تورقی بر مجموعه داستان «هارمونی نامطبوع»

مجموعه داستان «هارمونی نامطبوع» نوشته مرضیه سبزعلیان با ۹ داستان از تقابل زن و مرد، از تقابل احساس و نیازهای زنانه با هنجارهای اجتماعی تشکیل شده است.

تورقی بر مجموعه داستان «هارمونی نامطبوع»

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه داستان «هارمونی نامطبوع» نوشته مرضیه سبزعلیان به تازگی توسط نشر ثالث منتشر و راهی بازار نشر شده است.

داستان‌های این کتاب عبارتند از: قلاده الیزابت، یک صبح معمولی، دوشنبه دوست داشتنی، خورشید برای تو، طنازی زیر طوق، اِس بده، بازی آدم‌بزرگ‌ها، سر به نیست شدن ونوس‌ها و هشت جمله کلیدی. پیش از این، مجموعه داستان «هیچ وقت پای زنها به ابرها نمی‌رسد » از این نویسنده از سوی نشر ثالث منتشر شده بود .

هارمونی نامطبوع، از تقابل زن و مرد، از تقابل احساس و نیازهای زنانه با هنجارهای اجتماعی و در نهایت از رویارویی فرد با  خودش حرف می‌زند.

به عنوان مثال؛ سبزعلیان در داستان «قلاده الیزابت» با نگاهی روانشناختی نیاز بیولوژیک زن به مادر شدن را به وادی قصه می‌کشد و از مشکلاتی که عرف در این حوزه، بر نیازهای یک زن می‌بندد، حرف می‌زند.

در داستان «دوشنبه دوست داشتنی» ماجرای دختر جوانی را روایت می‌کند که در پی یافتن حق و سهمش از زندگی، با تمام بایدها و نبایدها و حتی قراردادهای فردی خودش به ستیز بر می‌خیزد و همه را دست کم برای یک روز نادیده می‌گیرد. تا روزی «به نام زندگی» برای خودش بسازد!

 در داستان «بازی آدم بزرگ‌ها» مخاطب باز هم با تقابل زن و مرد و این بار از جنس احساسی مواجه می‌شود .

به هر حال نکته مثبت تمام این تقابل‌ها در خونسردی راوی است او بدون آنکه درگیر کارکترهای داستانی‌اش و دغدغه آنها شود و بی‌آنکه به مرداب فمنیستی بیفتد تنها به عنوان یک نظاره‌گر ، قصه را روایت می‌کند.

این مجموعه در داستان «خورشید برای تو» از قصه محور بودن به سمت فرم محور بودن پیش می‌رود و در فضایی سورئال قصه زن و مرد میانسالی را روایت می‌کند که مرد عاشق شخصیت اصلی یک فیلم می‌شود و باقی ماجرا را در فضایی وهم انگیز و در مرز میان واقعیت و خیال چنان روایت می‌کند که مخاطب عام داستان هیچ بعید نیست، از طرح و بنمایه داستان چیزی دستگیرش نشود. البته از سوی دیگر هم به نظر می‌رسد کمی با عجله از پرداخت داستانی «خورشید برای تو» عبور شده است.

در مجموعه داستان «هارمونی نامطبوع» بیشتر داستان‌ها با محوریت قصه نوشته شده‌اند؛ داستان‌هایی در فضای رئال و در ژانر واقع‌گرای اجتماعی نوشته شده‌اند و راوی کوشیده است با نگاهی واقع‌گرایانه احساس‌ها، کنش‌ها و تصمیم‌های زنانه را در مواجهه با موضوعات روزمره مانند اشتغال، فرزندآوری و همسرداری و ... به تصویر بکشد.

نقطه قوت اثر را می‌توان در نگاه بی طرف راوی در این تقابل‌ها دید. و شاید یکی از نقاط ضعف اثر را بشود در ایجاز و خساست نویسنده در دادن اطلاعات دانست. به هر حال دومین مجموعه داستان این نویسنده و روزنامه‌نگار، چه به لحاظ ساختاری و چه به لحاظ موضوعی نسبت به مجموعه داستان اولش، رشد داشته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان