ماهان شبکه ایرانیان

گزارشی از «هم اندیشی بررسی مسائل و مشکلات زنان; اولویت ها و رویکردها»

در آستانه میلاد پرشکوه حضرت فاطمه معصومه(ع) و در ششم بهمن ماه سال جاری، از سوی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، نخستین «هم اندیشی بررسی مسائل و مشکلات زنان; اولویت ها و رویکردها» در شهر مقدس قم و در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

در آستانه میلاد پرشکوه حضرت فاطمه معصومه(ع) و در ششم بهمن ماه سال جاری، از سوی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، نخستین «هم اندیشی بررسی مسائل و مشکلات زنان; اولویت ها و رویکردها» در شهر مقدس قم و در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

شناخت، ریشه یابی واولویت گذاری مسائل و مشکلات زنان، از یک سو، و شناسایی رویکردها و راهبردهای اساسی در حل این مسائل و مشکلات از سوی دیگر، از مهم ترین اهداف این هم اندیشی به شمار می رفت.

در این اجلاس یک روزه که جمعی از کارشناسان مسائل زنان، اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه و به ویژه بانوان و مسؤولان نهادها و مراکز زنان حضور داشتند ابتدا حجة الاسلام و المسلمین شرعی، مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در سخنانی ضمن خیر مقدم، بر لزوم تفاهم،همدلی و همراهی مراکز و نهادهای اجرایی زنان با حوزه های علمیه تاکید کرده و برگزاری این هم اندیشی را نقطه آغازی بر تفاهم هر چه بیشتر این دو دانستند. آن گاه حضرت آیة الله العظمی ناصر مکارم شیرازی دامت برکاته طی سخنان ارزنده ای با تاکید بر لزوم اعتدال و گرفتارنشدن به افراط و تفریط، استقلال فکری، خلوص نیت و توکل بر خدا را به عنوان شرایط لازم پیشرفت برنامه ها، برشمرد و توجه همگان را به مساله جاودانگی اسلام و احکام آن، توانایی اسلام برای پاسخگویی به مسائل جدید، عدم پذیرش قرائت جدید در ضروریات دین و لزوم نگرش جامع به احکام اسلام; جلب کردند.

ایشان در ادامه سخنان خود فرمودند: خواهران و برادران عزیز، ما اگر با مسائل اسلام و مسائل مربوط به زنان به صورت انفعالی برخورد کنیم، به جایی نمی رسیم.اکنون که هجمه فرهنگی دروغین غرب می خواهد استقلال فکری ما را سلب و ما را مرعوب تکنولوژی خود کند و فرهنگ خود را بر ما تحمیل کند، ما باید در مقابل آن، استقلال فکری خود را حفظ کنیم و مستقل بیندیشیم; نه این که از موضع انفعالی برخورد کنیم و مثل کسی که متهم است بخواهیم از خودمان دفاع کنیم.

پس از بیانات حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی، دبیر هم اندیشی جناب آقای شفیعی سروستانی به ارائه گزارش پرداخت. وی در سخنان خود به اجمال، اقداماتی را که دبیرخانه هم اندیشی در مدت شش ماه فعالیت خود در جهت تبیین مسائل و مشکلات زنان به انجام رسانده برشمرد و در پایان مهم ترین دست آورد این هم اندیشی را ایجاد ارتباط گسترده میان نهادها و مراکز اجرایی زنان از یک سو و حوزه های علمیه از سوی دیگر دانست و آرزو کرد این هم اندیشی بتواند در ایجاد جریانی متعادل و بدون افراط و تفریط در حوزه مباحث زنان موفق باشد.

سخنران پایانی اجلاس سرکار خانم زهرا شجاعی، رئیس مرکز امور مشارکت زنان بود که در گفتار خود پس از تحلیل وضعیت زنان در دهه اول، دوم و سوم پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به روش شناسی بحث و بررسی مسائل و اولویت های زنان پرداخت و مراحل نه گانه این روش شناسی را برشمرد.وی در پایان سخنان خود افزود: شاید این هم اندیشی از معدود همایش هایی باشد که پشتوانه آن پشتوانه فکری و مطالعاتی و تحقیقاتی است. این همایش آغازی و فتح بابی است برای بررسی عمیق و علمی در شناخت مسائل زنان، با توجه به نیازهای روز و تحولات موجود و فارغ از محیطهای محدود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان