ماهان شبکه ایرانیان

ما سرنوشتی داریم که باید آن را خلق کنیم؛ گفت وگو با محمدحسین ادیب

خط کلی این گفت وگو، ادامه دیدگاه های پیشین نویسنده درباره پایان یافتن دوره مدرنیته و رویارویی جهان با عواقب دوران پسامدرن است

آبان، ش 6

خط کلی این گفت وگو، ادامه دیدگاه های پیشین نویسنده درباره پایان یافتن دوره مدرنیته و رویارویی جهان با عواقب دوران پسامدرن است . وی معتقد است که با پروسه جهانی شدن، مرزهای اقتصادی، فلسفه وجودی خود را از دست می دهد و عضویت در سازمان تجارت جهانی به منزله ادغام اقتصاد ملی در اقتصاد جهانی است . هر کشوری که عضو سازمان تجارت جهانی نشود، از اقتصاد جهان طرد می شود . با این حال، آقای ادیب بر این باور است که نظم موجود اقتصادی جهان ناعادلانه است و سازمان تجارت جهانی نتوانسته است این بی عدالتی را کم رنگ تر کند . اگر راه های مسالمت آمیزی برای تحقق مطالبات این کشورهای مطرود ایجاد نشود، به سمت خشونت خواهند رفت . البته در این فرض، شکل مبارزه، غیرمتمرکز، غیر انبوه و مطابق با امکانات جامعه موج سوم خواهد بود .

ایشان در پایان پیش بینی می کند که یکی از چالش های بزرگ آینده ایران، چالش بین مدرنیست هایی است که با آمدن فرامدرنیست، فرصت شغلی، اقتدار سیاسی و حیثیت و منزلت اجتماعی خود را از دست می دهند . جامعه ایران در حال یک گذار تمدنی است . نسل جوان امروز در ایران رسالت ویژه ای دارد و برای ایجاد یک تمدن جدید تلاش می کند . مدرنیسم با آینده تصادم دارد; اما اصلاح طلبان ایرانی خود را درگیر چالش با بخش سنتی جامعه کرده اند و این آدرس غلط دادن است .

گفت وگوی یادشده هرچند پراکنده است، اما حاوی نکات جالب و هشداردهنده ای است که باید از سوی صاحب نظران مورد بررسی و کاوش قرار گیرد .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان