ماهان شبکه ایرانیان

ویترای با قلم خبرنگاری[مصاحبه اختصاصی بنیتا با مریم خطیبی]

مریم خطیبی خبرنگار با سابقه‌ای است که علاقه‌اش به نقاشی او را بدون آموزش دیدن زیرنظر استاد به یک نقاش چیره دست ویترای تبدیل کرده است.

ویترای با قلم خبرنگاری[مصاحبه اختصاصی بنیتا با مریم خطیبی]

مریم خطیبی

مریم خطیبی خبرنگار با سابقه‌ای است که علاقه‌اش به نقاشی او را بدون آموزش دیدن زیرنظر استاد به یک نقاش چیره دست ویترای تبدیل کرده است. برای این که راه و چاه آموختن نقاشی ویترای بدون استاد را بدانیم به سراغ او رفته ایم تا هم بدانیم ویترای چیست و هم بدانیم چگونه اعتماد به نفسمان برای رسیدن به هنر را باید حفظ کنیم.

ویترای

خانم خطیبی ابتدا به ما بگویید نقاشی ویترای چیست؟

نقاشی ویترای همان نقاشی بر روی شیشه است که به دلیل استفاده از رنگ ویترای در آن نامش را نقاشی ویترای گذاشته‌اند. در این نوع نقاشی ابتدا طرح مورد نظرمان را بر روی کاغذ می‌کشیم. بعد شیشه را روی کاغذ گذاشته و طرح را از روی کاغذ به شیشه منتقل می‌کنیم. در قدم بعدی طرحی را که با ماژیک روی شیشه پیاده کرده ایم، با خمیر ویترای دور گیری کرده و در نهایت با رنگ ویترای رنگ‌آمیزی می‌کنیم. 
ویترای

طرح‌هایی که در بناهای معماری روی آیینه و شیشه استفاده می‌شود و قطعه‌های کوچک و بزرگ شیشه‌های نقاشی شده به عنوان تزئینات در منازل و دکوراسیون‌ها و همچنین ظروف شیشه‌ای نقاشی شده همگی نقاشی ویترای هستند که بنا به سلیقه نقاش از طرح‌های سنتی، مدرن یا فانتزی در آن‌ها استفاده شده است. 

نقاشی روی شیشه

چطور شد که شما به سمت نقاشی ویترای رفتید؟ 

من کار نقاشی را حرفه‌ای انجام نمی‌دهم و برای سرگرمی و صرفا علاقه انجام می‌دهم. از دوران دبیرستان نقاشی کردن را شروع کردم و چون علاقه خاصی به هنرها و نقاشی‌های سنتی دارم همیشه نقاشی روی چوب و سفال و سنگ و شیشه من را به طرف خودش جذب می‌کرد تا این که به صورت آزمایشی برای هفت سین عید روی یک سفال رنگ آمیزی کردم و این کارم حس خوبی به من داد. 

کم کم با گشتن در اینترنت و الهام گرفتن از طرح‌ها و نقاشی‌های مختلف روی سفال شروع به طرح زدن کردم و طرح‌هایی که نسبتا ابتدایی سنتی بود را اول روی سفال پیاده کردم و بعد‌ها سعی کردم از نقش‌های زیباتر و پیچیده‌تر سنتی برای نقاشی‌هایم بر روی سفال استفاده کنم. 
ویترای

اول هم نقاشی‌های روی سفالم را با گواش رنگ می‌کردم که کمی نگه داری و خشک کردن نقاشی‌ها سخت می‌شد و بعد‌ها جنس رنگ‌ها را تغییر دادم. یک روز که برای پیدا کردن طرح روی سفال در اینترنت سرچ می‌کردم با نقاشی روی شیشه با ویترای آشنا شدم و بسیار علاقه مند شدم که این نقاشی را یاد بگیرم.

چگونه نقاش ویترای شدید؟

من زمان کافی برای رفتن به کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی نداشتم و سعی کردم از طریق اینترنت در مورد نقاشی با ویترای مطالعه کنم.
نقاشی روی شیشه

کمی که سرچ کردم توانستم نرم‌افزاری را بیابم که گام به گام نقاشی با ویترای را آموزش می‌داد و من هم تمام آموزش هایش را عملی کردم. اول از طرح‌های کوچک و ساده شروع کردم و الان به آن طرح‌ها که نگاه می‌کنم خنده‌ام می‌گیرد. 

ولی بعد نقاشی‌ها را تزئینی‌تر و پیچیده‌تر و زیباتر کردم و توانستم بدون رفتن به یک کلاس آموزشی نقاشی با ویترای انجام بدم و تعدادی از کارهایم را هم به عنوان هدیه به دوستان و نزدیکانم دادم. 

ویترای

به فکر فروش کارهایت افتاده‌ای؟

اطرافیانم به من پیشنهاد داده‌اند که این نقاشی هایم رو به فروش برسانم؛ البته نه به خاطر درآمدش بلکه دوست دارم از چیزهایی که من لذت می‌برم بقیه هم لذت ببرند و این هدف مدتی هست که ذهنم را به خودش مشغول کرده و برای عملی کردنش باید تلاش بیشتری کنم.

ویترای

پیشنهادت به علاقه‌مندان به نقاشی که فرصت یا امکان کلاس رفتن ندارند، چیست؟

کسانی که هنر دوست هستند اول از همه نباید بترسند چون هنر نیازمند اعتماد به نفس است. اگر هنر حس خوبی به آن‌ها می‌دهد پی گیرش باشند . اگر توانایی رفتن به کلاس و کارگاه‌های آموزشی را دارند حتما این کار را انجام بدهند تا حرفه‌ای‌تر عمل کنند ولی اگر توانایی رفتن ندارند مثل من که زمان کافی برای رفتن به کلاس را نداشتم نگران نباشند و قید علاقه شان را نزنند و برای لذت بردن از استعدادشان دست به کار بشوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان