ماهان شبکه ایرانیان

استرس و خطاهای تغذیه‌ای

دراین مقاله نمی‌خواهم برایتان از چگونگی برخورد با استرس بگویم؛ بلکه می‌خواهم به نکته‌ای مهم‌تر اشاره کنم: عادات غذایی درست و غلط ما در شرایط پراسترس

استرس و خطاهای تغذیه‌ای
دراین مقاله نمی‌خواهم برایتان از چگونگی برخورد با استرس بگویم؛ بلکه می‌خواهم به نکته‌ای مهم‌تر اشاره کنم: عادات غذایی درست و غلط ما در شرایط پراسترس. گاهی استرس موجب می‌شود در انتخاب غذایمان اشتباه کنیم و این در شیوه زندگی‌مان تاثیر منفی می‌گذارد و بیش از پیش ما را دچار مشکل می‌کند. به طور مثال، برخی افراد برای رهایی از استرس به قهوه پناه می‌برند. با وجودی که کافیین موجود در قهوه با کاهش حالت رخوت، فرد را برای کارهای روزمره آماده می‌کند اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند زیان آور باشد؛ چون این ترکیب هورمون‌های استرس را تحریک کرده و به افزایش ضربان قلب و فشار خون منجر می‌شود.
به طور کلی، بی‌حوصلگی ناشی از استرس، فرد را در انتخاب غذا بی‌تفاوت می‌کند و به همین دلیل غذاهای چرب، شور و شیرین بیشتر مصرف می‌شوند. این نوع تغذیه در طولانی مدت مشکلات دیگری را به فرد تحمیل می‌کند که به استرس و آشفتگی‌های او دامن می‌زند و حتی ممکن است باعث شود فرد به نظم موجود در وعده‌های غذایی بی‌توجه شود. گاهی اوقات استرس، فرد را به غذا خوردن بیشتر و هوسی‌تر وامی‌دارد.
در زندگی پرمشغله امروز ممکن است گاهی یادمان برود که حداقل روزی هشت لیوان آب بخوریم و زمانی که استرس داریم این فراموشی‌مان هم شاید بیشتر شود. کم نوشیدن آب، مشکلات مربوط به سلامت را افزایش می‌دهد و بدن نمی‌تواند فعالیت‌های سلولی خود را انجام دهد. حتی دیده شده است افرادی که مضطرب و بی‌حوصله هستند نمی‌توانند در خانه، غذایی برای خود تهیه کنند و به همین جهت غذا‌های فوری بیرون را که چرب و سرخ شده است بیشتر مصرف می‌کنند که این هم مشکلات خاص خود را دارد.
نتیجه این روند یعنی مصرف کمتر غذاهای سالم خانگی، کاهش مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها، خوردن قهوه و شکلات و سایر غذاهای شیرین و رها کردن ورزش‌های روزانه که این موجب می‌شود تعادل انرژی در بدن مختل شود و احساس خستگی، بی‌حوصلگی در کوتاه مدت و چاقی و افزایش قند خون در دراز مدت، سلامت را به مخاطره اندازد. این نوع تغذیه سیستم ایمنی ‌بدن را نیز تضعیف می‌کند و فرد مستعد ابتلا به بیماری می‌شود.
فراموش نکنید که شرایط نامطلوب خود ساخته ناشی از استرس موجب افزایش آن شده و چرخه معیوبی به وجود می‌آورد که برای رهایی از این چرخه باید خود همت کنید.
تغذیه مناسب در این دوران پراسترس یعنی افزایش نیرویی که شما را کمک می‌کند همراه با مدیریت استرس از این سیکل معیوب خارج شوید.

پی نوشت ها :
 

*متخصص بهداشت عمومی

منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان