ماهان شبکه ایرانیان

دو مجری سیما در «لیموترش» باجناق شدند +تصاویر

«لیموترش» برنامه‌ای ترکیبی نمایشی است که قصد دارد سبک صحبت با مخاطب تلویزیونی را تغییر دهد و به اصطلاح اتوکشیده با او صحبت نکند.

خبرگزاری فارس:برخی الفاظ و کلمه‌ها وقتی به گوش آدم می‌رسند حس خوبی ایجاد می‌کنند و باعث شعف و هیجانی بیشتر می‌شوند. یکی از همین کلمه‌ها عبارت «لیمو ترش» است و امکان ندارد فردی با شنیدن نام «لیمو ترش» دهنش آب نیفتد! این لذت و هیجان لحظه‌ای همانطور که از نامش پیدا است هم تلخی دارد و هم لذت. مدتی است که برنامه‌ای به نام «لیمو ترش» با سبکی جدید در فرم و ساختار روی آنتن شبکه دو می‌رود. در این پرونده به توضیحات و بیان برخی موارد درباره این برنامه پر مخاطب پرداختیم. تاکنون سه قسمت از برنامه «لیمو ترش» روی آنتن شبکه دو رفته است و قرار است ادامه دار باشد.

صمیمیت موجود در «لیمو ترش»؛ هدف اصلی سازندگان

استفاده از فضای داخل خانه به جای استودیوهای تکراری، «لیمو ترش» را از سایر برنامه‌های هم رده خود متمایز کرده است. در این برنامه میزبان و مهمان در خانه‌ای کنار یکدیگر حضور دارند و روند برنامه را پیش می‌برند.
 لیموترش

ساختار برنامه و فرم جدید آن

«لیمو ترش» در نوع و سبک خود منحصر به فرد عمل کرده است و در این بخش گوی سبقت را از برنامه‌های مشابه ربوده است. فرم و ساختار این برنامه تا حدودی شبیه به نسخه ایرانی «شام ایرانی» است که بارها مشابه آن را از شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی دیدیم. مجری و لوکیشن مهم‌ترین رکن این برنامه‌ها است که در لیمو ترش با این نوع دیگری با این دو گزینه برخورد شده است.  

مجری یا میزبان برنامه؟

در تمام برنامه‌هایی که به نحوی از حضور میزبان و مهمان بهره می‌برند، مجری رکن اصلی آنها است، اما در «لیمو ترش» واژه‌ای به نام مجری دیده نمی‌شود و به صورت زیرکانه‌ای میزبان و فردی که صاحب خانه است، خود نقش مجری را ایفا می‌کند. اما «لیمو ترش» دو مجری یا همان میزبان دارد، میرطاهر مظلومی و رضا رفیع دو میزبان «لیمو ترش» هستند که در یک ساختمان و دو طبقه مجزا زندی می‌کنند و برای حفظ ارتباط صمیمی با مخاطب با یکدیگر نسبت فامیلی دارند و باجناق هستند.

 لیموترش

نسبت‌های فامیلی که کاملا طبیعی به نظر می‌رسند

برنامه که شروع می‌شود نریتوری روی تصاویر صحبت می‌کند و توضیخاتی را درباره آن قسمت در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهد. برای مثال در قسمت اول به معرفی دو باجناق اشاره کرد و بعد از آن با بیان اینکه امشب خانم خونه یکی از این طبقه‌ها شیفت شب است، ادامه داد: مرد یکی از خونه‌ها که دوبلور و بازیگر است، قراره امشب تعدادی مهمان داشته باشد. همچنین در معرفی دیگر باجناق این برنامه گفت: آقا رضا باجناق آقا طاهره که شاعر و طنزپردازه. در حقیقت نسبت‌های افراد در این برنامه طوری طراحی شده است که مخاطب اصلا متوجه نمی‌شود که یک شو و نمایش را می‌بیند.

مهمان‌هایی که انگار به مهمانی واقعی آمده‌اند

بعد از گذشت چند دقیقه از شروع مهمانی در حالیکه مرد خانه به تنهایی روی مبل نشسته، زنگ خانه به صدا در می‌آید و یکی از مهمان‌ها از راه می‌رسد. درست است که فضای داخل خانه و استودیو به هم شباهت‌های بسیاری دارد، اما به طور قطع حال و هوای داخل خانه صمیمیت بیشتری دارد که به مخاطب هم القا می‌شود. مهمان‌ها پذیرایی می‌شوند و بعد از کارهای خود و حال این روزهایشان در قالبی صمیمی و نه اتو کشیده می‌گویند. اگر همین برنامه در استودیو اجرا می‌شد، ‌مجری باید سوال‌هایی رسمی را از مهمان می‌پرسید و مهمان شاید به سختی و رودربایستی پاسخ می‌داد، اما در فضای خانه وقتی میزبان از مهمان حالش را بپرسد او به راحتی از فعالیت‌های روزانه‌اش می‌گوید. همچنین لیمو ترش در هر قسمت علاوه بر ستاره موسیقی و بازیگری، یک شهروند عادی را هم به برنامه دعوت می‌کند که در زندگی‌اش کار بزرگ و مهمی انجام می‌دهد.
 لیموترش

اخلاق مداری و تشویق مخاطب به ویژگی‌های خوب اخلاقی

دیگر هدف «لیمو ترش» سفارش به اخلاق‌گرایی است. این برنامه به نوعی همه ویژگی‌های زندگی و صحیح زندگی کردن را در اختیار مخاطبش قرار می‌دهد، اما نه به صورت غلو شده بلکه در خلال نمایش و صحبت‌هایی که بین میزبان و مهمان رد و بدل می‌شود، مخاطب به طور غیر مستقیم آنها را دریافت می‌کند.

بهره گیری از توانایی هر مجری

«لیمو ترش» در خلال اینکه به ترویج اخلاق مداری می‌پردازد، از توانایی دو مجری نیز برای روند پیشبرد بنرامه کمک می‌گیرد. از توانایی بازی و خوانندگی میرطاهر مظلومی و از تبع طنز رضا رفیع برای اضافه کردن بار طنز به برنامه کمک می‌گیرد.

 لیموترش

آیتم‌های بی‌پرده و دوربین مخفی

در خلال این مهمانی آیتم‌های «بی‌پرده» و «دوربین مخفی» دو آیتمی هستند که بخش کوتاهی را به خود اختصاص داده‌اند. بی‌پرده یکی از مهمان‌ها را روی صندلی می‌نشاند و به طور مجزا از او چند سوال اختصاصی می‌پرسد و دوربین مخفی هم لحظاتی از زندگی خصوصی مهمان‌های برنامه را به تصویر می‌کشد.

فخر بخش: نمی‌خواستیم اتوکشیده با مخاطب حرف بزنیم

فرهاد فخربخش تهیه کننده و طراح برنامه «لیمو ترش» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، گفت: در ابتدا سال 94 با اجرای امید زندگانی دو برنامه ضبط کردیم، اما به دلایلی دیگر ادامه‌ ندادیم و داستان، قصه‌ و بازیگرهای اصلی‌مان نیز تغییر کرد.

وی دلیل یک سال تاخیر در زمان پخش را چنین عنوان کرد:همان ابتدا احساس کردیم یک مجری برای مخاطب کسل کننده خواهد بود به همین دلیل به دو و یا سه مجری رسیدیم که اتفاقا با یکدیگر نسبت خانوادگی دارند. به دلیل همین جا به جایی نفراتی که داشتیم ساختار برنامه را تغییر دادیم، در خلال آن نیز مدیر گروه اجتماعی شبکه دو نیز تغییر کرد و بعد از آن درگیر جذب اسپانسر برای «لیمو ترش» شدیم.

این تهیه کننده درباره ایده اولیه برنامه «لیمو ترش» گفت: ساختار «لیمو ترش» جدید است و تا به حال شبیه به آن را در شبکه‌های سیما نداشتیم. از آنجایی که خودم مدتی مجری بودم همیشه برایم سوال بود که چرا ما مجری‌ها باید اتوکشیده با مهمانمان صحبت کنیم؟ و مخاطب را در تنگنای این اتوکشیدگی قرار دهیم؟ در ادامه این ماجرا طرحی شبیه به برنامه لیمو ترش به ذهنم رسید و آن را نوشتم. در حقیقت برنامه ما نه نمایشی و سریال است و نه برنامه ترکیبی، بلکه برنامه‌ای ترکیبی نمایشی است. به این صورت که موضوع را در همان ابتدا و در قالب آیتم نمایشی به مخاطب می‌گوییم و در بخش‌های بعدی روی آن مانور می‌دهیم.

«لیمو ترش»‌ خلاف جریان‌های ماهواره‌ای است

وی ادامه داد: مخاطب ما بارها همین خواننده و بازیگرها را در قالب برنامه‌های مختلف دیده است، اما در هیچ برنامه‌ای ندیدیم که مهمان وارد آشپزخانه رفته و کار چراکه آنها هیچ گاه مردم را وارد حریم شضصی خود نمی‌کنند. کند که تا به حال اینکه چهره معروفی وارد حریم خصوصی و خانه شود را در هیچ برنامه‌ای ندیدیم. اتفاقا می‌خواهم بگویم برنامه ما خلاف جریان‌های ماهواره‌ای است که ایرانی‌ها را خلاف آنچه هست نشان می‌دهند.

فخربخش با اشاره به کم شدن مهمانی‌های بین ایرانیان بیان داشت: حتی ما این را در نظر گرفتیم که تجمل گرایی را کمتر کنیم و راه را برای برگزاری مهمانی‌هایی که مدتی است کمتر از گذشته شده باز کنیم.  

 

طراح برنامه «لیمو ترش» همچنین افزود:‌ مخاطب امروز ما به تماشای برنامه‌هایی از این جنس صمیمی نیاز دارد و برای همین بهتر بود که از فضای استودیو کمی فاصله بگیریم و در نتیجه دیدیم که مخاطب با فضای جدید ارتباط خوبی برقرار کرده است. بیننده‌های تلویزیون همه شبکه‌ها را رصد می‌کنند و برنامه‌ای که خوب باشد، او را حذب خواهد کرد. در همین تعداد قسمت‌هایی که پخش شده است اصلا فکر نمی‌کردیم تعداد مخاطب‌هایمان به این حد برسد.

وی با اشاره به وجود محدودیت در لوکیشن خانه به جای استودیو نیز گفت:‌ سختی‌هایی دارد اما شیرینی‌اش برای مخاطبمان بیشتر است و برای ضبط هر برنامه یک روز کامل زمان می‌گذاریم.

نام لیموترش از آیتم «بی‌پرده» گرفته شد

فخربخش ضمن یادآوری آیتم «بی‌پرده» و ارتباط آن با میوه لیمو ترش نیز بیان داشت: ما در آیتم بی‌پرده که شبیه به صندلی داغ است، خیلی صریح و بدون هیچ تعارفی با مهمانمان صحبتی رو در رو داریم. اتفاقا نام لیمو ترش هم از این اتاق بی‌پرده گرفته شده است. علیرغم همه خوشمزگی‌هایی که «لیمو ترش» دارد، زمانیکه آن را می‌خورید برای چند ثانیه صورتتان را جمع می‌کنید و مهمان ما هم در این آیتم با اینکه همه سوال‌ها را می‌داند، اما ممکن است با پرسیدنش ناراحت شود. نام قبلی برنامه‌مان «فرکانس» بود و به دلیل اینکه نتوانستیم از نامی انگلیسی استفاده کنیم، در نهایت به لیموترش رسیدیم که نامی فانتزی است و در ذهن مخاطب ماندگار شود و همچنین با اتفاقی که در اتاق بی‌پرده می‌افتد هماهنگ می‌شود.

 در شبکه دو رکورد دار شدیم

این تهیه کننده درباره بخش نمایشی این برنامه نیز بیان داشت: از قسمت 7 به بعد بمب خبری جالبی در قسمت 7 ام پدیدار می‌شود و مخاطب را میخکوب می‌کند. جالب است بدانید اولین شبی که «لیمو ترش» پخش شد از اقصی نقاط ایران بازخوردهای خوبی را از مخاطبان گرفتیم و رفته رفته هم این روند بهتر شد و تقریبا رکورد میزان مخاطب را در این نوع برنامه و در شبکه دو زدیم.

مشکلاتی که برای انتخاب مجری داشتیم/ امین حیایی گزینه اولمان بود

فخر بخش درباره انتخاب سوپراستار تلویزیونی برای اجرای این برنامه نیز گفت:‌ ما نمی‌خواستیم بگوییم مجری برنامه «لیمو ترش» را معرفی می‌کند بلکه هدفمان هویت برنامه بود و دوست داشتیم «لیمو ترش» خودش جایی را بین مخاطبانش باز کند. از طرفی برخی از مجری‌ها برای حضور در این برنامه نوپا نگران بوده و جرات اجرای آن را نداشتند. همچنین از مجریان زیادی می‌توانستیم استفاده کنیم، اما به این دلیل که «لیمو ترش» مهمانی real show است باید یک مجری بازیگر انتخاب می‌کردیم که در کنار مهمان نوازی بتواند برنامه را نیز در دست گرفته و بازی کند. چنین گزینه‌ای میان مجریان ما خیلی کم دیده می‌شود. امید زندگانی یکی از آنها بود که همان ابتدا و در سال 94 به خاطر برخی مسائل نتوانستیم همکاری‌مان را ادامه دهیم، بازیگر هم که می‌آوردیم شاید او نمی‌توانست اجرا کند.

 

وی در همین زمینه افزود: یکی از اولین گزینه‌هایمان امین حیایی بود که اتفاقا دعوت من را پذیرفت و با هم صحبت کردیم، اما با صراحت بیان کرد که تا به حال مقابل دوربین اجرا نکرده است و من نیز پذیرفتم. بخش بعدی برای انتخاب مجری بازیگر وجود مسائل مالی بود. برآورد ما شبیه تمامی برنامه‌های تلویزیونی است و دستمزد برخی از بازیگران معروف واقعا نجومی است و بر همین اساس نمی‌توانستیم خارج از این محدوده حرکت کنیم. معتقدم اگر برنامه‌ای خوب باشد شما یک عروسک مثل جناب خان هم بیاورید، ستاره می‌شود و با استقبال مواجه خواهد شد. مهم نیست شما حتما یک ستاره را به برنامه‌تان بیاورید و تا انتهای برنامه آن ستاره همان ستاره باقی بماند.

فخر بخش درباره اینکه «لیمو ترش» تا چه زمانی روی آنتن شبکه دو خواهد بود، نیز گفت: فصل اول این برنامه شامل 52 قسمت است و با احتساب اینکه پخش‌مان هفته‌ای یک شب است، می‌بایست حدود یکسال روی آنتن برنامه داشته باشیم،‌اما اگر استقبالی که مورد نظر شبکه است اتفاق بیفتد، این احتمال وجود دارد تا تعداد شب‌های پخش‌مان از یک شب به سه شب در هفته برسد.

ایده‌های جدیدی برای فصل دوم داریم

تهیه کننده «لیمو ترش» با اشاره به ایده‌های جدید در فصل بعدی این برنامه نیز گفت: قطعا در فصل جدید تغییراتی نیز خواهیم داشت وتعدادی از آیتم‌ها جا به جا می‌شوند و آیتم‌های جدید جای آنها را می‌گیرند. اما ساختار کلی در فصل اول تغییری نمی‌کند. متن فصل دوم نیز نوشته شده و تنها تفاوتی که دارد حضور اتفاق‌های متفاوت و تغییر در روند کلی برنامه است.

وی درباره احتمال تغییر مجری‌های مرد در این برنامه نیز گفت: این احتمال وجود دارد تا مجری‌هایمان را در آینده تغییر دهیم. اما از آنجایی که این سه مجری سه باجناق نیز هستند، نمی‌توانیم آنها را تغییر دهیم بلکه تنها راهمان این است که نفر سوم را به دلایلی به شهرستان بفرستیم و فردی دیگر را جایگزین او کنیم.

سایر عوامل این برنامه عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان هنری: فرهاد فخربخش، مدیر تولید: مهرداد فلاحتگر، برنامه ریز و دستیار کارگردان: سوسن دین محمد، کارگردان فنی: داریوش کفایتی، نور پرداز: محمد نداف و ...
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان