ماهان شبکه ایرانیان

تبلیغات دینی و سیاسی ایوانجلیست های جنگ طلب در ایالات متحده آمریکا

بنیاد پژوهشهای اسلامی گروه تاریخ اسلام

بنیاد پژوهشهای اسلامی گروه تاریخ اسلام

تحول و پیشرفت سریع در مخابرات در دگرگونی زندگی اجتماعی جوامع در قرن بیستم نقش بسزایی داشته است و در این عرصه، رادیو و تلویزیون بیشترین نقش را ایفا نموده اند. در ایالات متحده آمریکا، از آغاز پخش برنامه های رادیویی، اجرای برنامه های دینی جزء لاینفک فرهنگ این کشور گردید. بعد از توسعه تلویزیون در این کشور در دهه 1960م، مبلغان مسیحی به رادیو و تلویزیون رو آوردند و هم اکنون بیش از صد برنامه دینی مسیحی را به شکل سندیکا در این کشور پخش می کنند و جامعه آمریکا را از این جهت بی نیاز کرده اند. در دهه 1980م با توسعه ایستگاههای یو. اچ. اف.(1) و ماهواره آنها توانستند برنامه های تبلیغی مسیحی را از رادیو و تلویزیون در مناطق مختلف جهان پخش نمایند. بن آرمسترانگ، رئیس «انجمن ملی سخن پراکنی دینی»(2) اظهار می دارد: «تلویزیون وسیله ای اعجازآمیز از جانب خداست که با آن باید انجیل را در سراسر جهان تبلیغ نمود(3).

تلی وانجیلیست (مبلّغ انجیل از تلویزیون)

به مبلّغان انجیل ایوانجلیست (Evangelist) می گویند. قبل از جنگ جهانی دوم ایوانجلیست ها به عنوان بنیادگرا (Fundamentalist) معروف بودند، لیکن بعد از جنگ جهانی دوم آنها خود را به عنوان «ایوانجلیست» معرفی کردند. شعار آنها بازگشت به انجیل و تغییر جامعه با تحول فرهنگی است، تا از این راه در آمریکا حکومتی بر مبنای بنیادهای انجیل به وجود آورند. آن دست از ایوانجلیست ها را که از راه تلویزیون برنامه های تبلیغی پخش می کنند «تلی وانجلیست» (Televangelist) می نامند.

آنها در اوائل قرن بیستم اصول مسیحیت را با عنوان «بنیادها» (The Fundamentals) تبیین نمودند که تا سال 1915م دوره دوازده جلدی را در آمریکا منتشر کردند و به سبب همین مواضع برای اولین بار اصطلاح «بنیادگرا» بر آنها اطلاق گردید.

از جانب بنیادگرایان مسیحی در آمریکا در سال 1919م مؤسسه ای با عنوان «انجمن جهانی بنیادهای مسیحی»(4) تأسیس گردید و ویلیام بل ریلی (William Bell Railey) بنیانگذار آن بود(5). بعد از جنگ جهانی دوم آنها خود را به عنوان مبلّغان انجیل (ایوانجلیست) معرفی کردند و موسسه ای به نام «اعضای جهانی ایوانجیلی»(6) را در سال 1951م به وجود آوردند و خود را به جای بنیادگرایان به عنوان محافظه کاران مسیحی معرفی کردند.

آنها با جدیت درباره عملی نمودن خواسته های مسیح(7) و تحقق پیشگوییهای انجیل(8) تبلیغ می کنند و اعلام می دارند «ظهور دوباره مسیح»(9) بسیار نزدیک است و مسیحیان برای ظهور دوباره مسیح وظیفه دارند انجیل را در سراسر جهان تبلیغ نمایند. از این رو، ایوانجلیست ها علاوه بر راه اندازی تعدادی ایستگاه رادیویی برای تبلیغات دینی در آمریکا، اولین ایستگاه رادیویی برای پخش برنامه های دینی در سطح جهان را در شهر کیوتو، اکوادور در روز 25 دسامبر 1931م با عنوان «منادی دعای خیر عیسی مسیح»(10) افتتاح نمودند و این ایستگاه رادیویی تا سال 1985م برنامه های خود را برای 22 کشور آمریکایی لاتین و کارئیب پخش می کرد.

تا سال 1932م بیش از 400 برنامه دینی از 80 ایستگاه رادیویی پخش می گردید، که در سال 1939م شمار آنها به 152 ایستگاه و در سال 1942م به 456 ایستگاه رسید. کلیه ایستگاههای رادیویی که برنامه های دینی را در آمریکا تا این سال پخش می کردند بزرگ ترین شبکه رادیویی در این کشور شدند(11). در سال 1955م، کارل ماک انتار (Carl McIntire) از مبلّغان معروف انجیل، برنامه های تبلیغی خود را از بیش از 600 ایستگاه رادیویی در آمریکا پخش می نمود و بیلی جیمز هارگیس (Billy James Hargis) تا سال 1961م برنامه تبلیغی دینی را در بیش از 200 ایستگاه رادیویی و دوازده ایستگاه تلویزیونی منتشر می نمود.

یکی دیگر از مبلّغان انجیل در رادیو قبل از جنگ جهانی دوم در آمریکا هربرت دبلیو آرمسترانگ (Herbert W. Armstrong) بود که فرقه جدیدی را با عنوان «کلیسای جهانی خدا»(12) به وجود آورد و برنامه های دینی وی در آمریکا شهرت یافت(13). امروز در آمریکا بیش از 300 ایستگاه رادیویی وجود دارند که برنامه های دینی را در شبانه روز پخش می کنند(14). در آمریکا 750 تن از «مبلّغان رادیویی انجیل»(15) فعالیت دارند و 1550 ایستگاه رادیویی در این کشور عضو انجمن ملی سخن پراکنی دینی می باشند که برنامه های رادیویی پخش می کنند.

ایوانجلیست ها رادیو را برای تبلیغ انجیل وسیله ای شگفت انگیز و تلویزیون را ابزاری معجزه آسا می دانند که در تحقق اهداف دینی دستاوردهای شگفت انگیزی داشته است. از این رو با توسعه تلویزیون در آمریکا، آنها برنامه های دینی را در شبکه های مختلف تلویزیونی پخش کردند. اولین برنامه دینی در تلویزیون آمریکا در سال 1940م پخش شد و سخنران این برنامه کشیش کاتولیک فولتن ج شین (Fulton J. Sheen) بود.

شبکه تبلیغات دینی ایوانجلیست ها

دهه 1960 م که در آمریکا و جهان غرب به عنوان دهه ضد ارزشهای دینی معرفی می شود، باعث افزایش سریع فرهنگ اعتیاد به مواد مخدر و جنایت و ابتذال فرهنگی در جامعه آمریکا شد. از این دهه به بعد همه ساله شمار جوانان معتاد افزایش می یابد و فقط در سال 2002م در آمریکا 25 میلیارد دلار برای مصرف مواد مخدر هزینه شده است. ترویج فرهنگ خشونت و ابتذال در فیلمهای آمریکایی باعث افزایش جنایت در این کشور گردیده است که این مسئله به افزایش تعداد بارداری در میان دختران کمتر از 19 سال، افزایش بیماریهای مقاربتی و ایدز، خشونت علیه کودکان و زنان، رشد آمار طلاق و سرپرستی خانواده توسط زنان، افزایش هم جنس بازان و بیش از حد شدن جمعیت زندانیان انجامیده است. در آمریکا از هر دو ازدواج یکی از آنها در کمتر از یک سال منجر به طلاق می شود و 45 درصد کودکان توسط پدر یا مادر تحت کفالت می باشند.

ایوانجلیست ها با انتقاد شدید به مظاهر فساد فرهنگ سکولار در جامعه آمریکا نفوذی فوق العاده پیدا کرده اند(16). آنها در برنامه های تلویزیونی در آمریکا فساد اخلاقی در جامعه را معلول دوری از تعلیمات دینی می دانند و به شدت با ابتذال در رسانه های عمومی مانند رادیو، تلویزیون، اینترنت، مجلات وروزنامه ها مخالف اند. مبلّغان انجیل از پیوندهای محکم خانوادگی طرفداری می کنند و روابط غیر مشروع قبل از ازدواج را باعث افزایش سقط جنین در کشور و سست شدن روابط خانوادگی می دانند(17). آنها در تبلیغات دینی در تلویزیون کوشش می کنند مراسم عبادی مسیحی در مدارس دولتی و خصوصی الزامی گردد و آموزش مسائل جنسی در مدارس را ابتذال شمرده، با آن به شدت مخالفت می کنند و مدارس دولتی را مراکز ترویج ارزشهای ضد دینی در آمریکا می دانند(18).

شعار مبلّغان انجیل در تلویزیون «شکل دادن افکار نوجوانان»(19) می باشد. آنها در تبلیغات خود اظهار می کنند که می خواهند اخلاق و معنویت را به کشور آمریکا و عزت را به خانواده های از هم پاشیده این کشور باز گردانند. آنها در تبلیغات خود مردم را از دوران «عذاب شدید» (Tribulation) به دست دجّال (Anti-Christ) می ترسانند و اظهار می دارند دجال به زودی ظهور خواهد نمود و دنیا به عذابی سخت دچار خواهد شد و فقط «مسیحیان دوباره تولدیافته»(20) نجات خواهند یافت.

ایوانجلیست ها اعلام می دارند که آنها  می خواهند آمریکا را از سکولار اومانیسم (Secular Humanism) نجات دهند و می کوشند با کنار گذاشتن افراد سکولار از مسئولیتهای حساس دولتی، اداری، نظامی و قضایی مسیحیان طرفدار اعتقادات افراطی دینی را جایگزین آنها کنند(21).

برای تحقق این هدف، تلی ایوانجلیست های معروف آمریکا مؤسسات آموزش عالی زیر را برای تربیت متخصصان با اعتقادات دینی برای احراز پستهای کلیدی در کشور به وجود آورده اند:

1 دانشگاه ریجنت (Regent University) : این دانشگاه در ویرجینیابیچ واقع شده که توسط کشیش پات رابرتسون (Pat Robertson) تأسیس گردیده است و در آن بیش از سه هزار دانشجو تحصیل می کنند. شعار این دانشگاه «رهبری مسیحیان برای تغییر جهان(22) می باشد. این دانشگاه برای شبکه تلویزیونی دینی «شبکه سخن پراکنی مسیحیت» سی. بی. ان(23) کارشناس تربیت می کند.

2 دانشگاه لیبرتی (Liberty University) : این دانشگاه را تلی ایوانجلیست معروف کشیش جری فالول (Rev Jerry Falwell) در لینچ برگ، ویرجینیا تأسیس کرده است. در این دانشگاه 6500 دانشجو تحصیل می کنند.

3 دانشگاه اورل رابرتز (Oral Roberts University) : این دانشگاه در شهر تُلسا، اُکلاهاما در سال 1963م تأسیس گردید و بنیانگذار آن کشیش اورل رابرترز از تلی ایوانجلیست های معروف آمریکا می باشد.

4 دانشکده انجیل جیمی سواگارت (Jimmy Swaggart Bible College): این دانشکده توسط جیمی سواگارت در شهر لویسیانا تأسیس گردیده است.

در این مؤسسات آموزش عالی علاوه بر تربیت کادر اداری دولتی، متخصصان را برای اداره و تولید برنامه های تبلیغی مسیحی در ایستگاههای رادیویی و تلویزیونی آموزش می دهند. بر اساس آمار ارائه شده در کتاب راهنمای سخن پراکنی دینی در آمریکا(24) تا پایان سال 1985م در آمریکا 1043 ایستگاه رادیویی و 96 ایستگاه تلویزیونی دینی وجود داشته و در سال 1989م تعداد ایستگاههای رادیویی به 1485 و ایستگاههای تلویزیونی دینی به 336 عدد افزایش یافته است. تا سال 1989م، 648 سازمان دینی برنامه های رادیویی دینی مسیحی تولید می کردند و 476 سازمان دینی در این کشور مسئولیت تولید برنامه های دینی در تلویزیون بر عهده داشتند. تا سال 1989م از آمریکا، 301 برنامه رادیویی و تلویزیونی و تبلیغی برون مرزی پخش می گردید(25). به گفته «انجمن ملی سخن پراکنی دینی» اکنون در آمریکا 1550 ایستگاه رادیویی و 350 ایستگاه تلویزیونی دینی در این کشور فعالیت دارند و در این ایستگاهها بیش از 500 تلی ایوانجلیست و 750 رادیو ایوانجلیست برنامه های دینی و تبلیغی مسیحی اجرا می کنند و هر هفته بیش از 14 میلیون نفر این برنامه های تلویزیونی را تماشا می کنند(26). بودجه سالیانه مؤسسات دینی مسیحی که این برنامه ها را از شبکه های رادیو و تلویزیونی دینی پخش می کنند همه ساله 20 تا 25 درصد افزایش پیدا می کند. این مؤسسات، شبکه های تلویزیون دینی محلی را در شهرهای آمریکا گسترش داده اند. برنامه های تبلیغی مسیحی از جانب تلی ایوانجلیست های معروف؛ مانند جری فالول، پات رابرتسون، جیمز رابیسون (James Robison)، جیمی سواگارت و رابرت شولر (Robert Schuller) دائما در حال توسعه است(27).

اهداف محافظه کاران سیاسی

ایوانجلیست ها در آمریکا عضو فرقه های مختلفی از پروتستانها می باشند. در آمریکا تاکنون بیش از 1500 فرقه در میان پروتستانها به وجود آمده و این تعداد مرتب رو به افزایش است. ایوانجلیست ها با آنکه از فرقه های مختلف می باشند، با یک هدف تبلیغات دینی را انجام می دهند. از این رو پروتستانها آنها را «مافوق کلیسا»(28) می نامند و افرادی مانند چارلز گراندیسون فینی (Charles Grandison Finney) (1875-1762م)، دیوایت ال مودی (Dwight L. Moody) (1899-1837م) و بیلی سندی Billy Sunday)(1935-1862م) را رهبران «جنبش تبلیغ انجیل»(29) و «مافوق کلیسا» می دانند(30).

ایوانجلیست ها خود را به عنوان اثرگذاران مشروع در تغییر فرهنگ آمریکایی و رسانه های عمومی و نیز پیشگامان مبارزه علیه سکولار لیبرالیسم در جامعه آمریکا در طول قرن بیستم معرفی می کنند(31). آنها از مناظرات کلامی با دانشمندان ادیان دیگر به شدت پرهیز می کنند و از احساسات و وابستگیهای محلی برای تبلیغات دینی در رادیو، تلویزیون، مجلات و اینترنت به خوبی بهره می برند. در آمریکا ارتباط نزدیک میان دیدگاههای محافظه کاران ایوانجلیست با ایدئولوژی محافظه کار سیاسی کاملاً مشهود است.

انگیزه مهم و برجسته ایوانجلیست های آمریکایی بسیح مسیحیان جامعه این کشور در راستای اهداف محافظه کاران سیاسی می باشد. در آمریکا مطابق آمارهای مختلف 80 تا 100 میلیون مسیحی در این کشور طرفدار ایوانجلیست ها می باشند و اکثریت مطلق آنها از حزب محافظه کار جمهوریخواه حمایت سیاسی همه جانبه انجام می دهند.

ایوانجلیست ها با حضور گسترده در برنامه های رادیویی قبل از جنگ جهانی دوم در میان رؤسای جمهوری آمریکا اعمال نفوذ می کردند. هری اس. ترومن رئیس جمهوری آمریکا در سالهای 1953-1945 که از حزب دموکرات بود اعلان می دارد: «اگر بیداری اخلاقی و روحانی در آمریکا به وجود نیاید این کشور نابود خواهد شد». ژنرال دوایت دیوید آیزنهاور، از حزب جمهوریخواه و رئیس جمهوری آمریکا در سالهای 1961-1953 اظهار می دارد برای جلوگیری از فاجعه ملی در آمریکا باید حیات نو روحانی به وجود آید». بعد از فتح ژاپن در جنگ جهانی دوم ژنرال داگلاس مک آرتور، حاکم نظامی آمریکا رسما از مبلغان مسیحی دعوت به عمل می آورد که در ژاپن تبلیغات دینی گسترده انجام دهند. با حمایت دولت آمریکا ایوانجلیست ها بعد از جنگ کره (1953-1950) تبلیغات وسیع دینی را در کره جنوبی و کشورهای خاور دور و جنوب شرقی آسیا انجام داده اند.

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1976م ایوانجلیست ها از کاندیدای حزب دموکرات جیمی کارتر که عضو کلیسای بنیادگرایان مسیحی به نام «کنوانسیون بابتیست های جنوبی»(32) بود و ادعا می کرد «مسیحی دوباره تولّد یافته» است حمایت نمودند و کارتر با حمایت همه جانبه ایوانجلیست ها به قدرت رسید. مجله «نیوزویک» سال 1976 را «سال ایوانجلیست ها» نامید. در این انتخابات، ایوانجلیست ها رسما وارد حوزه سیاسی شدند و جامعه آمریکا و جهان در سطحی گسترده متوجه این جریان جدید شدند(33).

از آغاز سال 1979م شعار آنها این است که هنگام آن فرا رسیده که برای تغییر مسیر آمریکا و نجات این کشور، مسیحیان متدین از کلیسا وارد کنگره (پارلمان آمریکا) شوند. مطابق یک نظرسنجی که در سال 1980م انجام شد 90 درصد کشیشان آمریکا اظهار نمودند کلیسا مناسب ترین محل برای بیان مسائل اجتماعی و سیاسی می باشد. این امر برای تمامی کشیشان ضروری است(34). در آمریکا بیش از 400 هزار کلیسا وجود دارد که 110 هزار از آنها در اختیار ایوانجلیست ها قرار دارد.

با نفوذ ایوانجلیست ها در دولت جیمی کارتر (1980-1976) مسئله تحفظ ارزشهای سنتی خانواده مورد توجّه دولت قرار گرفت.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 1980م ایوانجلیست ها از رونالد ریگان حمایت کردند، چرا که وی نیز خود را «مسیحی دوباره تولّد یافته» نامیده و وعده داده بود خواسته های آنها را عملی سازد(35).

در روزهای 28 و 29 آوریل 1980م ایوانجلیست ها در واشنگتن، پایتخت آمریکا اجتماعی بزرگ را با عنوان «واشنگتن برای عیسی مسیح»(36) به وجود آوردند که در آن نیم میلیون ایوانجلیست از سراسر آمریکا شرکت نمودند. در این اجتماعِ دو روزه رهبران ارشد دینی ایوانجلیست ها در سخنرانیهای خود از دولتمردان خواستند که در مسائل سیاسی و اجتماعی مطابق تعلیمات انجیل عمل نمایند تا مورد تایید آنها قرار گیرند و در پایان، خواسته های سیاسی و اجتماعی خود را در یک اعلامیه بیان نمودند. شعار آنها در این جتماع این بود: «نه من گناهکارم، نه تو گناهکاری، بلکه آمریکا گناهکار است و برای نجات آمریکا باید فداکاری نمود»(37).

رونالد ریگان اولین برنامه تبلیغات انتخاباتی برای ریاست جمهوری را در روزهای 21 و 22 اوت 1980م در ری یونیون آرنا، دالاس در میان ایوانجلیست ها برگزار نمود. در این اجتماع، پانزده هزار تن از نمایندگان ایوانجلیست ها از سراسر آمریکا شرکت داشتند و تعهد نمودند که ریگان را در این انتخابات به پیروزی برسانند(38). بعد از پیروزی قاطع ریگان در این انتخابات، ایوانجلیست ها به عنوان یک قدرت فرهنگی و اجتماعی در جامعه آمریکا ظهور نمودند(39).

رونالد ریگان اولین برنامه تبلیغات انتخاباتی برای دومین دوره ریاست جمهوری خود را در سال 1984 از محل یاد شده در حضور هفده هزار ایوانجلیست از سراسر آمریکا برگزار نمود. در این جلسه تبلیغاتی، ایوانجلیست معروف آمریکا جری فالول که در دوره اول ریاست جمهوری ریگان کشیش رسمی کاخ سفید شده بود اعلان می کند که «دیانت و اخلاق از سیاست جدا نیست»(40).

در سال 1983م ریگان طرح «ابتکار دفاع استراتژیک»(41) را در جلسه دینی در میان ایوانجلیست ها اعلام می کند و از شوروی سابق به عنوان «امپراتوری شیطانی»(42) نام می برد؛ چرا که ایوانجلیست ها شوروی سابق را امپراتوری شیطانی معرفی می کردند.

در انتخابات سال 2000م ایوانجلیست ها رسما از جورج دبلیوبوش حمایت کردند و از طرفداران خود خواستند که الگور، کاندیدای حزب دموکرات را شکست دهند. الگور نیز در جلسات سخنرانی انتخاباتی اش از شعار ایوانجلیست ها «عیسی مسیح چه خواهد کرد»(43) بهره گرفته، اعلام می نمود که وی در تصمیم گیریهای سیاسی این شعار را مد نظر داشته است(44).

سازمانهای سیاسی ایوانجلیست ها

ایوانجلیست ها برای پیشبرد اهداف سیاسی و اجتماعی خود تعدادی مؤسسه را در آمریکا تأسیس کرده اند که در سطح کشور فعالیت می کنند:

1) ائتلاف مسیحیان برای آمریکا(45): این مؤسسه که در سال 1989م تأسیس گردید یکی از سازمانهای فعال سیاسی ایوانجلیست ها می باشد که در همه ایالات پنجاه گانه آمریکا بیش از 1700 دفتر دارد و دو میلیون نفر عضو فعال این سازمان می باشند. در این سازمان بیش از 50000 فعال سیاسی و 25000 کشیش عضویت دارند. بودجه سالیانه آن بیش از 25 میلیون دلار می باشد و از سال 1991م همه ساله اجتماع سالیانه سراسری را با عنوان «جاده ای به سوی پیروزی»(46) برگزار می کنند که در آن به اعضای فعال آن برای کاندید شدن در انتخابات، تبلیغات انتخاباتی و اداره رسانه های عمومی آموزش ویژه داده می شود. این مؤسسه از مسیحیان متعصّب می خواهد که در تمامی انتخابات از شورای محلی گرفته تا ریاست جمهوری شرکت فعال داشته باشند و به کاندیدای مورد تأیید مؤسسه رأی دهند(47).

2) میز گرد دینی(48): این مؤسسه در سال 1979م تأسیس گردید که در آن فرماندهان ارشد ارتش، سیاستمداران و رهبران برجسته ایوانجلیست عضویت دارند و مسئولیت آنها تأیید سیاستمدارانی است که از ارزشهای دینی و سنتی مسیحی پیروی می کنند، تا در انتخابات مختلف به پیروزی برسند.

3) ائتلاف آمریکایی برای ارزشهای سنتی(49): این مؤسسه در سال 1983م تأسیس گردید و 43000 کلیسا عضو این مؤسسه می باشند. اعضای آن برای حفظ ارزشهای سنتی و دینی مسیحی کوشش می کنند کنگره آمریکا قوانین مورد نیاز را به تصویب برساند و در انتخابات، کاندیدایی را که طرفدار ارزشهای سنتی و دینی باشد معرفی و تأیید می کنند. ایوانجلیست های معروف عضو این ائتلاف می باشند.

4) جنگ صلیبی علمی بین المللی برای مسیح(50): این مؤسسه برای تبلیغات دینی و سنتی در دانشگاههای آمریکا در سال 1951م در دانشگاه لُس آنجلس تأسیس گردید. این مؤسسه علاوه بر تبلیغات دینی در دانشگاههای آمریکا مبلّغان را برای تبلیغات مسیحی به کشورهای مختلف اعزام می کند و 16000 مبلّغ مسیحی در سراسر جهان دارد و بودجه سال 2000م این مؤسسه، 300 میلیون دلار بود(51).

5) زنان علاقه مند به آمریکا(52): این مؤسسه در سال 1979م تأسیس گردید و فعال ترین مؤسسه فعالیتهای دینی و سیاسی زنان طرفدار اعتقادات ایوانجلیست ها در آمریکا می باشد. در این مؤسسه بیش از 000/600 زن عضو می باشند و 800 دفتر در سراسر کشور دارد و بودجه سالیانه آن بیش از 10 میلیون دلار می باشد. این مؤسسه برای دفاع ارزشهای دینی و سنتی و حفظ خانواده فعالیت گسترده دارد.

6) انجمن خانواده آمریکایی(53): این انجمن که در سال 1977م تأسیس گردید و برای ترویج اخلاق و آداب دینی و سنتی در رسانه های عمومی آمریکا فعالیت می کند و علیه ایستگاههای رادیویی و تلویزیونی که برنامه های ضد اخلاقی، خشونت آمیز و مبتذل پخش می کنند تبلیغات کرده، از مردم می خواهند این برنامه ها را تحریم نمایند.

7) انجمن ملی ایوانجلیست ها(54): این مؤسسه در سال 1942م تأسیس گردید و از منافع ایوانجلیست ها در مسائل دینی، اجتماعی و سیاسی دفاع می کند.

8) بنیاد آزادی مسیحیت(55): این مؤسسه، به ایوانجلیست ها برای به دست آوردن مقام و پُستهای دولتی آموزش می دهد.

9) بنیاد میراث(56): این یکی از فعال ترین مؤسسه های «هسته مشاوران»(57) متعلق به ایوانجلیست ها می باشد که در شکل دهی سیاستهای دولتهای حزب جمهوریخواه نقش حیاتی ایفا می کند. «پروژه ای برای قرن جدید آمریکایی»(58) و «انستیتو واشنگتن برای سیاستگذاری در خاور نزدیک»(59) و «چالسیدون» (Chalcedon) از دیگر مؤسسات هسته مشاوران می باشند که تحت نفوذ ایوانجلیست ها فعالیت می نمایند.

10) مرکز آمریکایی برای حقوق و عدالت(60): این مؤسسه برای حفظ منافع بنگاههای سخن پراکنی دینی که توسط ایوانجلیست ها اداره می شود تأسیس شده است.

11) انجمن اخبارنویسان دینی(61): در این انجمن اخبارنویسان وابسته ایوانجلیست ها که اخبار روزانه دینی برای رادیو، تلویزیون و روزنامه ها تهیه می کنند عضویت دارند و این انجمن از منافع آنها دفاع می کند.

12) بنیاد کنگره آزاد(62): این مؤسسه برای اعمال نفوذ در کنگره فعالیت دارد و ایوانجلیست های برجسته عضو این بنیاد می باشند.

13) انجمن حزبی محافظه کاران(63): این مؤسسه سیاسی نیز تحت نفوذ ایوانجلیست ها می باشد.

14) روزنامه «صدای مسیحیت»(64): مقر این روزنامه در کالیفرنیاست و مواضع ایوانجلیست ها را بیان می کند. این روزنامه به طور منظم «کارت گزارش» (Report Card)درباره نمایندگان کنگره پخش می کند. در این کارت، به نمایندگان کنگره برای دادن رأی به لوایح در کنگره نمره داده می شود و به نمایندگانی که از لوایح مربوط به مسائل دینی، سیاسی و اجتماعی مورد تأیید ایوانجلیست ها حمایت نمایند بیشترین نمره داده می شود و آنان به هواداران ایوانجلیست ها در سراسر آمریکا معرفی می شوند تا مورد تأیید آنها نیز قرار گیرند. این کارت، در حقیقت یک اسلحه سیاسی است که علیه نمایندگان کنگره که مخالف افکار ایوانجلیست ها می باشند به کار گرفته می شود(65).

ایوانجلیست های معروف آمریکا

1 جری فالول: او یکی از معروف ترین ایوانجلیست های آمریکا می باشد. وی فرزند کاری فالول است که از شدت شرابخواری در 55 سالگی درگذشت. جری فالول در سال 1956م از «دانشکده انجیل بابتیست»(66) واقع در اسپرینگ فیلد میسوری(67) فارغ التحصیل شد و سپس کشیش گردید و به لینچ برگ ویرجینیا(68) بازگشت. وی یک کارخانه متروکه مشروبات غیر الکلی را خرید و در آن محل کلیسایی بزرگ با ظرفیت هفده هزار نفر احداث کرد که یکی از بزرگ ترین اجتماعات عبادی روز یکشنبه آمریکا در این کلیسا برگزار می شود.

جری فالول با زنی که در «کلیسای بابتیست» شهر لینچ برگ پیانو می نواخت ازدواج نمود. وی اولین برنامه دینی در رادیو را در سال 1956م از ویرجینیا پخش کرد و آن را «وقت قدیمی ساعت انجیل»(69) نامید که تا امروز هم به طور منظم پخش می گردد. فالول اکنون سخنرانیهای تبلیغی خود را از 260 ایستگاه رادیویی در آمریکا پخش می کند. وی در سال 1973م در شهر لینچ برگ ویرجینیا دانشکده ای برای تربیت مبلّغان مسیحی با عنوان «دانشکده لیبرتی» تأسیس نمود که در حال حاضر به دانشگاه تبدیل شده است.

فالول عضو رسمی کلیسای «کنوانسیون بابتیست های جنوبی» است که با نفوذترین و بزرگ ترین کلیسای ایوانجلیست ها در آمریکا می باشد. وی در سال 1979م یک مؤسسه سیاسی و اجتماعی با عنوان «اکثریت برای اخلاق»(70) به وجود آورد که یکی از مؤسسات فعال سیاسی اجتماعی ایوانجلیست ها می باشد(71). این مؤسسه طرفدار حفظ ارزشهای سنتی خانواده است و با طلاق، هم جنس بازی، ازدواج در دادگاه و ابتذال در رسانه های عمومی به شدت مخالفت می کند و برای الزامی کردن مراسم عبادی در مدارس دولتی فعالیت می نماید.

فالول در انتخابات ریاست جمهوری سالهای 1980 و 1984م از رونالد ریگان آشکارا حمایت کرد و در تبلیغات انتخاباتی شرکت فعال داشت و حمایت ایوانجلیست ها در این انتخابات باعث پیروزی ریگان گردید. شعار انتخاباتی وی در انتخابات سال 1980م این بود: «نه من گناهکارم، نه تو گناهکاری، بلکه آمریکا گناهکار است و برای نجات آمریکا همه باید فداکاری کنند»(72)

در ژوئن 1980م تظاهراتی را در پایتختهای ایالات پنجاه گانه آمریکا با عنوان «من عاشق آمریکایم»(73) برگزار نمود و شعار این راهپیمایی چنین بود: «آمریکا تو خیلی جوان هستی که بمیری»(74). این مراسم از 215 ایستگاه تلویزیونی آمریکا پخش گردید. در این برنامه، سخنرانیها و پیامهای نمایندگان کنگره و استانداران ایالتهایی که طرفدار اعتقادات ایوانجلیست ها بودند پخش می گردید. فالول در دوران ریاست جمهوری ریگان به مدت هشت سال کشیش رسمی کاخ سفید گردید.

فالول مانند سایر ایوانجلیست های آمریکا طرفدار و حامی اسرائیل است. وی در سخنان خود اظهار می دارد عیسی مسیح دعای یهودیان را اجابت نمی کند، ولی از وجود اسرائیل حمایت می کند؛ چرا که مطابق اعتقادات ایوانجلیست ها در آخرالزمان یهودیان از سراسر جهان باید به سرزمین فلسطین مهاجرت نمایند و هم زمان با ظاهر شدن دجّال، 144000 نفر از یهودیان به مسیح اعتقاد پیدا خواهند نمود و همراه «مسیحیان دوباره تولّد یافته» و مسیح به بهشت خواهند رفت و آن گاه تمامی یهودیان جهان به دست دجّال کشته خواهند شد(75). هفت سال بعد از ظاهر شدن دجّال، مسیح همراه مسیحیان دوباره تولّد یافته به زمین فرود خواهند آمد و دجّال را در محل فلسطین در جنگ نهایی مقدس (آرمگدون) شکست خواهند داد و مسیح پس از آن برای مدت هزار سال(76) حکومت جهانی را به پایتختی بیت المقدس رهبری خواهد کرد(77).

فالول مانند دیگر رهبران برجسته ایوانجلیست در آمریکا دشمنی علنی علیه اسلام و رسول اکرم صلی الله علیه و آله دارند. در اکتبر 2002م، فالول در یک سخنرانی که از شبکه های تلویزیونی در آمریکا پخش گردید آشکارا به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله توهین نمود که بعد از این سخنرانی، مسلمانانِ سراسر جهان علیه وی اعتراض شدید نمودند.

2 پات رابرتسون: وی یکی از رهبران با نفوذ ایوانجلیست ها در آمریکا و صاحب شرکت تلویزیونی دینی «شبکه سخن پراکنی مسیحیان»(78) می باشد که در سال 1961م در شهر ویرجینیا تأسیس نمود. ارزش فعلی این شرکت تلویزیونی 230 میلیون دلار می باشد و بعد از شبکه تلویزیونی CNN و ESPN Sports بزرگ ترین شبکه تلویزیونی در آمریکاست.

رابرتسون در سال 1989م یک سازمان فعال سیاسی را با عنوان «ائتلاف مسیحیان برای آمریکا» تأسیس نمود که وظیفه آن جلب آرای مردم در انتخابات برای حزب جمهوریخواه می باشد. وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1988م یکی از کاندیداهای حزب جمهوریخواه بود و سه میلیون نفر از اعضای حزب یاد شده از کاندیدا شدن وی حمایت کرده بودند.

در آمریکا 55 میلیون نفر از سیاستهای «ائتلاف مسیحیان برای آمریکا» حمایت می کنند و رأی آنها برای پیروزی کاندیدهای حزب جمهوریخواه نقش حیاتی دارد. اعضای شورای مرکزی این ائتلاف 40 درصد اعضای «شورای ملی حزب جمهوریخواه»(79) را تشکیل می دهند.

رابرتسون برای تربیت مبلّغان مسیحی دانشگاهی در ویرجینیابیچ به نام «دانشگاه ریجنت» تأسیس کرده است که در آن بیش از سه هزار دانشجو تحصیل می کنند. شبکه «سخن پراکنی مسیحیان» متعلق به وی از چهار ایستگاه تلویزیونی و پنج ایستگاه رادیویی برنامه های دینی خود را شبانه روز پخش می کنند. برنامه های این شبکه از ماهواره و کابل منتشر می گردد. رابرتسون در برنامه های دینی دراین شبکه، از مسیحیان تقاضای اعانه و کمک مالی می نماید. بودجه سالیانه این شبکه 55 میلیون دلار می باشد(80). این شبکه از تمامی امکانات و تکنولوژی جدید به طور گسترده بهره می گیرد و 1500 کارشناس کارمند این شبکه می باشند.

رابرتسون در معادن طلا در لیبریا و معادن الماس کنگو کینشاسا سرمایه گذاری وسیع کرده است(81). تنها در سال 2000م، 60 میلیون دلار درآمد شخصی داشته و اکنون ثروتمندترین کشیش در جهان شناخته می شود.

رابرتسون بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 اظهار داشت که مسیح آمریکا را به سبب افزایش گناه در جامعه عذاب نموده است. وی به شدت مخالفت جنبش فمنیسم می باشد و آن را باعث افزایش سقط جنین و روی آوردن زنان به جادوگری و خرافات و هم جنس بازی می داند. بعد از اینکه سه تن از قضات دیوان عالی آمریکا به طرفداری و حمایت از هم جنس بازی در ماه می سال 2000م رأی صادر کرده بودند او برای عزل این سه قاضی تبلیغاتی گسترده را با عنوان «عملیات برای آزادسازی دیوان عالی»(82) آغاز نموده است. وی در کتاب معروف سلطنت سری(83) اعلام می کند که رأی دیوان عالی کشور که مخالف قوانین و ارزشهای مسیحیت باشد واجب الاطاعة نیست(84).

رابرتسون نیز مانند سایر ایوانجلیست ها طرفدار سرسخت اسرائیل و صهیونیسم می باشد و مطابق اعتقادات جدید پروتستانها درباره «عملی نمودن خواسته های مسیح»(85) و «تحقق پیشگوییهای انجیل»(86) تأیید همه جانبه از دولت غاصب فلسطین اشغالی را یک وظیفه دینی برای خود می دانند. رابرتسون مانند دیگر ایوانجلیست ها به طور گسترده چنین تبلیغ می کند که مسیح تا سال 2007م حتما ظهور خواهد نمود و کتابی را با عنوان پایان عصر(87) تألیف نموده و در آن تأکید می نماید که جنگ نهایی مقدس (آرمگدون) بعد از سال 2000م و قبل از سال 2007م آغاز شده، در این جنگ سراسر جهان نابود خواهد شد و فقط ایوانجلیست ها که خود را «مسیحیان دوباره تولّد یافته» معرفی می کنند نجات خواهند یافت. وی در کتاب دیگر خود نظام نوین جهانی(88)، «جهانی شدن» (Globalization) اقتصاد و تقویت سازمانهای بین المللی را موانع اصلی در تحقق یافتن اهداف دینی ایوانجلیست ها قلمداد می کند و تهدید می نماید که در آغاز هزاره سوم ایوانجلیست ها این وضعیت جهان را تحمل نخواهند کرد و دنیا در آغاز هزاره جدید باید منتظر اقدامات عملی جنگجویان مسیحی باشد.

3 هال لیندسی (Hal Lindsey): وی یکی از رهبران معروف دینی پروتستانها و مبلّغ برجسته انجیل در ایالات متحده آمریکا محسوب می شود. وی در آمریکا به عنوان «پدر مکتب اعتقاد به تحقق پیشگوییهای انجیل»(89) معروف است. لیندسی صاحب «شبکه سخن پراکنی تثلیث»(90) و ماهنامه «شرح وقایع آخرالزمان»(91) و فصلنامه «شماره معکوس»(92) می باشد. لیندسی بیش از بیست کتاب در تفسیر پیشگوییهای انجیل تألیف کرده است و محور این کتابها آغاز جنگ نهایی آرمگدون در فلسطین و ظهور دوباره مسیح در آغاز هزاره سوم می باشد. کتابهای معروف وی در این موضوعات به قرار زیر می باشد:

1) شماره معکوس جنگ نهایی آرمگدون(93)، چاپ سال 1983؛

2) زمین؛ سیاره بزرگ گذشته(94)، چاپ 1970؛

3) جنگ برای بیت المقدس(95)، چاپ 2001.

هال لیندسی یک ماه بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 کتابی را با عنوان آمریکا بر سر دو راهی(96) تألیف نموده در آن تبلیغ می کند که حادثه 11 سپتامبر 2001م زمینه ساز آغاز جنگ نهایی آرمگدون می باشد. قبل از این حادثه همین نویسنده در آغاز سال 2001م کتابی را با عنوان در پیشگوییهای انجیل، جای آمریکا کجاست؟(97) تألیف کرده بود. در این کتاب، نقش دولت ایالات متحده آمریکا در جنگ نهایی آرمگدون بیان شده است. نویسنده در این کتاب تلقین می نماید که دولت ایالات متحده آمریکا جنگ آرمگدون را رهبری خواهد نمود و انگلستان نیز متحد و همکار آمریکا خواهد بود.

4 بیلی گراهام (Billy Graham): وی معروف ترین ایوانجلیست در ایالات متحده آمریکاست و در میان پروتستانهای سراسر جهان شهرت فراوانی دارد. وی ارتباط بسیار نزدیکی با تمامی رؤسای جمهوری ایالات متحده آمریکا داشته است و تا اواخر دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر، کشیش رسمی کاخ سفید بود. اکنون فرزند وی فرانکلین گراهام (Franklin Graham) کشیش رسمی کاخ سفید می باشد.

بیلی گراهام و فرزندش طرفدار جدی اسرائیل و صهیونیسم می باشند و در سخنرانیهای خود علیه اسلام و مسلمانان مطالب زیادی ایراد می کنند. بیلی گراهام در سال 1983م کتابی را با عنوان نزدیک شدن صدای سم اسبها(98) تألیف نمود و در آن کتاب تبلیغ کرد که در آغاز هزاره سوم در پایان جنگ آرمگدون، مسیح سوار بر اسبی سفید رنگ و با شمشیری دولبه در دست ظهور خواهد نمود و در این جنگ ضد مسیح (دجّال) را هلاک نموده، حکومت یک هزار ساله اش را به پایتختی بیت المقدس تأسیس خواهد نمود. کتاب معروف دیگر وی تا جنگ آرمگدون(99)، چاپ 1981 م است که در آن از پروتستانهای سراسر جهان می خواهد برای حضور در جنگ نهایی مقدس آرمگدون در آغاز هزاره سوم آماده باشند.

شایان ذکر است که بیشتر کشیشهای ارتش اشغالگر آمریکا در عراق را ایوانجلیست های متعصب از «کنواسیون بابتیست های جنوبی» تشکیل می دهند و مبلّغان مسیحی وابسته به این کلیسا زیر سرپرستی کشیش فرانکلین گراهام که اکنون کشیش رسمی کاخ سفید می باشد تحت عنوان کارهای امدادی مشغول تبلیغات مسیحی در عراق می باشد و بودجه ویژه ای در این رابطه با عنوان «کیسه سامری»(100) اختصاص داده اند.

از دیگر ایوانجلیست های معروف که صاحب شبکه های رادیو و تلویزیون تبلیغات مسیحی در ایالات متحده آمریکا می باشند، از افراد زیر می توان نام برد:

1) جیمی سواگارت (Jimmy Swaggart): وی صاحب هشت ایستگاه رادیویی می باشد و برنامه های دینی وی از 222 ایستگاه دیگر پخش می شود.

2) جیمز رابیسون (James Robison): سخنرانیهای تبلیغی وی از 64 ایستگاه تلویزیونی پخش می شود. وی در کشورهای مختلف جهان سوم تبلیغات مسیحی را با عنوان «مؤسسه بین المللی توصعه زندگی»(101) انجام می دهد.

3) رِکس هامبارد (Rex Humbard): مقر وی در «کلیسای جامع آینده»(102) در اکرون اوهایو می باشد و برنامه های دینی وی توسط 650 ایستگاه رادیویی و تلویزیونی به هفت زبان برای 18 کشور آمریکای لاتین و آفریقا پخش می گردد.

4) پُل گراوچ (Paul Crouch): وی مدیر کنونی «شبکه سخن پراکنی تثلیث» می باشد که مقر آن در لُس آنجلس است. برنامه های دینی این شبکه بعد از شبکه های دینی CBN و (103)PTL پربیننده ترین شبکه دینی در آمریکا می باشد.

5) اول رابرتز (Oral Roberts): وی از سال 1954م در تلویزیون سخنرانیهایی در قالب تبلیغات دینی ایراد می کند و در شهر تولسا دانشگاهی به نام خود تأسیس کرده است.

6) رابرت شولر: (Robert Schuller): مقر وی در «کلیسای جامع بلور»(104) در گاردن گرو کالیفرنیا می باشد و از سال 1970م برنامه های تبلیغی دینی را با عنوان «ساعت قدرت» (Hour of Power) تهیه می کند که از 149 ایستگاه رادیویی و تلویزیونی در آمریکا پخش می شود. این برنامه دینی به ویژه برای تربیت دینی سربازان و افسران ارتش آمریکا در پادگانها و مراکز نظامی این کشور پخش می گردد(105).

7) کنیت کوپ لند: سخنرانیهای تبلیغی دینی وی با عنوان «صدای پیروزی» (Voice of Victory) از 600 ایستگاه رادیویی و تلویزیونی در آمریکا و 135 ایستگاه رادیویی در کشورهای مختلف آفریقا و آسیا و آمریکای لاتین پخش می گردد.

8) جاک وان ایمپ (Jack Van Impe): وی یکی دیگر از ایوانجلیست های معروف آمریکاست که ظهور مسیح در آغاز هزاره سوم را به شدت تبلیغ و اعلام می کند که «مسیحیان دوباره تولّد یافته» برای جنگ نهایی مقدس آرمگدون آماده باشند. وی چند فیلم سینمایی درباره حوادث آخرالزمان و جنگ آرمگدون تولید کرده است.

راس باگلی، رایچارد دی هان، پول وان گوردر، فرانک پولارد، چارلز ستانلی، رابرت تیلستون، جیمز کندی و لیستر سام رال، از دیگر ایوانجلیست های معروف در آمریکا می باشند که در شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی آمریکا سخنرانیهای تبلیغی ایراد می کنند.

شایان ذکر است که بیشتر این رهبران ایوانجلیست در آمریکا به فساد و رسوایی مالی، اخلاقی و جنسی دچار شده اند که شرح آنها تألیف مقاله ای مستقل را می طلبد، ولی آنها با در دست داشتن شبکه های متعدد رادیویی و تلویزیونی بر کارهای خود سرپوش می گذارند.

منابع مالی ایوانجلیست ها

یکی از ویژگیهای برجسته ایوانجلیست ها که در رادیو و تلویزیون برنامه های دینی پخش می کنند گردآوری کمک و اعانه مالی برای امورتبلیغات دینی و اداره ایستگاههای رادیو و تلویزیون خود می باشد. ایستگاههای تجاری رادیو و تلویزیون با پخش آگهیهای تجاری درآمد مالی به دست می آورند، ولی ایوانجلیست ها به نام مسیح از مردم تقاضای کمک مالی می نمایند و بیشترین انتقادات به همین روش آنها وارد شده است.

آنها چنین تبلیغ می کنند که مسیح خواسته است پیروان وی از لحاظ مالی قدرتمند باشند و هر چه بیشتر به مسیح کمک مالی نمایند، مسیح هم ثروت آنها را چند برابر افزایش خواهد داد. آنها با ارسال نامه های مستقیم و ایمیل به هواداران خود تقاضای کمک مالی می نمایند. فقط در سال 1980، 9 برنامه دینی که از شبکه های تلویزیونی آمریکا پخش می گردید موفق شد 350 میلیون دلار کمک مالی از هواداران خود دریافت نماید(106). فروش کتابهای دینی، نوارهای ویدیویی و صوتی و کالای هنری دینی، انجام دعا و مشاوره از مهم ترین منابع درآمدزا می باشد. همچنین لباس مخصوص برای مراسم عبادی، برچسب ها، فروش خاک و آب از فلسطین به عنوان خاک و آب مقدس، دکمه، گردنبند و زیورآلات زنان، البسه، مدالها با پیامهای مخصوص، تمبرهای یادبود، کارت پستال، آلبوم عکس، تقویم سالیانه، کتب حاوی سرودهای دینی و جعبه خودنویس برای فروش به بازار ارائه می گردد و تهیه این کالاها را به هواداران خود تبلیغ می نمایند.

به میزان کمکهای مالی مردم به ایوانجلیست ها از مالیاتی که باید به دولت بپردازند کم می گردد و این باعث افزایش کمکهای مالی مردم به مؤسسات ایوانجلیست ها شده است. بیشتر مؤسسات دینی ایوانجلیست ها، از پرداخت مالیات به دولت معاف می باشند، ولی اکثر آنها حساب خود را به دیوان محاسبات دولتی ارائه نمی کنند و ارائه حساب از جانب آنها به دولت اختیاری می باشد، چرا که رهبران ارشد ایوانجلیست ها؛ مانند جری فالول و پات رابرتسون اعلام می کنند هرگونه مداخله در مؤسسه های وابسته به آنها مداخله در امور خدا می باشد(107).

«بنیاد تثلیث»(108) که در سال 1973م در آمریکا تأسیس گردید، اعلام داشته که ایوانجلیست ها توسط شبکه های رادیویی و تلویزیونی دینی متعلق به آنها در سال 2002م، 21 20 میلیارد دلار درآمد کسب نموده اند. در آمریکا بیش از 1300 ایستگاه دینی رادیویی و تلویزیونی و 600 ایستگاه تجاری روزانه برنامه تبلیغی مسیحی پخش می کنند و در این کشور بیش از یک هزار ایستگاه رادیویی و تلویزیونی وجود دارند که در هفته به طور متوسط 14 ساعت برنامه دینی پخش می کنند.

تأثیر برنامه های دینی ایوانجلیست ها

ایوانجلیست ها در برنامه دینی خود از موسیقی بیشترین استفاده را می کنند و غیر از برنامه های موسیقی، اخبار، تئاتر، میز گردها، نمایشها، برنامه های دینی برای کودکان، خیمه شب بازی، و مسابقات علمی همراه با جوایز، دیگر برنامه های آنها را تشکیل می دهد.

با افزایش نفوذ ایوانجلیست ها در برنامه های دینی در رادیو و تلویزیون، حضور مردم در کلیسا رو به کاهش است و این کاهش در «نوار انجیل» (Bible Belt) که ایالتهای جنوبی و غرب میانه آمریکا را تشکیل می دهند محسوس تر است. در آمریکا کلیساهایی را که در طول هفته بیش از دو هزار نفر در مراسم عبادی در کلیسا حضور یابند «کلیسای عظیم» (Mega-church) می نامند. در این کلیساها علاوه بر مراسم عبادی، خدمات مشاوره ای و تفریحی نیز ارائه می گردد. این نوع کلیساها علاوه بر ایالتهای «نوار انجیل» در ایالتهای شرقی و شمالی این کشور دایر شده است. این کلیساها مهد کودکها و مدارس جدیدی را که در آنها به دانش آموزان آموزش ویژه دینی ارائه می گردد اداره می کنند. کلیساهای یاد شده برای جذب مردم به ویژه جوانان، برنامه های تفریحی را به اجرا می گذارند.

«انستیتو هارتفورد برای تحقیقات دینی»(109) اعلام نموده است که در ایالات متحده آمریکا نزدیک به نیم میلیون کلیسا وجود دارد و فقط در 2 درصد کلیساها هر هفته بیش از دو هزار نفر در مراسم عبادی شرکت می نمایند و در 75 درصد کلیساهای آمریکا هر هفته تنها 50 تا 75 نفر در مراسم عبادی حضور می یابند. مطابق گزارش «مرکز تحقیقات دینی پرینستون»(110) در آمریکا از نیم میلیون کلیسا فقط در 600 کلیسا هر هفته بیش از دو هزار نفر در مراسم عبادی شرکت می کنند و اکثر این کلیساها در ایالتهای جنوبی مانند کالیفرنیا، تگزاس، جورجیا و فلوریدا وجود دارد و وابسته به کلیساهای «کنوانسیون بابتیست های جنوبی» و «اجتماعات خدا» (Assemblies of God) می باشند. در آمریکا 20 تا 25 درصد جمعیت را مسیحیان ایوانجلیست تشکیل می دهند و تعداد آنها بیش از 80 میلیون نفر می باشد(111).

بیشترین بینندگان برنامه های دینی تلویزیون در آمریکا از ایالتهایی در منطقه «نوار انجیل» می باشند(112). در ایالتهای شرقی آمریکا که جمعیت آن 23 درصد کل جمعیت کشور است فقط 11 درصد جمعیت آن، این برنامه های دینی تلویزیون را تماشا می کنند(113). ایالتهای جنوبی که31 کل جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند بیش از 50 درصد آنها این برنامه های تلویزیونی دینی ایوانجلیست ها را مشاهده می کنند(114). در ایالتهای غربی آمریکا بینندگان این برنامه از 10 درصد هم کمتر می باشد، لیکن با افزایش مهاجرتها از جنوب به ایالتهای غربی و غرب میانه، تعداد  بینندگان این برنامه ها رو به افزایش است(115). سن 32 تا 43 بینندگان این برنامه ها بیش از پنجاه سال می باشد و 60 تا 70 درصد آنها را زنان تشکیل می دهند(116).

اکنون تعداد مردم آمریکا که سن آنها بیش از 65 سال باشد 29 میلیون نفر می باشد و جمعیت بزرگسالان این کشور تا سال 2030م دو برابر خواهد شد و تعداد آنها از 65 میلیون نفر خواهد گذشت.

45 درصد ایوانجلیست ها در ایالتهای جنوبی این کشور سکونت دارند و سن 54 درصد از آنها بین 18 تا 50 سال می باشد. جمعیت ایوانجلیست ها مرتب رو به افزایش است، چرا که آنها طرفدار تشکیل خانواده با فرزندان بیشتر هستند و با طلاق و سقط جنین به شدت مخالفت می کنند(117).

ایوانجلیست های شبه نظامی

در میان ایوانجلیست ها، گروههای شبه نظامی مسیحی به وجود آمده است و هفت گروه مسلح از آنها در آمریکا یک اتحادیه نظامی تشکیل داده اند. این اتحادیه نظامی مسیحیان با عنوان «جنبش هویت مسیحی(118) معروف می باشد که تنها شاخه «قدیسان میهن پرست مسیحی»(119) در تمامی پنجاه ایالات متحده آمریکا 000/60 عضو مسلح دارد و قدرتمندترین گروه شبه نظامی این کشور محسوب می شود. شبه نظامیان «جنبش هویت مسیحی» خود را «ایوانجلیست های جنگجو»(120) می نامند و اعتقاد دارند که تا تمامی دنیا را مسیحی نکنند مسیح ظهور نخواهد کرد(121).

در ایالات متحده آمریکا خرید و فروش اسلحه کاملاً آزاد است و در این کشور با 280 میلیون نفر جمعیت، بیش از 250 میلیون قبضه اسلحه در دست مردم می باشد و بیشتر صاحبان و فروشندگان اسلحه در آمریکا از ایوانجلیست ها می باشند و آنها یک اتحادیه ملی را به نام «انجمن ملی تفنگداران»(122) به وجود آورده اند.

ایوانجلیست های جنگجو که در این کشور 5 میلیون هوادار و عضو دارند در تبلیغات خود اعلام می دارند که ایالات متحده آمریکا باید به یک «جمهوری مسیحی» تبدیل گردد و اگر این خواسته آنها پذیرفته نشود آنها انقلاب خشونت آمیز را آغاز خواهند نمود(123). آنها خود را «بازماندگان» (Survivalists) می نامند و مطابق اعتقادات آنها در جنگ آرمگدون آنها تنها «بازماندگان» این جنگ نهایی خواهند بود. تمامی اعضای ایوانجلیست های جنگجو را فقط سفیدپوستان مهاجر از اروپای شمالی تشکیل می دهند و آنها خود را از نژاد اصلح و برتر تصور می کنند و مطابق اعتقاد آنها در پایان جنگ نهایی آنها حاکمان جهان برای مدت یک هزار سال به رهبری مسیح خواهند بود. آنها برای روزهای جنگ آرمگدون در حال ذخیره سازی غذا، دارو، طلا، نقره و اسلحه می باشند که با عنوان «توشه بقا»(124) صورت می گیرد و این مطالب را در تبلیغات خود در سطح گسترده تبلیغ می کنند(125).

تروریسم مقدس ایوانجلیست ها

اصول و مبانی جریان ایوانجلیست ها در ایالات متحده آمریکا حمایت همه جانبه عقیدتی و سیاسی از صهیونیسم می باشد و آنها اعتقاد دارند که به وسیله آنها حوادثی باید به وقوع بپیوندد تا مسیح دوباره ظهور نماید و پیروان این مکتب وظیفه دینی دارند برای تسریع در عملی شدن این حوادث کوشش نمایند و این جریان نوظهور در پروتستانتیسم با عنوان «صهیونیسم مسیحی»(126) شهرت دارد. ایوانجلیست ها تبلیغ می کنند که مسیح همیشه در امور خاورمیانه به سود دولت اسرائیل مداخله کرده است و اعلام می دارند که خواست دولت اسرائیل در حقیقت خواست مسیح می باشد و مذاکرات صلح در خاورمیانه بیهوده است و تأسیس کشور اسرائیل بزرگ از رودخانه نیل تا رودخانه فرات، خواست مسیح می باشد که به زودی عملی خواهد شد.

آنها همچنین تبلیغ می کنند که آمریکا را مسیح به وجود آورده است تا در آخرالزمان علیه ضد مسیح (دجّال) در جنگ نهایی مقدس آرمگدون جنگ نماید. از این رو آنها همواره خواستار یک آمریکای قدرتمند و مقتدر می باشند و از افزایش بودجه نظامی حمایت می کنند. آنها حضور نظامی آمریکا در مناطق مختلف جهان را ضروری می دانند. آنها در سخنرانیهای دینی خود ترویج می کنند که قدرتهای شیطانی می کوشند آمریکا را نابود نمایند(127).

ایوانجلیست ها با تبلیغات گسترده در دهه اخیر، احساسات عمیق را برای جنگ آرمگدون به وجود آورده اند. آنها هر کسی را که با آنها موافق نباشد ضد دین، ضد مسیح و ضد اخلاق معرفی می کنند و به هواداران خود آموزش می دهند که از مخالفان خود تنفر شدید داشته باشند(128).

آنها اعتقاد دارند که صهیونیستهای یهودی فلسطین اشغالی در آغاز هزاره سوم میلادی دو مسجد اقصی و صخره در بیت المقدس را منهدم خواهند نمود و به جای آن معبد بزرگ را بنا خواهند کرد. روزی که یهودیان مسجد اقصی و مسجد صخره در بیت المقدس را منهدم کنند جنگ نهایی آرمگدون به رهبری آمریکا و انگلستان آغاز خواهد شد. در این زمینه رهبران دینی ایوانجلیست ها کتابهای متعددی را در ده سال گذشته در آمریکا به چاپ رسانده و نام آنها را «کتابهای آرمگدون» گذاشته اند. آنها همچنین با فروش کتاب، نوار ویدیو و وسایل نجات در جنگ آرمگدون، بازار یک میلیارد دلاری در آمریکا به وجود آورده اند. در این کشور هشت «حوزه علوم دینی» بزرگ متعلق به ایوانجلیست ها فعالیت دارند که مسائل مربوط به آغاز جنگ آرمگدون و حوادث آخرالزمان را به دانشجویان علوم دینی آموزش می دهند.

ایوانجلیست های متعصّب در آمریکا 100 میلیون پیرو دارند و آنها در هر دو حزب بزرگ آمریکا یعنی جمهوریخواه و دموکرات صاحب نفوذ می باشند و همراه صهیونیستهای یهودی، دولت ایالات متحده آمریکا را کاملاً در اختیار دارند. در ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای پروتستان در جریان 1500 فرقه مسیحی دارای این اعتقاد در سطح جهان برای جنگ آرمگدون، تبلیغات گسترده انجام می دهند و برای تسریع در ظهور مسیح کوشش می نمایند وضعیتی را پیش آورند که سراسر جهان نابود شود، چرا که مطابق اعتقادات آنها مسیح فقط بعد از نابودی کامل جهان ظهور خواهد نمود. نویسندگان غربی این اعتقادات را به عنوان «تروریسم مقدس»(129) معرفی می کنند.

در آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، لابی صهیونیسم بین الملل جورج دبلیو بوش کاندیدای حزب جمهوریخواه را که یک ایوانجلیست جنگجو و طرفدار متعصب صهیونیسم می باشد با رأی دیوان عالی آمریکا به قدرت رساندند. اصول سیاست خارجی آمریکا اکنون بر «حمله پیشگیرانه»(130) علیه کشورهایی که مخالف سیاستهای آمریکا می باشند استوار است. بعد از به وجود آوردن حادثه 20 شهریور 1380ش / 11 سپتامبر 2001م، دولت آمریکا جنگ علیه اسلام و مسلمانان جهان را به بهانه جنگ علیه تروریسم آغاز کرده است. اکثر دولتمردان آمریکا که از ایوانجلیست های جنگجو می باشند با هدف عملی نمودن خواسته های مسیح و پیشگوییهای انجیل در آغاز هزاره سوم میلادی و به بهانه جنگ علیه تروریسم، جنگ صلیبی را علیه اسلام آغاز کرده و اعلام نموده اند که این جنگ تا سلطه مطلق بر جهان اسلام ادامه خواهد یافت.

دولتمردان آمریکایی قرن بیست و یکم را «قرن آمریکا»(131) قلمداد می کنند. در این رابطه «مرکز هسته مشاوران»(132) در آمریکا مطالعات و پژوهشهای هماهنگی در باره سلطه کامل بر جهان اسلام انجام می دهند و شعار آنها «از جمهوری تا امپراتوری»(133) می باشد(134).

هدف اصلی دولت آمریکا و صهیونیسم بین المللی نابودی کامل اسلام و مسلمانان می باشد و آنها با تسلط کامل بر جهان اسلام می خواهند ارزشهای ضد اسلامی خود را بر مسلمانان جهان تحمیل نمایند. برای مقابله با تهدیدهای فزاینده نظامی آمریکا در خاورمیانه و جهان اسلام، دانشمندان مسلمان به جای خودباختگی در مقابل آمریکا می باید با صراحت و شجاعت از اصول، مبانی و ارزشهای اسلامی دفاع نمایند.

امروز آمریکا به خاطر سیاستهای سلطه جویانه خود به منفورترین کشور در جهان تبدیل شده است. علاوه بر این، آمریکا با رکود بی سابقه اقتصادی روبه روست و با وجود فساد و ناهنجاریهای گسترده اخلاقی و اجتماعی در جامعه امروز ایالات متحده آمریکا این کشور به سوی مرگ طبیعی و تدریجی و حتمی خود گام برمی دارد و در آینده ای نزدیک، جهان فروپاشی کامل ایالات متحده آمریکا را نظاره خواهد نمود؛ ان شاءاللّه .

 


1 - UHF (Ultra High Frequency) «موج با فرکانس بالا» .

2 تمامی سازمانها و مؤسساتی که ایستگاههای رادیو و تلویزیون دینی در ایالات متحده آمریکا تأسیس نموده اند در سال 1944م اتحادیه ای با عنوان «انجمن ملی سخن پراکنی دینی»

(National Religious Broadcasters Association)

به وجود آورده اند که مقرّ آن در واشنگتن می باشد. وظیفه این انجمن تحفظ و دفاع از منافع تمامی مؤسسات و سازمانهایی است که برنامه های دینی در رادیو و تلویزیون پخش می کنند. از سال 1956م به بعد، اعضای شورای مرکزی این انجمن همه ساله چندین جلسه با اعضای کنگره در واشنگتن برگزار می نمایند.

3 - Jaffrey K. Hadden & Charles E.Swann, Prime Time Preachers, Reading, Massachusetts, 1981, p.7.

4 - World's Christian Fundamentals Association.

5 - Brenda E. Brasher, Encyclopedia of Fundamentalism, Routledge, 2001, pp 515-516.

6 - World Evangelical Fellowship (WEF).

7 - Dispensationalism.

8 - Apocalypticism.

9 - Second Coming of Christ.

10 - Heralding Christ Jesus Blessing (HCJB).

11 - Jeffrey K. Hadden & Anson Shupe, Televangelism: Power & Politics On God's Frontier, Massachusetts, p 113.

12 - Worldwide Church of God.

13 - Prime Time Preachers, p 75.

14 - Ibid, p. 9.

15 - Radio Evangelist.

16 - Televangelism, p. 23.

17 - James Davison Hunter, American Evangelicalism, Rutgers University Press, 1983, p. 50.

18 - Televangelism, p. 161.

19 - Shape the minds of the young people.

20 - Born-Again Christians.

21 - Prime Time Preachers, p. 86.

22 - Christian Leadership to Change the World.

23 - Christian Broadcasting Network (CBN).

24 - The Directory of Religious Broadcasting, 1989, Morristown, N.J.

25 - Ibid, p. 4-8; Televangelism, p. 292.

26 - Prime Time Preachers, p. 53.

27 - Prime Time Preachers, p. 55.

28 - Parachurch.

29 - Evangelicalism.

30 - American Evangelicalism, p. 42.

31 - Prime Time Preachers, p. 80.

32 - Southern Baptist Convention.

33 - Prime Time Preachers, p. 126.

34 - Ibid, p. 28.

35 - Anson Shupe & William A.Stacey, Born Again Politics and Moral Majority (New York: Edwin Mellon Press, 1982), p. 16.

36 - Washington For Jesus.

37 - Prime Time Preachers, p. 5.

38 - Televangelism, p. 29.

39 - Ibid, p. 7.

40 - Ibid, p. 36.

41 - Strategic Defense Initiative (SDI).

42 - Evil Empire.

43 - What Would Jesus Do? (WWJD).

44 -Encyclopedia of Fundamentalism, pp. 516-517.

45 -Christian Coalition of America.

46 - Road To Victory.

47 - Encyclopedia of Fundamentalism, pp. 97-98.

48 - Religious Roundtable.

49 - American Coalition for Traditional Values (ACTV).

50-Campus Crusade for Christ International.

51 - Televangelism, p. 25, Encyclopedia of Fundamentalism pp. 85-86.

52 - Concerned Women for America.

53 - The American Family Association.

54 - National Association of Evangelicals (NAE).

55 - Christian Freedom Foundation (CFF).

56 - Heritage Foundation.

57 - Think Tank.

58 - The Project for the New American Century.

59 - Washington Institute for Near East Policy.

60 - American Center for Law and Justice.

61 - Religious Newswriters Association.

62 - Free Congress Foundation.

63 - Conservative Caucus.

64 - Christian Voice.

65 - Prime Time Preachers, p. 140.

66 - Baptist Bible College.

67 - Springfield, Missouri.

68 - Lynchburg, Virginia.

69 - "The Old-Time Gospel Hour".

70 - Moral Majority.

71 - Born Again Politics and Moral Majority, p. 20.

72 - Prime Time Preachers, p.6.

73 - "I Love America".

74 - "America You Are Too Young To Die".

75 - Encyclopedia of Fundamentalism, pp. 404-407.

76 - Millennial Kingdom of Christ.

77 - Encyclopedia of Fundamentalism, pp. 34, 79, 404.

78 - Christian Broadcasting Network (CBN).

79 - Republican Party's National Council.

80 - Prime Time Preachers, p. 36.

81 - Fortune, July 22, 2003.

82 - Operation Supreme Court Freedom.

83 - Pat Robertson, The Secret Kingdom, 1992.

84 - Televangelism, p. 77.

85 - Dispensationalism.

86 - Apocalypticism.

87 - Pat Robertson, The End of the Age, October 1995.

88 - Pat Robertson, The New World Order, 1991.

89 - Father of Apocalyptic Christianity.

90 - Trinity Broadcasting Network.

91 - Last Days Chronicles.

92 - Countdown Journal.

93 - Hal Lindsey, Countdown to Armageddon, 1983.

94 - Hal Lindsey, The Late Great Planet Earth, 1970.

95 - Hal Lindsey, Battle for Jerusalem, 2001.

96 - Hal Lindsey, America at Crossroad, October, 2001.

97 - Hal Lindsey, Where is America in Prophecy? 2001.

98 - Billy Graham, The Approaching Hoofbeats, 1983.

99 - Billy Graham, Till Armageddon, 1981.

100 - The Samaritan's Purse.

101 - Life Outreach International.

102 - Cathedral of Tomorrow.

103 - Praise Thy Lord (PTL).

104 - Crystal Cathedral.

105 - Prime Time Preachers, p. 31.

106 - Prime Time Preachers, p 109.

107 - Journal of Public Law, 1994, Vol 8:2, pp. 394-395.

108 - Trinity Foundation.

109 - Hartford Institute for Religious Research.

110 - Princeton Religion Research Center.

111 - Encyclopedia of Fundamentalism, pp. 298-299.

112 - Prime Time Preachers, p. 60.

113 - Ibid.

114 - Ibid, p. 60.

115 - Ibid, p. 61.

116 - Ibid, p. 62.

117 - Televangelism, p. 85.

118 - Christian Identity Movement.

119 - Christian Patriot Saints.

120 - Evangelist Crusaders.

121 - Encyclopedia of Fundamentalism, p. 305-306.

122 - National Rifle Association.

123 - Richard Landes, Encyclopedia of Millennialism, Routledge, New York, 2000, pp. 83, 86.

124 - Survival Provisions.

125 - Encyclopedia of Millennialism, pp. 402-403.

126 رجوع کنید به مقاله «نگاهی به جریان نوظهور صهیونیسم مسیحی در پروتستانتیسم»، مشکوة، ش 74 و 75، 1381ش، ص 108-96.

127 - Prime Time Preachers, p. 20.

128 - Kenneth D.Wald, Religion and Politics in the United States (New York: St. Martin's Press, 1987) p. 172.

129 - Flo Conway, Holy Terror, New York, 1982.

130 - Pre-Emptive Strikes.

131 - American Century.

132 - Think Tank.

133 - "From Republic to Empire".

134 رجوع کنید به مقاله «مطالعات اسلام در ایالات متحده آمریکا از جمهوری تا امپراتوری»، مشکوة، ش 78، بهار 1382، ص 77-58.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان