ماهان شبکه ایرانیان

نگاهی گذرا به نمایشگاه های سراسری نرم افزار علوم اسلامی

به دنبال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اشتیاق روز افزون جهانی برای دستیابی به معارف بلند اسلامی از یک سو و ضرورت بهره گیری از پیشرفته ترین مظاهر فن آوری برای تسهیل هر چه بیشتر و سریع تر دستیابی به سرچشمه ها و منابع اصیل معارف اسلامی از سوی دیگر، زمینه ساز تاسیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گردید.

برگزارکننده: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

به دنبال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اشتیاق روز افزون جهانی برای دستیابی به معارف بلند اسلامی از یک سو و ضرورت بهره گیری از پیشرفته ترین مظاهر فن آوری برای تسهیل هر چه بیشتر و سریع تر دستیابی به سرچشمه ها و منابع اصیل معارف اسلامی از سوی دیگر، زمینه ساز تاسیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گردید.

این مرکز در سال 1368 با عنایت خاص رهبر حکیم و اندیشمند انقلاب اسلامی در قم، شهر علم و اجتهاد و پایگاه علوم امام صادق علیه السلام بنیان گذاری شد.

تلاش این مرکز در عرضه منابع و متون غنی اسلامی به تشنگان آن در قالب محصولات نرم افزاری متمرکز بوده و هست.

از آنجا که مؤسسات علمی، پژوهشی دیگری نیز به این امر مقدس پرداخته بودند، با ارشادات حکیمانه مقام معظم رهبری برای آشنایی با کارها و محصولات یکدیگر و پیشگیری از هر گونه دوباره کاری، اولین نمایشگاه نرم افزار علوم اسلامی با شرکت 21 مؤسسه تولید کننده در سال 72 برپا گردید.

دومین نمایشگاه از این دست در سال 74 و با شرکت 22 مؤسسه و سومین آنها نیز در سال 76 با شرکت 33 مؤسسه برپا شد که نشانگر پیشرفت چشمگیر مؤسسات شرکت کننده در مقایسه با قبل است.

اینک که بحمد الله شاهد تحقیقات گسترده و ارزشمند مراکز حوزوی و دانشگاهی در علوم و معارف اسلامی و نظاره گر پیشرفت و توسعه آنها در زمینه هایی همچون ایجاد شبکه های اطلاع رسانی داخلی و خارجی و همچنین حجم زیادی از برنامه های جدید هستیم، با لطف و عنایت الهی چهارمین نمایشگاه سراسری نرم افزار علوم اسلامی پربارتر از قبل از 12 الی 17 آذرماه سال جاری برگزار گردید.

در این نمایشگاه، بیش از یک صد دیسک فشرده در زمینه های: قرآن (متن، قرائت، ترجمه، تفسیر و آموزش)، حدیث (از جمله نهج البلاغه)، تاریخ (آثار فرهنگی و تاریخی ایران و جهان اسلام)، زندگی نامه و سیره اهل بیت علیه السلام (از جمله زندگانی امام حسین علیه السلام)، فقه (احکام شرعی) اذان و نماز، اصول، منطق، فلسفه، رجال، لغت، دائرة المعارف اسلامی، اخلاق، ادعیه، رمضان، خانواده، تراجم، نجوم، آثار امام خمینی قدس سره، سرگرمی های اسلامی، فیلم، مطبوعات و موضوعات دیگری از علوم انسانی و نیز بانک های اطلاعاتی و شبکه اطلاع رسانی درمعرض دید علاقه مندان قرار گرفت.شایان ذکر است که بیش از 50 % دیسک فشرده، حاوی نرم افزارهای جدیدی است که برای اولین بار در این نمایشگاه ارائه گردید.

این نمایشگاه همزمان با نیمه شعبان، سالروز میلاد مسعود عدالت گستر جهان حضرت مهدی (عج) برگزار شد در غرفه ویژه ای که به همین مناسبت اختصاص یافته بود ، چند برنامه پیرامون علائم ظهور، انتظار، آخر الزمان حکومت جهانی حضرت صاحب الزمان به نمایش گذاشته شد.

در کنفرانس های علمی جنب نمایشگاه، ضمن تبادل اطلاعات، بررسی موضوعاتی از قبیل: اطلاع رسانی، شبکه های جهانی، نرم افزارهای آینده، نحوه ارائه آن به جهان اسلام و. ..مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.همچنین اخبار، اطلاعات، فهرست نرم افزارها، تصاویری از نمایشگاه و...به صورت مستقیم روی شبکه جهانی اینترنت قرار داده شد تا علاقه مندان و پژوهشگران علوم اسلامی در سراسر جهان بتوانند از این نمایشگاه بزرگ تخصصی بهره مند شوند.

حضور شخصیت های سیاسی و فرهنگی کشور، حوزویان و دانشگاهیان در نمایشگاه چهارم چشمگیر بود.

چهارمین نمایشگاه با وسعتی معادل 2000 متر مربع و در برگیرنده 50 غرفه از مؤسسات و مراکز شرکت کننده برگزارشد.

گزارش افتتاحیه نمایشگاه چهارم

در آستانه سالروز ولادت با سعادت آخرین حجت خدا، حضرت بقیة الله الاعظم (عج)، چهارمین نمایشگاه سراسری نرم افزار علوم اسلامی، صبح پنجشنبه 12/9/77 با حضور علماء، فضلاء، طلاب، دانشجویان، اساتید حوزه و دانشگاه، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، مسؤولین محلی، مؤسسات و مراکز شرکت کننده و جمعی کثیری از علاقه مندان با سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی افتتاح شد.

در این مراسم که با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و تواشیح گروه الغدیر آغاز شد، ابتدا حجت الاسلام والمسلمین شهریاری، مدیر عامل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، ضمن تبریک میلاد حضرت صاحب الزمان (عج) و عرض خیر مقدم به میهمانان، گزارشی از فعالیتهای مرکز و نرم افزارهای جدید عرضه شده در نمایشگاه، ارائه کرد.

حجت الاسلام شهریاری، شرکت بیش از چهل مؤسسه نرم افزاری و عرضه بیش از یکصد دیسک نوری را نشانه پیشرفت و تسریع در فعالیت ها دانست و افزود: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، سه دیسک نوری جدید در زمینه های فقه، قرآن و عرفان، عرضه کرده است.

وی در ادامه سخننانش گفت: شبکه جهانی اطلاع رسانی نور (اینترنت)، برای اولین بار، در کنار سایر شبکه ها حضور دارد.خدمات اطلاع رسانی، شامل پست الکترونیکی و ارتباطات IP از ویژگیهای این نمایشگاه است.ایشان به کارگیری ابزارهای جدید توسط حوزه علمیه، جهت ابلاغ رسالت الهی به سراسر دنیا را از افتخارات حوزه های علمیه بر شمرد و گفت: برای حوزه علمیه قم موجب افتخار است که این امکان را برای مراکز تحقیقاتی فراهم کند، تا آنها بتوانند مطالب خود را به سراسر دنیا ارسال نمایند.

پس از سخنرانی مدیر عامل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، آیت الله جوادی آملی، از اساتید محترم و گرانقدر حوزه علمیه قم، در بیانات مهمی، به کارگیری نرم افزار و رایانه در علوم اسلامی را ضروری دانستند.

ایشان با اشاره به وسایل ارتباط جمعی، نقش آنها را در پاسخگویی به شبهات مهم ارزیابی کردند و با اشاره به وظیفه حوزه علمیه فرمودند: این دو وظیفه مهم اکنون بر عهده ماست:

1- اینکه بدانیم در دنیا چه می گذرد، سپس جواب عالمانه و محققانه تهیه کنیم، نه غیر محققانه;

2- ابزار فنی و نرم افزارهایی که تحقیقات را با زبان روز منتقل می کنند در اختیار بگیریم.چرا از نرم افزارها که هم شبهه را منتقل می کند و هم جواب را استفاده نکنیم؟

آیت الله جوادی آملی، در عین حال، صرف کردن تمام توان بر روی نرم افزار را ناروا دانستند وافزودند: در کنار نرم افزار باید مایه علمی هم باشد.معظم له در پایان سخنان خود، موفقیت دست اندر کاران نمایشگاه را از خداوند متعال خواستار شدند.

گزارش اختتامیه چهارمین نمایشگاه سراسری نرم افزار علوم اسلام
ی

مراسم اختتامیه نمایشگاه چهارم روز سه شنبه 17 آذر سال جاری ساعت 6 بعد از ظهر با حضور غرفه داران، مسئولین شهر و اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.در این مراسم حجة الاسلام بهرامی مسئول ستاد برگزاری گزارشی از روند اجرائی ستاد نمایشگاه طی چند ماه فعالیت مداوم عرضه نمود سپس ضمن تقدیر و تشکر از میهمانان و مؤسسات شرکت کننده آماری از بازدیدکنندگان از نقاط مختلف کشور و ائمه جمعه و جماعات و دانشجویان و طلاب ارائه کرد.

در ادامه در مورد فعالیت دبیرخانه نمایشگاه پنجم افزود: نمایشگاه پنجم در همین مکان همزمان با نیمه شعبان سال آینده برگزار خواهد شد.

همچنین مدیر عامل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی حضرت حجة الاسلام والمسلمین شهریاری، ضمن تقدیر و تشکر از تمامی شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان اعلام داشتند که برای دسترسی علاقمندان در سراسر جهان کتابچه و محتوای نمایشگاه بر روی شبکه جهانی اینترنت قرار گرفته است.

در پایان مراسم توسط مدیر عامل محترم مرکز تحقیقات هدایایی به پاس زحمات شرکت کنندگان به آنان تقدیم شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان