ماهان شبکه ایرانیان

مصاحبه با مسؤل دارالقرآن واحد خواهران

برای آشنایی با بخش دارالقرآن الکریم واحد خواهران دانشگاه امام صادق «علیه السلام »و برنامه ها و عملکردهای آن گفتگویی باخانم عظیم زاده اردبیلی - عضو هیات علمی و مدیرکل پژوهش و مسؤول دارالقرآن واحد خواهران - ترتیب دادیم.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

برای آشنایی با بخش دارالقرآن الکریم واحد خواهران دانشگاه امام صادق «علیه السلام »و برنامه ها و عملکردهای آن گفتگویی باخانم عظیم زاده اردبیلی - عضو هیات علمی و مدیرکل پژوهش و مسؤول دارالقرآن واحد خواهران - ترتیب دادیم.

مشکوة النور: دارالقرآن از چه زمانی و باچه برنامه هایی کار خود را آغاز کرد؟

: دارالقرآن واحد خواهران بصورت غیر تشکیلاتی فعالیت خود را با پذیرش دانشجویان در سال 69 آغاز کرد وفعالیت های قرآنی آن با برگزاری مسابقات قرآنی دانشجویی همه ساله ادامه داشته است. از سال 71 که مسؤولیت این واحد رابه عهده گرفتم با عنایات الهی و مساعدت مسؤولان محترم دانشگاه، دارالقرآن با هدف انس و معرفت بیشتر جوانان با قرآن و عترت پی ریزی گردید. در حال حاضر تشکیلات دارالقرآن عبارت است از :

الف) واحد آموزشی قرآنی که شامل کلیه فعالیتها و برنامه ریزیهای آموزشی اعم از تشکیل کلاسهای حفظ پیشرفته ومقدماتی ، قرائت (صوت و لحن)، ترتیل،مفاهیم قرآن به زبان انگلیسی، تفسیر،مفاهیم نهج البلاغه و غیره می باشد.برنامه های آموزشی این واحد در دو مقطع کوتاه مدت و دراز مدت شامل برنامه های دانشجویی، کارمندی و هیات علمی است که بنا بر درخواست واحدهای مختلف دانشگاه با اهداف تعلیم و آماده سازی داوطلبان جهت مسابقات مختلف داخلی، کشوری وبین المللی و همچنین تربیت مربیان قرآنی،حافظان و قاریان و تشویق جوانان در جهت انس بیشتر با قرآن ترتیب داده می شود.

ب) واحد اطلاع رسانی که تشکیل بانک اطلاعات قاریان، حافظان و مربیان قرآنی، بانک اطلاعات سؤالات قرآنی ونهج البلاغة، صحیفه سجادیه، سایر احادیث و زندگی نامه معصومین «علیهم السلام » ، تهیه نرم افزارهای قرآنی، تهیه نوارهای صوتی قاریان مختلف از جمله وظایف آن است.

ج) واحد اجرای مسابقات که مسؤولیت ثبت نام، تهیه، تصحیح سؤالات مسابقات قرآنی، دعوت هیات داوران، تنظیم و اجرای جزئیات را به عهده دارد، البته دارالقرآن وظایف دیگری نیز به عهده دارد که در این مجال فرصت پرداختن به آنها نیست.

مشکوة النور: در مقایسه با سالهای گذشته فعالیتهای دارالقرآن را چگونه ارزیابی می کنید؟

: ارزیابی این امر به عهده دانشجویان واساتید است ولی با توجه به نظراتی که به ما رسیده بحمدالله تعالی رو به رشد وتکامل می باشد.

مشکوة النور: در مورد برگزاری هفتمین دوره مسابقات قرآن چه صحبتی دارید؟

: امسال با تصمیم شورای مرکزی دارالقرآن مسابقات با انسجام بیشتری برگزار شد ; در رشته های مختلف حفظ قرآن و حدیث شامل حفظ 2، 3، 5 یا 10 جزء، حفظ سور،حفظ نهج البلاغه و صحیفه سجادیه ونیز در رشته مفاهیم شامل مباحث علوم قرآنی، تفسیر قرآن، مفاهیم نهج البلاغه، مفاهیم قرآن به زبان انگلیسی، رشته قرائت قرآن همراه باتفسیر، رشته تحقیقات قرآنی، رشته تواشیح و همخوانی از دانشجویان ثبت نام گردید. در مرحله مقدماتی ازکلیه دانشجویان در یک امتحان سراسری و با صدور کارت داوطلبی،امتحان به عمل آمد; افرادی که نمره حد نصاب را احراز کردند به مرحله نهایی راه یافتند. مرحله مقدماتی درپانزدهم بهمن ماه 76 مصادف با ششم ماه مبارک رمضان همراه با مراسم افطاری، با شکوه خاصی برگزارگردید. مرحله نهایی نیز در بیستم بهمن ماه مصادف با ایام مبارک دهه فجر با حضور داوران محترم ازدارالقرآن واحد خواهران و سازمان تبلیغات اسلامی، اساتید، کارمندان،دانشجویان و مهمانان برگزار گردید ودر تمامی رشته ها به نفرات برگزیده جوایز نفیسی اهدا شد.

مشکوة النور: برنامه های آینده دارالقرآن چیست؟

: یکی از برنامه هایی که با لطف و عنایت حضرت باری تعالی در نظرداریم، برگزاری مسابقه با سایردانشگاههاست که جزئیات آن متعاقبااعلام خواهد شد. همچنین تشکیل نمایشگاه مستند عترت جهت هرچه باشکوه تر برگزار شدن اربعین حسینی است که در همین جا از کلیه محبان اهل بیت «علیهم السلام » جهت ارائه نظرات وطرحها دعوت به عمل می آوریم تا مارا در این مهم یاری نمایند. البته برنامه های دیگری نیز در دست طرح و بررسی می باشد.

مشکوة النور: تاثیر قرآن را بردانشجویان چگونه می بینید؟

: قرآن معجزه آسمانی جاویدان است.

به تعبیر پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله » :"ظاهره انیق و باطنه عمیق ... لا تحصی عجائبه و لا تبلی غرائبه."

یکی از رموزجاودانگی قرآن تاثیرات مختلف آن در قلب و روح و روان آدمی است.طبیعی است که یکی از راههای تهذیب نفس و مبارزه با مفاسد ومعضلات اخلاقی، انس و الفت بیشتربا قرآن است و ما بوضوح آثار این انس را در دانشجویان می بینیم.دانشجویانی که از سطح معلومات متوسطی برخوردار بوده اند و پس ازحفظ و قرائت قرآن از جمله بهترینهای دانشگاه قرار گرفته اند، این تقویت حافظه و تکامل فکری را مرهون این کلام جاودان الهی می دانند.

مشکوة النور: استقبال دانشجویان را در طی سالهای گذشته و اکنون چگونه بررسی می کنید؟

: استقبال دانشجویان بسیارخوب است و هرچه مسابقات بابرنامه ریزی و دقت نظر بیشتری برگزارمی شود از استقبال بیشتری هم برخوردار می گردد.

مشکوة النور: ضمن تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید درپایان اگر صحبت خاصی داریدبفرمایید.

: از شما خواهر محترم و هیات تحریریه نشریه مشکوة النور جهت برگزاری این مصاحبه سپاسگزاری می نمایم و خودم و همه عزیزان را به انس و معرفت به قرآن وعترت «علیهم السلام » سفارش می کنم; چراکه امام راحلمان «رحمه الله » نیز در وصیتنامه ارزشمند خود، به قرآن به عنوان بزرگترین نسخه نجات دهنده بشری ونیز به قرآن صاعد (ادعیه حیات بخش) توصیه می فرمایند.

پیوسته از خداوند خواهان آنیم که به ما توفیق حفظ، قرائت و عمل به قرآن و بلکه مهمتر از همه محافظت ازقرآن را عنایت فرماید. کلامم را بادعای امام سجاد«علیه السلام » به پایان می برم:

" اللهم صل علی محمد و آله، و ادم بالقرآن صلاح ظاهرنا و احجب به خطرات الوساوس عن صحة ضمائرناواغسل به درن قلوبنا و علائق اوزارنا واجمع به منتشر امورنا"

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان