چیستی ولایت( مطلقه) فقیه

مخالفان و منتقدان ولایت مطلقه فقیه، واژه مطلقه را مرادف با نامحدودی، استبداد، توتالیتر، ضد مردمی، دیکتاتوری، بی قید و شرطی و خدایگان سالاری می پندارند. و این دیدگاه را قرائت سلطنتی و یا فاشیستی از ولایت فقیه می انگارند.

مخالفان و منتقدان ولایت مطلقه فقیه، واژه مطلقه را مرادف با نامحدودی، استبداد، توتالیتر، ضد مردمی، دیکتاتوری، بی قید و شرطی و خدایگان سالاری می پندارند. و این دیدگاه را قرائت سلطنتی و یا فاشیستی از ولایت فقیه می انگارند.

 

بی شک منتقدان به عمد، یا از روی ناآگاهی، میان دو مفهوم «ولایت مطلقه » و«حکومت مطلقه » خلط کرده اند.

 

حکومت مطلقه، بر اساس حاکمیت بی چون و چرای فردی یا گروه خاص با ویژگیهای زور، سرکوب، ارعاب، وحشت، خودسرانه بودن و عدم پایبندی به قانون شکل گرفته، که از هیچ گونه محدودیت قانونی برخوردار نمی باشد و قدرتش بی حد و مرز، فوق قانون و غیر قابل کنترل است و قانونی نیز بر عمل فرمانروا نظارت نمی کند و در چنین حکومتهایی، مردم هیچگونه نقشی از خود نداشته و حاکمان برای حفظ قدرت خود، به بدترین جنایات تن می دهند.

              

مراد ازولایت « مطلقه » شمول مسؤولیت است که برای تامین مصالح و تضمین عدالت، همه ابعاد مصالح مردمی را فرا می گیرد. که فقیهان پیشین به جای واژه مطلقه از عامه استفاده می کرده اند.

 

در مقابل این شمول و مطلق بودن ولایت، ولایت های دیگری نیز وجود دارد که جهات خاصی در آنها مورد نظر است، مثل ولایت پدر در امر ازدواج دختر، ولایت پدر و جد در تصرفات مالی فرزندان نابالغ، ولایت وصی یا قیم شرعی بر صغار و. ..

 

بنابر این مقصود از اطلاق، گسترش دامنه ولایت فقیه است و مسؤولیت اجرایی ولی فقیه در تمام احکام انتظامی اسلامی و در رابطه با تمامی ابعاد مصالح عمومی مردم می باشد و مانند دیگر ولایتها، یک بعدی نخواهد بود، از این رو مطلقه در برابر نسبی بودن است، یعنی اختیارات ولی فقیه به امور خاصی چون امور حسبیه محدود و مقید نیست.

 

بی شک « ولایت مطلقه فقیه » در چهارچوب معیارها و مرزها قرار دارد، تا معنای بی قید و شرط بودن و فارغ از هر حد و ضابطه از آن استشمام نشود و چهره دیکتاتوری و استبدادی از آن ترسیم نگردد.

 

حدود ولایت مطلقه برای فقیه به شرح زیر است:

 

1- پایبندی به قانون الهی

 

2- در نظر داشتن مصلحت عمومی

 

نتیجه:

 

حاکمیت ولایت فقیه، ولایت شخصی نیست، بلکه حاکمیت فقیه اسلام است و گستره آن نیز بر اساس گستره احکام اسلامی است. و از این رو، ولایت «مطلقه » می باشد و« فقیه عادل » در چهارچوب قانون الهی و در محدوده مصالح عمومی میدان عمل وسیعی داشته و همانند معصومان دارای « ولایت عامه » است. و چنین ولایتی در نقطه مقابل حکومتهای مطلقه، استبدادی و دیکتاتوری و در تضاد با آن می باشد.

مطالعه بیشتر..

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان