ماهان شبکه ایرانیان

چند نکته که مادران باید در دوران بلوغ فرزندانشان به آن ها توجه کنند [قسمت سوم/پایانی]

دوران بلوغ، یکی از حساس‌ترین دوران برای نوجوانان و والدین است. اگر والدین می‌خواهند که فرزندانشان با آن‌ها صمیمی باشند، می‌بایست این دوران را جدی بگیرند.

چند نکته که مادران باید در دوران بلوغ فرزندانشان به آن ها توجه کنند [قسمت سوم/پایانی]

کوکان و نوجوانانی که در سن بلوغ قرار دارند، در یکی از حساس‌ترین دوران زندگی خود به سر می‌برند، در این زمان نباید آن‌ها را تنها گذاشت و یکی از وظایف اصلی والدین در این دوران، راهنمایی مناسب فرزندانشان است. دوران بلوغ مرحله‌ای از رشد یک انسان است که در آن‌ فرد از دوران کودکی وارد دوران بزرگسالی می‌شود. هر فردی که این مرحله را بگذراند بالغ نامیده می‌شود. در این‌جا نقش والدین برای راهنمایی فرزندان در این دوران حساس، بسیار مهم قلمداد می‌شود. در این مطلب ما می‌خواهیم یک سری نکته مهم برای مادران که باید در زمان بلوغ فرزندان خود به آن‌ها توجه داشته باشند را ارائه کنیم. مادران می‌توانند با استفاده از این نکات فرزندان خود را در دوران حساس بلوغ به بهترین وجه راهنمایی کنند و سؤالاتی که برای فرزندانشان پیش می‌آید را پاسخ دهند. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

 4- مجموعه‌ای از محدودیت‌ها

محدودیت های دوران بلوغ

این مورد می‌تواند یک جدل بین والدین و دخترها باشد. دکتر بلیس می‌گوید: «شما می‌خواهید دختر خود را برای مسئولیت‌پذیری بدون تحریک، تشویق کنید. ایجاد محدودیت‌ها می‌تواند سردرگمی را برای هر دوی شما به وجود آورد». دکتر بلیس در ادامه می‌گوید: «من والدین را تشویق می‌کنم به مجموعه‌ای از محدودیت‌ها در اوایل بلوغ و آگاه کردن دختر خود نسبت به عدم پذیرش آن‌ها به‌گونه‌ای که دخترها از والدین خود ناامید نباشند. دکتر بلیس ادامه می‌دهد که صحبت‌کردن با نوجوانان باید از روی مهربانی و با ذهنی باز صورت گیرد. کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض خطرات خشونت‌های جنسی و اعتیاد به مواد مخدر قرار دارند. شما می‌توانید به فرزند خود بگویید که من می‌دانم چه اتفاقی می‌افتد و قدم در این راه گذاشتن چه عوارض جبران‌ناپذیری دارد یا بگویید من این انتظار را از شما دارم یا مثلا من این انتظار را از شما ندارم».

5- صحبت‌هایی مفصل با دختر خود

گاهی ممکن است دختر شما نسبت به گفت‌وگوهای طولانی بی‌میلی نشان دهد برای مثال ممکن است او بحث را عوض کند یا از ادامه‌ی گفت‌وگو خجالت بکشد در این‌گونه موارد می توانید به موضوع قبلی گفت‌وگو برگردید یا این‌که موردی دیگر را برای گفت‌وگو انتخاب کنید. دکتر پولاک می‌گوید: «من پدر و مادر را تشویق می‌کنم که اگر دختر شما به صحبت‌های طولانی‌مدت واکنش مثبتی نشان نمی‌دهد، با دختر خود به‌اندازه‌ای که دوست دارد صحبت کنند».

صحبت کردن با کودک

6- با یکدیگر به دنبال راه‌حل بگردید

دکتر کاسلو می‌گوید: «بهتر است این کار زمانی انجام گیرد که در گفت‌وگوها اختلاف‌نظر وجود دارد. اگر در مورد مشکلی با او صحبت می‌کنید اجازه بدهید دختر شما در مورد گزینه‌های خود صحبت کند و در صورت لزوم می‌توانید نظر او را دنبال کنید». دکتر انترکین می‌گوید: «نوجوانان نیاز به هدایت و راهنمایی دارند اما آن‌ها دوست دارند گاهی بخشی از راه‌حل باشند. شما می‌توانید با یکدیگر به دنبال راه‌حل باشید».

7- آیا آیین و رسوم خانواده‌ها می‌تواند کلیدی برای گفت‌وگویی بهتر باشد

مهم نیست که شما برای صحبت کردن در مورد روابط بیرون از خانه، دوست‌های او، مواد مخدر و مواردی ازاین‌دست چقدر آماده هستید. گاهی ممکن است احساس ترس یا دلهره داشته باشید. اما راه‌هایی برای شکستن این دیوار یا یخ وجود دارد. دکتر بلیس می‌گوید: «آیا جشن یا مهمانی مانند جمعه‌شب‌ها و خوردن شام در کنار هم، در خانواده شما مرسوم است؟ اگر صاحب دختر هستید از انجام کارهایی که برای مثال بین دختر و مادر مشترک است لذت ببرید». مثلا خرید، آرایش ناخن، تماشای تلویزیون یا پخت‌وپز و مواردی از این قبیل می‌تواند صمیمیت بین مادر و دختر را بیشتر کند. دکتر بلیس می‌گوید: «برای مثال ماشین‌سواری زمان بسیار خوبی برای صحبت کردن است به این دلیل که نیازی به ارتباط چشمی بین مادر و فرزند نیست. سفرهای طولانی راه‌حل مناسبی برای صحبت‌های مفصل است. همیشه فعالیت‌های روزانه‌ای وجود دارند که والدین به‌خصوص مادرها به بهانه‌ی آن می‌توانند صحبت‌های زیادی را با دختر خود به اشترک بگذارند». دکتر انترکین می‌گوید: «سعی کنید فعالیت‌های مثبت و مناسبی را با یکدیگر انجام دهید. برای مثال آشپزی، فعالیت‌هایی در فضای باز، سفال‌گری، داوطلب شدن به‌عنوان شرکت در فعالیت‌های اجتماعی با فرزند خود، بیرون رفتن برای خرید یا گردش مواردی برای افزایش صمیمیت و همدلی میان مادر و دختر است».

8- استفاده روزمره از وسایل رسانه‌ای در جهت گفتگو

اگر شما در حال تماشای تبلیغ یا برنامه‌ای در تلویزیون هستید، می‌توانید در مورد خوب یا بد بودن آن برنامه یا تبلیغ از دختر خود سؤال کنید. تو در مورد این برنامه چه نظری داری؟ دکتر پولاک می‌گوید: «تماشای تلویزیون یا از این قبیل فعالیت‌ها فرصت‌های بسیار زیادی به مادرها می‌دهد که با دخترهای خود به گفت‌وگو بنشینند». او در ادامه می‌گوید: «سعی کنید که ایجاد ارتباط با دختر خود را بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی خود کنید. در این صورت شما می‌توانید حمایت و پشتیبانی خود را در هر زمان که دختر شما نیاز داشته باشد به او اعلام کنید».

منبع: teens ،webmd

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان