ماهان شبکه ایرانیان

آیا اختلال در اعتماد به نفس درمان پذیر است؟

اگر این اختلال در ارتباط با بیماری های روانی و جسمانی ( مانند اضطراب و افسردگی و .

آیا اختلال در اعتماد به نفس درمان پذیر است؟

اگر این اختلال در ارتباط با بیماری های روانی و جسمانی ( مانند اضطراب و افسردگی و ...) به وجود آمده باشد، با درمان آن بیماری از بین می رود، و اعتماد به نفس فرد متعادل می شود و ممکن است مقداری هم به طور مثبت بالا برود.
اگر عوامل دیگر باعث اختلال در اعتماد به نفس فرد شده باشد، درمان روان کاوانه لازم دارد که درمانی سخت و طولانی است.
روان کاوی یک روش درمانی است که به هوش و اطلاعات مناسبی نیاز دارد. فرد باید گیرایی خوبی داشته باشد تا بتوان او را روان کاوی کرد. فرد باید بتواند اطلاعات را بگیرد. جابیندازد و تغییر بدهد. کسی را که بهره هوشی پایینی دارد نمی توان از طریق روان کاوی درمان کرد. همچنین فرد باید انگیزه کافی داشته باشد تا بتوان او را روان کاوی کرد. برای درمان افرادی که بهره هوشی پایین دارند یا به روان پریشی دچارند، تکنیک های خاص درمانی لازم است که ذکر کردن آن ها در مجال این کتاب نمی گنجد.
نکته جالب این است که حتی روان کاوان نیز قبل از شروع به کار باید روان کاوی شوند.
اعتماد به نفسی که دچار اختلال شده و ریشه پزشکی وروان پزشکی ندارد، از طریق روان درمانی معالجه می شود که یکی از روش های آن « گروه درمانی» است. ده یا دوازده نفر را، که مشکل مشترکی مانند خجالت دارند دور هم جمع می کنند و یک روان درمانگر با آن ها کار
می کند. ممکن است برای غلبه بر خجالت به ده جلسه نیازمند باشیم. ارزش و تأثیر گروه درمانی پانزده برابر روان درمانی فردی است.
ولی همه مردم را نمی توان گروه درمانی کرد. تعداد کمی را می توان از این طریق درمان کرد.
درمان اعتماد به نفس بالای کاذب آسان تر است، البته اگر فرد درمانگر را قبول داشته باشد. اما درمان اعتماد به نفس پایین خیلی سخت است. به طور کلی درمان اختلال در اعتماد به نفس در سنین زیر سی سال آسان تر است؛ بعد از این سن، اعتماد به نفس دیگر شکل ثابت خود را پیدا کرده و تغییر آن مقداری سخت می شود، ولی به راستی باید گفت در هر سن و سالی که باشیم، اگر انگیزه تغییر در ما قوی باشد، درمان کار آسانی است. خواستن خود شخص نقش بزرگی در درمان دارد.
درست است که برای درمان اختلال در اعتماد به نفس باید فرد را روان درمانی کرد؛ ولی من پس از سال ها کار روان پزشکی و روان درمانی، به این نتیجه رسیده ام که باید پیشگیری کرد، چرا که معالجه این بیماران بسیار زمان گیر و مشکل است. بنابراین بهتر است والدین، فرزندان شان را با روش های صحیح تربیت کنند تا روند شکل گیری شخصیت و اعتماد به نفس آن ها به طور صحیحی طی شود.
منبع مقاله :
مجد تیموری، میر محمد ولی؛ ( 1391)، اعتماد به نفس، تهران: نشر قطره، چاپ ششم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان