نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، نمایه بیست و پنج دوره (108-1)، تبریز، مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران، مرداد 2536، وزیری، 195ص؛ نمایه شماره های (172-109)، محمّد حسین عبدالحسین زاده، تبریز، دانشگاه تبریز، 1379، وزیری، 124ص.

70 نشریه فنی مرکز مدارک علمی، نمایه نه دوره (64-1351)، سیمین نیازی، نمایه مقاله های کتابداری و اطلاع رسانی، تهران، نشر کتابدار، وزیری، ص 165-161.

71 نقد و نظر، نمایه پنج ساله، نرجس جواندل، س 6، ش 21 و 22، زمستان 1378 و بهار 1379، 94.

72 نمایه، در هر شماره این ماهنامه اطلاع رسان، فهرست موضوعی مقاله های نشریات و روزنامه هایی که در ماه قبل منتشر شده می آید. نمایه موضوعی مقاله ها، نمایه گفت و گو، نمایه نقد و آثار، نمایه پدید آورندگان و نمایه مجله ها و روزنامه های دیده شده، از بخشهای اصلی این مجله است.

73 نور علم، نمایه موضوعی نُه ساله، ش 54، آذرودی 1372، 35ص.

74 وقف میراث جاویدان، نمایه موضوعی بیست شماره، س 6، ش 21، بهار 1377، 6ص.

75 هفت آسمان، نمایه موضوعی پانزده شماره، س 4، ش 16، زمستان 1381، 9ص.

76 هنر و مردم، نمایه موضوعی (57-1342)، صدیقه موحد، تهران، مرکز اسناد و مدارک علمی، 1365، پالتویی، 137ص.

77 یغما، نمایه موضوعی سی و یک ساله، شیرین معراجی، تهران، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، 1374، وزیری، 383ص.

 


1 پوری سلطانی و رضا اقتدار، راهنمای مجله ها و روزنامه های ایران، 1380، ج 1، تهران، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، 1381.

2 ایرج افشار، فهرست مقالات فارسی در زمینه تحقیقات ایرانی، ج 5، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 1374.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان