جی تکس، فرصتی برای صنعت IT ایران

نمایشگاه فن آوری اطلاعات خلیج یا Gulf Information Technology Exhibition که به اختصار جی تکس GITEX گفته می شود، در سال ۱۹۸۱ در کشور امارات متحده عربی تاسیس و سالانه در مرکز تجاری جهانی دوبی برگزار می شود. این نمایشگاه همچنان که از نام آن پیداست دستاوردهای صنعت IT را در منطقه به نمایش می گذارد. این نمایشگاه در دو بخش نمایش و فروش برگزار می شود.

نمایشگاه فن آوری اطلاعات خلیج یا Gulf Information Technology Exhibition که به اختصار جی تکس GITEX گفته می شود، در سال 1981 در کشور امارات متحده عربی تاسیس و سالانه در مرکز تجاری جهانی دوبی برگزار می شود. این نمایشگاه همچنان که از نام آن پیداست دستاوردهای صنعت IT را در منطقه به نمایش می گذارد. این نمایشگاه در دو بخش نمایش و فروش برگزار می شود.

کشور امارات متحده عربی برای تبدیل شدن به قطب تجاری خاورمیانه تسهیلات فراوانی را در اختیار بازرگانان و تجار قرار می دهد. نرخ بسیار پایین عوارض گمرکی و اتخاذ سیاستهای با ثبات بازرگانی و برپایی نمایشگاههای مختلف و دعوت از کشورهای توسعه یافته و صاحبان سرمایه، بخشی از تلاش این کشور برای دستیابی به این هدف است.

در این میان بازار رایانه و صنعت IT در خاورمیانه با میانگین رشد 25% سریع ترین رشد را نسبت به دیگر مناطق جهان داراست که انگیزه مناسبی برای چنگ اندازی به این بازار را فراهم می سازد.

برپایی مستمر نمایشگاه جی تکس به طور سالانه طی بیست سال اخیر در مرکز تجاری دوبی و در پی آن افزایش مبادلات اقتصادی در صنعت IT باعث شده است تا هر ساله استقبال بیشتری از این نمایشگاه به عمل آید. چند برابر شدن مساحت نمایشگاه جی تکس در سال های اخیر به خوبی گواه توسعه همه جانبه این نمایشگاه و میزان استقبال کشورهای منطقه از آن است.

گسترش کیفی و کمی جی تکس، افزایش بازدید کنندگان در مقیاسی جهانی و حضور گسترده شرکتهای فرا منطقه ای سبب شد تا نمایشگاه جی تکس در سال 1994 از سوی جامعه اقتصادی اروپا به عنوان بهترین و بزرگترین رخداد رایانه ای خاورمیانه برگزیده شود.

همچنین در سال 1996 این جامعه جی تکس را به عنوان نمایشگاه کلیدی سال برگزید. جی تکس اکنون در ردیف سوم از پنج نمایشگاه مهم جهانی بعد از نمایشگاههای آمریکا و آلمان قرار دارد. به این ترتیب جایگاه ویژه «نمایشگاه فن آوری اطلاعات خلیج » را در محافل اطلاع رسانی و نمایشگاهی از نظر موفقیت منطقه ای و جهانی نباید از نظر دور داشت.

از سویی دیگر زمینه های مثبت فرهنگی نیز بر ارزش و قدر نمایشگاه جی تکس می افزاید. به جهت تعاملات فرهنگی بین مردم منطقه و آمد و شد مسلمانان کشورهای دیگر در کشور امارات، زمینه نسبتا مناسبی برای معرفی اندیشه ها و عقاید شیعی وجود دارد. همچنین انتقال این اطلاعات از کشور عربی امارات به سایر کشورهای اسلامی با سهولت بیشتر و حساسیت کمتری قابل انجام است.

ارتباط مستمر تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه، امارات را به شاهراه رفت و آمد مسلمانان خاورمیانه تبدیل کرده است. رفت و آمد گسترده ای که اکنون از کشورهای آسیای میانه به امارات شاهد آن هستیم دایره مناسبات فرهنگی این کشور را نیز وسعت بخشیده است.

با توجه به این ویژگیها، شرکت جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاههای اطلاع رسانی و بازرگانی دوبی می تواند با موفقیت چشمگیری روبرو شود. اگر چه این توفیق را باید در دو نگرش دراز مدت و کوتاه مدت ارزیابی کرد اما بدون تردید حضور ایران در شاهراه تجاری منطقه دستاوردهای عظیمی را حد اقل از نظر اقتصادی برای صنعت نوپای کشورمان به ارمغان خواهد آورد.

علی رغم قرابت و همسایگی دیرینه دو ملت ایران و امارات و با توجه به پیشینه تاریخی، متاسفانه در طی برپایی دهها نمایشگاه سالیانه مهم در مرکز تجاری دوبی، ما هیچ سهمی را به خود اختصاص نداده ایم. این در حالی است که در سال 97 انگلستان تنها در نمایشگاه فن آوری اطلاعات (جی تکس) با 46 شرکت، تایوان با 43 شرکت، مصر با 27 شرکت و کشورهای دیگری همچون چین، آمریکا، ژاپن، آلمان و. . . با شرکتهای متعددی در نمایشگاه حضور داشته اند. در همین سال ایران با شش شرکت در سطحی کمتر از حد توقع حضور یافته است. نمایشگاه جی تکس که به صنعت IT اختصاص دارد همه ساله میزبان چند شرکت نرم افزاری به صورتی محدود از جمهوری اسلامی ایران است. نرم افزارهای اسلامی تولید شده در ایران به خاطر استفاده از متون اصیل اسلامی و بهره گیری از زبان عربی به عنوان زبان بین المللی جهان اسلام در طراحی بخشهای مختلف از قبیل رابطهای کاربر، راهنما و آموزش برنامه و از همه مهم تر عرضه معارف اسلامی شیعی، یک بازار انحصاری در این زمینه را در جهان از طریق جی تکس در اختیار کشورمان قرار می دهد.

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از سال 1372 در نمایشگاه جی تکس شرکت کرده و به صورت متوالی هر ساله در این نمایشگاه حضور داشته است. نرم افزارهای نور در جی تکس اکنون دارای مخاطبانی آشناست. امسال نیز مرکز تحقیقات با ارائه آخرین محصولات نرم افزاری خود در زمینه معارف و علوم اسلامی توانست توجه پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی و شرکتهای توزیع کننده را به خود جلب کند.

اگر چه هر ساله قبل و بعد از برگزاری جی تکس، مطبوعات و رسانه های داخلی همیت شرکت فعال و همه جانبه جمهوری اسلامی در جی تکس گوشزد می کنند اما به دلایل گوناگون و از جمله به دلیل عدم حمایتهای دولتی و فقدان تسهیلات گمرکی، تا کنون بجز چند شرکت فعال در صنعت IT موفق به شرکت در نمایشگاه سالانه جی تکس نشده اند. امیدواریم با پیگیری مسئولان ذی ربط در امر صادرات و همکاری بیشتر در این زمینه ضمن رفع موانع، زمینه های رشد و بالندگی صنعت IT در کشور با حضور در نمایشگاههای جهانی فراهم گردد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان